Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Trump denkt: Hak gewoon een arm er af en ze zullen beginnen praten. Vergis ik mij toch? Hak die andere arm er ook af als het echt moet. Stopt het nog niet? Hak de benen er ook maar af.

Zonder armen en benen kan je wel brullen en zeggen: de oorlog stopt niet, maar ze stopt toch. Je mond kan wel veel zeggen maar doet in praktijk niks.

Allé dat is een beetje simplistisch wat ik nu zeg, maar Trump is dat ook. ;) Ik probeer nu gewoon een beetje Trump te zijn.

Dat is wat hij denkt, en wat hij roept. Maar tot dusver nog niemand zijn armen en benen afgehakt. Stevent af op een boy who cried wolf verhaal.

Oekraïne krijgt de nodige financiële steun van het Westen om dat te verwezenlijken, maar de drones en andere wapens die ze gebruiken krijgen ze inderdaad niet cadeau en maken ze zelf. Iran levert geen drones meer nu Rusland ze zelf maakt, dacht ik?

Rusland trapt al langer op zijn eigen adem maar ze blijven maar duwen. Zelfs al komt het tot een wapenstilstand en vrede, dan kan dit niet anders dan een Pyrrhusoverwinning zijn voor Poetin.

Wat Trump betreft: het komt op mij over dat hij beide partijen de arm wil omwringen om naar de onderhandelingstafel te gaan.
Trump heeft Oekraïne al in zijn zak. Die zijn te afhankelijk van het Westen voor van alles en nog wat. Ze doen inderdaad veel zelf maar vergeet niet dat ze nog veel krijgen of er financiële constructies opgezet worden om hen er in te voorzien. Daar moet niet te veel omgewrongen worden.

Het is Rusland en de spelletjes die Putin speelt die hij moet doorzien. Nu komen er eindelijk sancties om hem de arm om te wringen. Zou mij ook niet verbazen als de basis info om zelf iets soortgelijks als Tomahawk's te maken ook al in Oekraïne aanwezig is. Zodat Trump als er raketten in Moskou vallen kan zeggen: Tomahawk's? Wij hebben niets gegeven, maar dat ze instaat zijn om een raket in elkaar zetten, kunnen wij toch niet aan doen.

Trump heeft Oekraïne al in zijn zak. Die zijn te afhankelijk van het Westen voor van alles en nog wat. Ze doen inderdaad veel zelf maar vergeet niet dat ze nog veel krijgen of er financiële constructies opgezet worden om hen er in te voorzien. Daar moet niet te veel omgewrongen worden.
Ik denk wat Oekraïne momenteel nog van de VS krijgt enkel info is.
VS "geeft" geen materiaal meer denk ik, verkoopt enkel nog via Europa aan Oekraïne. Zo heb ik het toch begrepen uit de laatste berichten.
Trump vind dat waarschijnlijk slim, want dan krijgt hij geld binnen. Maar het nadeel is natuurlijk dat hij minder en minder te zeggen heeft over Oekraïne.

Het is Rusland en de spelletjes die Putin speelt die hij moet doorzien. Nu komen er eindelijk sancties om hem de arm om te wringen. Zou mij ook niet verbazen als de basis info om zelf iets soortgelijks als Tomahawk's te maken ook al in Oekraïne aanwezig is. Zodat Trump als er raketten in Moskou vallen kan zeggen: Tomahawk's? Wij hebben niets gegeven, maar dat ze instaat zijn om een raket in elkaar zetten, kunnen wij toch niet aan doen.
Trump iets doen tegen Putin?
Haha, die hoop heb ik al lang opgegeven.
Is het bewondering voor een dictator, zijn het peepee-tapes, of pedo-tapes, maar Trump is in de ban van Putin, of Putin heeft hem in zijn macht, waardoor we nu toch wel duidelijk kunnen stellen dat Trump nooit iets zal doen wat tegen Putin in gaat.
Met zijn mond wel, maar met daden? Nee

Even dit ter info:

VS "geeft" geen materiaal meer denk ik, verkoopt enkel nog via Europa aan Oekraïne. Zo heb ik het toch begrepen uit de laatste berichten.
Trump vind dat waarschijnlijk slim, want dan krijgt hij geld binnen. Maar het nadeel is natuurlijk dat hij minder en minder te zeggen heeft over Oekraïne.
Heeft hij minder te zeggen daardoor? Europa kan/wil de wapens blijkbaar zelf niet leveren dus dat maakt de VS de enige supplier die op elk moment kan beslissen om ermee te stoppen.

Ik ben niet de bad boy van Europa

Ik ben het belange na niet altijd eens met Bartje maar hierin geef ik hem 200% gelijk.

Dat dit al dan niet een extra gat slaat in de begroting is bijzaak.
We gaan België niet zomaar onder de bus gooien zonder spijkerharde garanties. (en voorwaarden)

Ik ben het belange na niet altijd eens met Bartje maar hierin geef ik hem 200% gelijk.

We gaan België niet zomaar onder de bus gooien zonder spijkerharde garanties.
Natuurlijk heeft hij gelijk.
De Europese leiders hanteren enkel grootspraak, maar geven niet thuis wanneer er actie ondernomen moet worden.
Die leiders hebben een heel duidelijk antwoord gegeven.
Moest de Rus ons achteraf in het vizier nemen dan staan we er alleen voor.

Oekraïne wordt de speelbal van Rusland en Amerika.
De EU gaat uitblinken in verontwaardiging en goedkeuring (Hongarije, ...) om wat er boven onze hoofden gaat beslist worden.
Oekraïne is niet belangrijk genoeg wanneer het er op aan komt.

Toch eens benieuwd hoe hard Trump die sancties naar Lukoil en Rosneft gaat invoeren, als hij die al invoert natuurlijk. Indien gepast en mits wat geluk (zie India die toch lijkt te twijfelen m.b.t. invoer olie uit Rusland) is dat wel een harde klap voor Rusland.

Maar het woordje "als" is nog te nadrukkelijk aanwezig en Trump is ook gewoon extreem voorzichtig wanneer het aankomt op sancties naar Rusland - door achterliggende economische agenda, schrik om zich te verbranden, of toch een poging om op zijn manier diplomatisch te zijn, uit respect voor Poetin, ...

Vermoedelijk nog niet al te drastisch om Rusland nog diverse mogelijkheden aan te bieden om uit te stellen of uit te houden maar toch langzaam op te bouwen?

EDIT: onderstaand wordt er al +/- brandhout gemaakt van de sancties waar diverse instanties het er al over eens zijn dat de effecten minimaal zullen zijn, achterpoortjes, olievelden die buiten de sancties vallen ... men vat het samen als een storm in een glas water met onvoldoende effect om iets in beweging te zetten.

Laatst bewerkt:

We gaan België niet zomaar onder de bus gooien zonder spijkerharde garanties. (en voorwaarden)
Niet enkel België. Ik vind niet dat de Europeanen dat moeten pikken dat ze weer creatief boekhouden en een gat slagen van 175miljard.
Die politiekers denken enkel aan hun eigen termijn. De put achteraf is voor een ander.

Niet enkel België. Ik vind niet dat de Europeanen dat moeten pikken dat ze weer creatief boekhouden en een gat slagen van 175miljard.
Die politiekers denken enkel aan hun eigen termijn. De put achteraf is voor een ander.
Weja alle respect voor Oekraïne, maar kunnen we dat geld anders zelf niet gebruiken? Wie zegt welk pad de leider na Zelensky inzet. Het is en blijft ook gewoon Russisch geld, zonder garanties een duidelijke no pasaran.

EU-watchers vragen zich af: "Is Bart De Wever de Belgische Viktor Orbán?"

Maar enfin. Maak een pol aan en vraag anoniem aan alle Belgen of ze achter Bartje staan of niet.
Ik denk dat Europa zal schrikken van het resultaat en België nadien het tweede Hongarije zal noemen. :laugh:

Maar goed gelukkig is Bartje onze schietpaal en niet ik ;)
Dat heeft ook voordelen om zo eens in de kijker te staan, zo eens de dwarsligger zijn met logische argumenten - ik zie het graag gebeuren.

Als het zou doorgaan zullen we hier wel wat prikkels van Rusland kunnen verwachten - dat kan zeer vervelend zijn, anderzijds heb ik geen schrik van een rechtszaak van Rusland tegen België die in ons land gevoerd wordt, die Russen weten niet waar ze mee beginnen- ze gaan veel sneller failliet zijn dan ze ooit hadden kunnen vermoeden, Poetin gaat uit pure miserie en frustratie zelf uit een raam springen of van een trap vallen.

Weja alle respect voor Oekraïne, maar kunnen we dat geld anders zelf niet gebruiken? Wie zegt welk pad de leider na Zelensky inzet. Het is en blijft ook gewoon Russisch geld, zonder garanties een duidelijke no pasaran.
Bart had 10 miljard minimum nodig en dat Russisch geld is daar een veelvoud van. Maar dat is ook wel in je eigen voet schieten, want dan kan Euroclear de boeken sluiten en België is dan onbetrouwbaar voor financiële tegoeden.

Bart had 10 miljard minimum nodig en dat Russisch geld is daar een veelvoud van. Maar dat is ook wel in je eigen voet schieten, want dan kan Euroclear de boeken sluiten en België is dan onbetrouwbaar voor financiële tegoeden.
Hey wacht dat is nogal eens een voorstel

EU: wat zijn uw eisen Bart om toch in te binden?
Bart: Geef mij 10 miljard en ik geef het geld vrij. :laugh:

EU-watchers vragen zich af: "Is Bart De Wever de Belgische Viktor Orbán?"

Maar enfin. Maak een pol aan en vraag anoniem aan alle Belgen of ze achter Bartje staan of niet.
Ik denk dat Europa (allé ja toch die EU watchers alvast) gaat schrikken van het resultaat en België nadien het tweede Hongarije zal noemen. :laugh:

Maar goed, gelukkig is Bartje onze schietpaal en niet ik ;)
Wat een pretentieuze uitspraak in dat artikel zeg. De Wever heeft hier gewoon 100% gelijk.

Begrijp zo'n uitspraken toch ook niet zo goed. Ze laten precies uitschijnen dat België al zoveel heeft dwarsgelegen in sancties t.a.v. Rusland. De Wever heeft wel gelijk dat er serieuze, langdurige gevolgen aan vasthangen en dat hij spijkerharde garanties en solidariteit vraagt van alle andere lidstaten.
Vergelijken met Orbán, kom zeg.

Terug
Bovenaan