Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat voor gevolgen zou contractbreuk hebben voor Zeebrugge? Dat is toch iets waar elk land mee kampt dan.
Ik weet het niet meer precies, maanden geleden gelezen in een krantenartikel of op vrt nws. Er is echter een langlopend contract, en als je dat verbreekt zijn er schadevergoedingen voorzien, als ik het me goed herinner.

Het is daarbij de vraag of een embargo van de eigen regering als overmacht zou aanvaard worden.

Mogelijk denkt men ook aan het hernemen van de leveringen na het einde van de oorlog, wat moeilijk zou kunnen zijn als we het contract niet gerespecteerd hebben.

Mogelijk goed nieuws, natuurlijk op voorwaarde dat de bron de waarheid spreekt en een redelijke inschatting maakt:

Naar ik gehoord heb wordt verwacht dat Rusland nog 1 tot anderhalf jaar lang kan teren op de geldelijke reserves (inclusief goudvoorraden), en dat het daarna moeilijke keuzes zal moeten maken als geld lenen dan nog altijd zo moeilijk is als nu.

Rusland zal dan mogelijk de rijkelijke contracten met soldaten niet meer kunnen betalen, maar ze zouden dan kunnen kiezen om tot mobilisatie over te gaan en ze voor peanuts te laten vechten. Dat zou wel enig risico voor het regime kunnen inhouden.

Ondertussen heeft Oekraïne kennelijk de FP-5 Flamingo in gebruik genomen:
Naar het schijnt 1.000kg bom aan boord met 3.000km bereik!
Ze zouden tegen oktober mikken om 7 per dag kunnen maken, maar productie gaat tegen februari op volle kracht komen.
FAB-1000 dus warhead is maar een 475 kg, naar wat ik de afgelopen dagen heb gelezen is het hele verhaal wel wat genuanceerder dus ik zit momenteel in de "ik wil het eerst ingezet zien worden" fase. Het bedrijf dat deze raketten heeft ontworpen zou geen officiële fondsen hebben van de overheid en hun project zou eerder meermaals zijn afgewezen door het leger. Het is pas na een intensieve social media campagne dat Zelensky zelf bevolen zou hebben om fondsen toe te wijzen.

Afwachten of dit geen corruptie zaakje wordt maar indien het allemaal in orde is zou dit wel geweldig zijn. Die wapens zouden volledig gedecentraliseerd gebouwd kunnen worden waardoor de kans op succesvolle Russische raketaanvallen op de fabrieken slinkt. Het zou ook allemaal gebouwd worden met off-the-shelf componenten waaronder dus die FAB-1000 bommen uit oude stockpiles en oude jetmotoren van oudere generaties MIG-toestellen die niet meer operationeel ingezet kunnen worden. CEP zou 10 meter bedragen maar je kan je afvragen hoe nauwkeurig dat moet zijn als je er een paar op een olieraffinaderij gooit.

Mogelijk goed nieuws, natuurlijk op voorwaarde dat de bron de waarheid spreekt en een redelijke inschatting maakt:

Naar ik gehoord heb wordt verwacht dat Rusland nog 1 tot anderhalf jaar lang kan teren op de geldelijke reserves (inclusief goudvoorraden), en dat het daarna moeilijke keuzes zal moeten maken als geld lenen dan nog altijd zo moeilijk is als nu.

Rusland zal dan mogelijk de rijkelijke contracten met soldaten niet meer kunnen betalen, maar ze zouden dan kunnen kiezen om tot mobilisatie over te gaan en ze voor peanuts te laten vechten. Dat zou wel enig risico voor het regime kunnen inhouden.
ISW heeft redelijk recent zijn datum voor een total economic collapse bijgesteld naar 2028 wat 5 jaar sneller is dan bij hun vorige inschatting.

FAB-1000 dus warhead is maar een 475 kg, naar wat ik de afgelopen dagen heb gelezen is het hele verhaal wel wat genuanceerder dus ik zit momenteel in de "ik wil het eerst ingezet zien worden" fase. Het bedrijf dat deze raketten heeft ontworpen zou geen officiële fondsen hebben van de overheid en hun project zou eerder meermaals zijn afgewezen door het leger. Het is pas na een intensieve social media campagne dat Zelensky zelf bevolen zou hebben om fondsen toe te wijzen.

Afwachten of dit geen corruptie zaakje wordt maar indien het allemaal in orde is zou dit wel geweldig zijn. Die wapens zouden volledig gedecentraliseerd gebouwd kunnen worden waardoor de kans op succesvolle Russische raketaanvallen op de fabrieken slinkt. Het zou ook allemaal gebouwd worden met off-the-shelf componenten waaronder dus die FAB-1000 bommen uit oude stockpiles en oude jetmotoren van oudere generaties MIG-toestellen die niet meer operationeel ingezet kunnen worden. CEP zou 10 meter bedragen maar je kan je afvragen hoe nauwkeurig dat moet zijn als je er een paar op een olieraffinaderij gooit.
Met Russische drone- en raketaanvallen lijkt het me dan ook niet zo wijselijk om die productie te centraliseren. Toont ook (nogmaals) de inventiviteit aan van de Oekraïense militaire industrie. Omdat de VS opnieuw tegengas geeft om Amerikaanse en Britse wapens te gebruiken op Russisch grondgebied zijn die kruisraketten van eigen makelij noodzakelijk geworden - hoewel de drones al regelmatig met succes zijn ingezet zijn kruisraketten wel een pak destructiever indien ze niet worden onderschept.

Dixit Trump:
“I disagree very vehemently with sending missiles hundreds of miles into Russia. Why are we doing that? We’re just escalating this war and making it worse. That should not have been allowed to be done,” he said.
Je kan moeilijk met één hand en een halve blinddoek oorlog voeren tegen een vijand die geen remmingen heeft, maar dat ziet Trump dan weer niet in. Zoals Balliauw en Trio het treffend hebben gezegd op Radio 1 dit weekend: Trump weet eigenlijk niet waarover het allemaal gaat. En toch is zijn zeggenschap over het verloop van deze oorlog groot.

m.b.t. die olie - ook daar zal Trump een stevige stok voor steken, als men te veel olie -doelen gaat treffen waardoor de prijs gaat stijgen draait Trump gewoon de kraan dicht voor Oekraïne. Ze zullen dus iets anders moeten bombarderen waardoor Rusland extra hinder zal ondervinden.

Maxim Kalashnikov valt straks mogelijks uit een raam. De waarheid kwetst (Poetin).

Meer en meer mensen worden opgepakt in verband met sabotage aanvallen in Polen door Rusland gefinancierde agenten. Ditmaal een groep van 3 Polen en 3 Wit Russen, die verantwoordelijk waren voor brandstichting in verscheidene gebouwen en warenhuizen.
In het artikel staat dan ook weer dat ze tevens allemaal aangeklaagd worden voor drugs- en wapenhandel.

Duidelijk waar de Russen hun willing idiots vinden, in de onderbuik van de samenleving. Gelukkig zware straffen, met 10 jaar tot levenslang als mogelijkheden.

m.b.t. die olie - ook daar zal Trump een stevige stok voor steken, als men te veel olie -doelen gaat treffen waardoor de prijs gaat stijgen draait Trump gewoon de kraan dicht voor Oekraïne. Ze zullen dus iets anders moeten bombarderen waardoor Rusland extra hinder zal ondervinden.
Buiten de Druzhba-pijpleiding zijn er geen oliedoelen aangevallen.
Prijs van de brandstoffen wordt bepaald door de raffinagemarge, niet door de olieprijs.
Olieprijs wordt bepaald door de OPEC(+) en die houden de prijs al jaren kunstmatig laag.

Linkdroppen mag hier niet, dus hopelijk geen straf hiervoor, maar voor wie wat interessante geschiedenis achtergrond bij dit conflict wilt, vind ik dit toch een interessant interview/gesprek:

Wat ik er vooral uit meeneem: zelfs al 'volg' je Rusland in hun 'logica' dat Oekraïne historisch/cultureel bij hun hoort, als bakermat van hun geschiedenis, dan is dat nog altijd je reinste hypocrisie, want ze gaan Koningsberg/Pruisen ook niet teruggeven aan Duitsland.
Enkel voor de Krim terug aan Rusland te geven valt er misschien nog iets te zeggen, maar de rest van Oekraïne heeft zeker en vast het recht om zich weg te bewegen van de Russische invloedsfeer als ze er zelf voor kiezen.

Linkdroppen mag hier niet, dus hopelijk geen straf hiervoor, maar voor wie wat interessante geschiedenis achtergrond bij dit conflict wilt, vind ik dit toch een interessant interview/gesprek:

Wat ik er vooral uit meeneem: zelfs al 'volg' je Rusland in hun 'logica' dat Oekraïne historisch/cultureel bij hun hoort, als bakermat van hun geschiedenis, dan is dat nog altijd je reinste hypocrisie, want ze gaan Koningsberg/Pruisen ook niet teruggeven aan Duitsland.
Enkel voor de Krim terug aan Rusland te geven valt er misschien nog iets te zeggen, maar de rest van Oekraïne heeft zeker en vast het recht om zich weg te bewegen van de Russische invloedsfeer als ze er zelf voor kiezen.
Als politici historische claims maken moet je er automatisch van uit gaan dat ze daar een draai aan geven. Politieke instrumentalisering van de geschiedenis bestaat al zo lang de mensheid bestaat. Historici durven daar soms in mee gaan uit persoonlijk belang: kijk maar naar Jacques Pirenne (de zoon van de befaamde Henri Pirenne) die als secretaris van Leopold III toch ook serieuze kronkels deed werken om de stappen die de koning tijdens de oorlog beging te legitimeren.

Uiteindelijk draait het ook wel om macht om die claims kracht bij te zetten. Vanuit een machtspositie met voldoende leverage op je vijand én bemiddelende grootmachten heb je meer "recht" om een gebied te claimen dan dat je dat doet vanuit een zwaktepositie.

Als politici historische claims maken moet je er automatisch van uit gaan dat ze daar een draai aan geven. Politieke instrumentalisering van de geschiedenis bestaat al zo lang de mensheid bestaat. Historici durven daar soms in mee gaan uit persoonlijk belang: kijk maar naar Jacques Pirenne (de zoon van de befaamde Henri Pirenne) die als secretaris van Leopold III toch ook serieuze kronkels deed werken om de stappen die de koning tijdens de oorlog beging te legitimeren.

Uiteindelijk draait het ook wel om macht om die claims kracht bij te zetten. Vanuit een machtspositie met voldoende leverage op je vijand én bemiddelende grootmachten heb je meer "recht" om een gebied te claimen dan dat je dat doet vanuit een zwaktepositie.

Kan je daar gerust in volgen, denk dat het conflict in Oekraïne wel mooi aantoont dat machtsvertoon en effectief die macht in de praktijk brengen 2 verschillende dingen zijn. Poetin heeft zich daar toch schromelijk mispakt, een conflict wat die dacht op een paar weken afgehandeld te hebben, duurt intussen al bijna 3,5 jaar.

Kan je daar gerust in volgen, denk dat het conflict in Oekraïne wel mooi aantoont dat machtsvertoon en effectief die macht in de praktijk brengen 2 verschillende dingen zijn. Poetin heeft zich daar toch schromelijk mispakt, een conflict wat die dacht op een paar weken afgehandeld te hebben, duurt intussen al bijna 3,5 jaar.
Het zegt inderdaad veel over patsergedrag en of dat patsergedrag nog iets waard is "when shit hits the fan". Of hoe je op papier de sterkste bent maar op het veld een onbeholpen snul.

Dark Putin

Ik kwam ik zag en ik overwon in
3 dagen
3 weken
3 maanden
3 jaar

Maar we zijn aan het winnen! Nog eventjes geduld. We zijn er bijna.

Stel dat Poetin morgen sterft (natuurlijk of iets met een polonium of een raam wie zal het zeggen), wat denken jullie dat er met Rusland gebeurt? Ik denk dat er inderdaad wel genoeg materiaal gereed zit met dezelfde "opleiding"/ideologie om Poetin op te volgen. Langs de andere kant zal, en waarschijnlijk is die al lang bezig, zal er wel een interne machtsstrijd plaatsvinden om zelf aan de macht te komen. Zie bv de inner circle van Hitler op dat vlak toch ook een concurrentie strijd was.
En zoals het met Rusland momenteel "slecht" gaat zoals ook de heer Kalashnikov hierboven (en wat mij aan het nadenken bracht over de zaak) maakt zie ik eenzelfde verhaal als de USSR ook mogelijk waarbij dat Rusland in een aantal oblasten uit elkaar valt. Ik weet niet wat realistisch is maar ik zie toch wel een heel wat mogelijke scenario's.

Stel dat Poetin morgen sterft (natuurlijk of iets met een polonium of een raam wie zal het zeggen), wat denken jullie dat er met Rusland gebeurt? Ik denk dat er inderdaad wel genoeg materiaal gereed zit met dezelfde "opleiding"/ideologie om Poetin op te volgen. Langs de andere kant zal, en waarschijnlijk is die al lang bezig, zal er wel een interne machtsstrijd plaatsvinden om zelf aan de macht te komen. Zie bv de inner circle van Hitler op dat vlak toch ook een concurrentie strijd was.
En zoals het met Rusland momenteel "slecht" gaat zoals ook de heer Kalashnikov hierboven (en wat mij aan het nadenken bracht over de zaak) maakt zie ik eenzelfde verhaal als de USSR ook mogelijk waarbij dat Rusland in een aantal oblasten uit elkaar valt. Ik weet niet wat realistisch is maar ik zie toch wel een heel wat mogelijke scenario's.
Ik denk dat je nazi-Duitsland moeilijk kan vergelijken met het Rusland onder Poetin. Nazi-Duitsland had de schijn dat het een strakgeleid en rigide systeem had, maar in wezen was het een vorm van anarchie die vroeg of laat tot een instorting zou leiden. Het is natuurlijk wel zo dat Rusland momenteel een oorlogseconomie heeft die je niet zomaar kan stopzetten en er zit door die situatie ongetwijfeld wel wat spanning op het systeem. Dus het plotse wegvallen van Poetin zou wel een impact hebben met onvoorziene gevolgen.

Beiden zijn wel autocratische systemen die grossieren in geïnstitutionaliseerde corruptie. Zo'n systemen hebben bepaalde voordelen voor de machtshebber, maar je ziet het risico wel als het land ten strijde trekt: loyaliteit is belangrijker dan competentie.

Als Poetin wegvalt, zal er een machtsstrijd losbarsten van jewelste!
Probleem is dat Poeten, om zelf stevig in het zadel te zitten, continue iedereen tegen mekaar heeft zitten uitspelen. Opvolging is dus niet voorzien.
Door de oorlog zijn er ook al enkele typische opvolgers verdwenen. Ik denk dat het niet te voorspellen is wie dat zou winnen.

Waarschijnlijk iemand intern voldoende steun krijgt, maar die ook de steun van het buitenland kan krijgen: US, China en EU.
Om zo zo snel mogelijk de atoomwapens veilig te stellen. Hoe langer er onrust heerst, hoe groter de kans dat er nukes 'verdwijnen'.

In het ergste geval kunnen die 3 buitenlandse partijen het niet eens worden over wie ze steunen, of trekken de Russen zich er niets van aan, en dan wordt de wereld nog tientallen jaren onveiliger door die rondzwervende nukes in de handen van ik-weet-niet-wie.

Rusland heeft het nadeel dat er geen centrale partij is die alles een beetje mee regelt, zoals in China wel het geval is. Maar ondanks haar dysfunctionaliteit in dat opzicht, is de bevolking wel vertrouwd met de democratische ideeen. Ik vermoed dan ook dat de Duma gewoon nieuwe verkiezingen zal proberen uit te schrijven.

Er zullen nieuwe verkiezingen komen en een nieuwe president worden aangeduid. Mss de huidige premier? Sowieso wordt dat een overgangsfiguur en komen er onstabiele tijden aan voor het regime dan. Daarna kan alles, meer naar het Westen? Kan. Meer naar het Oosten kan ook.

Trump-Poetin-Xi , dat eindigt ook wel eens.
Tussen Europa en Rusland zijn wel grote kloven geslagen, dat zal niet snel weer verbeteren.

Terug
Bovenaan