Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die deadline is dan ook niet toevallig op Thanksgiving he, Trump wil in´t lang en breed kunnen uitpakken met iets in de media want de laatste tijd heeft´m eigenlijk de controle over het narratief wat verloren

Dit is het plan die de US vrijgegven heeft en niet het vorige plan van een dag of twee geleden dat rusland gelekt had?
Blijkbaar is Rusland niet op de hoogte gebracht van het plan dat jij gelinked hebt.
Frappant, want sommige delen in de Engelse versie slaan nergens op tot je ze in het Russisch vertaalt, blijkbaar.

Ik denk dat dit de doodsteek is voor Oekraïne na het corruptieschandaal.
Ook in Duitsland zal de industrie zwaar lobbyen bij Merz om zich amper tot niet negatief uit te spreken over deze deal, zodat ze weer goedkope energie uit Rusland kunnen importeren.

Ik vraag me wel af hoe de VS meent Europa te dwingen de sancties op te heffen en daarnaast honderden miljarden vrij te maken voor een toekomst waarin ze zelf geen inspraak hebben.

Toch duidelijk een kant gekozen, niet?

Het is veelzeggend dat de nummer 1 partner van Oekraïne de VS is, en niet Europa - en dat hebben we uiteindelijk wel te danken aan Europa.

Als je moet kiezen tussen deze geforceerde deal of een partnerschap met Europa - wat kies je dan?
Dat klopt de facto al even niet meer, de VS is voor Oekraïne eigenlijk alleen nog van belangrijk voor HIMARS, Patriot munitie, F16 onderhoud en vooral intel. Voor de rest leveren die al enige tijd geen steunpakketten meer. Enige US materiaal dat nog naar Oekraïne vloeit wordt betaald door Europa, dat de militaire steun quasi volledig heeft overgenomen.

Deze deal komt er trouwens nooit door. Enerzijds omdat het politieke zelfmoord is voor Zelensky en zijn entourage (want het Oekraïense volk zal dit nooit aanvaarden), anderzijds omdat het plan gewoon niet kan worden uitgevoerd zonder aanvaarding van de EU (oa omwille van die geblokkeerde Russische tegoeden). De VS heeft met dit misbaksel trouwens ook nog eens op de tenen getrapt van een van hun laatste echte bondgenoten in Europa, de Polen. Tusk zijn tweet was er niet naast.

Ook in Duitsland zal de industrie zwaar lobbyen bij Merz om zich amper tot niet negatief uit te spreken over deze deal, zodat ze weer goedkope energie uit Rusland kunnen importeren.

Ik vraag me wel af hoe de VS meent Europa te dwingen de sancties op te heffen en daarnaast honderden miljarden vrij te maken voor een toekomst waarin ze zelf geen inspraak hebben.
Niemand in Europa gaat hier in mee. Ik denk dat intern de ernst van de situatie, ook mbt de veiligheid van de EU, wel ingezien wordt. Als Oekraïne capituleert, al dan niet gedwongen, hebben wij binnen dit en vijf jaar (en waarschijnlijk sneller) een rechtstreeks conflict met (een veel sterker) Rusland.

Niemand in Europa gaat hier in mee. Ik denk dat intern de ernst van de situatie, ook mbt de veiligheid van de EU, wel ingezien wordt. Als Oekraïne capituleert, al dan niet gedwongen, hebben wij binnen dit en vijf jaar (en waarschijnlijk sneller) een rechtstreeks conflict met (een veel sterker) Rusland.

Maar... maar... Rusland belooft toch niemand aan te vallen :unsure:

Dat klopt de facto al even niet meer, de VS is voor Oekraïne eigenlijk alleen nog van belangrijk voor HIMARS, Patriot munitie, F16 onderhoud en vooral intel. Voor de rest leveren die al enige tijd geen steunpakketten meer. Enige US materiaal dat nog naar Oekraïne vloeit wordt betaald door Europa, dat de militaire steun quasi volledig heeft overgenomen.

Deze deal komt er trouwens nooit door. Enerzijds omdat het politieke zelfmoord is voor Zelensky en zijn entourage (want het Oekraïense volk zal dit nooit aanvaarden), anderzijds omdat het plan gewoon niet kan worden uitgevoerd zonder aanvaarding van de EU (oa omwille van die geblokkeerde Russische tegoeden). De VS heeft met dit misbaksel trouwens ook nog eens op de tenen getrapt van een van hun laatste echte bondgenoten in Europa, de Polen. Tusk zijn tweet was er niet naast.

Ja en neen, Europa mag dan wel het meeste geven - maar wat de VS kan leveren is van groter belang, de jarenlange investeringen van de VS in hun militaire capaciteiten spelen dan ook een hoofdrol in hun leidende rol in diplomatieke relaties - zelfs met iemand als Trump. Had Europa wat meer kritische zaken uit de kast gehaald had dat vandaag mogelijks een verschil gemaakt. Bijkomend - de VS kan veiligheidsgaranties bieden - tegen forse betaling, maar kan Europa dat ook - het antwoord is niet evident vrees ik.

Zelensky zal dit nooit aanvaarden, daar geef ik je gelijk in - maar ik vrees dat dit wel eens een stevige blauwdruk zal worden - nog wat punten en komma’s, hopelijk wat tijd rekken want als Trump de daad bij het woord voegt ziet het er zeer slecht uit. Al leert de recente geschiedenis dat Trump meestal wat gematigder is een paar dagen later.

Ben wel benieuwd naar de reactie van Rusland.

Win-win voor Trump: een stap dichter bij z'n nobelprijs + inkomsten vanuit Oekraïne.

Win-win-win-win-win-win voor Putin: Ze krijgen grondgebied in de schoot geworpen + toelating tot de wereldmarkt(en) + sancties verdwijnen + de bevroren Russische tegoeden worden vrijgemaakt + Europa moet zich koest houden (de omgekeerde wereld) + de kans is groot dat er een Russische marionet (met openlijke steun van Trump, wie anders?) de nieuwe president van Oekraïne wordt.
De kans dat er een Russische marionet wordt verkozen lijkt me zeer klein, een groot deel van de Russisch gezinde bevolking van Oekraïne zal in door Rusland bezet gebied zitten en de rest haat de Russen ondertussen hartgrondig.

Het gevaar van deze deal is dat het zou aflopen zoals Sudentenland in 1938, maar dat is dan militair en niet door het verkiezen van een stroman. Het meest cruciale punt is dan ook de lange afstandswapens van Oekraïne, die hebben ze nodig om zich te kunnen verdedigen tegen de volgende aanval.

Verder hebben ze tijd nodig om nieuwe en betere (FAB-bestendige) versterkingen aan te leggen zodat de Russen niet zonder problemen kunnen doorstoten bij hun volgende invasie. En doorgaan met de massale ontwikkeling en vooral ook bouw van drones.

Allicht omdat velen in de EU ook zelf weer zaken met Rusland zouden willen doen, en in elk geval willen nog meer mensen dat de oorlog stopt - al is het maar tijdelijk. Ze kunnen altijd hopen dat de Russen nu tevreden zijn...

Een belangrijke punt in de deal is dat de Russen en Amerikanen samen grondstoffen zouden zoeken in het Arctisch gebied. Dat is mogelijk waar Trump en co echt op uit waren: ze kunnen zo de opbrengsten van die grondstoffen verdelen (van Europa hebben ze geen schrik, en met onze klimaatregels en milieuregels zouden we waarschijnlijk ook zelfs niets gaan ontgingen) en blijven ze allebei sterk staan. Een groot succes voor Trump, als het zover zou komen.

Het is vrij duidelijk dat de Amerikanen (tenminste, Trump en Vance en de personen rond en achter hen) in de Russen een partner zien en in de EU een vervelende concurrent die tevens mililtair zwak is, politiek verdeeld en economisch bezig is zelfmoord te plegen.

En met dit plan krijgen ze mogelijk wat ze willen, als het niet nu is dan allicht toch over enkele maanden of jaren. Oekraïne is de oorlog aan het verliezen, ook al gaat het langzaam, en zonder Amerikaanse steun gaan ze het niet redden. De kans bestaat weliswaar dat Rusland zelf instort voor het zover is of dat de economische schade te groot wordt (vanwege de Oekraïense aanvallen en de huidige Amerikaanse steun voor sancties), maar gokken op dat laatste lijkt veel minder aantrekkelijk als de kans bestaat dat de Amerikanen dan stoppen met die sancties en Oekraïne compleet laten vallen.

Het is een zeer slechte keuze waar Zelensky voor staat, maar hij is volgens sommigen ook deels verantwoordelijk voor de vrij slechte militaire situatie: https://xxtomcooperxx.substack.com/p/checklist-of-ukrainian-failures

Hopelijk kan het plan nog afgezwakt worden of wordt Trump nog teruggefloten door druk uit eigen gelederen.

Europa staat ook voor moeilijke keuzes en zal misschien de banden met China wat moeten aanhalen, als blijkt dat de VS steeds minder een bondgenoot is en misschien binnenkort goede maatjes is met Rusland. Ook al is China niet beter, maar ze gaan ons grondgebied niet afnemen.

Iedereen is het hier in grote lijnen wel eens: Zoals het plan er nu ligt: 0,1% kans dat Oekraïne dit aanvaardt. Zelfs al trekt de VS hun steun in, dit aanvaarden is 'zelfmoord'. Dan valt Poetin over 2 jaar opnieuw aan.

Maar zwakt Trump het wat af? (dat verwacht ik ook. Hij is een businessman en dat is zijn tactiek: Absurd hoge eisen stellen en HOOG landen)

Wijzig het plan zodat Oekraïne zijn leger mag behouden en de EU wél extra soldaten mag sturen naar Oekraïne (dan heb je ten minste echte veiligheidsgaranties) en dan zie ik dat slecht plan er helaas door geraken. Dan wordt de druk TE groot vrees ik. En wie mag de ECHTE veiligheidsgaranties dan betalen? Juist ja: de EU.

Laatst bewerkt:
Dit plan versterkt toch ook alleen maar de geruchten dat de Russen bezwarend materiaal oven Trump hebben. In 2016 was er het Steele dossier en nu zijn er de Epstein mails.
Waar rook is, is vuur?

Ja en neen, Europa mag dan wel het meeste geven - maar wat de VS kan leveren is van groter belang, de jarenlange investeringen van de VS in hun militaire capaciteiten spelen dan ook een hoofdrol in hun leidende rol in diplomatieke relaties - zelfs met iemand als Trump. Had Europa wat meer kritische zaken uit de kast gehaald had dat vandaag mogelijks een verschil gemaakt. Bijkomend - de VS kan veiligheidsgaranties bieden - tegen forse betaling, maar kan Europa dat ook - het antwoord is niet evident vrees ik.

Zelensky zal dit nooit aanvaarden, daar geef ik je gelijk in - maar ik vrees dat dit wel eens een stevige blauwdruk zal worden - nog wat punten en komma’s, hopelijk wat tijd rekken want als Trump de daad bij het woord voegt ziet het er zeer slecht uit. Al leert de recente geschiedenis dat Trump meestal wat gematigder is een paar dagen later.

Ben wel benieuwd naar de reactie van Rusland.
Wat de VS op papier kan leveren inderdaad, alleen doet het dat ondertussen gewoon al een tijd niet meer. Dus eigenlijk verandert er weinig wanneer Oekraïne dit soort capitulatiebullshit weigert. Het is ook gewoon dezelfde blauwdruk van Rusland die al twee of drie jaar op tafel ligt en waar iedereen eens goed mee lacht. In Rusland zelf hebben ze het ondertussen al afgeschoten en gezegd dat het hoogstens als startpunt kan dienen. Wat in werkelijkheid gaat gebeuren is hetzelfde als bij die onnozele mineralendeal: Wekenlange back and forth waarbij uiteindelijk een lege doos wordt getekend.

De VS gaat a propos nooit weigeren dat Europa Amerikaans materiaal koopt en aan Oekraïne levert. Dat is gewoon te lucratief voor de defensie-industrie daar.

Dat is gewoon een beleefde, tactische manier om te zeggen dat dit plan niet deugt. Ingrijpende veranderingen zijn de essentie, de "basis" is dat het doel hetzelfde is uiteraard: vrede. Maar als Oekraïne werkelijk zijn leger zou halveren (om maar één punt te noemen), dan is dat gewoon capituleren en de volgende keer als Poetin binnenvalt zijn ze weerloos. Idem met de Donbas volledig afgeven.

Et voila, blijkt dat het 'Amerikaans-Russisch plan' eigenlijk gewoon een document van de Russen is waar de VS niet in is tussengekomen dat gelekt is naar de Amerikaanse pers om paniek en verwarring te zaaien. De vraag is nu wie die wenslijst als een 'te nemen of te laten' gepusht heeft aan de Amerikaanse kant, waarschijnlijk Witkoff weer want die is volledig ingepakt door zijn Russische connecties. Ronduit schaamtelijk maar ja, wat verwacht je van iemand die nul diplomatieke ervaring heeft en eigenlijk alleen maar goed is in vastgoed verkopen.

Ik denk niet dat Trump de voeten van Poetin kust, hij test hem telkens opnieuw, geeft hem kansen om met een oplossing te komen en Trump serieus te namen, en wanneer Poetin niet toehapt en de maat vol is zal het menens zijn met Trumps reactie. Menens.

Terug
Bovenaan