Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens Russische bronnen zou het potentieel de Russische raketkruiser "Peter de Grote" zijn die geraakt is geweest in Severomorsk. Dat zou dan het tweede vlaggenschip zijn dat de Russen verliezen.

Minder goed nieuws, Deze morgen werd er een aanval uitgevoerd met een ballistische raket op een trainingskap waarbij verschillende doden vielen. Hoewel het al enige tijd verboden is om grote groepen soldaten rond te paraderen voor hogere officieren blijven velen dit negeren waardoor dit helaas om de zoveel tijd gebeurd.

Volgens Russische bronnen zou het potentieel de Russische raketkruiser "Peter de Grote" zijn die geraakt is geweest in Severomorsk. Dat zou dan het tweede vlaggenschip zijn dat de Russen verliezen.
Dat is een Kirov-klasse schip. Een pak groter dan de Moskva en nucleair aangedreven. Ik had elders gelezen dat het een kernonderzeeër was, misschien wishful thinking. We zullen wel beelden zien verschijnen?
Minder goed nieuws, Deze morgen werd er een aanval uitgevoerd met een ballistische raket op een trainingskap waarbij verschillende doden vielen. Hoewel het al enige tijd verboden is om grote groepen soldaten rond te paraderen voor hogere officieren blijven velen dit negeren waardoor dit helaas om de zoveel tijd gebeurd.
De verantwoordelijke commandant heeft zijn ontslag al aangeboden. Benieuwd wiens kop zal rollen in Rusland.

Je bedoelt als in een moordaanslag door de SBU als ze weten wie verantwoordelijk is?
Ik bedoel:

In Oekraïne slaat de verantwoordelijke UA-commandant waar die raket is neergekomen mea culpa. Of Zelenski die al heeft aanvaardt weet ik niet.

In Rusland zal er iemand (door het Kremlin/Poetin) verantwoordelijk worden gesteld voor het falen in het tegenhouden van de aanval op de strategische luchtvloot van Rusland.

Ik bedoel:

In Oekraïne slaat de verantwoordelijke commandant waar die raket is neergekomen mea culpa. Of Zelenski die al heeft aanvaardt weet ik niet.

In Rusland zal er iemand (door het Kremlin/Poetin) verantwoordelijk worden gesteld voor het falen in het tegenhouden van de aanval op de strategische luchtvloot van Rusland.

Ok, nog niet goed wakker. Ik dacht dat je bedoelde dat er iemand zijn kop ging rollen in RU omdat dat trainingskamp aangevallen was tegen de afgesproken regels in.

Zalig is dat deze aanval, en de manier waarop, nog een hele tijd de Russen parten zal spelen: iedere truck in de buurt van een vliegveld of raffinaderij of ander belangrijk doelwit zullen ze moeten controleren. Gaat telkens veel vertraging veroorzaken en achterdocht naar de chauffeurs.

Hoe worden die drones op zo een afstand eigenlijk bestuurd?
Ik heb de beelden gezien en het leek me ardupilot te zijn. Deze kan je waypoint missies geven waardoor de drone redelijk autonoom via gps tot een vooraf ingestelde locatie kan vliegen. Ik ken ardupilot niet zo goed maar lijkt me wel mogelijk (lees ik online) om controle over te nemen voor de laatste meters. Dit kan via cellular netwerk gebeuren en de afstanden zijn nagenoeg zonder limiet zo.

Zalig is dat deze aanval, en de manier waarop, nog een hele tijd de Russen parten zal spelen: iedere truck in de buurt van een vliegveld of raffinaderij of ander belangrijk doelwit zullen ze moeten controleren. Gaat telkens veel vertraging veroorzaken en achterdocht naar de chauffeurs.
De eindbalans is nog niet opgemaakt tussen wat onherstelbaar is vernietigd en wat nog hersteld kan worden maar het staat buiten kijf dat deze aanval in de geschiedenisboeken zal staan en nog jarenlang zal worden bestudeerd. En binnen x aantal jaar zal Hollywood daar ook wel iets mee willen doen.

Ik las her en der dat dit de Pearl Harbor van Rusland is en ik hoop van niet, want dat is nog geen vier jaar later geëindigd met twee atoombommen.

Als het gaat over de beelden die ik denk is dat niet bij de haven maar in een andere stad. Er is een beeld fout geloceerd en van daar is het zijn eigen leven beginnen leiden, gaande van een nucleaire onderzeeër tot dat schip.

Die doden bij het trainingscentrum was deze keer niet veel aan te doen. Ze zaten allemaal beschut maar het is onmogelijk om 100'en recruten op te leiden zonder dat de vijand weet waar ze zijn en ze in groepjes van 5-10 opleiden is onbegonnen werk.

UA verslag spreekt van iskanders op de schuilplaatsen en op de RU beelden is niemand te zien. : https://t.me/landforcesofukraine/24232

Hoop wel dat Drapatyi zijn ontslag geweigerd wordt want het is een van de betere bevelhebbers.

Voorlopige balans, zal wel duidelijker worden wat er verder is beschadigd. Is er al geweten of die toestellen behoren tot de mottenballenvloot of actief werden ingezet?

Die op de beelden van gisteren leken actieve vliegtuigen. Alle onderdelen aanwezig en bij de meeste ontstak er brandstof.
Zou straf zijn als ze echt 40 vliegtuigen vernield hebben en ze dan nog allemaal actief waren.
Voorlopige satteliet analyses hebben er al een 20-tal gevonden, maar daar zie je natuurlijk niet in welke staat ze daarvoor waren.

Als het gaat over de beelden die ik denk is dat niet bij de haven maar in een andere stad. Er is een beeld fout geloceerd en van daar is het zijn eigen leven beginnen leiden, gaande van een nucleaire onderzeeër tot dat schip.

Spreek ik mij verder niet over uit, zie ook het strategische nut er niet van in. Aan de andere kant zie ik het strategische nut ook niet in van een aanval in Moermansk maar wie ben ik 🤷‍♂️.
Die doden bij het trainingscentrum was deze keer niet veel aan te doen. Ze zaten allemaal beschut maar het is onmogelijk om 100'en recruten op te leiden zonder dat de vijand weet waar ze zijn en ze in groepjes van 5-10 opleiden is onbegonnen werk.

UA verslag spreekt van iskanders op de schuilplaatsen en op de RU beelden is niemand te zien. : https://t.me/landforcesofukraine/24232
Ik heb beelden gezien maar die resolutie was zo slecht dat je buiten wat donkere vlekken in een groen veld niets zag.
Hoop wel dat Drapatyi zijn ontslag geweigerd wordt want het is een van de betere bevelhebbers.
Ik ken de man niet echt maar naar wat ik er van heb gelezen is Drapatyi eigenlijk niet de commandant van die eenheid maar van de hogere commandostructuur. Hij zou redelijk populair zijn bij de manschappen en heeft redelijk wat inspanningen om het Oekraïense doctrine te moderniseren wat hem onpopulair maakte bij de "koude oorlog" generaals.
Die op de beelden van gisteren leken actieve vliegtuigen. Alle onderdelen aanwezig en bij de meeste ontstak er brandstof.
Zou straf zijn als ze echt 40 vliegtuigen vernield hebben en ze dan nog allemaal actief waren.
Voorlopige satteliet analyses hebben er al een 20-tal gevonden, maar daar zie je natuurlijk niet in welke staat ze daarvoor waren.
Ik heb het niet actief gevolgd maar het laatste wat ik ervan las was dat men ook nog maar satellietbeelden had van 2 vliegvelden en nog niet van de rest.

Ben eens benieuwd naar de Krimbrug op t moment. Komen getuigenissen uit dat de structuur deze keer getarget wordt door explosieven die maanden geleden al geplaatst werden ?! En dat er wss nog andere pijlers zullen volgen na deze. Wachten op bevestiging.

Diene Medvedev...

Zo goed als heel Oekraine innemen als bufferzone, en een héél klein strookje mag Oekraïne blijven...
Serieuzen hoek af van die man.
Medvedev gisteren: wij zijn er bijna. Onze oorlogsvloot staat alweer klaar!
Zelensky vandaag: Ja echt hé? Die vloot staat echt ON FIRE!

Russische autoriteiten: "Verkeer op Krimbrug tijdelijk onderbroken"
Volgens Rusland er is gewoon wat filevorming of iets dergelijks. :laugh:

De timing van de aanslagen door Oekraïne zijn natuurlijk niet toevallig net nu.

Even Poetin belachelijk maken. Op korte termijn gaat dit mss zelfs averechts werken maar het doet Rusland toch veel pijn.
Het is toch affrontelijk voor Poetin dat dit allemaal kan gebeuren.

Ter info: Oesje heeft blijkbaar een 'ban' verkregen. Hij kan voorlopig niet meer reageren.

Terug
Bovenaan