Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn meer en meer experten die denken dat die oreshnik raketten helemaal niet zo nauwkeurig zijn. Hun afgelopen aanvallen hebben ze eigenlijk nooit echt iets van waarde geraakt en aangezien die normaal gezien kernkoppen dragen denken de experts dat die daarom niet zo nauwkeurig zijn.

Dus hoewel die aanvallen er spectaculair uitzien zijn ze niet bepaald effectief dus als bevolking zou ik mij daar nu niet echt druk over maken. Of in ieder geval niet meer dan in het geval van de dagelijkse raket en drone aanvallen.

De luchvaartgyroscoop zou de oorzaak kunnen zijn

"Uit rapporten binnen het Russische ministerie van Defensie blijkt dat productiesnelheid voorrang kreeg boven kwaliteitscontrole om aan de deadlines van het Kremlin te voldoen.

Bovendien wijzen aankoopgegevens uit maart 2025 op gebreken in de in de Sovjet-Unie vervaardigde GU-503-luchtvaartgyroscopen die voor de geleiding worden gebruikt. Deze technische defecten zouden ervoor kunnen zorgen dat de raketten enkele tientallen kilometers van hun koers afwijken, waardoor hun nauwkeurigheid ernstig in het gedrang komt."

De apparatuur die nodig is om deze gyroscopen te kalibreren en testen zou stammen uit de vroege jaren 70 en is grotendeels defect of afgeschreven. Om aan de strakke deadlines van het Kremlin te voldoen heeft men de standaarden wat terug geschroefd zo zou blijken.

Het begint stilaan toch echt allemaal in elkaar te vallen voor de Rus. Niet dat ze daarom morgen al de witte vlag zullen heisen of zelfs maar het komende jaar, maar ik zie ze niet herstellen van deze situatie. Verovering of capitulatie van het volledige bezette gebied, mogelijks incl. de Krim, lijkt mij onvermijdelijk. Zelensky has the cards. Dat tenzij een of ander groot wereld evenement of een zotte Trump de kaarten volledig herschud.

Never gonna
Het begint stilaan toch echt allemaal in elkaar te vallen voor de Rus. Niet dat ze daarom morgen al de witte vlag zullen heisen of zelfs maar het komende jaar, maar ik zie ze niet herstellen van deze situatie. Verovering of capitulatie van het volledige bezette gebied, mogelijks incl. de Krim, lijkt mij onvermijdelijk. Zelensky has the cards. Dat tenzij een of ander groot wereld evenement of een zotte Trump de kaarten volledig herschud.
Never gonna happen. Oekraïne heeft daar de slagkracht niet voor. En de Russen hebben er te veel bloed, prestige en geld tegen gesmeten om die veroverde gebieden los te laten.

Het is een impasse tussen die twee. Dat Putin een uitweg zoekt, daar twijfel ik niet aan. Maar hij moet het kunnen geloofwaardig verkopen als een win.

Frozen conflict. Poetin zal wel proberen om 20% gebied te verkopen als een overwinning maar de economische backlash zal immens zijn. Om maar te zwijgen over de reïntegratie van "frontzwijnen" in de burgerlijke maatschappij. Het gaat daar niet fraai worden.

Gaat dit het vredesproces versnellen (regime komt meer en meer onder druk te staan) of wordt het de voedingsbodem van een nieuwe mobilisatie?
Poetin gaat volgens mij chronisch zijne middelvinger opsteken.

Naar mijn mening hebben Trump (ik zeg dit niet graag maar het is wat het is) en Jinping de echte kaarten in handen.

Het grote gevaar voor Poetin is dat Trump door heeft dat Oekraine er beter voorstaat en permanent de kant van Oekraine kiest. Want Trump houdt van sterkte.

Als Jinping dan ook nog eens zegt: "Poetin het is tijd dat dit stopt" en hij draait de gaskraan 100% dicht dan zal die laatste moeten beginnen te onderhandelen. Dan droogt de kas op.

Poetin zal het niet graag horen. Maar hij moet luisteren naar China dat nu van twee walletjes aan het eten is. (Hypocrisie ten top)

De luchvaartgyroscoop zou de oorzaak kunnen zijn

"Uit rapporten binnen het Russische ministerie van Defensie blijkt dat productiesnelheid voorrang kreeg boven kwaliteitscontrole om aan de deadlines van het Kremlin te voldoen.

Bovendien wijzen aankoopgegevens uit maart 2025 op gebreken in de in de Sovjet-Unie vervaardigde GU-503-luchtvaartgyroscopen die voor de geleiding worden gebruikt. Deze technische defecten zouden ervoor kunnen zorgen dat de raketten enkele tientallen kilometers van hun koers afwijken, waardoor hun nauwkeurigheid ernstig in het gedrang komt."

De apparatuur die nodig is om deze gyroscopen te kalibreren en testen zou stammen uit de vroege jaren 70 en is grotendeels defect of afgeschreven. Om aan de strakke deadlines van het Kremlin te voldoen heeft men de standaarden wat terug geschroefd zo zou blijken.
Voor zover ik kon zien obv de posts hier, is het een Russische luchtafweerraket die de tank en het tankdeksel opgeblazen heeft. Maar of de gyroscoop zelf daar veel mee te maken heeft is de vraag. De raket mist haar doel, dwz een drone, maar gaat dan vrolijk door en ontploft in een olietank. Dat is typisch Russische logica.

Voor zover ik kon zien obv de posts hier, is het een Russische luchtafweerraket die de tank en het tankdeksel opgeblazen heeft. Maar of de gyroscoop zelf daar veel mee te maken heeft is de vraag. De raket mist haar doel, dwz een drone, maar gaat dan vrolijk door en ontploft in een olietank. Dat is typisch Russische logica.
Zijn antwoord draaide dan ook niet rond de afweerraketten maar de Russische ballistische raketten die zogezegd niet intercepteerbaar zijn met de huidige luchtafweer, zoals patriots.

De zogezegde ace in the hole van de Russen. Al zijn de aantallen van degenen die ze kunnen maken ook daar beperkt.

Al boeit die 10km niet echt als het de doelstelling is om er een nuke mee af te schieten... En als ze die inzetten om 10km van hun doelwit te zitten dan heb ik liever dat ze die inzetten op dergelijke zaken dan dat ze het equivalente budget hiervan inzetten op zaken die een pak efficiënter zijn.

Ok, hun ballistische hebben geen nauwkeurigheid en hun luchtafweerraketten ontploffen na een misser op de eigen grondinstallaties. Goed Russisch materiaal alvast. Ze hebben nog een pak optimalisatiewerk. Maar de idioot in het Kremlin snapt daar niets van. Anders, dwz indien hij ietwat verstand had, was hij trouwens ook Oekraïne niet binnengevallen.

Terug
Bovenaan