Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als je zoekt naar speeches of persconferenties van op Europese toppen, kan je ze hier gewoon altijd checken: https://audiovisual.ec.europa.eu/en/media/video

Hier het bewuste BDW fragment dat je zocht: https://audiovisual.ec.europa.eu/en/media/video/I-279564

Typisch BDW momentje toen hij even met de ogen rolde toen iemand zei dat het in het Nederlands moest.
De vorige 69 minuten gewoon ijzersterk relaas. Toont zich nog maar eens als een sterk politiek beest die zijn dossier goed in de vingers heeft.
Hij heeft ook gewoon meer dan overschot van gelijk in deze kwestie, als niemand concreet de garanties wil geven, waar zijn we dan mee bezig?

Dat bad boy stuk was weer die typische kwinkslag, “I’m a good boy, we’re the best boy in town” en iedereen aan het gniffelen.

Nog maar eens bewijs hoe driest, triest en barbaars Rusland tekeer gaat in Oekraïne. Na eerdere rapporten over hun terreur in o.m. Cherson.

...
Repeated attacks with short-range drones by Russian armed forces in frontline areas resulted in killing and injuring of civilians, widespread destruction, and a coercive environment that has forced thousands to flee their homes. The Commission concluded that these drone attacks constitute the crimes against humanity of murder and of forcible transfer of population.

For over a year, Russian armed forces have been directing drone attacks against an extensive range of civilian targets, injuring and killing civilians, causing large-scale destruction, and spreading terror. Targets included homes, medical buildings and infrastructure servicing civilians, thereby disrupting essential services. First responders, including ambulances and fire brigades, were also hit, regardless of their special protection under international humanitarian law, impeding their intervention.
...

Soms zegt hier eens iemand tegen mij: Het heeft toch geen zin. Waarom geeft de bevolking van Oekraïne zich niet gewoon over aan Rusland want ze kunnen toch niet winnen.

Mijn reactie daarop
1. Ik ben daar niet zo zeker van
2. Stel dat je echter toch gelijk hebt. Een Oekraïner denkt eerder: Of te wel vecht ik verder of te wel sterf ik gewoon. Een andere optie bestaat of wil ik gewoon niet. Jamais!

(Ja sommige mensen vluchten naar het buitenland, mss is dat die andere optie. Maar niet iedereen wil zijn moederland verlaten)

#Tinfoil hat modus aan.
Zit Rusland achter de drones boven onze belangrijkste luchtmachtkazerne? “Als dat zo is, dan weet de dronepiloot het waarschijnlijk zelf niet eens”

Wat het volgens de oud-kolonel nog moeilijker maakt, is dat Rusland voor dergelijke incidenten en andere sabotageopdrachten met freelancers werkt. “Die worden gezocht via tussenpersonen. Waardoor de uiteindelijke dronepiloot waarschijnlijk niet eens weet dat hij eigenlijk voor Moskou werkt.” Die worden, zegt Housen, in crypto betaald. “Het is makkelijk geld en weinig risico. Ze krijgen een som, waarmee ze op Alibaba een drone kopen of onderdelen om er zelf een te maken. En dan is hun opdracht om een beetje te gaan vliegen boven luchthavens of militaire domeinen.” Wie die freelancers zijn? “Ze worden gezocht in inbraakbendes en drugbendes. Vaak uit Oost-Europa. Motorbendes worden daar ook voor aangesproken.”
Wss nog met een kortingscode van alibaba :D

Ik heb nu geen DJI drone maar ik lees links en rechts wel de mogelijkheden van zo een toestel. DJI weet denk ik wel waar hun toestellen in de lucht hangen. GPS locaties kunnen worden doorgestuurd.
https://support.dji.com/help/content?customId=en-us03400006859&spaceId=34&re=US&lang=en
Mij lijkt dit wel een mogelijkheid om zo gevoelige installaties in kaart te brengen. Een rus geeft geld aan iemand om met de drone ergens over te vliegen en china stockeert de data en videomateriaal.
Dat is goedkoop high resolution data verzamelen van militaire targets zonder dat daar complexe operaties moeten opgezet worden. Hell rusland zal wel nog voor meer dji verkoop zorgen.

En als je dan wat verder in een mogelijkse wereldoorlog denkt en je ziet een stadsgevecht hier in een grootstad (brussel,antwerpen of dergelijk) waar de europese troepen verscholen zijn in gebouwen en de vijand proberen aan te vallen. Hoeveel van die gebouwen hebben een digitale map ergens gestockeerd op een chinese server op basis van een robotstofzuiger of dergelijk. Dat lijkt me ook wel bruikbare data die aan troepen on the field kan gegeven worden. Dji zit ineens ook in de robotstofzuigers trouwens :unsure:

Kweetniet of het zo vergezocht is. Onlangs gehoord dat China aanspoort/verplicht om dual uses te implementeren van hun niet militaire producten. E.g. de overheid heeft richtlijnen uitgeschreven waar ferry's moeten aan voldoen zodat ze ook militair materieel kunnen vervoeren.
https://www.marinelink.com/news/civilian-military-china393166 Met een nakende invasie van Taiwan in het achterhoofd.

Kweetniet of het zo vergezocht is. Onlangs gehoord dat China aanspoort/verplicht om dual uses te implementeren van hun niet militaire producten. E.g. de overheid heeft richtlijnen uitgeschreven waar ferry's moeten aan voldoen zodat ze ook militair materieel kunnen vervoeren.
https://www.marinelink.com/news/civilian-military-china393166 Met een nakende invasie van Taiwan in het achterhoofd.
Dat is iets waar bv. Jonathan Holslag jaren geleden al op wees. Dacht dat hij het toen specifiek had over schepen die gebruikt worden om Chinese auto's te importeren, o.a. via de haven van Antwerpen.

Lijkt me helemaal niet vergezocht.
Als bedrijven al die data binnenslurpen voor advertentie en ik weet niet nog welke doeleinden, waarom zouden overheden dat dan niet doen om zoals je zegt de infrastructuur in kaart te brengen.
Je weet maar nooit waar het nuttig voor kan zijn. Misschien om net wat extra info te hebben bij het indienen van een offerte, of om een bom op de juiste plaats te mikken of laten ontploffen.
Ik kan het eerlijk gezegd de Chinezen (of Amerikanen, of ...) nog niet eens kwalijk nemen. Als wij zo dom zijn om al die data naar ginder te sturen...

Stel je maar eens voor dat China besluit om op een zeer zonnige dag om alle Chinese zonnepanelen in België uit te zetten. Ben vrij zeker dat de grid zal uitvallen.

Op zich ook niets nieuws natuurlijk. Rusland is daar het typevoorbeeld van waar vooral trein- en spoorwegmaterieel militaire specs moet volgen en in eerste lijn zelfs bedoelt is voor militair gebruik en gewoon bij "leegstand" privaat(industrieel) wordt gebruikt.
Zelfs dichter bij huis moeten bepaalde Europese routes (trein en weg) aan NATO-vereisten voldoen, toch nog niet zo lang geleden in het nieuws geweest dat wij onze doelstellingen wss gaan moeten gaan halen met infrastructuurwerken omdat bvb de bruggen van de E313/E314 de huidig voorziene tanktransporten niet zouden aankunnen indien massale ontplooiing naar de Oostflank echt nodig wordt. Idem Duitsland btw.

Lijkt me helemaal niet vergezocht.
Als bedrijven al die data binnenslurpen voor advertentie en ik weet niet nog welke doeleinden, waarom zouden overheden dat dan niet doen om zoals je zegt de infrastructuur in kaart te brengen.
Je weet maar nooit waar het nuttig voor kan zijn. Misschien om net wat extra info te hebben bij het indienen van een offerte, of om een bom op de juiste plaats te mikken of laten ontploffen.
Ik kan het eerlijk gezegd de Chinezen (of Amerikanen, of ...) nog niet eens kwalijk nemen. Als wij zo dom zijn om al die data naar ginder te sturen...

Stel je maar eens voor dat China besluit om op een zeer zonnige dag om alle Chinese zonnepanelen in België uit te zetten. Ben vrij zeker dat de grid zal uitvallen.
Deze ook nog tegen gekomen:

Toch tijd dat de frank gaat vallen dat we echt wel moeten uitkijken met zo'n zaken.

Toch tijd dat de frank gaat vallen dat we echt wel moeten uitkijken met zo'n zaken.
Musk schakelde een tijdje geleden ne Tesla uit in Rusland herinner je nog? ;)

Het is belangrijk om dit te beseffen en ervoor te zorgen dat vooral je "verdedigingsgordel" niet zomaar vanop afstand uitgeschakeld kan worden.

Stel je voor dat Rusland morgen Polen binnenvalt (op het eerste zicht absurd) maar stel dat nét op dat ogenblik alle tanks, geweren, gevechtsvliegtuigen enzovoorts asap én permanent uitvallen (in héél de EU) omdat iemand op het 'knoppeke' duwt.

Ok dit is ergens vergezocht en 'worst case' maar technisch gezien bestaat dit gevaar.
Ik zeg alleen maar: In oorlogstijden moet je met elk scenario rekening houden.

Iedereen met marstek batterijen. :unsure: manipulatie van het grid of heel wat huizen waar brand gesticht kan worden. Nu ja …still cheap! :D
Een gezonde dosis paranoia is soms toch niet slecht.
Wie kan bijvoorbeeld tegenhouden dat China morgen een update doet waardoor al die Chinese auto's in panne vallen bijvoorbeeld (of nog erger, in brand vliegen). Er kan altijd een backdoor aanwezig zijn in de software.

VS annuleerde top met Poetin omdat Rusland geen toegevingen zou doen

Deze oorlog zal aldus langer duren dan wereldoorlog II. Triest se. Het is ijdele hoop van Poetin om te geloven dat het front morgen instort hé. :frown:

De stad Pokrovsk zal straks mogelijks wel vallen maar wie het goed gevolgd heeft: De belangrijkste aanvoerlijnen zijn reeds verplaatst. Oekraïne heeft daar een jaar de tijd voor gehad en is zich hier al even van bewust. Het zal een aderlating zijn maar eigenlijk is dit een pyrussoverwinning geworden in ruil voor een vreselijk bloedbad.

“Voor Oekraïne zou het een mentale opdoffer zijn, maar geen militaire"

Laatst bewerkt:
Allez pentagon geeft groen licht voor de tomahawks. Benieuwd of Trump er mee gaat doorgaan.
Het laatste nieuws

- Het pentagon heeft inderdaad de levering van Tomahawks goedgekeurd. De beslissing ligt nu volledig bij Trump
Pentagon cleared giving Ukraine long-range Tomahawk missiles

- Rusland wordt een beetje zenuwachtig en heeft blijkbaar 170000 (!) soldaten verzameld rond Pokrovsk (zowat heel hun troepenmacht :oink::oink::oink:) om de stad kost wat kost zo snel mogelijk in te nemen. Oekraïne zou daar tegenover slechts een 20000 éénheden stellen. (1 op 8).
170,000 Russian troops deployed in Pokrovsk sector

Het laatste nieuws

- Het pentagon heeft inderdaad de levering van Tomahawks goedgekeurd. De beslissing ligt nu volledig bij Trump
Pentagon cleared giving Ukraine long-range Tomahawk missiles

- Rusland wordt een beetje zenuwachtig en heeft blijkbaar 170000 (!) soldaten verzameld rond Pokrovsk (zowat heel hun troepenmacht :oink::oink::oink:) om de stad kost wat kost zo snel mogelijk in te nemen. Oekraïne zou daar tegenover slechts een 20000 éénheden stellen. (1 op 8).
170,000 Russian troops deployed in Pokrovsk sector
Dat lijkt toch ook niet verstandig om zo veel van uw manschappen op zo'n klein gebied op te stellen?

Dat lijkt toch ook niet verstandig om zo veel van uw manschappen op zo'n klein gebied op te stellen?
Nope. Die gedachte had ik ook al.

Het duidt zoals ik al zei op enige zenuwachtigheid. Ik denk dat Poetin het zekere voor het onzekere wil nemen en kost wat kost nog een trofee wil moest onvoorspelbare Trump straks toch op alles ne GO geven hé. (Met Trump weet je het nooit zeker) Moest deze grote aanval slagen, dan staat hij (veel) sterker in toekomstige onderhandelingen hé.

Voor Oekraïne is het gevaarlijk dat ze straks overlopen worden. Maar voor Rusland is dit anderzijds (moest dit waar zijn, het kan ook een beetje bluf zijn van Zelensky) een heel groot risico.

Wat als deze grote aanval mislukt? Wat als straks tienduizenden soldaten "en masse" in een grote hinderlaag lopen?

Raar want heb hier juist een artikel gelezen waar je die getallen mag delen door 10 .
17.000 russen en dan zeggen ze dat de Oekraïners 8 keer in de minderheid zijn . ;)

En trouwens , Poetin ligt er blijkbaar niet van wakker als daar een paar duizend soldaten omkomen zolang de stad oef de resten ervan maar veroverd worden .
Oekraïne zou al voorbereidingen getroffen hebben om ze op te geven blijkbaar maar ze gevende ook niet cadeau . ;)

Dit artikel van VRT spreekt over 11 000 Russische militairen rond de stad Pokrovsk.

Het artikel van Kyiv Independent spreekt over 'Pokrovsk sector'. Ik vermoed dat er nog een verschil is tussen de stad en de 'sector'.

Dit artikel van VRT spreekt over 11 000 Russische militairen rond de stad Pokrovsk.
"Bovendien zijn de Russische militairen in burgerkleding gekleed, waardoor het voor de Oekraïners heel moeilijk is om te zien wie militair is en wie niet."

Uiteraard... :rolleyes:

Terug
Bovenaan