Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

-Drones
-Anti-scheepsraketten
-Zeemijnen
-Onderzeeërs
-Nukes

Ik wil nog wel eens zien hoe lang de Amerikanen blijven zitten als hun vloot wordt aangevallen door een paar honderd alibaba drones en dat ze daarvoor een paar miljard aan afweerraketten moeten voor afvuren. Thule AFB herbevoorraden is onbestaande als Canada de kant van de EU kiest.
Land-based TACAIR is onmogelijk wegens te lange afstand. Er zijn praktisch geen locaties waar bevoorradingsschepen kunnen aanmeren dus een serieuze invasiemacht bevoorraden is out of the question en ik betwijfel al ten zeerste dat er veel landingslocaties zijn in Groenland die geschikt zijn voor amfibische schepen en voertuigen. Dan blijven enkel de Amerikaanse CTF's nog over en die hebben in de geschiedenis al vaak genoeg slaag gekregen van Europese onderzeeërs tijdens oefeningen.

Groenland kan je denk ik niet verdedigen, toch zeker niet tegen de US.
Enige wat je kan doen is duidelijk aangeven dat als de US het wil veroveren, het 'scorched earth' wordt: vuile bommen op Groenland stationeren. Waardoor het voor niemand meer nuttig is.

Waanzin eigenlijk dat we dit serieus bespreken.
Ik weiger te geloven dat het merendeel van de Amerikanen, zelfs hooggeplaatste militairen, mee zouden gaan in het verhaal van Trump om bondgenoten (in de veronderstelling dat er militairen uit Europa aanwezig zijn) aan te vallen.

Ik weiger te geloven dat het merendeel van de Amerikanen, zelfs hooggeplaatste militairen, mee zouden gaan in het verhaal van Trump om bondgenoten (in de veronderstelling dat er militairen uit Europa aanwezig zijn) aan te vallen.
Ik denk het ook niet meteen, maar als je ziet in hoeverre hij op korte tijd de mindset al heeft kunnen keren qua relaties met Rusland, Oekraïne, en Europa ... Niet dat de hele bevolking volledig mee is met zijn verhaal, maar een deel al wel en gezien de macht die hij heeft over traditionele en sociale media zie ik die groep enkel maar groeien. Verder is hij volop bezig met zijn tegenstanders weg te jagen en gatlikkers in de plaats te installeren, en hij negeert letterlijk bevelen van rechters.

Dit alles op +/- 2 maand tijd. Veronderstellend dat hij zich aan de 2 term limiet houd heeft hij nog 3 jaar 10 maand te gaan. Wie weet hoe de wereld er tegen die tijd uit ziet? En welke zot zal hem vervangen? Als het JD Vance is zal het er niet op beteren denk ik.

-> laten we ons aub voorbereiden op de worst case en dus wel werken met de veronderstelling dat Amerika zal doen wat Trump wil.

-Drones
-Anti-scheepsraketten
-Zeemijnen
-Onderzeeërs
-Nukes

Ik wil nog wel eens zien hoe lang de Amerikanen blijven zitten als hun vloot wordt aangevallen door een paar honderd alibaba drones en dat ze daarvoor een paar miljard aan afweerraketten moeten voor afvuren. Thule AFB herbevoorraden is onbestaande als Canada de kant van de EU kiest.
Land-based TACAIR is onmogelijk wegens te lange afstand. Er zijn praktisch geen locaties waar bevoorradingsschepen kunnen aanmeren dus een serieuze invasiemacht bevoorraden is out of the question en ik betwijfel al ten zeerste dat er veel landingslocaties zijn in Groenland die geschikt zijn voor amfibische schepen en voertuigen. Dan blijven enkel de Amerikaanse CTF's nog over en die hebben in de geschiedenis al vaak genoeg slaag gekregen van Europese onderzeeërs tijdens oefeningen.
Zou interessant zijn om hier verder over uit te weiden, maar denk je dat de politieke wilskracht er is om de VS militair uit te dagen als de Trump-administratie om Groenland manu militari in te palmen?

Zou interessant zijn om hier verder over uit te weiden, maar denk je dat de politieke wilskracht er is om de VS militair uit te dagen als de Trump-administratie om Groenland manu militari in te palmen?
Tenzij ze een Oekraïne 2.0 scenario willen... En indien dat hun doel is dan mogen ze dat politieke nest in Brussel opdoeken dan zie ik er het nut niet meer van in.

Als de VS Groenland inpalmt en Europa schiet Groenland te hulp, dan is het de VS die uitdaagt en Europa die zichzelf verdedigt.
Het is niet Europa dat uitdaagt.

Ik vind het belangrijk om hier de correcte termen te gebruiken want termen hebben macht over hoe er over het conflict gedacht wordt.
Het moge duidelijk zijn en moet blijven herhaalt worden: de VS is hier fout, niet Europa.

Goh, zouden die als puntje bij paaltje komt niet gewoon de bevelen van bovenaf volgen?

-Drones
-Anti-scheepsraketten
-Zeemijnen
-Onderzeeërs
-Nukes

Ik vind het wel iets waar te weinig bij stil gestaan wordt. De VS heeft inderdaad het grootste leger en logistiek gezien is dat echt een powerhouse. Maar wat blijft daar van over wanneer uw voornaamste bondgenoten wegvallen? Want die bondgenoten zijn ook wel een groot deel noodzakelijk voor uw aanvoerroutes.

Laatst bewerkt:
Als de VS Groenland inpalmt en Europa schiet Groenland te hulp, dan is het de VS die uitdaagt en Europa die zichzelf verdedigt.
Het is niet Europa dat uitdaagt.

Ik vind het belangrijk om hier de correcte termen te gebruiken want termen hebben macht over hoe er over het conflict gedacht wordt.
Het moge duidelijk zijn en moet blijven herhaalt worden: de VS is hier fout, niet Europa.
Ik dacht dat EU dan de shining knight is die zegt tegen de vileine VS: "Hark ye, villain and meet thy fate!". Het uitdagen is dan de uitnodiging tot duel om een immorele handeling aan te klagen en recht te zetten.

Ik vind het wel iets waar te weinig bij stil gestaan wordt. De VS heeft inderdaad het grootste leger en logistirk gezien is dat echt een powerhouse. Maar wat blijft daar van over wanneer uw voornaamste bondgenoten wegvallen? Want die bondgenoten zijn ook wel een groot deel noodzakelijk voor uw aanvoerroutes.
Canada staat er wel alleen voor in dat scenario als je het geografisch bekijkt. Hoeveel kan de rest aan hulp bieden?

Canada staat er wel alleen voor in dat scenario als je het geografisch bekijkt. Hoeveel kan de rest aan hulp bieden?

Als de Amerikanen hun lesje niet geleerd hebben na "jungle Vietnam" en "desert Vietnam" dan moeten ze misschien een lesje in "snowy Vietnam" krijgen.

Canada, Groenland, zullen wel netjes inbinden.

Ze moeten kiezen, of de VS, of Rusland en China.

In het Arctisch gebied ontvouwt zich al langer een 'koude' oorlog.

--
Waarom dreigt de Amerikaanse president Donald Trump Canada en Groenland in te lijven? Wie het antwoord zoekt, moet vooral kijken naar de strategische ligging in het noordpoolgebied. Daar ontvouwt zich tussen Rusland, China en de VS een nieuwe, koude oorlog.

De reanimatie van Nagurskoye maakt onderdeel uit van Russische inspanningen om het noordpoolgebied te militariseren. De aanleg van tientallen poolstations, diepzeehavens, militaire vliegvelden en radarinstallaties heeft het Westen verontrust
...
Ook voert Peking de aanwezigheid in de regio op onder de noemer van wetenschappelijk onderzoek. Er lopen al langer projecten in onder andere Noorwegen, Zweden en IJsland, waarbij de vrees bestaat voor een militaire dubbelfunctie.
..
test China tijdens expedities in het poolgebied ook onbemande onderzeeërs en vliegtuigen die bestand zijn tegen extreme kou. Tevens bouwt het communistische land aan een vloot ijsbrekers.
...
„De Chinees-Russische samenwerking in het noordpoolgebied is al vergevorderd
...
waarschuwde NAVO-baas Mark Rutte vorige week in het Witte Huis voor de groeiende bedrijvigheid van Rusland en China in het Arctisch gebied. „Zaken zijn er aan het veranderen. We moeten erbij zijn”, maande de oud-premier.
...
Trumps botte bijl-methode lijkt vruchten af te werpen. De links-liberale regering in Canada kondigde begin deze maand aan een kleine twee miljard dollar te zullen investeren in militaire uitbreiding in het poolgebied,
Ook Denemarken, tot voor kort evenzeer een NAVO-wanbetaler qua defensie-uitgaven, heeft in reactie op Trumps uitspraken over Groenland, dat onder jurisdictie van het Scandinavische land valt, hevig geschrokken de defensie-uitgaven voor het Arctisch gebied met twee miljard dollar verhoogd.

Eigenlijk zitten ze gevangen.

Laatst bewerkt:
Goh, zouden die als puntje bij paaltje komt niet gewoon de bevelen van bovenaf volgen?
Daar ga ik ook volledig van uit. Een deel van de militairen zal misschien niet akkoord gaan, maar eind van de rit zal het wel gewoon gebeuren. Tenzij ze bvb de opdracht krijgen om Groenland binnen te vallen en daarbij letterlijk alle burgers te vermoorden ofzo..

Goede post @Eagle` dat de VS meer dan eens stokken in de wielen van een Oekraïens offensief heeft gestoken had ikzelf al meerdere malen aangegeven dus ik ben blij dat een expert nu exact hetzelfde zegt. Het laten ontsnappen van ongeveer 20.000 Russen in Kherson was een blunder van formaat. Had men die allemaal richting het hiernamaals geschoten dan was het oversteken van de Dnjepr een koud kunstje geweest en dan hadden ze daar nu een goede foothold gehad.

Op langere termijn moeten we er ook over waken dat de herbewapening van Europese landen niet misbruikt wordt door Poetin om landen opnieuw tegen elkaar op te zetten.
Als we allemaal plots sterker bewapend zijn, dan kunnen we nl. ook terug tegen elkaar vechten, zoals we dat gedurende lange tijd gedaan hebben vóór de wereldoorlogen en de oprichting van de NAVO en de EU.

Met Trump lijkt de wereld wel te veranderen in iets waarbij grote landen (liefst met de nodige militaire back-up) quasi hun zin kunnen doen terwijl de kleinere landen gewoon moeten volgen: onderhandelingen "vrede", importtarieven, Groenland debacle ... zo een verhaal zal staan of vallen door de het feit dat de kleinere landen er al dan niet zullen in slagen om een verbond te vormen, Duitsland en Frankrijk lijken alvast op goede weg - maar dat is niet voldoende - er moet meer gewicht in de schaal komen of het risico bestaat dat we allemaal gesjareld worden.

Is dat eigenlijk niet de standaard en zijn de voorbije honderd jaar niet de uitzondering? We zijn dat niet meer gewoon maar dit is wat mij betreft een nieuw tijdperk van imperialisme. Helaas voor Europa speelt het nu voor de eerste keer geen rol meer en moet het ondergaan. Da's voor hele stukken van de wereld nooit anders geweest.

Terug
Bovenaan