Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb me al afgevraagd hoe burgers van "de geciviliseerde, goed geïnformeerde en democratische Europese landen" zouden reageren mocht hun land een ander land aanvallen met het oog op uitbreiding EN het "goed" doen (met goed bedoel ik: terrein succesvol innemen, met een minimum aan slachtoffers - maar dus wel slachtoffers).

Het zou me niet verbazen mocht dat resultaat niet zo eensgezind zijn. Een beetje zoals een voetbalmatch - al stuur je 5000 van de braafste huisvaders is het niet uitgesloten dat er toch nog rellen ontstaan.
Aanhangers van de rechts-populistische partijen zouden daar inderdaad wel om juichen. We weten uit verkiezingen hoe groot die aanhang is.

Tot ze zelf 'gevraagd' worden om hun deel te doen of naar het front te gaan.
Dan is het snel 'niet mijn regering'.
Bochten nemen voor gevorderden:

'Geldverspilling! Zakkenvullers!'

Dillen neemt meer dan 400.000 euro uitredingsvergoedingen op om zich nadien weer verkiesbaar te stellen...

'De rest doet het ook!'

Ik heb me al afgevraagd hoe burgers van "de geciviliseerde, goed geïnformeerde en democratische Europese landen" zouden reageren mocht hun land een ander land aanvallen met het oog op uitbreiding EN het "goed" doen (met goed bedoel ik: terrein succesvol innemen, met een minimum aan slachtoffers - maar dus wel slachtoffers).

Het zou me niet verbazen mocht dat resultaat niet zo eensgezind zijn. Een beetje zoals een voetbalmatch - al stuur je 5000 van de braafste huisvaders is het niet uitgesloten dat er toch nog rellen ontstaan.
Maar met uitzondering van Israël (en in mindere mate de VS) beginnen democratische staten geen veroveringsoorlogen tegen hun buren/ andere landen en zeker niet tegen democratieën.

De VS valt wel binnen maar in se nooit als verovering, behalve met Trumps opmerkingen nu. Regimewissels genoeg maar slachtpartijen en land grab daar houden ze zich over het algemeen minder mee bezig.

Vrijdagnacht is een Russische drone ingeslagen in een woonwijk in het Roemeense Galați. Daarbij vielen twee gewonden en moesten tientallen bewoners worden geëvacueerd. Het is voor het eerst dat een Russische drone slachtoffers maakt op NAVO- en EU-grondgebied. Roemenië stuurde na de klap meteen F-16’s omhoog en veroordeelde de “ernstige escalatie"

Het is een dunne lijn dat Rusland aan het aftasten is.
Ooit gaan ze toch eens (te veel) dodelijke slachtoffers maken met zo'n 'oops'-drone en dan kan een serieuze reactie toch niet uitblijven.
En ik bedoel als reactie niet het 21ste sanctiepakket dat de EU aan het voorbereiden is.

Vrijdagnacht is een Russische drone ingeslagen in een woonwijk in het Roemeense Galați. Daarbij vielen twee gewonden en moesten tientallen bewoners worden geëvacueerd. Het is voor het eerst dat een Russische drone slachtoffers maakt op NAVO- en EU-grondgebied. Roemenië stuurde na de klap meteen F-16’s omhoog en veroordeelde de “ernstige escalatie"

Het is een dunne lijn dat Rusland aan het aftasten is.
Ooit gaan ze toch eens (te veel) dodelijke slachtoffers maken met zo'n 'oops'-drone en dan kan een serieuze reactie toch niet uitblijven.
En ik bedoel als reactie niet het 21ste sanctiepakket dat de EU aan het voorbereiden is.
Niet de eerste keer dat een drone in NAVO-gebied beland, wel dat er gewonden bij vallen. Zolang het niet intentioneel is (moeilijk te bewijzen?) is dat nog geen oorlogsverklaring aan de NAVO.

In Oekraïne is een legereenheid "Helden van de UPA" genoemd. De onafhankelijkheidsbeweging, de militaire tak van de OUN, die aanvankelijk samen met de SS streed en later tegen de Duiters en de Sovjets vocht, die ca. 100k Polen en Joden (veelal burgers) heeft vermoord in WOII.

Dat is toch niet zo tactvol en Polen is pissed.

Staat op VRT NWS maar ik kan geen links kopiëren uit de app.

In Oekraïne is een legereenheid "Helden van de UPA" genoemd. De onafhankelijkheidsbeweging, de militaire tak van de OUN, die aanvankelijk samen met de SS streed en later tegen de Duiters en de Sovjets vocht, die ca. 100k Polen en Joden (veelal burgers) heeft vermoord in WOII.

Dat is toch niet zo tactvol en Polen is pissed.

Staat op VRT NWS maar ik kan geen links kopiëren uit de app.
Deze wss

Niet de eerste keer dat een drone in NAVO-gebied beland, wel dat er gewonden bij vallen. Zolang het niet intentioneel is (moeilijk te bewijzen?) is dat nog geen oorlogsverklaring aan de NAVO.
Zatte Medvedev is alleszins aan het juichen op sociale media, voor zover je daar iets uit kan afleiden.

Zeer respectloos van Zelensky. Is precies van mening dat hij Poolse goodwill niet meer nodig heeft, of dat het voor granted is ofzo.

Koren op de molen voor extreem rechts hier, Oekraïnse immigranten zullen het weer een stukje erger krijgen.

Rusland heeft Zirkon raketten ingezet vannacht.

Russische fantasieën:
...
"Vannacht hebben de Strijdkrachten van de Russische Federatie, als reactie op de terroristische aanslagen van het regime in Kiev, een massale aanval uitgevoerd met uiterst nauwkeurige langeafstandswapens vanuit de lucht, vanaf de grond en maritieme wapens, waaronder hypersonische ballistische raketten en aanvalsdrones", klinkt het.

Moskou richtte zich naar eigen zeggen op militaire infrastructuur en energie-infrastructuur. "De doelstellingen van de aanval zijn bereikt, alle beoogde doelen zijn geraakt." Volgens de Oekraïense luchtmacht werden bij de aanvallen in totaal 73 raketten en 656 drones ingezet.
...

Versus barre realiteit:
...
dinsdag zeker negen mensen om het leven gekomen. Bijna honderd anderen raakten gewond.
...
In Kiev vielen vier doden en raakten 58 mensen gewond, onder wie drie kinderen. De burgemeester van de Oekraïense hoofdstad, Vitali Klitsjko, zei dat een flatgebouw deels instortte.
...
De meeste dodelijke slachtoffers vielen in Dnipro, in het oosten van Oekraïne. Daar kwamen vijf mensen om het leven, meldt 'The Kyiv Independent'. Zeker 25 anderen raakten gewond. Op beelden die de lokale autoriteiten op Telegram plaatsten, zijn zwaar beschadigde huizen, uitgebrande auto's en een verwoeste speeltuin te zien
...

Het vizier zal weer niet goed afgesteld zijn geweest.
Rusland noemt dit vergelding voor Oekraïens terrorisme. Je moet toch maar het lef hebben.

Laatste tijd toch wat meer berichten m.b.t. uitgaven Rusland VS inkomen (als het klopt) - hopelijk kan Oekraïne nog wat meer en grotere olie faciliteiten treffen - de 2 snelste manieren om echt te gaan onderhandelen zijn financieel/economisch of gebrek aan mankracht - dat laatste gaat niet gebeuren.

Laatste tijd toch wat meer berichten m.b.t. uitgaven Rusland VS inkomen (als het klopt) - hopelijk kan Oekraïne nog wat meer en grotere olie faciliteiten treffen - de 2 snelste manieren om echt te gaan onderhandelen zijn financieel/economisch of gebrek aan mankracht - dat laatste gaat niet gebeuren.
Terwijl Poetin gelijk een "stoere hengst" meer dan ooit grof (en reteduur) geschut afvuurt op Kiev, gaat het sinds maart gewoon 'slecht' aan de frontlinie.
Rusland blijkt meer en meer terrein te verliezen.

Oekraïne boekt voor tweede maand op rij terreinwinst

Oh ja en den "Ironie ten top"

De baas van één van de grootste Oekraïnse defensiebedrijven, een bedrijf dat Poetin echt veel pijn doet is ...
Een [Ex] Rus --> Fire Point

Laatst bewerkt:
Waarom plots die geavanceerde raketten afvuren op Kiev?
Willen ze laten zien dat ze hun 'speciallekes' durven inzetten?
Gaan ze ermee dreigen om hun 'speciallekes' uit te rusten met zwaardere ladingen om zo druk te zetten?
OF zitten ze bijna door hun gewone stock en is dit een paniekreactie?

Waarom plots die geavanceerde raketten afvuren op Kiev?
Willen ze laten zien dat ze hun 'speciallekes' durven inzetten?
Gaan ze ermee dreigen om hun 'speciallekes' uit te rusten met zwaardere ladingen om zo druk te zetten?
OF zitten ze bijna door hun gewone stock en is dit een paniekreactie?
Vergelding voor het 'de terroristische aanslagen van Oekraïne'.
En ook gewoon weer spierballengerol om hun totale minachting voor menselijk leven en voor de Oekraïense burgers te tonen.

Maar ik hoop op uw laatste optie.

Terug
Bovenaan