Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Duitsland is een dubbel land en lijkt altijd maar de rol van de mol te spelen/zijn/worden in west-europa.
Je hebt WO1 en 2 waar ze al niet positief uitkwamen. (understatement)
Om dan na WO2 een gigantische industrie op te bouwen waardoor Europa terug machtig stond. (joepie)
Om dan uiteindelijk diezelfde industrie te kelderen door naar China te trekken en afhankelijk te worden van Rusland.
En dan vorige week bleek nog dat ze op het punt stonden om het Russische leger te trainen naar moderne standaarden. https://www.hln.be/buitenland/merkels-nalatenschap-aan-diggelen-door-onthulde-ruslanddeal~ad050c66/
We moeten het zeggen zoals het is maar hun diplomatie met Rusland van de laatste decennia blijkt 1 grote mollenstreek te zijn. Bewust of onbewust.

Er is altijd wel een split geweest Duitsland / rest van west-europa maar ik vind ze eerder terug groter worden.
Ze zien de zaken altijd anders dan de rest van kern-Europa.
Als ze nu zeggen dat ze terug het grootste en modernste leger van Europa willen worden dan weet ik niet of ik bang moet zijn van Rusland of van het toekomstig Duitsland (binnen +150 jaar).

Extreem rechts, populisme en propaganda overal in opmars, mensenrechten en waardigheid onder vuur...

Het fascisme floreert stilaan opnieuw.

We slagen er niet in om te leren uit ons verleden.
We lijken gedoemd om dezelfde fouten te herhalen.

Het is diep triest.
Hohja, welke alternatieven zijn er dan als alle andere partijen u ook in de steek laten?

Taurus zou tegengehouden worden door de Amerikanen omdat er US tech inzit.
Staat dat niet in contrast met de berichten die in de media verschenen waar melding wordt gemaakt dat Trump net druk zet op Duitsland om er te leveren?

Lijkt me overigens vrij gevaarlijk - geen idee hoeveel zaken in de wereld effectief 100% in house zijn - maar vermoedelijk niet gek veel.

Zoals hier al aangehaald Trump wilt gewoon een deal sluiten heeft niets te maken met een eerlijke deal, is gewoon gebrand op die Nobel prijs voor vrede omdat Obama hem heeft gekregen in de tijd.

Maar ja vrede creëren door middel van deftig te onderhandelen of zeggen als er geen vrede komt dat alles plat gaat bombarderen Trump leeft gewoon in een eigen wereldje.

Zoals hier al aangehaald Trump wilt gewoon een deal sluiten heeft niets te maken met een eerlijke deal, is gewoon gebrand op die Nobel prijs voor vrede omdat Obama hem heeft gekregen in de tijd.

Maar ja vrede creëren door middel van deftig te onderhandelen of zeggen als er geen vrede komt dat alles plat gaat bombarderen Trump leeft gewoon in een eigen wereldje.
Is toch exact hetzelfde als met Hamas en Israël. Daar heeft hij ook zogezegd een deal gesloten om dan een paar dagen later hen terug er tegenaan te zien gaan.

Daarom dat ik vind dat Zelensky beter zwijgt over Boedapest.
Elke ontmoeting in de toekomst waar Trump, Putin en Zelensky samen zijn is er 1 waar Trump 100% gaat gaan voor een vredesplan. (forceren van Zelensky)
Er gaat nooit rechtstreeks rationaal onderhandelt worden tussen Zelensky en Putin want dat interesseert Putin niet en hij erkent Zelensky nog eens niet. Een samenkomst is zinloos.
Bijkomend geeft dat ook weer een excuus voor Putin om ongehinderd via Europa te vliegen en de EU in de zeik te zetten.

Op dit moment is het aan Europa om die top te hinderen en als ik het was zette ik genoeg schepen met gps jammers op Putin zijn vliegpad.
Dat is het minste wat je kan doen.

Neem het worst case scenario uit mijn post en combineer dat met het worst case scenario uit @Vulture zijn post = dat lees ik nu in de media.
Ach ja, om positief te blijven: Trump draait mee met de wind. Morgen is het weer een nieuwe dag.

Daarom dat ik vind dat Zelensky beter zwijgt over Boedapest.
Elke ontmoeting in de toekomst waar Trump, Putin en Zelensky samen zijn is er 1 waar Trump 100% gaat gaan voor een vredesplan. (forceren van Zelensky)
Er gaat nooit rechtstreeks rationaal onderhandelt worden tussen Zelensky en Putin want dat interesseert Putin niet en hij erkent Zelensky nog eens niet. Een samenkomst is zinloos.
Bijkomend geeft dat ook weer een excuus voor Putin om ongehinderd via Europa te vliegen en de EU in de zeik te zetten.

Op dit moment is het aan Europa om die top te hinderen en als ik het was zette ik genoeg schepen met gps jammers op Putin zijn vliegpad.
Dat is het minste wat je kan doen.
Vliegtuig per ongeluk laten neerstorten.. zou zomaar kunnen gebeuren.. :thinking:

Neem het worst case scenario uit mijn post en combineer dat met het worst case scenario uit @Vulture zijn post = dat lees ik nu in de media.
Ach ja, om positief te blijven: Trump draait mee met de wind. Morgen is het weer een nieuwe dag.
Belangrijke nuance: zijn woorden draaien met de wind. Qua daden is hij zeer consistent, namelijk Putin is de baas en hij doet geen hol voor Oekraïne. Watch what they do, not what they say. De enige reden dat er belang aan wordt gehecht is omdat iedereen zodanig hard hoopt dat Trump echt iets zal doen en het wil geloven. Copium helaas.

De Amerikaanse president Donald Trump verwacht naar eigen zeggen niet dat Oekraïne de oorlog tegen Rusland wint. "Ze kunnen nog steeds winnen. Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar de kans is er nog steeds", zei de president tegen journalisten tijdens een bijeenkomst met de Australische premier Anthony Albanese.

Die clown maakt zulke scherpe bochten dat menig mens zijn nek zou breken.
De agressor, Putin, gaat eventjes bepalen welke wapens de tegenstrever ter verdediging mag gebruiken. En Trump lijkt daar volledig in mee te gaan, hallucinant.
En de EU? Het 19e sanctiepakket komt eraan. LOL imho.
Als de EU + bereidwilligen het menen met het verdedigen van Oekraïne dan gaan ze nu wel een keuze moeten maken en niet meer met mondjesmaat net genoeg wapens sturen en al zeker niet meer kijken naar wat de USA doet.
En ja, Putin zal dreigen met escalatie. En ja, Trump zal dreigen met tarieven (en opnieuw Groenland viseren?).
OF we stoppen er direct mee, geven alles uit handen en kruipen braaf terug in onze mand.

De Amerikaanse president Donald Trump verwacht naar eigen zeggen niet dat Oekraïne de oorlog tegen Rusland wint. "Ze kunnen nog steeds winnen. Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar de kans is er nog steeds", zei de president tegen journalisten tijdens een bijeenkomst met de Australische premier Anthony Albanese.

De agressor, Putin, gaat eventjes bepalen welke wapens de tegenstrever ter verdediging mag gebruiken. En Trump lijkt daar volledig in mee te gaan, hallucinant.
Als de EU + bereidwilligen het menen met het verdedigen van Oekraïne dan gaan ze nu wel een keuze moeten maken en niet meer met mondjesmaat net genoeg wapens sturen en al zeker niet meer kijken naar wat de USA doet.
En ja, Putin zal dreigen met escalatie. En ja, Trump zal dreigen met tarieven (en opnieuw Groenland viseren?).
OF we stoppen er direct mee, geven alles uit handen en kruipen braaf terug in onze mand.
Kasparov ben jij het? :)

Het is tragisch dat Amerika en Europa zo zielig zijn

Ik ga mijn opmerking van 5 maart 2022 eens boven halen:
Optie 1: dus gaan we er mee akkoord dat de mensen in Oekraïne worden afgeslacht. En hopen we dus dat anderen de kastanjes voor ons uit het vuur halen (Oekraïners, oligarchie of Russische gewone man/vrouw). En bepaalt Europa dus niet zijn eigen lot.

Optie 2: ik vind echt niet dat we die aan het doen zijn. We lijken vooral onze handjes proper te willen houden omdat we bang zijn van Putin zijn dreigementen.
En zo zal Putin na Oekraïne steeds weer verder gaan. De sancties zullen hem daar zelfs toe dwingen. Hoe meer landen hij kan inlijven, hoe meer hij daarmee een (gedwongen) handelsblok kan vormen om de invloed van de sancties tegen te gaan.
Hoe langer sancties duren, hoe minder effectief ze worden.

Wanneer zullen we tegen Putin eens durven zeggen: hier stopt het?

3,5 jaar lang van hetzelfde.
Europa kijkt naar de US, maar nu valt daar nog minder steun te halen.
Neem het eigen heft in handen!!

Hoe kunnen we op het wereldtoneel van betekenis zijn als we nog niet eens een grensoorlog net buiten de EU kunnen oplossen?

Als Poetin naar Hongarije vliegt kan hij best een omweggetje rond Polen om maken...
Zou wel eens wat jets rond hem kunnen krijgen om hem aan de grond te dwingen.

Is wat een dubbele, diplomatie in zulke situatie tegenwerken moet ten alle koste vermeden worden, de vraag is of er in Hongarije veel diplomatie gaat zijn met zowat de twee grootste Poetinverstehers als moderators...

Terug
Bovenaan