Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wel eens benieuwd naar die documentaire. Sommigen zijn gewoon té ver heen om nog mee te discussiëren zo blijkt nog maar eens.

Trailer:
Die blijven in hun echokamer dwalen en diskrediteren al het bronmateriaal dat niet hun kraam past.

Weinig positief beeld dat Roepcke hier schetst.
Je hebt een land dat miljoenen criminelen, arme pipo's, slaven, huurlingen enzovoorts kan laten afslachten in een jarenlange oorlog vs ...
Als ze U als Westerling of jonge Oekraïner zouden aanbieden om mee te vechten in deze oorlog wat zou je reactie dan zijn ??? ...
+
Poetin geeft geen moer om zijn eigen bevolking. Hij geeft geen moer om de Russische economie op de lange termijn. "Me, myself and I"
Het enige dat hem interesseert is kost wat kost een '(pyrrus)overwinning ' kunnen claimen. Al kost het hem 5 miljoen doden en 20 miljoen gewonden bij wijze van spreken: Hij ligt er gewoon niet wakker van.

In deze zin is het heel moeilijk te winnen tegen Rusland als men NIET all in gaat. Men geeft Oekraïne nét genoeg om te overleven en dat wreekt zich toch wel een beetje.

Je hebt een land dat miljoenen criminelen, arme pipo's, slaven, huurlingen enzovoorts kan laten afslachten in een jarenlange oorlog vs ...
Als ze U als Westerling of jonge Oekraïner zouden aanbieden om mee te vechten in deze oorlog wat zou je reactie dan zijn ??? ...
+
Poetin geeft geen moer om zijn eigen bevolking. Hij geeft geen moer om de Russische economie op de lange termijn. "Me, myself and I"
Het enige dat hem interesseert is kost wat kost een '(pyrrus)overwinning ' kunnen claimen. Al kost het hem 5 miljoen doden en 20 miljoen gewonden bij wijze van spreken: Hij ligt er gewoon niet wakker van.

In deze zin is het heel moeilijk te winnen tegen Rusland als men NIET all in gaat. Men geeft Oekraïne nét genoeg om te overleven en dat wreekt zich toch wel een beetje.
In essentie ben ik het met je post eens, maar we moeten ook niet gaan ontkennen dat de Oekraïners met een serieus mankracht probleem zitten.
Broodnodige rotatie van manschappen gebeurd op sommige locaties al niet meer en drones kunnen maar zo veel doen vooraleer je gevechtstroepen effectief contact maken met de vijand.

Aan de andere kant gaat het nog steeds relatief goed ondanks alle doemberichten. Of zijn we al vergeten dat Poetin een deadline had gezet voor 16/11 voor Pokrovsk in te nemen? Op strategisch niveau lijkt Oekraïne ook het beter te doen dan de afgelopen jaren. Eerste een zeer intensieve campagne tegen de olie- en gasindustrie die nu gevolgd wordt door een continue lopende stroom aan aanvallen in tegenstelling tot de vorige keer dat men die campagne moest stopzetten wegens een tekort aan wapen. Nu switcht men langzaamaan naar de Russische energie infrastructuur.

Ondertussen ook weer nieuws uit Slovakijke waar PM Fico eerst te kakken werd gezet door een groep jongeren in een middelbare school toen hij vragen kreeg over waarom hij niets doet voor Oekraïne en nu massale protesten.

En natuurlijk kunnen we ook geen week gaan zonder dat Rusland één of ander gruwelijk plan bedenkt.
De Rusich Group (je weet wel, die groep Russen die zowat alles zijn waarvan Rusland Oekraïne beticht) heeft via hun telegram aangekondigd dat ze een beloning in crypto gaan geven aan de eerste drie "mensen" die een selfie post met de lijken van geëxecuteerde Oekraïense gevangenen.

En de VN hult zich zoals gewoonlijk weer in stilzwijgen. Doek dat achterlijke en waardeloos instituut toch gewoon op en gebruik het geld dat om wapens te kopen voor Oekraïne. Een snelle CHATGPT leert mij dat er jaarlijks 17 miljard richting de VN gaat vanuit de EU landen en de EU zelf en dat is zonder de kosten van de VN vredesmissies meegerekend.

Ik vraag me wel af als worst case (of best case, het is maar hoe je het bekijkt) Poetin over +-2 jaar (ruw geschat) eindelijk heel de Donbas veroverd heeft. Of hij dan tijdelijk een pauze zou inlassen en streeft naar een valse vrede met Oekraïne ? Mmm ..

Hij kan er ook opteren om zelfs daarna nog gewoon verder te gaan met zijne oorlog. Maar ik zie geen enkel scenario waarbij dit na de Donbas nog in zijn voordeel gaat uitdraaien? Na de Donbas kan hij het mogelijks nog wel verkopen aan zijn bevolking als overwinning.

Maar als hij blijft verder vechten dan gaat hij echt door moeten gaan tot hij héél Oekraïne veroverd heeft. Daarmee gaat hij nog 20 jaar mee bezig zijn tenzij het echt compleet instort (wat ik niet zie gebeuren, daarvoor is de oorlog TE veel ne drone oorlog geworden). Dat krijgt hij nooit verkocht en dan gaat er op zijn grafzerk staan: 'Poetin De Kleine' (aka Peter De Grote).

Poetin hoeft niet per sé tot aan de Poolse grens te rijden met tanks om een overwinning te claimen. Als Oekraïne stelselmatig grond blijft verliezen en blijft kampen met de problemen die ze nu hebben (manschappen & corruptieschandalen) heeft dat ook een demoraliserend en uiteindelijk destabiliserend effect. Bij een wapenstilstand is het politieke lot van Zelensky ook onzeker (of het ooit tot een blijvende vredesdeal komt is nog de vraag, cfr. Korea) en is de economische situatie op zijn minst zorgwekkend. Het is dan dat we gaan zien hoe de mooie woorden van Europa gaan blijven standhouden om Oekraïne weer op de benen te krijgen.

Ik kijk vooral naar Washington en hoe Trump zijn gewicht in de schaal kan leggen om beide partijen aan de onderhandelingstafel te dwingen. Hoewel er groen licht is van het Pentagon is Trump niet geneigd om Tomahawks te leveren aan Oekraïne.

Of ja, ik herhaal het nog maar eens, er kan "iets" in Rusland gebeuren waardoor het allemaal in elkaar stuikt voor het Kremlin. Net begonnen aan een standaardwerk van Anthony Beevor over de Russische burgeroorlog tussen 1917 en 1921. FUBAR.

Het is dan dat we gaan zien hoe de mooie woorden van Europa gaan blijven standhouden om Oekraïne weer op de benen te krijgen.
Daar vrees ik het meeste voor. Oekraïne moet straks heropgebouwd worden. De EU steekt 'misschien' straks gewoon een vingertje op en doet just niks ?? Daarmee zouden ze dan dezelfde fouten maken als met Rusland. Als je het foute doet, dan riskeert je dat Oekraïne in de toekomst (opnieuw) pro Russisch wordt. Met een Oekraïnse Poetin die op wraak zint.

Deze oorlog is héél erg MAAR hopelijk leert het Westen hier straks wel uit.

Ja, zeker een mogelijkheid. Oekraïners die een pro Russische regering gaan verkiezen. :s Hoeveel kinderziekenhuizen en appartementsgebouwen heeft Rusland nu al niet gebombardeerd?
Russen doen ook verder met FPV drone safaris in Kherson met vele likes en bejubelingen op Russisch telegram. Ziek land.

Jongens toch. Dit is gewoon een dikke 🖕 aan Oekraïne.

Europa wordt dan weer totaal genegeerd, of dat beter is dan een middelvinger laat ik in het .. midden.

Europa lijkt in het plan andermaal helemaal aan de kant te worden geschoven. “We trekken ons niet echt iets aan van de Europeanen”, vat een bron bij Politico het samen.

Trump wilt gewoon de eer op strijken met zijn vrede en houd geen enkele rekening met andere, zo gebrand is hij op die nobelprijs voor vrede.

Echt wat een achterlijke man zit er daar nu in het witte huis veel blabla over Poetin maar wat heeft Trump werkelijk gedaan buiten mooi blaffen wanneer Poetin het vraagt.

Gewoon niets meer militair kopen in de vs en investeren in europese fabrieken.

Prachtige rode loper voor Rusland.

Trump wilt gewoon de eer op strijken met zijn vrede en houd geen enkele rekening met andere, zo gebrand is hij op die nobelprijs voor vrede.

Echt wat een achterlijke man zit er daar nu in het witte huis veel blabla over Poetin maar wat heeft Trump werkelijk gedaan buiten mooi blaffen wanneer Poetin het vraagt.

Gewoon niets meer militair kopen in de vs en investeren in europese fabrieken.
Gewoon 0 visie die klojo. Hoe kan je een deal sluiten met iemand die verandert gelijk de wind?
Ik denk dat hij hier nu ook weer mee afkomt om de aandacht van de Epstein Files af te leiden.

Benieuwd naar de reacties van Europese leiders hierop.
De vraag is wat ze kunnen/durven doen als de USA hier echt in wil doorduwen nu.

Ik zou het nog eens moeten lezen en misschien dat alles nog niet bekend is van dit 'plan'. Maar zijn er nu eigenlijk voorwaarden opgelegd aan Rusland? Moeten zij enige inspanning doen? Behalve de 'veiligheidsgaranties' die Oekraïne zogezegd zou krijgen. Verschilt dit veel van wat de eisen zijn van Rusland?

Prachtige rode loper voor Rusland.
Als Oekraïne dat aanvaardt (natuurlijk doen ze dit niet maar ALS) dan zegt Rusland: Hoera! En vallen ze gewoon de rest van het land binnen.
Het Oekraïnse leger is namelijk gehalveerd en heeft géén wapens maar dus dat staat plots machteloos.

En Trump die zucht dan eens en orakelt: So what? (want met Trump zijn veiligheidsgarantie er gewoon géén).

Allé wat voor een deal is dat nu weer?

Terug
Bovenaan