Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zo komen we er ook niet natuurlijk (plus artikel). Over de doorvoer van Russisch LNG naar landen buiten de EU via Europese havens die vanaf vandaag verboden is.

...
Maar het valt sterk te betwijfelen of het verbod op doorvoer werkelijk iets zal veranderen aan de inkomsten die Rusland haalt uit de verkoop van vloeibaar gas, en de rol van Europese havens daarin. Tussen de aankondiging van het verbod en de start ervan morgen zat een ruime overgangsperiode. Het Russische bedrijf dat de lng uitvoert en zijn westerse partners konden zoeken naar andere manieren om hun massale investeringen in gasinstallaties, opslagtanks en schepen rendabel te houden.
...

Geen doorvoer meer? Dan maar invoer :crazy:.
...
Data over de Russische lng-stromen wezen er al op dat zij zich meer en meer focussen op invoer in de EU. Want die blijft in tegenstelling tot de doorvoer wel nog toegelaten. Vorig jaar kwam er ten opzichte van 2023 bijna een vijfde méér Russisch lng Europa binnen.
...

En de doorvoer? Die kan ook blijven doorgaan maar dan via ergens anders.
...
Uit scheepsdata blijkt ook hoe Yamal LNG de overslag van zijn lng voortaan uitvoert in de ijsvrije wateren van de Russische regio Moermansk, in plaats van in westerse havens.
...

Zo komen we er ook niet natuurlijk (plus artikel). Over de doorvoer van Russisch LNG naar landen buiten de EU via Europese havens die vanaf vandaag verboden is.

Geen doorvoer meer? Dan maar invoer :crazy:.

En de doorvoer? Die kan ook blijven doorgaan maar dan via ergens anders.
Ah zo, invoer:...

--

Ook nog vrij recent nieuws:

De Belgische rederij CMB.Tech (het vroegere Euronav) verkocht na de invasie in Oekraïne schepen die nu worden gebruikt om Russische olie te vervoeren, sancties te omzeilen en Poetins oorlog te financieren. In totaal kregen westerse scheepseigenaars ruim 6 miljard euro voor meer dan 230 oude olietankers die nu meedraaien in de Russische schaduwvloot, blijkt uit onderzoek van De Tijd met buitenlandse media.

Er een scheepje bovenop doen.

Laatst bewerkt:
Allez, Trump is nog een stapje verder gegaan :

De Verenigde Staten willen de controle over alle belangrijke toekomstige investeringen in infrastructuur en grondstoffen in Oekraïne. De Amerikaanse regering van president Donald Trump wil dat recht afdwingen in een overeenkomst met het land, zo blijkt uit een ontwerpdocument dat het persagentschap 'Bloomberg' kon inkijken.

Oekraïne verkoopt zijn eigen dan volledig uit... ook door het feit dat Trump zou eisen dat Amerika het recht van het eerste bod heeft in een aangepaste partnerschapsovereenkomst.

Stick it to Europe !!!!!

Ondertussen geeft Oekraïne de Russische artillerie de laatste dagen een ongelofelijke pandvoering:
aw86fmyycdre1.jpeg

Onduidelijk waarom dit juist is. Oudere Russische artillerie die dichterbij moet komen en trager te verplaatsen is?

Ik kopieer van een post van Reddit wat deze cijfers betekenen:
Previous record of artillery: *September 22, 2024, Ukrainian forces neutralized 81 Russian artillery systems in a single day*

Last 8 days:

28th of March 2025: 122 NEW RECORD!!

27th of March 2025: 58
26th of March 2025: 17
25th of March 2025: 61
24th of March 2025: 81
23rd of March 2025: 104
22nd of March 2025: 96
21th of March 2025: 101

Total over 7 days: 640 arty

Average over the last 8 days: 80 arty.

This is madness!! The daily record for arty has been broken 3x in the last 8 days!

Slava Ukraini!
Nu toegeven aan Rusland is idioot. Ik denk echt dat Rusland er slechter voor staat dan Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Oekraïne verkoopt zijn eigen dan volledig uit... ook door het feit dat Trump zou eisen dat Amerika het recht van het eerste bod heeft in een aangepaste partnerschapsovereenkomst.

Stick it to Europe !!!!!
Ik denk niet dat Zelensky zich zo makkelijk laat doen. Die laat waarschijnlijk de US helemaal hun plan uitschrijven en zal dan zeggen: "mooi, maar dat puntje kan ik niet laten passeren". En als dat aangepast is, zegt hij " en daar heb ik het ook moeilijk mee" enzover enzoverder. En uiteindelijk heeft hij ofwel veel tijd gewonnen zonder overeenkomst. Ofwel heeft hij een overeenkomst die ook voordelig is voor hen.

Ik denk niet dat Zelensky zich zo makkelijk laat doen. Die laat waarschijnlijk de US helemaal hun plan uitschrijven en zal dan zeggen: "mooi, maar dat puntje kan ik niet laten passeren". En als dat aangepast is, zegt hij " en daar heb ik het ook moeilijk mee" enzover enzoverder. En uiteindelijk heeft hij ofwel veel tijd gewonnen zonder overeenkomst. Ofwel heeft hij een overeenkomst die ook voordelig is voor hen.

Ach dan zetten ze Zelensky toch gewoon buiten spel.
Schaamteloos...

Schaamteloos...

Met Trump lijkt de wereld wel te veranderen in iets waarbij grote landen (liefst met de nodige militaire back-up) quasi hun zin kunnen doen terwijl de kleinere landen gewoon moeten volgen: onderhandelingen "vrede", importtarieven, Groenland debacle ... zo een verhaal zal staan of vallen door de het feit dat de kleinere landen er al dan niet zullen in slagen om een verbond te vormen, Duitsland en Frankrijk lijken alvast op goede weg - maar dat is niet voldoende - er moet meer gewicht in de schaal komen of het risico bestaat dat we allemaal gesjareld worden.

Schaamteloos...
Waarom zou Oekraïne in hemelsnaam onder VN bestuur geplaatst moeten worden? Begin misschien eens met Rusland.
Die mannen doen maar op, hoog tijd dat Europa meer tegengas begint te geven tegen die zogenaamde onderhandelingen.

Waarom zou Oekraïne in hemelsnaam onder VN bestuur geplaatst moeten worden? Begin misschien eens met Rusland.
Die mannen doen maar op, hoog tijd dat Europa meer tegengas begint te geven tegen die zogenaamde onderhandelingen.
Europa zit daar niet echt mee aan tafel, dat is het probleem.

Allez, Trump is nog een stapje verder gegaan :

Stick it to Europe !!!!!
Hadden de VS en Oekraïne niet net een overeenkomst gesloten over de grondstoffen? Stond dit er al in of is dit iets nieuw?
Dat is toch net als het tijdelijk vredesakkoord waarbij alle partijen (VS, Oekraïne, Rusland) akkoord gingen, maar Rusland plots nog bijkomende eisen (wegvallen economische sancties, ...) op tafel legt.

We zijn nog niet thuis, jongens... .

Hadden de VS en Oekraïne niet net een overeenkomst gesloten over de grondstoffen? Stond dit er al in of is dit iets nieuw?
Dat is toch net als het tijdelijk vredesakkoord waarbij alle partijen (VS, Oekraïne, Rusland) akkoord gingen, maar Rusland plots nog bijkomende eisen (wegvallen economische sancties, ...) op tafel legt.

We zijn nog niet thuis, jongens... .
Die overeenkomst was nog niet getekend.
Lijkt mij dat hij dat nu heeft toegevoegd aan die overeenkomst die Zelensky nog moest tekenen.

En met het feit dat Zelensky heeft gezegd dat men in washington nogal redelijk abstracte ideeën heeft en dat hij er niet snel naartoe gaat totdat hij wat meer zekerheid heeft. Denk ik dat Trump nog even die handtekening op zijn buik kan schrijven.

Die overeenkomst was nog niet getekend.
Lijkt mij dat hij dat nu heeft toegevoegd aan die overeenkomst die Zelensky nog moest tekenen.

En met het feit dat Zelensky heeft gezegd dat men in washington nogal redelijk abstracte ideeën heeft en dat hij er niet snel naartoe gaat totdat hij wat meer zekerheid heeft. Denk ik dat Trump nog even die handtekening op zijn buik kan schrijven.
Europa + bereidwilligen die zelf met een plan komen zodat:
- We hebben de VS niet meer nodig om Rusland verder de baas te kunnen.
- Oekraïne gaat enkel akkoord met de zaken die al op tafel lagen (i.v.m. grondstoffen voor VS).
- Groenland wordt strenger beveiligd zodat Trump zijn kans niet krijgt.
- ...

We kunnen maar dagdromen natuurlijk, maar zulke zaken gaan toch op tafel moeten liggen om nog relevant te zijn op wereldtoneel.
Dan is het de vraag of Trump zich uit de NAVO wil terugtrekken, omdat hij zijn zin niet krijgt. Aangevuld met een tarievenoorlog om u tegen te zeggen en allerlei dreigementen.
En dan heeft Putin plots heel wat meer landen die de achtertuin van Europa bewaken dan enkel 'het zwakke' EU.

In het andere geval doen Rusland en de VS rustig verder (retoriek en militair) en gaan we ook het gelag betalen door stilaan kopje onder te gaan door besluiteloosheid en geen durf aan de dag te leggen..

Ondertussen geeft Oekraïne de Russische artillerie de laatste dagen een ongelofelijke pandvoering:
aw86fmyycdre1.jpeg

Onduidelijk waarom dit juist is. Oudere Russische artillerie die dichterbij moet komen en trager te verplaatsen is?

Ik kopieer van een post van Reddit wat deze cijfers betekenen:

Nu toegeven aan Rusland is idioot. Ik denk echt dat Rusland er slechter voor staat dan Oekraïne.
Goed nieuws, maar wat zeggen de cijfers van de verliezen in Oekraïne?
Qua materieel zal het niet zo slecht zijn veronderstel (hoop) ik gezien de steun van het westen maar is dat effectief zo? Is de steun voldoende om hun verliezen te compenseren?
En wat qua manschappen en infrastructuur? Tekorten op deze vlakken los je niet zomaar op door wat geld en oorlogsmateriaal te sturen natuurlijk.

Europa + bereidwilligen die zelf met een plan komen zodat:
- ...
- Groenland wordt strenger beveiligd zodat Trump zijn kans niet krijgt.
- ...

Hier stel ik toch vragen bij: hoe zien jullie dit? Hoe ziet Europa dit?
Groenland is een gigantische landmassa bedekt met ijs waar 2 man en een paardekop (ijsbeerkop?) woont en dat op zijn dichtste punt nog steeds +/- 1500km van Schotland verwijdert ligt.

Hoe ga je dat in godsnaam verdedigen als Amerika beslist Groenland te willen inpalmen? We staan sowieso wat achter op Amerika op militair vlak en je kan moeilijk al ons materiaal naar Groenland sturen voor een invasie die er mogelijks wel/niet komt.
Als agressor heeft Amerika De touwen in handen: zij beslissen waar/wanneer, ze kunnen dit perfect voorbereiden en net de hoeveelheden manschappen/vliegtuigen/... sturen wat nodig is. Europa kan dit niet want we weten niet waar/wanneer/hoeveel.

Verder is het er zo koud dat ik (als niet-kenner) me serieuze vragen stel over hoe het gemiddeld stukje militair materieel er zou presteren. Kunnen onze tanks, artillerie, ... overweg met deze temperaturen en dat voor lange tijd? Kan een standaard gevechtsvliegtuig daar landen / terug opstijgen zonder dat er aanpassingen nodig zijn? Hebben we voldoende winterkledij in stock voor zulke omgevingen? ...
Dit zijn problemen waar Amerika ook mee moet worstelen maar ik vermoed dat zij hier wel meer ervaring mee hebben.

Laatst bewerkt:
De blue water navy capaciteit van de VS valt niet te overtreffen, in het zeer onwaarschijnlijke scenario dat Europa het militair zou moeten opnemen tegen de VS is enkel de Britse marine, met ondersteuning van de Franse, in staat om daar nog iets van dreiging te vormen. Met nadruk op iets. En al heel snel niets.

De VS heeft er ook al decennialang een luchtmachtbasis (en er ligt nog ergens een Amerikaanse kernbom).

Ik blijf het wel absurd vinden om over een Amerikaanse annexatie van Groenland te praten op dit forum.

What a time to be alive.

Groenland kan je denk ik niet verdedigen, toch zeker niet tegen de US.
Enige wat je kan doen is duidelijk aangeven dat als de US het wil veroveren, het 'scorched earth' wordt: vuile bommen op Groenland stationeren. Waardoor het voor niemand meer nuttig is.

Waanzin eigenlijk dat we dit serieus bespreken.

Hier stel ik toch vragen bij: hoe zien jullie dit? Hoe ziet Europa dit?
Groenland is een gigantische landmassa bedekt met ijs waar 2 man en een paardekop (ijsbeerkop?) woont en dat op zijn dichtste punt nog steeds +/- 1500km van Schotland verwijdert ligt.

Hoe ga je dat in godsnaam verdedigen als Amerika beslist Groenland te willen inpalmen? We staan sowieso wat achter op Amerika op militair vlak en je kan moeilijk al ons materiaal naar Groenland sturen voor een invasie die er mogelijks wel/niet komt.
Als agressor heeft Amerika te touwen in handen: zij beslissen waar/wanneer, ze kunnen dit perfect voorbereiden en net de hoeveelheden manschappen/vliegtuigen/... sturen wat nodig is. Europa kan dit niet want we weten niet waar/wanneer/hoeveel.

Verder is het er zo koud dat ik (als niet-kenner) me serieuze vragen stel over hoe het gemiddeld stukje militair materieel er zou presteren. Kunnen onze tanks, artillerie, ... overweg met deze temperaturen en dat voor lange tijd? Kan een standaard gevechtsvliegtuig daar landen / terug opstijgen zonder dat er aanpassingen nodig zijn? Hebben we voldoende winterkledij in stock voor zulke omgevingen? ...
Dit zijn problemen waar Amerika ook mee moet worstelen maar ik vermoed dat zij hier wel meer ervaring mee hebben.
- Hetzelfde als bij het bewaken van het vredesbestand in Oekraïne:
Zeg 'nee' op wat de VS wilt (of wat Rusland wilt in Oekraïne) en zet gewapende troepen in grote steden om je statement kracht bij te zetten. Die hoeven geen schot te lossen, maar zijn een afradend effect op eventuele aanvallen. Zo blijven we een verdedigende macht en geen aanvallende. Wat Rusland gedaan heeft (en nog steeds doet) en wat Trump zonder blikken of blozen doet ("Ik wil dit, ik zal dat hebben, desnoods via militair ingrijpen.") is puur aanvallend. Zo zijn wij niet en zo hoeven wij hopelijk nooit te worden. Maar er gaat iets moeten gebeuren. Niks doen is alles afgeven en het gaat razendsnel. En als het zo makkelijk gaat dan betwijfel ik of Trump wel zou stoppen bij Groenland.

- Zweden, Noorwegen, Finland, Canada. Toch ook wel landen die gewoon zijn om te leven en trainen in koude condities.

De blue water navy capaciteit van de VS valt niet te overtreffen, in het zeer onwaarschijnlijke scenario dat Europa het militair zou moeten opnemen tegen de VS is enkel de Britse marine, met ondersteuning van de Franse, in staat om daar nog iets van dreiging te vormen. Met nadruk op iets. En al heel snel niets.

De VS heeft er ook al decennialang een luchtmachtbasis (en er ligt nog ergens een Amerikaanse kernbom).

Ik blijf het wel absurd vinden om over een Amerikaanse annexatie van Groenland te praten op dit forum.

What a time to be alive.

Als de VS Groenland militair zouden willen veroveren, dan kan niemand daar iets aan doen. Behalve heel misschien de Chinezen? (maar die zouden dan eerder snel aan Taiwan beginnen)
Of intern - dus een deel van de Amerikanen zelf die weigeren mee te gaan in de waanzin, potentieel burgeroorlog.
De Groenlandse bevolking zie ik ook vrij snel capituleren, want ja, die mogen klagen maar wat gaan ze doen. Zonder buitenlandse steun creperen die momenteel.

Mocht er toch iemand militair reageren op zulke invasie (in feite moet de NAVO dat doen denk ik), dan zitten we echt in een WO III scenario. Het zou heel ironisch zijn als de Amerikanen dat ontketenen terwijl we al jaren argwanend naar de Russen zitten te kijken.

Hoe de EU zou kunnen reageren, tja, dat is ook erg beperkt. Vooral de buitengrenzen op het Europese vaste land versterken en onafhankelijk worden van agressors rondom ons.

Terug
Bovenaan