Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom plots die geavanceerde raketten afvuren op Kiev?
Willen ze laten zien dat ze hun 'speciallekes' durven inzetten?
Gaan ze ermee dreigen om hun 'speciallekes' uit te rusten met zwaardere ladingen om zo druk te zetten?
OF zitten ze bijna door hun gewone stock en is dit een paniekreactie?
De Russen doen dat al sinds quasi het begin van de oorlog, in elk geval sinds de aanvallen op energiecentrales begonnen.

Wat wel min of meer nieuw is dat het er op lijkt dat ze nu ofwel soms express burgers lijken te viseren (de laatste tijd toch veel inslagen op apartementen, soms van kruisraketten), of dat ze aanvallen ondanks grote risico's op dat vlak (door onnauwkeurigheden in de vliegroute of UKR storing?). Misschien een bewuste strategie in de hoop Kiev oorlogsmoe te maken.

Vergelding voor het 'de terroristische aanslagen van Oekraïne'.
En ook gewoon weer spierballengerol om hun totale minachting voor menselijk leven en voor de Oekraïense burgers te tonen.

Maar ik hoop op uw laatste optie.
Inderdaad, en vandaag verwoesten de Russen dan zelf een volledig appartementsgebouw in Kiev. Maar alle doelen waren militair ... Onbegrijpelijk wat een hypocrisie. Moest Oekraïne hetzelfde doen als tegenreactie ... het zou wat geven (en nee dat moeten ze niet doen)

Inderdaad, en vandaag verwoesten de Russen dan zelf een volledig appartementsgebouw in Kiev. Maar alle doelen waren militair ... Onbegrijpelijk wat een hypocrisie. Moest Oekraïne hetzelfde doen als tegenreactie ... het zou wat geven (en nee dat moeten ze niet doen)
Diep respect voor Oekraïne dat die na al die jaren van leugens, bedrog en haat aan hun adres zich niet verlagen om hetzelfde te doen als de streken die de Russen uithalen. Volgens het oog om oog principe zou zelfs de Bijbel zo een reactie goedkeuren.

De Russen doen dat al sinds quasi het begin van de oorlog, in elk geval sinds de aanvallen op energiecentrales begonnen.

Wat wel min of meer nieuw is dat het er op lijkt dat ze nu ofwel soms express burgers lijken te viseren (de laatste tijd toch veel inslagen op apartementen, soms van kruisraketten), of dat ze aanvallen ondanks grote risico's op dat vlak (door onnauwkeurigheden in de vliegroute of UKR storing?). Misschien een bewuste strategie in de hoop Kiev oorlogsmoe te maken.
Toch een futloze strategie, lijkt me. Alsof Zelensky hierdoor sneller geneigd zou zijn om toegevingen te doen. Integendeel. Aan het front vlot het inderdaad niet met de Russische opmars. Ze verliezen zelfs een klein beetje terrein. Niet voldoende om van een dijkbreuk te spreken of een strategisch keerpunt en het ontbreekt de Oekraïeners op dat vlak vooral aan mankracht. Mocht Zelensky toch verkiezen om een nieuwe mobilisatiegolf aan te kondigen, zou dat niet de tipping point zijn om de Russen finaal terug over de grenzen te drijven of is het risico op een slachtpartij te groot? Het is niet bepaald zo dat de Oekraïeners op dit moment veilig in de frontlinie staan kijken hoe hun drones de Russische soldaten raken. Omgekeerd gebeurt dat ook.

Oorlogen zijn onvoorspelbaar. Met al deze hoeraberichten vanuit de Westerse media lijkt het alsof de Oekraïeners nog maar een stap verwijderd zijn om de oorlog finaal in hun voordeel te keren en dat de Russen op een breekpunt staan. Maar hoe vaak hebben we dat al niet gehoord?

De hoeraberichten zijn vooral omdat ze nu maand na maand meer impact hebben op de logistieke aanvoer van de Russen met hun Hornets drones van Perennial Autonomy (Amerikaans bedrijf) die op basis van AI hun targets kiezen en niet meer 'gejammed' kunnen worden door de Russen. De Russen hebben basically geen antwoord daarop. Ze zijn spotgoedkoop (5k) en zijn de ideale drones om het deel achter de frontlinie te targeten (25-200km zone) dus ideaal om heel de logistieke keten te targeten. Op zich hebben ze die al sinds vorig jaar maar het is pas nu dat het op kruissnelheid begint te komen en een serieuze impact begint te hebben. En de Russen hebben vooral schrik dat binnen 6-12 maanden die volledig autonomous op AI gaan draaien, nog veel beter gaan zijn en qua aantal nog serieus upgescaled gaan worden. En dan lijkt me dat toch wel mogelijks een gamechanger te zijn want de Russen hebben daar geen antwoord op.

Ze hebben nu toch ook al twee maanden op rij terrein teruggewonnen (ok, kan mogelijks ook de fog of war zijn maar goed). Hoeraberichten zijn misschien overdreven maar is op zich positief nieuws.

Laatst bewerkt:
Haha, de volgende kaakslag voor Poetin

Het is hoog tijd dat ze eindelijk eens iets in zijn soep doen zodat de oorlog kan beïndigd worden.
Als antwoord zal Rusland nu weer wat appartementsblokken in Kiev bombarderen waarschijnlijk.

Haha, de volgende kaakslag voor Poetin

Het is hoog tijd dat ze eindelijk eens iets in zijn soep doen zodat de oorlog kan beïndigd worden.
Als antwoord zal Rusland nu weer wat appartementsblokken in Kiev bombarderen waarschijnlijk.

Ze moeten wel het materiaal ervoor hebben natuurlijk. Ze hebben pas zelf nog een massale aanval gedaan met hypoersonische raketten. Terwijl ze een paar dagen ervoor nog een grote aanval hadden gedaan.

Of dat antwoord komt pas over een paar weken.
Moet natuurlijk wel pijnlijk zijn, omdat het de volledige basis van hun inkomsten aantast. Naast de extra kosten om deze zaken te repareren.

Het is vast ludiek bedoeld, maar met wat zitten we dan?
Das ook een tactiek natuurlijk door Poetin om hardliners zoals Medvedev hard in de media te laten roepen en heel extreme dingen laten zeggen om tegelijkertijd te kunnen zeggen van "jongens, niets doen tegen mij of ge zit met kerels zoals deze opgescheept". Das gewoon bluf.

Het is vast ludiek bedoeld, maar met wat zitten we dan?

Dat is dezelfde redenering die vele mishandelde vrouwen/mannen volgen om niet bij hun partner te vertrekken die hun mishandelt. "Het zou misschien wel erger kunnen worden, en dan?"

Je hebt nu een megalomanische dictator die reeds 4 jaar bezig is zijn buurland te vernielen omwille van zijn ego. Er zijn maar heel weinig scenario's die erger zijn dan wat Putin momenteel uitsteekt in Oekraine en intern in Rusland, en het is extreem onwaarschijnlijk dat als Putin doodvalt, er morgen iemand opstaat die zonder slag of stoot plots gans de machine kan overnemen en nog eens meer pressing intern en extern gaat uitvoeren.

Putin is reeds 30 jaar bezig zijn machtspositie te verstevigen en het is nu na 4 jaar oorlog wel heeeel duidelijk dat er in Rusland geen systeem heerst dat talent herkent, enkel de connecties tellen. Als Putin wegvalt, wordt dat daar een geweldige interne strijd waarbij zijn vervanger(s) de handen vol zullen hebben om intern het systeem naar hun zinnen te zetten.

Neen, het wegvallen van Putin zal gewoon een netto resultaat opleveren voor de wereld.

Poetin heeft zichzelf vastgereden en heeft niet echt een uitweg, en een mogelijke opvolger heeft dan een excuus en kan het dan op Poetin steken, want die is de oorlog gestart.

Ik denk niet dat die opvolger zo gedreven gaat zijn om Poetin zijn werk af te maken, ik denk dat die het toch liever gaat op een akkoord gooien en de oorlog beëindigen. En misschien relaties met het westen dan weer normaliseren (wat ik niet meteen zie gebeuren zolang Poetin daar zit) zodat er terug aan handel kan gedaan worden, zou ik denken.

Laatst bewerkt:
Je zet die oorlog niet zomaar stop, de weerslag op economisch vlak zal immens zijn. Niet dat een opvolger sowieso zal doorduwen, maar als de wapens zwijgen weet ik niet of de Russen braafjes terugtrekken en hoe chaotisch de weerbots zal zijn.

Balkanisering lijkt me een horrorscenario met een zware fall-out.

Dat er eerst maar eens een opvolger opstaat die het hele rijk bij elkaar weet te houden. Nu heeft Putin alle touwtjes in handen. Valt die weg dan zie ik binnen de inner circle al heel wat geknokt worden om die nieuwe grote man te worden.
Maar ook daarbuiten. Er zijn een pak regio's die met separatistische gevoelens zitten en graag meer autonomie willen. Tsjetsjenië, Dagestan zijn de bekendste.

Maar ook bv Siberië zijn er zo tal van oblasten die vinden dat Moskou alle rijkdom komt halen en zij er weinig aan levenskwaliteit voor in de plek krijgen. Als die voelen dat er aan de top weinig controle is omdat er daar geknokt wordt zie ik daar wel een momentum ontstaan voor een val van de USSR 2.0 met weer een aantal landen die zich afscheuren.

Dat er eerst maar eens een opvolger opstaat die het hele rijk bij elkaar weet te houden. Nu heeft Putin alle touwtjes in handen. Valt die weg dan zie ik binnen de inner circle al heel wat geknokt worden om die nieuwe grote man te worden.
Maar ook daarbuiten. Er zijn een pak regio's die met separatistische gevoelens zitten en graag meer autonomie willen. Tsjetsjenië, Dagestan zijn de bekendste.

Maar ook bv Siberië zijn er zo tal van oblasten die vinden dat Moskou alle rijkdom komt halen en zij er weinig aan levenskwaliteit voor in de plek krijgen. Als die voelen dat er aan de top weinig controle is omdat er daar geknokt wordt zie ik daar wel een momentum ontstaan voor een val van de USSR 2.0 met weer een aantal landen die zich afscheuren.
Koffiedik kijken, allemaal. Als ze de lokale topmannen genoeg paaien met geld en privileges valt het misschien nog wel mee met afscheuringen.

beetje off-topic maar wel interessant om eens te lezen/podcast te luisteren over hoe Poetin de weg naar de top heeft afgelegd. Fascinerend ook hoe een keten van toevalligheden dan leiden tot de grote man. (Maar dat zal bij iedere wereldleider wel zo zijn)

Al even fascinerend om te zien hoe "grootmacht" rusland na 4 jaar nog zijn tanden zit stuk te bijten. Toch geen mens die dat in februari 2022 had kunnen voorspellen.

Terug
Bovenaan