Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Begrijp zo'n uitspraken toch ook niet zo goed. Ze laten precies uitschijnen dat België al zoveel heeft dwarsgelegen in sancties t.a.v. Rusland. De Wever heeft wel gelijk dat er serieuze, langdurige gevolgen aan vasthangen en dat hij spijkerharde garanties en solidariteit vraagt van alle andere lidstaten.
Vergelijken met Orbán, kom zeg.
Clickbait vermoed ik.

Is wel iets wat de Poolse correspondent effectief ook zegt in het interview. De titel van het artikel van VRT is wel anders dan wat bij de link staat.
Ik heb het ook gezien. Maar het zijn groteske uitspraken. Als je daarmee afkomt ben je vooral uit op drama en sensatie en dat trekt kijkers, luisteraars en lezers.

Wat een pretentieuze uitspraak in dat artikel zeg. De Wever heeft hier gewoon 100% gelijk.
Inderdaad.
Wat vraagt hij nu?
- De legale basis aan te duiden die zegt dat je effectief kan doen wat men vraagt. Lijkt mij nogal logisch dat die er moet zijn?
- Garanties dat anderen de kosten zullen helpen dragen indien het verkeerd uitdraait. Lijkt me ook zeer logisch.
Als de EU niet in staat is om deze 2 dingen te doen, zegt dat genoeg. Voorstel -> vuilbak aub.

'Moeilijker te overtuigen dan Trump' - Lijkt me wel best ja, geef Trump een paar complimenten en je krijgt al veel gedaan. Schuif hem geld toe onder tafel en je krijgt alles gedaan.

"België blokkeerde het plan om Russische tegoeden te gebruiken voor een miljardenlening aan Kiev, waardoor het gehoopte krachtige signaal aan Moskou uitbleef" Euh, neen, het 'krachtige signaal aan Moskou' bleef uit omdat de EU niet wil ingaan op de zeer normale vragen van België en omdat de EU verder geen alternatief klaar had.

"... anonieme diplomaat aan het woord die hekelt dat België jarenlang beweerde dat Euroclear een Belgische instelling is, om zo de winsten op het belegde Russische geld te kunnen belasten. "Nu klinkt het plots dat het een Europese instelling is en alle lidstaten het risico moeten dragen""
Ja natuurlijk paljas, Europa wil dat België dat geld vrijmaakt. Dan moet Europa maar garanties stellen dat dit niet in ons gezicht ontploft.

Dit Russisch geld zou als backing moeten dienen voor een lening van 140 miljard toch? Is daar nu echt geen alternatief voor, kan heel de EU geen andere dingen als backing geven misschien? Zoveel geld is dat toch echt niet op EU schaal. Voor een lening dan nog. Een lening om vijand #1 buiten het continent te houden en een waardevolle bondgenoot in leven te houden die onschatbare militaire ervaring heeft.

Zelfs al wordt er een EU akkoord gevonden mbt vrijgave Russische fondsen, voor België is dat nooit een goede zaak.

Belgische staat krijgt inkomsten door het beheer van Euroclear. Dat geld gaat naar Oekraïne, en telt voor België ook mee in uitgave NAVO.
Als het beheer wegvalt gaan we nog meer mogen bezuinigen om te kunnen investeren NAVO, toch?

Om nog te zijgen van welk effect dit zou hebben op het vertrouwen in de euro en het westen in het algemeen. Hiermee geef je als EU het signaal naar de rest van de wereld dat uw geld gewoon geconfisqueerd kan worden als je niet in de pas loopt met het westen. Zo duw je Afrika en het Oosten nog verder richting China / Rusland.

Om nog te zijgen van welk effect dit zou hebben op het vertrouwen in de euro en het westen in het algemeen. Hiermee geef je als EU het signaal naar de rest van de wereld dat uw geld gewoon geconfisqueerd kan worden als je niet in de pas loopt met het westen. Zo duw je Afrika en het Oosten nog verder richting China / Rusland.

Het feit dat de discussie er überhaupt is, is al voldoende voor permanente imagoschade.

Dat zijn toch momenten die op uw netvlies staan als politie.

Blijkt dat ze het stadje Torske hebben heroverd op de Russen. Zou belangrijk zijn om de druk op de stad Lyman te verminderen.

Rusland is geen wereldmacht. Sinds de val van de CCCP heeft het militair geen beste beurt gemaakt. Met hun invasie van Oekraïne is de geboorte van de Russische papiere tijger compleet. Economisch al helemaal niet. Hun economie kan je zowat vergelijken met die van de Benelux.
Het is gewoon een maffiastaat met kernwapens.

Ik denk dat er veel Russen niet droevig zouden zijn mocht Putin worden opgepakt en opgesloten hier. Er zullen waarschijnlijk veel machtsgeile personen rondlopen in één van de Kermlins die maar al te graag aan de top willen gaan zitten. Ik weet niet dat Putin écht geliefd is bij de Russische elite maar zeker wel gevreesd.

McCain noemde Rusland vroeger denigrerend A gas station with an army.

Maar als we in Europa zelf geen benzine station hebben en ook geen leger wat wil dat dan zeggen hé.

BBPs vergelijken is een totaal nutteloze oefening. Daar staan we met ons BBP gestoeld op dienstverlening tegenover een land met enorme reserves van quasi eender welke belangrijke grondstof op de planeet. Wie gaat het meeste tanks bouwen?

Dat zijn toch momenten die op uw netvlies staan als politie.

Blijkt dat ze het stadje Torske hebben heroverd op de Russen. Zou belangrijk zijn om de druk op de stad Lyman te verminderen.
Het barbaarse regime slaagt weer toe. Kinderen ontvoeren, kinderziekenhuizen bombarderen, scholen aanvallen... Misschien dat hele regime gewoon mee op de terreurlijst plaatsen.

De speech van de wever
Titel is redelijk clickbaity en het kanaal is ook zeker biased maar vond nergens geen ander filmpje. Ik vermoed ook niet dat het AI gemanipuleerd is of dergelijk. Het lijkt me integraal de volledige speech te zijn.

Al bij al wel blij dat De Wever nu premier is en toch in enig realisme gegrond staat. Een De Croo in die situatie weet ik niet hoe deze dit zou aangepakt hebben.

Het lijkt wel of het clubje van besluiteloze leiders (de andere EU leiders) de pers de opdracht heeft gegeven om BDW als schuldige aan te duiden zodat ze zelf uit de wind worden gezet.

Volgens Housen (via demorgen) en HLN valt Pokrovsk na jaren vechten nu toch echt binnen de maand.

Dat is mogelijk maar 90% van de tijd wanneer meneer Housen iets beweert blijkt het achteraf niet juist te zijn ..

We shall wait and see ..

Terug
Bovenaan