contextbinder
Well-known member
Als je aan de lopende band oliedepots, raffinaderijen, productiehallen, marshalling areas en dispatch gebouwen opblazen op 100'den kilometers van de frontlijn enkel maar verdedigen noemt dan heb je gelijk natuurlijk.... Nog een paar dagen en dan stort de Oekraïense frontlinie zeker in elkaar, net zoals de laatste 50 keer dat mensen dat claimden.
Nu de realiteit, Ruslands grote zomeroffensief is een even grote puinhoop als hun vorige offensieven. Toen de Russen voor de eerste keer 1.000 slachtoffers per dag hadden dan werd dat nog als monumentaal omschreven maar ondertussen is dat gewoon dagelijkse kost. De enige locatie waar ze enig succes boeken is Pokrovsk waar men steeds infiltraties heeft gedaan met teams van 2-3 man tot achter de Oekraïense linies in de stad waardoor ze naar verluidt een 150-tal soldaten in de stad hebben gekregen met zware gevechten tot gevolg.
Het is idd ook een feit dat Oekraïne "beter/efficiënter" is in oorlog voeren en behoorlijk wat geslaagde acties heeft gerealiseerd - maar het punt dat ik wou maken is dat het tot op heden compleet onvoldoende is geweest - de macht van het getal laat zich duidelijk voelen, net als het regime. Rusland kan het zich gewoon veroorloven om op die manier oorlog te voeren. Frontlinies die in elkaar zakken zie ik overigens ook niet gebeuren - ik vermoed dat je daarvoor een veel groter overwicht nodig hebt.
Ik zie Oekraïne dit conflict desondanks niet op een positieve manier eindigen. De tandem Poetin en zijn persoonlijke schaap Trump, in combinatie met het eeuwige baardtrekken van onze EU zullen er wel voor zorgen dat de Oekraïense toekomst op een complete mislukking zal uitdraaien.
Rusland bezet +/-20% van het land waaronder heel wat waardevolle gebieden en infrastructuur - ongeacht wat je wel hebt gerealiseerd verwateren deze tegenover dergelijk cijfer. Om het zoals Trump te stellen: de kaarten die Rusland in handen heeft zijn uitmuntend - dat is waar het uiteindelijk om gaat: het resultaat. Dergelijke situatie is op het lijf van Trump geschreven - zie parallel met zijn tarieven oorlog.
Het feit dat Europa geen figuren heeft die de lijnen durven/kunnen uitzetten is een groot nadeel geweest.
Net als jij vrees ik dan ook dat Rusland als grote winnaar uit deze oorlog zal komen, ik geloof helaas ook dat het niet bijster lang zal duren alvorens economische en andere banden met Rusland terug hersteld worden eens de oorlog ten einde is.
. Nog een paar dagen en dan stort de Oekraïense frontlinie zeker in elkaar, net zoals de laatste 50 keer dat mensen dat claimden.