Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Kruip toch terug in uw bunker, samen met uw grote grote muil. Ge start zelf een oorlog en als ge die dan begint te verkiezen is het de schuld van de stoute NAVO. Precies allemaal dezelfde, die "sterke krachtige leiders"

Must-read over de 'heksen van Boetsja'. Een vrijwilligerseenheid van Oekraïne vrouwen.
...
De Heksen van Boetsja vormen een vrijwilligerseenheid die bijna volledig uit vrouwen bestaat, bijna honderd in totaal. Ze maken deel uit van de territoriale verdediging van Oekraïne en worden vooral ingezet als mobiele luchtafweergroep tegen de Russische Shahed-drones die ’s nachts richting Kiev vliegen. Boetsja ligt op 30 kilometer ten noordwesten van de Oekraïense hoofdstad.
...

En nog altijd heel gemotiveerd.
...
Sommige vrouwen verloren hun man aan het front. “Onze motivatie om de Russen te grazen te nemen, is nog altijd even groot als toen we in 2022 begonnen, zo niet groter. We zijn niet alleen razend kwaad, we dragen ook nog altijd mee wat hier is gebeurd.”
...
“Drones zouden ons werk veel efficiënter maken”, zegt Tatjana, een kleine blonde vrouw die sinds 2022 bij de groep zit. “Maar we gebruiken ze niet omdat we er simpelweg geen geld voor hebben. We zijn tenslotte vrijwilligers, we krijgen geen loon en betalen veel uit onze eigen zak. Daarom hebben we ook allemaal een baan, anders kunnen we dit niet doen.”
...

Eindeloos veel respect voor deze heldinnen. Wat een enorm verschil toch met Poetin die even buitenkomt voor zijn belachelijke parade om snel terug in zijn bunker te verdwijnen.

Must-read over de 'heksen van Boetsja'. Een vrijwilligerseenheid van Oekraïne vrouwen.

En nog altijd heel gemotiveerd.

Eindeloos veel respect voor deze heldinnen. Wat een enorm verschil toch met Poetin die even buitenkomt voor zijn belachelijke parade om snel terug in zijn bunker te verdwijnen.
zulke zaken zijn een teken aan de wand dat de oorlog nog niet direct ten einde zal komen zo lang Rusland hun eisen zo hoog liggen. Ik geloof niet dat we hier in Europa kunnen bevatten hoe diep die haat is bij de Oekraïners voor alles wat Russisch is.

Lijkt me ook gewoon raar als de echte daar zou zijn. I mean, een parade van amper 45 minuten, enorme schrik voor aanslagen waarbij hij nu open en bloot zou gaan zitten en de kans dat Oekraine toch een paar drones stuurt. Kosten/baten zou ik toch ook een body double sturen als ik hem was.

Naar het schijnt verschuilt hij eerder in zijn bunkers:

Daar zit je dan, mogelijk veruit de rijkste persoon ter wereld. In je bunker, bang voor iedereen.
die bunkers zijn gelinkt aan dat kasteel aan de Zwarte Zee. Die leeft waarschijnlijk nog altijd in meer dan genoeg luxe. Dat laatste stukje heb je natuurlijk gelijk in. Blijkbaar ook steeds meer bezeten door de oorlog en minder met dagdagelijks beleid. If so: dat is dan een beetje als Hitlers laatste dagen

De man is ook wel al 73 natuurlijk. Dus hopelijk trekt die het niet al te lang meer. Maar wie weet wat erna komt

Kan ook goed uitvallen. Het zou een opportuniteit zijn voor velen daar om hun land te normaliseren en recht te trekken, uit de paria-status te halen. Nu durft niemand dat uit te spreken.
Velen weten het ook wel: economisch etc hebben ze daar toch veel bij te winnen. Einde oorlog, gedaan met de bodybags, weer relaties opbouwen, handel voeren met het Westen, etc.

Kan ook goed uitvallen. Het zou een opportuniteit zijn voor velen daar om hun land te normaliseren en recht te trekken, uit de paria-status te halen. Nu durft niemand dat uit te spreken.
Velen weten het ook wel: economisch etc hebben ze daar toch veel bij te winnen. Einde oorlog, gedaan met de bodybags, weer relaties opbouwen, handel voeren met het Westen, etc.

Rusland kennende duikt er na Putin opnieuw een dictator (en wellicht nog een ergere) op. Rusland en het hebben van normale, niet-genocidale/-imperialistische leiders is als water en vuur, dat kan bijna niet. Dat land zweeft al honderden jaren ergens tussen grootheidswaanzin en paranoia.

Iedereen weet wat voor de Russische bevolking het beste zou zijn, Putin weet ook wel dat Rusland welvarender zou zijn als het handel dreef dan wat het nu doet. Een probleem dat je met dictators hebt is dat wat goed is voor het land echter sterk kan afwijken van wat goed is voor de dictator. Als dictator kan je je het vaak zelfs niet permitteren om voor het land te kiezen.

Rusland heeft geen ervaring als democratisch land, de jaren onder Jeltsin waten nu ook geen wonderjaren. Wat is 'normaal' in dat opzicht, vraag ik me af. Je kan geen liberaaldemocratische template knippen en plakken op een land en verwachten dat ze in de pas gaan lopen.

Ik zeg hier niet dat ze ineens een democratie gaan worden of zo.
Maar gewoon al terugkeren naar de periode 2000-2010 zou al veel zijn voor dat land.

Putin heeft zich inderdaad in zo'n situatie gemanoeuvreerd dat het met hem onmogelijk zal zijn.

Rusland kennende duikt er na Putin opnieuw een dictator (en wellicht nog een ergere) op. Rusland en het hebben van normale, niet-genocidale/-imperialistische leiders is als water en vuur, dat kan bijna niet. Dat land zweeft al honderden jaren ergens tussen grootheidswaanzin en paranoia.
Triestig dat dat nog kan in de 21ste eeuw.

Je zou toch hopen dat er eens een normale leider zou opstaan die van Rusland terug zou proberen een economisch welvarend land te maken. Niemand met een visie buiten zijn eigen zakken te vullen. En af en toe heb je daartussen een gek die in de geschiedenisboeken wilt staan ...

De vraag is, komt er dan een 'normale' dictator die het ietwat goed bedoelt met zijn land of komt er gewoon een andere gek in de plaats?

Ik denk wel dat dit de bedoeling was van Poetin, hoor. Rusland weer naar de gloriedagen brengen van de Sovjet tijden waarbij alle afvallige staten (met hun belangrijke rijkdommen en strategische punten) weer onder de vleugels van moeder Rusland komen. Het is moeilijk om het in te schatten omdat we veel te veel met onze Westerse (of Europese) ogen naar Rusland kijken, maar imo was het niet te doen om eigen rijkdom, want dat had hij al. Aanzien had hij ook, want de Russische propaganda machine was wel geölied en elke tegenstand werd vakkundig uit een raam gesmeten of belande op zijn minst in de gevangenis. Poetin heeft redelijk rap een einde gemaakt aan de vrijheid die andersdenkenden even hebben mogen genieten. Binnen de grenzen had hij eigenlijk alles al wat hij kon wensen.
Ik denk dat het eerder een nu of nooit was voor hem om nog in de geschiedenisboeken te komen als grote machtige heerser die Rusland weer verenigd heeft en in zijn oude glorie heeft weten te herstellen. Ongetwijfeld deels eigenbelang om zich te vereeuwigen, maar op zich was hij dat al intern en zijn zakken waren ook al vol genoeg. Dus ja, ik denk dat patriotisme zekers een drijfveer was: hij bedoelt het goed met het land (rijk) Rusland. Dat moest hersteld worden in de vroegere glorie. Maar dat staat op zich los van de inwoners van dat land. Die worden met gemak opgeofferd voor de glorie van het land.
Ik hoop er ook wel op dat, als deze oorlog ten einde is, ze de meer gematigde kant opgaan, maar dat gaat niet gebeuren zolang Poetin niet aan de kant wordt geschoven/sterft. Nu ja, ik denk sowieso niet dat ze zich nog zo een oorlog kunnen permitteren in de eerstkomende jaren. Misschien weer eerder een periode van proberen hoever ze kunnen gaan, met soms net over de grens gaan.
Ik hoop vooral dat EU zijn lessen trekt en als EU zelfstandig sterk genoeg komt te staan, zich na een tijd niet weer in slaap laat sussen. Het is duidelijk dat je zelfs je bondgenoten niet kan vertrouwen.

BTW: misschien off topic, maar wat sluit een interne oorlog uit? Hoe kunnen we garanderen (of wordt het gegarandeerd) dat bijv. een sterk Duitsland of Frankrijk zijn pijlen niet op de zwakkere bondgenoten richt na verloop van tijd?

Terug
Bovenaan