Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zo'n kernwapen is inderdaad geen plug & play, al zie ik dat niet graag in handen vallen van een warlord.

Al kan je Poetin ook wel beschouwen als een warlord.

En Trump ...

En Netanyahu ...
Zijn geen Warlords. Daar zit een volledig systeem en organisatie achter.

Bij het ontbinden van een rijk dan scheidt die organisatie ook in stukken. Er zullen er dan potentieel wel zijn die elk hun kernbom hebben.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat als je 1 grote poetin hebt of 5 mini poetins met beperkte kernkoppen en beperkte slagkracht dat dit daarom noodzakelijkerwijs slechter is.

Trump en Netanyahu hebben een volledig rijk achter zich staan met een organisatie die volledig werkt. Die garantie heb je niet als het begint te rommelen. Net zoals dat de kracht van Amerika ook kleiner gaat zijn, als ze zouden uiteenvallen in hun aparte 51 of whatever staten.

De brandstofproblematiek in de Krim wordt steeds groter. Omdat Oekraïne nu over de volledige lengte van de Novorossiya-snelweg kan inslaan met drones, en de Krimbrug niet bruikbaar is, is er de facto amper nog toevoer van brandstof.

De brandstofproblematiek in de Krim wordt steeds groter. Omdat Oekraïne nu over de volledige lengte van de Novorossiya-snelweg kan inslaan met drones, en de Krimbrug niet bruikbaar is, is er de facto amper nog toevoer van brandstof.
Ik zou als truckchauffeur ook niet gretig zijn om langs daar te gaan rijden.
Dit nieuws zal wel niet tot vele gewone Russen, buiten de Krim, geraken me dunkt.

Mooi gedaan van Oekraïne. Merk ook weer het verschil op met de brute handelswijze van de Russen waarbij verschillende burgers (waaronder kinderen) werden gedood, flatgebouwen geraakt enz. met, volgens Rusland, uiterst nauwkeurige Zirkon-raketten.
Bij de aanval van Oekraïne met drones op 1100 km van de grens tussen Oekraïne en Rusland vielen geen doden en werd o.m. een olieterminal en een firma gelinkt aan wapenproductie geraakt.

Mooi gedaan van Oekraïne. Merk ook weer het verschil op met de brute handelswijze van de Russen waarbij verschillende burgers (waaronder kinderen) werden gedood, flatgebouwen geraakt enz. met, volgens Rusland, uiterst nauwkeurige Zirkon-raketten.
Bij de aanval van Oekraïne met drones op 1100 km van de grens tussen Oekraïne en Rusland vielen geen doden en werd o.m. een olieterminal en een firma gelinkt aan wapenproductie geraakt.
En nog nen boot ook trouwens https://kyivindependent.com/militar...ias-vessel-carrier-of-guided-missile-weapons/

Oorlogen zijn onvoorspelbaar. Met al deze hoeraberichten vanuit de Westerse media lijkt het alsof de Oekraïeners nog maar een stap verwijderd zijn om de oorlog finaal in hun voordeel te keren en dat de Russen op een breekpunt staan. Maar hoe vaak hebben we dat al niet gehoord?
Dat is waar maar ik zou verwachten dat het vroeg of laat toch breekt. Niks is oneindig. Is dat asap? Zeker niet. Dat kan nog een jaar duren, 5 jaar, 20 jaar, whatever niemand die het echt weet of kan voorspellen, maar ooit breekt het.

Poetin is koppig en gokt er nog altijd op dat Oekraïne als eerste breekt en/of het Westen het beu wordt en de steun intrekt. Iets van: De volhouder wint.
Maar wat als Rusland toch als eerste breekt? Wat zijn de gevolgen?

Al neig ik persoonlijk eerder naar een soort patstelling zoals Noord en Zuid Korea. Vroeg of laat gaan ze volgens mij toch moeten onderhandelen.

Laatst bewerkt:
Er zijn door Oekraïnse drones ook wel burgerdoden gevallen maar dat is altijd incidenteel geweest en niet intentioneel. Zeer groot verschil.

Dat is waar maar ik zou verwachten dat het vroeg of laat toch breekt. Niks is oneindig. Is dat asap? Zeker niet. Dat kan nog een jaar duren, 5 jaar, 20 jaar, whatever niemand die het echt weet of kan voorspellen, maar ooit breekt het.

Poetin is koppig en gokt er nog altijd op dat Oekraïne als eerste breekt en/of het Westen het beu wordt en de steun intrekt. Iets van: De volhouder wint.
Maar wat als Rusland toch als eerste breekt? Wat zijn de gevolgen?

Al neig ik persoonlijk eerder naar een soort patstelling zoals Noord en Zuid Korea. Vroeg of laat gaan ze volgens mij toch moeten onderhandelen.
Mijn mening:
Putin is al veel te lang aan het doordrukken en heeft zijn land te diep de dieperik in geholpen, dat als het breekt, er geen patstelling gaat zijn.
Is ook niet echt te vergelijken met Noord en Zuid Korea, want die zaten en zitten elk in hun eigen land. Die Russische soldaten zitten in een vreemd land waar ze niets te zoeken hebben. Als de druk van bovenaf afneemt, gaan die toch ook zeggen: "wat doe ik hier eigenlijk?" Die willen gewoon terug naar hun dorp.

En ik denk (hoop) dat het nog dit jaar gaat breken, en dat de Russische Federatie dan serieus uiteen gaat vallen. En het front volledig in mekaar stort.
Oekraïne is serieus in het offensief en dat gaat alleen maar stijgen.

van https://www.bloomberg.com/news/arti...runch-after-record-month-of-ukrainian-attacks

beetje off-topic maar wel interessant om eens te lezen/podcast te luisteren over hoe Poetin de weg naar de top heeft afgelegd. Fascinerend ook hoe een keten van toevalligheden dan leiden tot de grote man. (Maar dat zal bij iedere wereldleider wel zo zijn)

Al even fascinerend om te zien hoe "grootmacht" rusland na 4 jaar nog zijn tanden zit stuk te bijten. Toch geen mens die dat in februari 2022 had kunnen voorspellen.
Heb je aanraders van podcasts hierover?

Dit is eerder het Russisch Vietnam. RU en de VS beten hun tanden ook kapot op Afghanistan bvb, daar was het terrein wel zeer moeilijk.

Dit is eerder het Russisch Vietnam. RU en de VS beten hun tanden ook kapot op Afghanistan bvb, daar was het terrein wel zeer moeilijk.
Dit is erger dan Vietnam.

Door het feit dat Rusland zelf geraakt wordt. Je zou een Amerikaans voorbeeld moeten vinden waarbij er effectief slachtoffers op Amerikaanse bodem zijn om het vergelijkbaar te kunnen stellen in mijn ogen.

Als Rusland uit elkaar valt, kan het ook wel een stuk makkelijker zijn voor (een coalitie van) andere landen om dat nucleair arsenaal te beveiligen.

Ja, zoals met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie zeker :scream:
Kans gemist daar alleszins, waar we nu nog altijd de gevolgen van dragen.. Alleen had je bij het uiteenvallen van de SU het grote probleem dat Rusland nog altijd een gigantisch machtsblok was. Als Rusland implodeert, zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn. :)

Terug
Bovenaan