Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Linkdroppen mag hier niet, dus hopelijk geen straf hiervoor, maar voor wie wat interessante geschiedenis achtergrond bij dit conflict wilt, vind ik dit toch een interessant interview/gesprek:

Wat ik er vooral uit meeneem: zelfs al 'volg' je Rusland in hun 'logica' dat Oekraïne historisch/cultureel bij hun hoort, als bakermat van hun geschiedenis, dan is dat nog altijd je reinste hypocrisie, want ze gaan Koningsberg/Pruisen ook niet teruggeven aan Duitsland.
Enkel voor de Krim terug aan Rusland te geven valt er misschien nog iets te zeggen, maar de rest van Oekraïne heeft zeker en vast het recht om zich weg te bewegen van de Russische invloedsfeer als ze er zelf voor kiezen.
Dat de huidige grenzen in heel de wereld niet altijd overeenkomen met sociale, culturele of vroegere soevereine grenzen uit de geschiedenis is toch niets nieuw.
Dat is overal in de wereld. Niemand ontkent dat ook niet.
Het probleem is dat ze vinden dat ze de klok manu militari of door destabilisatie van een andere staat kunnen terugdraaien.

Ik vind de ,maar de rest van Oekraïne dan ook niet gepast.
Oekraïne heeft over heel zijn grondgebied het recht om zich te bewegen van de Russische invloedsfeer punt
Er is geen maar.
Dat landen onderling landwissel doen is hun recht.

Dat de huidige grenzen in heel de wereld niet altijd overeenkomen met sociale, culturele of vroegere soevereine grenzen uit de geschiedenis is toch niets nieuw.
Dat is overal in de wereld. Niemand ontkent dat ook niet.
Het probleem is dat ze vinden dat ze de klok manu militari of door destabilisatie van een andere staat kunnen terugdraaien.

Ik vind de ,maar de rest van Oekraïne dan ook niet gepast.
Oekraïne heeft over heel zijn grondgebied het recht om zich te bewegen van de Russische invloedsfeer punt
Er is geen maar.
Dat landen onderling landwissel doen is hun recht.

In principe wel, maar voor de Krim viel nog 'iets' te zeggen omdat Stalin Nikita Khrushchev dat ooit 'cadeau' gedaan heeft aan Oekraïne.
Dat is het enige 'begrijpbare' en zelfs daar onderlijn ik toch dat het je reinste hypocrisie is want Rusland gaat 'Pruisen' ook niet teruggeven aan Rusland?

Ik ben pro-Oekraïne voor de duidelijkheid (leek me overduidelijk maar soit) maar vond dit interview wel interessante context.

Laatst bewerkt:
In principe wel, maar voor de Krim viel nog 'iets' te zeggen omdat Stalin dat ooit 'cadeau' gedaan heeft aan Oekraïne.
Dat is het enige 'begrijpbare' en zelfs daar onderlijn ik toch dat het je reinste hypocrisie is want Rusland gaat 'Pruisen' ook niet teruggeven aan Rusland?

Ik ben pro-Oekraïne voor de duidelijkheid (leek me overduidelijk maar soit) maar vond dit interview wel interessante context.

Stalin? Beweert Dr. Roy dat dan? Het was Khrushchev, Stalin was al dood.

Dan is er nog de krimoorlog. De Russen hadden in feite het Ottomaanse Rijk verslagen en stonden op het punt om Istanbul in te nemen. De Britten en de Fransen hebben toen de Ottomanen gered. Zeker 300000 Russen zijn daarbij gesneuveld. Dat ligt bij de Russen nog altijd zwaar op de maag.

Zou ik hier wat meer duimpkes onder kunnen zetten. Dit conflict heeft de potentie om heel snel groter te worden dan Oekraïne.
Het Midden-Oosten staat in brand, Rusland is in oorlog tegen verenigde Westerse machten, spanning laait op tussen India en Pakistan, de VS willen plots grondgebied van Denemarken claimen terwijl hun interne rechtstaat uit elkaar valt en China blijft hun economische macht maar uitbreiden door bedrijven op te kopen; spannende tijden.

Toch ook iets dat je aanvoelt als je zoals ik het luchtverkeer beetje in het oog houdt. Eerste jaren van het conflict kon je de AWACS vliegtuigen in Polen of de Baltische staten gewoon op en neer zien gaan op de trackers. De laatste maanden zie je ze niet meer omdat de transponders af liggen. Enkel af en toe als ze eentje hertanken boven west-polen zie je er even eentje verschijnen.
Zelfde met de P8 Poseidon uit het artikel van @JelleCa : boven Schotland en Noorwegen constant te zien om de Noordzee en stukken van de Oostzee te onderzoeken op onderzeeërs. Ook nu niet meer te zien, en zijt maar zeker dat ze er zijn.
Beetje vanaf de moment dat ze Iran aangevallen hebben begonnen. Op maandag en dinsdag zag je ontelbaar veel tankers de oversteek van US naar EU maken. En in het weekend die aanval waar ze die tankers voor gebruikt hebben. Bijna verraden zeg.

Ik begrijp niet dat er dus drones boven duitsland kunnen spioneren zonder neergeschoten te worden. Knal die toch gewoon uit de lucht.
Inderdaad, stop toch in godsnaam eens met dat slap gedoe. Meteen afschieten vanaf ze een millimeter over de grens komen. Waarom in godsnaam niet? Het is toch duidelijk dat dat niet perongeluk gebeurt door een onoplettendheid van een piloot ofzo. Rusland gaat echt geen kernkop lanceren omdat we eens een vliegtuig uit de lucht schieten boven onze eigen grond. En al zeker niet voor een drone.

Boven Duitsland ook, dus die zijn al meerdere landen overgevlogen dan? Of via zee vanuit Kalinigrad maar dan specifiek gemanoevreerd om luchtruim van andere landen te ontwijken. Niets verdachts aan hoor :sarcastic:

Rusland doet dit nu volgens mij met opzet. Net tijdens cruciale onderhandelingen met UKR EU en VS een beetje gaan provoceren. Daarom blijft NATO vrij kalm denk ik, maar tonen ze wel dat ze alert genoeg zijn. Anders gaat RU toch weer de calimero uithangen als er incidenten van komen en zeggen dat EU en de VS vijandig zijn en geen vrede willen. Zo kan Putin blijven eisen voor meer grondgebied van UKR als buffer tegen het 'vijandig' westen. Ja, dat zijn de rollen natuurlijk omdraaien, maar dat doen ze eigenlijk constant. En idd zoals @Vulture onder aanhaalt, ze doen het al langer dan vandaag. Testen zo ook de alertheid van NATO en EU.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, stop toch in godsnaam eens met dat slap gedoe. Meteen afschieten vanaf ze een millimeter over de grens komen. Waarom in godsnaam niet? Het is toch duidelijk dat dat niet perongeluk gebeurt door een onoplettendheid van een piloot ofzo. Rusland gaat echt geen kernkop lanceren omdat we eens een vliegtuig uit de lucht schieten boven onze eigen grond. En al zeker niet voor een drone.

Boven Duitsland ook, dus die zijn al meerdere landen overgevlogen dan? Of via zee vanuit Kalinigrad maar dan specifiek gemanoevreerd om luchtruim van andere landen te ontwijken. Niets verdachts aan hoor :sarcastic:
Dat is toch krak hetzelfde met die Russische schepen die een tijd geleden voor onze kust werden waargenomen en die dan door o.a. onze marine in het oog werd gehouden. Terwijl ze duidelijk bewapend personeel op het dek zagen lopen. Het is niet dat die Russische schepen aangevallen zouden worden door piraten zoals voor de Somalische kust, denk ik dan... .

Belgische marine schaduwt Russisch onderzoeksschip dat mogelijk spioneert.
Omdat vrijheid van navigatie geldt in de exclusieve economische zone, krijgt het vaartuig vrije doorgang.
In de zomer van 2023 stuurde de Nederlandse marine 2 schepen uit om de Admiral Vladimirsky op te volgen toen het schip 12 dagen in Nederlandse wateren voer. Het Russisch vaartuig stuurde toen geen verplicht AIS-signaal uit, waardoor zijn locatie niet meteen zichtbaar was voor andere schepen.

Aantal Russische schepen verdriedubbeld op radar Belgische marine: wat speelt er op de Noordzee?

Steeds meer Russische (militaire) schepen voor Belgische kust: “De Russische dreiging is geen ver-van-ons-bed-show”

Dan is er nog de krimoorlog. De Russen hadden in feite het Ottomaanse Rijk verslagen en stonden op het punt om Istanbul in te nemen. De Britten en de Fransen hebben toen de Ottomanen gered. Zeker 300000 Russen zijn daarbij gesneuveld. Dat ligt bij de Russen nog altijd zwaar op de maag.
Die vorte Fransen hebben de Ottomanen eerder ook al eens gesteund. Bende verraders.

Bwa, paar nuances.
We weten goed waar die groepen ze zich ergens bevinden https://news.usni.org/category/fleet-tracker
De plaats waar ze zich bevinden, boven Hammefest, is los op de grootste concentratie Russische onderzeeërs. Op misschien een enkele na liggen alle nucleaire strategische onderzeeërs in de Barentszzee. Veilig en vooral warm tegen Rusland.
Als je meer naar onder gaat heb je de verbinding Groenland-Ijsland-Noorwegen. Dat is een natuurlijke barriere die de NAVO bewaakt op onderzeeërs. Minder diep dan de rest van de oceaan en de enige realistische toegangsweg tot Europa en de westerse landen. Als we echt willen geraakt er geen onderzeeër meer tot in Europa. Als we willen...

Dergelijke jacht op onderzeeërs is wel een bewuste actie die zeldzaam is. Lijkt inderdaad wel een show of force.

ISW heeft redelijk recent zijn datum voor een total economic collapse bijgesteld naar 2028 wat 5 jaar sneller is dan bij hun vorige inschatting.
Let wel, de inschatting van liquide problemen voor Rusland is niet hetzelfde als een economische instorting. De Russische economie zou nog draaien, maar met de monetaire reserves op moet Rusland ofwel geld kunnen lenen (wat door de sancties moeilijk is) ofwel niet meer uitgeven dan het binnenkrijgt.

Let wel, de inschatting van liquide problemen voor Rusland is niet hetzelfde als een economische instorting. De Russische economie zou nog draaien, maar met de monetaire reserves op moet Rusland ofwel geld kunnen lenen (wat door de sancties moeilijk is) ofwel niet meer uitgeven dan het binnenkrijgt.
ISW sprak volgens mij wel degelijk over een economische instorting maar ik ga mijn hand er nu ook niet voor in het vuur steken. Maakt ook niet veel uit denk ik aangezien de defensiebedrijven alleen al voor 20% van het GDP verantwoordelijk zijn en er zijn nu al een hoop berichten dat deze bedrijven niet of niet correct betaald worden waardoor er bij enkele bedrijven al lay-offs zijn aangekondigd terwijl dat in principe de sterkste industrietak zou moeten zijn op dit moment. Zowel bij Roskosmos als bij RSC Energia zitten ze bijvoorbeeld al serieus in de financiële problemen. Bij Roskosmos zouden de werknemers al 3 maanden niet betaald zijn geweest en bij RSC, die de Soyuz en Progress raketten bouwt, heeft men aangekondigd dat men potentieel zal moeten sluiten.

ISW sprak volgens mij wel degelijk over een economische instorting maar ik ga mijn hand er nu ook niet voor in het vuur steken. Maakt ook niet veel uit denk ik aangezien de defensiebedrijven alleen al voor 20% van het GDP verantwoordelijk zijn en er zijn nu al een hoop berichten dat deze bedrijven niet of niet correct betaald worden waardoor er bij enkele bedrijven al lay-offs zijn aangekondigd terwijl dat in principe de sterkste industrietak zou moeten zijn op dit moment. Zowel bij Roskosmos als bij RSC Energia zitten ze bijvoorbeeld al serieus in de financiële problemen. Bij Roskosmos zouden de werknemers al 3 maanden niet betaald zijn geweest en bij RSC, die de Soyuz en Progress raketten bouwt, heeft men aangekondigd dat men potentieel zal moeten sluiten.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar wat zijn je bronnen hiervoor? Lijkt me niet echt nieuws te zijn waarvan de Russen blij zijn dat dat tot in Europa raakt.

Terug
Bovenaan