Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vraag me af wat Rusland(Poetin) zou doen mocht Oekraïne, na een staakt het vuren, toch bij de NAVO gaan. Rusland respecteert beloftes en overeenkomsten niet, waarom zou Oekraïne/ NAVO landen dat doen?
Zou Rusland dan echt zijn oorlog durven verder zetten?
Ik denk van niet. Deze oorlog heeft de Russische militaire incompetentie laten zien. Een oorlog over hun hele NAVO grens zal voor hun onmogelijk zijn.

Een realistisch endgame lijkt me het Koreaanse scenario te zijn en daarvoor zal de VS en (vooral) de EU Oekraïne zodanig moeten steunen en de Russen zodanig treffen dat Poetin met zijn rug tegen de muur staat en ernstig aan onderhandelingen begint. Een NAVO-lidmaatschap zal er niet in zitten (maar wel een EU lidmaatschap?), maar Oekraïne zal niet gedwongen worden om zichzelf te demilitariseren. De frontlijn wordt bevroren met een fors uitgebouwde DMZ. Als Oekraïne geluk heeft staat het voor een economische opmars zoals Zuid-Korea sinds de jaren '70 heeft mogen meemaken. Als het pech heeft staat het voor een economische malaise met een daarbijhorende politieke instabiliteit.

Maar ik heb geen glazen bol.

Poetin kan uit het raam vallen, waarna een opvolgingscrisis ontstaat en het Russische leger zich terugtrekt (1917 all over again maar ditmaal hopelijk zonder bolsjewieken) en de oorlog eindigt.

Trump kan de Madman uithangen en het Russische hinterland platbombarderen met B2's, maar ik denk dat Trump liever kleinere garnalen zoals Iran of Venezuela pest.

De economische opleving van Zuid-Korea vond nu wel in een andere context plaats.

Het zou mooi zijn moest het effectief gebeuren, maar ik verwacht toch eerder meer politieke instabiliteit en een moeizaam herstel. Met graan (velden vernietigd?), fosfaten en IT diensten zal het er niet komen denk ik.

Behoudens een plotse terugval van Russische troepen (gelinkt aan de economische instabiliteit?) zal het inderdaad wel gaan neerkomen op een bevroren grenzen situatie op een bepaald moment. Een compleet verlies van Oekraïne zie ik niet meteen gebeuren, maar dat kan natuurlijk ook plots snel gaan.

De economische opleving van Zuid-Korea vond nu wel in een andere context plaats.

Het zou mooi zijn moest het effectief gebeuren, maar ik verwacht toch eerder meer politieke instabiliteit en een moeizaam herstel. Met graan (velden vernietigd?), fosfaten en IT diensten zal het er niet komen denk ik.

Behoudens een plotse terugval van Russische troepen (gelinkt aan de economische instabiliteit?) zal het inderdaad wel gaan neerkomen op een bevroren grenzen situatie op een bepaald moment. Een compleet verlies van Oekraïne zie ik niet meteen gebeuren, maar dat kan natuurlijk ook plots snel gaan.
Ik verwacht geen serieuze Russische doorbraak. Misschien dat Pokrovsk dan toch nog valt, maar dat gaat niet het begin van het einde zijn. Poetin houdt dan wel vast aan zijn maximalistische eisen, maar ook hij heeft de kaarten niet in handen om die op te leggen bij eventuele vredesonderhandelingen.

Je kan Zuid-Korea inderdaad moeilijk met Oekraïne vergelijken, maar ik haalde het aan omdat het wel aangeeft dat een wapenstilstand in plaats van een vredesdeal ook tot de mogelijkheden behoort. En volgens mij realistischer, want Poetin en Zelensky gaan geen compromis vinden tenzij de ene op de andere een verpletterend overwicht heeft. Quod non.

Ondertussen lees ik hier en daar op Reddit dat Medvedev dezelfde rethoriek als voor de inval bij Oekraïne aan het voeren is tegen Finland en ze zich aan de grens aan het versterken zijn. Lijkt me toch straf als ze hier werkelijk iets van plan zouden zijn. Dat kan hun economie toch niet trekken?

Ondertussen lees ik hier en daar op Reddit dat Medvedev dezelfde rethoriek als voor de inval bij Oekraïne aan het voeren is tegen Finland en ze zich aan de grens aan het versterken zijn. Lijkt me toch straf als ze hier werkelijk iets van plan zouden zijn. Dat kan hun economie toch niet trekken?
Medvedev is aan het trollen. Waarom zou Rusland in godsnaam Finland aanvallen op dit moment?

Medvedev is aan het trollen. Waarom zou Rusland in godsnaam Finland aanvallen op dit moment?
En dan ook, waar gaan ze het volk vinden om te stationeren bij Finland om het land aan te vallen? Uw grens extra verstevigen is één ding maar daar een paar honderdduizend man te gaan zetten om een land binnen te vallen is nog wat anders.

Onlangs toch ook al satellietfoto's zien passeren dat Rusland in die hoek daar toch serieuze militaire installaties aan het zetten is. Dat hoeft daarom nog geen aanval te zijn. Ik zie Rusland nu ook niet onmiddellijk een aanval op Finland doen, zeker niet nu ze Finland ook naar de NAVO gejaagd hebben. Maar ik denk dat Finland, Estland, Letland, Litouwen en Polen maar best hun grenzen met Rusland serieus versterken.

Dat het anti-Europese sentiment in Afrika al langere tijd werd aangewakkerd door Rusland, wisten we al. Rusland haalt er nu (naast in andere landen) ook meer en meer volk om ook in Oekraïne als kanonnenvlees te gaan dienen. De Noord-Koreaanse vrienden zullen niet voldoen.

Aan de Russische kant van het front in Oekraïne duiken steeds vaker Afrikaanse soldaten op. In Kameroen worden mensen gelokt met valse beloften, of gedreven door armoede en een afkeer van het Westen. Maar hoe kom je van Kameroen in Rusland terecht?

...
Volgens de militaire inlichtingendienst van Oekraïne vechten inmiddels meer dan vijftig nationaliteiten mee aan beide kanten van het front. Nepalezen, Colombianen, Congolezen. De exacte aantallen zijn niet te achterhalen. Volgens een studie van het Poolse Instituut voor Internationale Zaken zijn er sinds het begin van de strijd om de Krim en de Donbas in 2014 meer dan zeventienduizend buitenlandse strijders actief geworden en is dit aantal na de grootschalige Russische invasie in 2022 exponentieel gestegen. Driekwart van hen vecht aan Russische zijde.
...

...
De Oekraïense autoriteiten bevestigen desgevraagd dat ze aan de Russische kant van het front steeds meer Afrikaanse huurlingen tegenkomen. De in Oekraïne gestationeerde fotograaf Daphne Wesdorp kreeg voor de Nederlandse omroep VPRO en de Volkskrant toegang tot een detentiekamp voor krijgsgevangenen in West-Oekraïne.

In blauwe overalls zwerven tal van nationaliteiten over de binnenplaats: veel Russen, een Ghanees, een Egyptenaar, een Somaliër. Soldaat Richard Kanu (41) uit Sierra Leone was officier in het nationale leger van zijn geboorteland toen hij in 2023 in contact kwam met een tussenpersoon.
...

En in before 'ja maar het westen heeft Afrika ook geplunderd'.

Polen heeft meerdere Russische drones boven zijn eigen grondgebied neergeschoten, nadat er blijkbaar meerdere aantallen hun luchtruim hadden geschonden bij een Russische aanval op Oekraïne. Toch wel bijzonder dit. Ik kan het alleen maar toejuichen dat een EU-land eindelijk de 'ballen' toont om dit niet langer te pikken.

Edit: Volgens onbevestigde geruchten, en met de klemtoon op 'geruchten', zou moeten blijken dat deze drones niet richting Oekraïne vlogen maar doelen in Polen hadden. Er zijn er blijkbaar neergeschoten vlakbij een luchthaven waar militair materiaal dat bestemd is voor Oekraïne wordt gestockeerd.

Laatst bewerkt:
Polen heeft meerdere Russische drones boven zijn eigen grondgebied neergeschoten, nadat er blijkbaar meerdere aantallen hun luchtruim hadden geschonden bij een Russische aanval op Oekraïne. Toch wel bijzonder dit. Ik kan het alleen maar toejuichen dat een EU-land eindelijk de 'ballen' toont om dit niet langer te pikken.

Edit: Volgens onbevestigde geruchten, en met de klemtoon op 'geruchten', zou moeten blijken dat deze drones niet richting Oekraïne vlogen maar doelen in Polen hadden. Er zijn er blijkbaar neergeschoten vlakbij een luchthaven waar militair materiaal dat bestemd is voor Oekraïne wordt gestockeerd.
rusland pusht echt wel voor een groter conflict zoveel is duidelijk.

Is ook een manier om te weten waar de Poolse luchtafweer geplaatst is.

Benieuwd hoe dit conflict gaat escaleren. Ben ervan overtuigd dat ze de bevolking (ook ons) al maanden aan het masseren zijn richting een groter conflict.
België die 17-18 jarigen aanspoort voor vrijwillige legerdienst. Mark my words, binnen dit en 2 jaar verplichte legerdienst.
En no way dat ik in dat spel, waarbij wij gewoon marjonetten zijn voor de grotere spelers, mee ga.
Maar bon, het blijft een hypothese van mijn kant.

Zouden dit gewoon fout gevlogen drones zijn? Niet de eerste keer dat ze voorbij de Oekraïense grens zijn gevolgen.
Rusland lijkt toch geen conflict op meerdere fronten aan te kunnen.
Zoveel drones die de foute kant uit gaan? Daar kan je van uit gaan dat dat bewust is. Tenzij ze gejammed zijn en dan plots allemaal éénzelfde richting uitgaan. Maar dat lijkt me ook straf.

Zouden dit gewoon fout gevlogen drones zijn? Niet de eerste keer dat ze voorbij de Oekraïense grens zijn gevolgen.
Rusland lijkt toch geen conflict op meerdere fronten aan te kunnen.
Zou ook kunnen dat ze bewust gejammed zijn door ons, om een conflict uit te lokken zodat er op verschillende fronten gevochten wordt om de druk van de ketel te houden voor Oekraine. Zeg nooit nooit natuurlijk. Het is niet alsof wij kei heilig zijn. Maar bon, dit laat ik in het midden.

Een kleine maand na de 'grote ontmoeting' tussen onze 2 dictators blijft die rotte Rus maar provoceren. Sindsdien de zwaarste aanvallen op Kiev sinds het begin van de invasie, bommen droppen tijdens de ontmoeting met Trump en nu weer deze grove provocatie. Echt geen enkel, maar dan ook geen enkel teken van goede wil komt er van Russische kant en het moet nu toch echt wel duidelijk zijn dat zij totaal geen zin hebben in zelfs maar een (tijdelijke) wapenstilstand. Door en door rot.

Is Tom Sauer momenteel op vakantie? Het blijft zo stil.

Zou ook kunnen dat ze bewust gejammed zijn door ons, om een conflict uit te lokken zodat er op verschillende fronten gevochten wordt om de druk van de ketel te houden voor Oekraine. Zeg nooit nooit natuurlijk. Het is niet alsof wij kei heilig zijn. Maar bon, dit laat ik in het midden.
Polen weigert om troepen te leveren aan de 'coalition of the willing' in het geval er vrede komt in Oekraïne, maar zou wel een soort van false flag operatie opzetten om mee betrokken te kunnen worden in het actieve conflict in Oekraïne? Vreemde logica.

In alle eerlijkheid? Provocatie of niet. Het werd (gvd) tijd dat er een rode lijn getrokken werd. Het moet gewoon stoppen. Het is ook niet de eerste keer dat die het Pools luchtruim ingevlogen zijn.

Hetzelfde met die schaduwvloten die kabels kapot maken. Ze moesten al veel sneller en harder optreden. Niemand wil een grootschalig conflict (ik denk zelfs de Russen niet). Maar er moeten duidelijke grenzen getrokken worden en Polen heeft die vandaag getekend.

Mark my words, binnen dit en 2 jaar verplichte legerdienst.
En no way dat ik in dat spel, waarbij wij gewoon marjonetten zijn voor de grotere spelers, mee ga.
Wat bedoel je hiermee? We leven in een vrije democratie, dus ik begrijp niet goed hoe wij 'marionetten' zijn. Ik vind dat zo'n oneliners die nergens op slaan.

Als je je buiten de maatschappij wil plaatsen, moet je ook niet langer profiteren van andere zaken die de verzorgingsstaat te bieden heeft (gezondheidszorg, onderwijs,...).

Een kleine maand na de 'grote ontmoeting' tussen onze 2 dictators blijft die rotte Rus maar provoceren. Sindsdien de zwaarste aanvallen op Kiev sinds het begin van de invasie, bommen droppen tijdens de ontmoeting met Trump en nu weer deze grove provocatie. Echt geen enkel, maar dan ook geen enkel teken van goede wil komt er van Russische kant en het moet nu toch echt wel duidelijk zijn dat zij totaal geen zin hebben in zelfs maar een (tijdelijke) wapenstilstand. Door en door rot.

Is Tom Sauer momenteel op vakantie? Het blijft zo stil.
Nee, hij heeft deze week nog een opinie geschreven voor De Tijd.
Ik kon het niet uitlezen ondermeer door zijn herhaaldelijk gebruik van 'de idee' dit en 'de idee' dat en de 'spielerei' van de westerse landen.
'het professorke' kan niet beter.

Terug
Bovenaan