Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Met momenten kan De Wever enorm arrogant overkomen.
Zijn ideeën zijn vaak de mijne niet, of toch zeker niet die van zijn partij. En lang het idee gehad dat hij zijn handen nooit wilde vuilmaken en zich beperkte tot roepen langs de zijlijn.

Maar dat arrogant overkomen is ook gewoon omdat het een zeer intelligente mens is. Die steekt er op Belgisch niveau zwaar bovenuit en ik denk dat dat op Europees niveau al niet veel anders is. Maar helaas kan hij dat vaak niet wegsteken en begint hij met zijn ogen te rollen en te zuchten.

Maar ik begrijp wel waar dat vandaan komt. Alleen er wel bij zeggen dat je dat niet naar de rest van zijn partij kan transfereren, daar zitten een hoop droeftoeters in.

Mooi van De Wever, mag met trots gezegd worden.
Dat een nieuwe nobody het op korte tijd kan winnen van de gevestigde waarden zegt ook genoeg over hoe sterk men samenhangt binnen de EU.
Weer veel grote woorden, maar blijkbaar waren ze dus helemaal niet zeker i.v.m. de juridische kant en hoe ze ons zouden bijstaan wanneer Rusland zou reageren. Dat legt wel een heel triestige kant van de EU bloot.

Oprechte vraag, omdat ik niet veel ken van die materie:

De Russische tegoeden blijven bevroren en de EU gaat zelf een lening aan.
Oekraïne moet de lening enkel terugbetalen als Rusland herstelbetalingen heeft gedaan.
Gaat Rusland er nu niet alles aan doen om die tegoeden daar weg te halen? Geen mens die gelooft dat Rusland herstelbetalingen gaat doen, toch?
De EU gaat dan zelf voor de herstelbetalingen mogen opdraaien (de 90 miljard). Die tegoeden leken me de enige stok achter de deur.
Proof me wrong.

Dat een nieuwe nobody het op korte tijd kan winnen van de gevestigde waarden zegt ook genoeg over hoe sterk men samenhangt binnen de EU.
Weer veel grote woorden, maar blijkbaar waren ze dus helemaal niet zeker i.v.m. de juridische kant en hoe ze ons zouden bijstaan wanneer Rusland zou reageren. Dat legt wel een heel triestige kant van de EU bloot.

Oekraïne moet de lening enkel terugbetalen als Rusland herstelbetalingen heeft gedaan.
Gaat Rusland er nu niet alles aan doen om die tegoeden daar weg te halen? Geen mens die gelooft dat Rusland herstelbetalingen gaat doen, toch?
De EU gaat dan zelf voor de herstelbetalingen mogen opdraaien (de 90 miljard). Die tegoeden leken me de enige stok achter de deur.
Proof me wrong.
Dat is net het idee om die tegoeden nu niet te confisqueren maar als stok achter de deur te houden. De EU gaat die bevroren tegoeden nooit teruggeven als er geen herstelbetalingen vanuit Rusland komen, daarmee dat nu ook beslist is om die tegoeden voor onbepaalde duur te bevriezen.

Proof me wrong.
Dat zal ervan afhangen waar Rusland toe verplicht wordt eens de oorlog gedaan is. Als Rusland bijvoorbeeld door een internationaal gerechtshof veroordeeld wordt tot herstelbetalingen, kunnen die tegoeden daar perfect voor gebruikt worden. Het blijft hoe dan ook een gigantische stok achter de deur.

Ze zullen dat trouwens inderdaar blijven proberen, doen ze al jaren. Zonder succes.

1. het is niet het "makkelijke" geld van euroclear - dat geld is NIET van ons, dat is van Rusland. Dat ging... een staartje krijgen
L

Ukraine moet gefinancierd worden, de redenen daarvoor, ga ik niet herhalen.

Ze willen dit geld toch gebruiken voor de heropbouw van Oekraine? Hoe gaan ze dit dan toch doen als Rusland dit niet wilt? Dit komt toch op ongeveer neer wat er de voorbije dagen/weken afgespeelde

Laatst bewerkt:
Ze willen dit geld toch gebruiken voor de heropbouw van Oekraine? Hoe gaan ze dit dan toch als Rusland dit niet wilt? Dit komt toch op ongeveer neer wat er de voorbije dagen/weken afgespeelde
Via de rechtbank vermoedelijk. Eens Rusland veroordeeld wordt en schadevergoedingen moet betalen, kan dat (indien het weigert) gebeuren via die tegoeden.

Rusland gaat niet snel overgaan tot herstelbetalingen (tenzij via dat investeringsfonds van Trump, maar dan is het geen "herstelbetaling" met het morele gewicht van dat woord), ik acht de kans klein dat die tegoeden gedeblokkeerd gaan worden binnen afzienbare tijd. België blijft wel profiteren van de vennootschapsbelasting op die tegoeden, afhankelijk hoe de rentestand staat.

Trump wou die tegoeden trouwens gebruiken in een investeringsfonds, dus benieuwd hoe hij gaat reageren als hij wakker wordt.

Ze willen dit geld toch gebruiken voor de heropbouw van Oekraine? Hoe gaan ze dit dan toch als Rusland dit niet wilt? Dit komt toch op ongeveer neer wat er de voorbije dagen/weken afgespeelde

Rusland gaat niet snel overgaan tot herstelbetalingen, ik acht de kans klein dat die tegoeden gedeblokkeerd gaan worden binnen afzienbare tijd. België blijft wel profiteren van de vennootschapsbelasting op die tegoeden, afhankelijk hoe de rentestand staat.

Trump wou die tegoeden trouwens gebruiken in een investeringsfonds, dus benieuwd hoe hij gaat reageren als hij wakker wordt.

In de onder elkaar bedisselde zakendeal tussen Rusland & de VS zat het inzetten van deze miljarden voor de heropbouw van Oekraïne al vervat. Via Amerikaanse bouwbedrijven. Alleen, niemand zei erbij om welk deel van Oekraïne. Niemand twijfelt dat die Russen dat wilden inzetten voor het deel dat ze veroverd hebben, hun deel dus.

Oprecht luidop gelachen, en overschot van gelijk. Hoe Politico (voor wie rijden die eigenlijk?) De Wever de voorbije weken heeft afgeschilderd was echt alle schaamte voorbij.

De Wever neemt wel wat creatieve ruimte :p
"How Belgium became Russia's most valuable asset"
Hij draait dat slim om om met zijn cynische grapjes te kunnen beginnen door te doen alsof het op hem persoonlijk gericht was.

Er was een complottheorie die ik hoorde dat de Duitsers Euroclear ergens wouden saboteren zodat hun Duits bedrijf "Clearstream" die markt kon impalmen. En Politico is deels in Duitse handen?..
In mijn ogen was dat niet logisch omdat Euroclears tegoeden gebruiken heel het vertrouwen in Europese banken zou beschadigen dus ook Clearstream.

Misschien moeten ze De Wever maar naar Trump sturen in plaats van Von der Leyen.
De Wever is een onderhandelaar, tegen een bully zoals Trump zijn andere talenten nodig.

Het positieve resultaat is 90 miljard voor Oekraïne hoewel ze meer dan financiële steun nodig hebben dus de EU kan beter nog meer faciliteren voor de defensie-industrie en sneller leveren. De miljarden komen dan deels terug naar de EU.

Vanaf 2028 is er ook steun nodig, de Commissie zal de miljarden moeten vrij maken.

Zelfde gevoel als verschillende. Ik ken BDW enkel van TV en daar heeft hij een arrogant kantje. Hij weet dat hij slim is. Maar dat arrogant kantje 'ik moet just niks' heeft hier wel geholpen. Efkes tegen heel EU 'njet' zeggen en beredeneerd voet bij stuk houden, chappeau, ik ken geen ander Belgische politicus die het zou doen.

Zelfde gevoel als verschillende. Ik ken BDW enkel van TV en daar heeft hij een arrogant kantje. Hij weet dat hij slim is. Maar dat arrogant kantje 'ik moet just niks' heeft hier wel geholpen. Efkes tegen heel EU 'njet' zeggen en beredeneerd voet bij stuk houden, chappeau, ik ken geen ander Belgische politicus die het zou doen.

Ik vermoed dat de Croo idd de miljarden rap zou opgegeven hebben in ruil voor een postje.
En een Verhofstadt nog rapper. In de vorm van een sell & leaseback.

Ben ik eigenlijk de enige die het helemaal ongepast vond dat VTM de Russische ambassadeur live in 't nieuws uitnodigde en hem een podium gaf? Het enige dat die functionarissen al jarenlang doen, is proberen een narratief te verkondigen en de geesten te bespelen van de mensen hier. Je mag daar als nationaal media wel een beetje een filter op plaatsen en je maatschappelijke rol ook spelen. We zijn min of meer met dat land in oorlog he.

Ben ik eigenlijk de enige die het helemaal ongepast vond dat VTM de Russische ambassadeur live in 't nieuws uitnodigde en hem een podium gaf? Het enige dat die functionarissen al jarenlang doen, is proberen een narratief te verkondigen en de geesten te bespelen van de mensen hier. Je mag daar als nationaal media wel een beetje een filter op plaatsen en je maatschappelijke rol ook spelen. We zijn min of meer met dat land in oorlog he.
Moest het nu zonder veel duiding geweest zijn en een kwartier carte blanche, gaf ik u gelijk.
Maar het was 1. een gesprek tussen ambassadeur en anker Stef Wauters en 2. nadien volgde nog zeer duidelijke nuance door de Ruslandexpert van VTM Nieuws.
Dus ongepast? Neen, eigenlijk best interessant om zien.

ik hoop ook dat de mensen die nu proficiat zeggen, ook volgende keer terug stemmen op hem
Volgens mij de enige mens die Belgie echt kan helpen zoals Dehaene heeft gedaan.

Je kan het met de mens op sommige vlakken niet eens zijn, maar hij ziet wel de problemen.
Ja hij zit aan ons geld, maar dat is zoals elke goede huisvader zou doen om alles op orde te krijgen

ik hoop ook dat de mensen die nu proficiat zeggen, ook volgende keer terug stemmen op hem
Volgens mij de enige mens die Belgie echt kan helpen zoals Dehaene heeft gedaan.

Het zal BDW zijn populariteit in België alleen maar goed doen nu. Ik zou nu es een poll willen zien.

Terug
Bovenaan