Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hopla terug de zoveelste keer dat Trump de zijde van Putin begint te kiezen.... Mochten ze niet zo een monopolie hebben op bepaald wapentuig en andere specifieke vaardigheden voor een oorlog, men zou in Europa hen compleet de rug moeten toe keren, het zou snel enkele van zijn goeie vriendjes massa's geld kosten.

Spijtig genoeg kunnen we niet zonder de VS en blijft Europa in een zwakke positie. Kunnen alleen hopen dat OekraÏne kan blijven standhouden en wie weet dat er plots iets vroeg of laat zal plaatsvinden in Rusland welke de oorlog kan beëindigen...

Denk eerder dat hem een uitweg aan het voorbereiden is om zich ervantussen te wringen omdat hem zelf begint in te zien dat zijn bemiddelingen tot niets leiden en hij zichzelf in een lastige situatie brengt.
Later kan hij dan zeggen dat het allemaal de schuld is van Europa …hij wou het wel doen maar Europa heeft hem tegengewerkt en zodoende zijn de vredesbesprekingen mislukt want hij was er niet bij . ;)

Wat mij opvalt is dat steeds meer west europeanen vrloren zijn geraakt in details en zelf slachtoffer worden van putin's gaslighting. Democratie ben je 'zo' kwijt, ook hier bij ons.

Wat mij opvalt is dat steeds meer west europeanen vrloren zijn geraakt in details en zelf slachtoffer worden van putin's gaslighting. Democratie ben je 'zo' kwijt, ook hier bij ons.
De opkomst van extreme partijen in Europa is géén goede evolutie. Zonder twijfel dat Russische inmenging hier mee te maken heeft!

Oekraïne lanceert aanvallen op Russische bezetters op de Krim​

Het Oekraïense leger heeft zondag een reeks aanvallen uitgevoerd tegen Russische eenheden op het geannexeerde schiereiland de Krim. Dat heeft het leger meegedeeld. De mededeling komt er luttele uren nadat Oekraïens president Volodymy Zelensky daarmee had gedreigd.

In de buurt van Simferopol zijn minstens drie helikopters geraakt en vernietigd door drones, meldden Oekraïense militairen op Telegram. Ook zouden raketten zijn afgevuurd op een Russische basis bij Volosjino. Daarbij zouden minstens zes amfibievoertuigen zijn vernietigd. De gevolgen van een raketinslag in een kazerne zijn voorlopig niet bekend.

De Oekraïense claims kunnen niet onafhankelijk bevestigd worden. Rusland heeft nog niet gereageerd.

De Oekraïense militaire inlichtingendienst HUR meldde op zijn beurt een succesvolle operatie tegen een Russisch radarstation op de Krim. Met drones zouden de radargeleiding en andere componenten van een Russisch luchtverdedigingssysteem S-400 zijn vernietigd, meldde het persbureau Ukrinform op basis van bronnen bij HUR. Ook dit bericht kon niet onafhankelijk worden geverifieerd. (belga) (liveblog DS)
Het is weer jackpot als ik die claims mag geloven. Tot zover ook de street cred van de S-400. Potentiële kopers moeten hier toch ook meewarig naar kijken.

En er komt nog meer aan, want Zelensky beloofde aanvallen diep in Rusland. De Krim beschouwt hij zelf niet als Russisch en het is ook niet diep, maar vrij dicht bij Oekraïne. Dan zal deze aanval wel de prelude zijn en wordt Poetin nog eens getrakteerd op een zware aanval op olieinfrastructuur of een militaire basis of wapendepot?

Bij de tweede moest ik wel moeite doen om gefocust te blijven.
Natuurlijk moeten we propaganda incalculeren, maar met alles wat ik lees krijg ik het gevoel dat Rusland echt wel begint te worstelen de afgelopen maanden.

Het is weer jackpot als ik die claims mag geloven. Tot zover ook de street cred van de S-400. Potentiële kopers moeten hier toch ook meewarig naar kijken.
Hoop kustradars en een early warning radar van een S-400
Target illumination radar van een S-400 en een Russische fregat.

Eerste aanval met een "pink flamingo" zou ook een feit zijn maar er is nog discussie of er misschien drones gebruikt zijn. FSB basis op de Krim en amfibische schepen/hovercraft.

Noorwegen toont (nog maar eens) dat zij wel meer verstand hebben dan andere Europese partners. Ze gaan hun nieuwe fregatten kopen in het Verenigd Koninkrijk in plaats van in Amerika omdat ze de VS niet langer als een betrouwbare partner zien.

‘De oorlog verandert’: Oekraïense commandant over de situatie in Pokrovsk, waar 100.000 Russen zich verzamelen

In het kort

100k soldaten wil niet zeggen 100k nieuwe eenheden. Er zitten daar al een jaar lang chronisch 80-90k Russen te vechten. Dus netto (na doden en gewonden) worden er nu 10-20k (max) extra versterkingen ingezet door Rusland.

Op de vraag: Geven jullie het op een bepaald moment niet op? Reageert men: Neen, we houden stand of we gaan gewoon dood. Zo simpel is het. Als wij opgeven zijn onze families een vogel voor de kat.

Rusland heeft de manschappen (non stop al een jaar lang kanonnenvoer aanvoeren in de hoop dat het breekt) maar Oekraïne heeft nog steeds het technologische meesterschap. Dat blijft ongewijzigd ongeacht de stoere Russische praat. Het verschil tov 2022? Russische drones. Alsook 1 toegangsweg is al even veroverd door de Russen maar 1 toegangsweg nog altijd niet.

Volgens kenners zou Pokrovsk binnen de maand vallen. Dit zegt men echter al sinds september 2024. Maar de toekomst voorspellen is moeilijk. Of men nog lang standhoudt of niet in Pokrovsk? Niemand die het echt weet te zeggen.

Noorwegen toont (nog maar eens) dat zij wel meer verstand hebben dan andere Europese partners. Ze gaan hun nieuwe fregatten kopen in het Verenigd Koninkrijk in plaats van in Amerika omdat ze de VS niet langer als een betrouwbare partner zien.

Dat is ook nog maar misschien en afhankelijk van wie de verkiezingen wint. Al meerdere partijen die eisen dat die fregatten aangepast moeten worden voor die koop kan doorgaan

‘De oorlog verandert’: Oekraïense commandant over de situatie in Pokrovsk, waar 100.000 Russen zich verzamelen

In het kort

100k soldaten wil niet zeggen 100k nieuwe eenheden. Er zitten daar al een jaar lang chronisch 80-90k Russen te vechten. Dus netto (na doden en gewonden) worden er nu 10-20k (max) extra versterkingen ingezet door Rusland.

Op de vraag: Geven jullie het op een bepaald moment niet op? Reageert men: Neen, we houden stand of we gaan gewoon dood. Zo simpel is het. Als wij opgeven zijn onze families een vogel voor de kat.

Rusland heeft de manschappen (non stop al een jaar lang kanonnenvoer aanvoeren in de hoop dat het breekt) maar Oekraïne heeft nog steeds het technologische meesterschap. Dat blijft ongewijzigd ongeacht de stoere Russische praat. Het verschil tov 2022? Russische drones. Alsook 1 toegangsweg is al even veroverd door de Russen maar 1 toegangsweg nog altijd niet.

Volgens kenners zou Pokrovsk binnen de maand vallen. Dit zegt men echter al sinds september 2024. Maar de toekomst voorspellen is moeilijk. Of men nog lang standhoudt of niet in Pokrovsk? Niemand die het echt weet te zeggen.

Los van de geopolitieke problemen die het met zich mee zou brengen. Een aansluiting van Oekraïne bij Europa zou ons militair in één klap een heel stuk meer gewicht geven op het wereldtoneel. De integratie van de AFU als één van de meest innovatieve en battle-hardened strijdmachten binnen een Europese defensie.

Want dat blijft toch het grote vraagstuk voor mij. Een eventuele inzet van Europese troepen (in wat voor vorm dan ook) zal altijd op botsen tegen het totaal gebrek aan combat experience dat we hebben.

De beste veiligheidsgarantie die Oekraïne kan hebben is niet de politieke belofte van een ander maar een sterk Oekraïens leger dat een hernieuwde oorlog kan ontraden.

weer een stapje dichter

EU en VS willen China in het vizier nemen om Rusland te treffen

19de pakket​

Europa bevestigde maandag dat het werkt aan een 19de pakket aan sancties. Volgens diverse bronnen zouden daarin de Russische energie- en bankensector worden geviseerd. De bedoeling zou zijn om de Russische betalingssystemen te treffen, van kredietkaarten tot cryptomunten, en zo de internationale handel van het land nog meer te bemoeilijken. Ook banken in Centraal-Azië zouden op de hitlist staan. In het 18de pakket werden al twee Chinese banken gestraft, omdat ze de Russische financiële transacties in goede banen leiden.

Ik vraag met toch af wat de endgame gaat zijn. VS en EU in een oorlog betrekken met rusland zodat china iets eenvoudiger aan lebensraum kan doen?

weer een stapje dichter

EU en VS willen China in het vizier nemen om Rusland te treffen

Ik vraag met toch af wat de endgame gaat zijn. VS en EU in een oorlog betrekken met rusland zodat china iets eenvoudiger aan lebensraum kan doen?
Een realistisch endgame lijkt me het Koreaanse scenario te zijn en daarvoor zal de VS en (vooral) de EU Oekraïne zodanig moeten steunen en de Russen zodanig treffen dat Poetin met zijn rug tegen de muur staat en ernstig aan onderhandelingen begint. Een NAVO-lidmaatschap zal er niet in zitten (maar wel een EU lidmaatschap?), maar Oekraïne zal niet gedwongen worden om zichzelf te demilitariseren. De frontlijn wordt bevroren met een fors uitgebouwde DMZ. Als Oekraïne geluk heeft staat het voor een economische opmars zoals Zuid-Korea sinds de jaren '70 heeft mogen meemaken. Als het pech heeft staat het voor een economische malaise met een daarbijhorende politieke instabiliteit.

Maar ik heb geen glazen bol.

Poetin kan uit het raam vallen, waarna een opvolgingscrisis ontstaat en het Russische leger zich terugtrekt (1917 all over again maar ditmaal hopelijk zonder bolsjewieken) en de oorlog eindigt.

Trump kan de Madman uithangen en het Russische hinterland platbombarderen met B2's, maar ik denk dat Trump liever kleinere garnalen zoals Iran of Venezuela pest.

Terug
Bovenaan