Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Had iemand bijvoorbeeld in gedachte dat Wagner een mars op Moskou zou uitvoeren, om maar een van de meest hallucinante gebeurtenissen als voorbeeld te gebruiken?
Dat was ook zoiets. Er waren er hier zelfs op dit forum die het mogelijk achtten dat die mars van Prighozin deel uitmaakte van een masterplan van Putin. Weet jij nog wie? :laugh:
Het blijft wonderbaarlijk welke conclusies mensen soms trekken als de feiten op het terrein zo duidelijk zijn.

Wat geen probleem is, maar nodig ze niet uit in de media als experts aub.

Dat was ook zoiets. Er waren er hier zelfs op dit forum die het mogelijk achtten dat die mars van Prighozin deel uitmaakte van een masterplan van Putin. Weet jij nog wie? :laugh:
Het blijft wonderbaarlijk welke conclusies mensen soms trekken als de feiten op het terrein zo duidelijk zijn.

Wat geen probleem is, maar nodig ze niet uit in de media als experts aub.
De absurditeit van het moment was zo groot dat ik me afvroeg of het toneel was, maar een masterplan?

All is fair in love and war, niet?

Wat een raar toneel. Alsof het afgesproken is en Poetin nu de gelegenheid krijgt om een en ander te veranderen.

Eigenlijk was het gewoon Russisch drama.:
Wel ja, exact dit. Russische dramaqueens, zoals ze zeker bij Dostojevski worden beschreven in de salons, kroegen en markten. Doldrieste dronkaards die desnoods het hele land in brand steken, zomaar. De afgelopen 24 uur zou zo een scène kunnen zijn uit de Broers Karamazov. We bekijken de Russen nog altijd teveel vanuit een rationele Westerse bril.

Kleine 15j geleden aan de UA tijdens mijn manama les gehad van Sauer, en vond het toen al een kwal. Heb hem hier op het forum al eens vernoemd als één van de slechtste proffen waar ik ooit les van heb gehad. Hij gaf toen al de indruk dat al zijn studenten eigenlijk zijn voeten moesten kussen omdat ze les mochten krijgen van hem.

Ik was al gedegouteerd door zijn optreden in de afspraak een tijd geleden, maar zijn optreden in de tafel van Gert bevestigde nogmaals alles.

Dat is een ongelofelijk arrogante kwal, die ook nooit respect geeft aan de mensen waarmee hij discussieert. Verdraait de werkelijkheid, spreekt altijd vanuit een misplaatst gevoel van "ik ben de almachtige, alwetende professor", draait continu met zijn ogen en telkens als hij iets uitlegt verschijnt een arrogant glimlachje op die kwal zijn gezicht.

Ik vraag me ook af of er in de universitaire community geen serieuze vragen gesteld worden bij die man. Die moet toch op de vingers getikt worden? Ok, hij spreekt wel vanuit zijn eigen naam, maar hij is onlosmakelijk verbonden aan de UA. Die kan toch ook nooit op een neutrale manier meer lesgeven als je die zo bezig hoort? Wie weet wat voor prietpraat hij tegenwoordig aan zijn studenten wijsmaakt.

Laatst bewerkt:
wel het gebeurt niet veel dat ik na een paar zinnen iemand al hautain en zelfs eigenlijk niet meer verder wilde luisteren.
Sauer heeft gelijk want hij heeft er boeken over geschreven. Jah de zon draaide ook rond de aarde als je bepaalde boeken las.
Typische Rusland is in hoek gedreven verhaal wordt mooi weerlegd door Housen om dan als antwoord te krijgen 'ja maar perceptie'.
Andere aan tafel had gepast antwoord en gelaatsuitdrukking : zo kan je alles uitleggen.

En constant 'de poetin'

Niet vergeten dat de Russische invasie in 2014 al was begonnen. Toen was de uitleg om de Russische minderheid daar te beschermen. Na voorjaar 2022 hoor je meer omdat de NAVO een bedreiging was aan hun grenzen. Of om de nazi's uit Oekraïne te verdrijven.
Kies er maar ééntje.

Puur imperialistisch opportunisme van Rusland om een zwakkere buur in te nemen.

Dan nog los van het feit of Sauer een Putinversteher of whatever is maar dat debat was werkelijk tenenkrullend. Ligt misschien aan mij maar van een professor internationale politiek mag ik toch wat meer verwachten, zou ik denken.

Witkoff hits the jackpot: als US-gezant het statement maken dat Poetin geen bad guy is ("I love Putin") en stellen dat Oekraïne een kunstmatig land is. Moet op dit moment wel "interessant" zijn aan de onderhandelingstafel in Ryadh.

Als je eens goed wil lachen (maar in feite is het triestig), hier het interview met Tucker Carlson (begint hier bij fragment over oorlog in Oekraïne). Of hoe een echokamer in het echte leven er zou uitzien.

"Every solution comes as a result of President Trump." :rofl:

Stevige nuance bij het voorstel van de mineral deal tussen Oekraïne & USA.
TLDR:
  • mineral deposit =\ mineral reserves
  • Meeste minerals van Oekraïne heeft US al via non-China allies (slechts 3 zijn critical)
  • Welk USA bedrijf gaat zich wagen investeren in een potentiële mijn? Dat duurt +10y om een mijn operationeel te maken. In een instabiele regio, vlak naast Rusland met enorm veel explosieven in de grond?
    • kans is groot: geen enkel US bedrijf gaat dat risico nemen
    • China kan dat wel, met staatsbanken & staatsbedrijven & politiek wil kunnen zij wel long term investeren.
Die mineral deal is zeer gelijkaardig wat Karzai (oude president van Afghanistan) voorstelde aan de Amerikanen, maar op kleinere schaal.
Geen enkele mijn is momenteel actief in Afghanistan.

Heel die mineral deal is basically opgezet om een deal te kunnen geven aan de Amerikaanse president.
Hopen dat hij erin trapt...

Als je eens goed wil lachen (maar in feite is het triestig), hier het interview met Tucker Carlson (begint hier bij fragment over oorlog in Oekraïne). Of hoe een echokamer in het echte leven er zou uitzien.

Sorry, maar ik kan dat geen 2 minuten aanhoren. Wat een onzin.
"Can you imagine the disrespect of small countries?". Een grote bully moet dus maar alles mogen doen. Daar komt het op neer.

Dat is echt wel scary want het is die kerel die 'in charge' is.

Ergens hoop ik dat er voor Oekraïne een slechte deal op tafel gaat liggen waardoor Oekraïne 'NEE' zegt op die deal.
Dan hopen dat de EU + bereidwilligen de 'NEE' van Oekraïne volop steunen en een eigen weg beginnen te bewandelen, waarbij we duidelijk maken dat we de VS niet (meer) nodig hebben in dit conflict. Dat we Rusland zelf wel aan kunnen.
Trump gaat dan kleur moeten bekennen. Kiezen voor de bondgenoten(?) of volledig de grillen van Rusland volgen. Dat laatste kan hij in de VS toch niet verkopen, denk ik.
Die man walst overal over en door, het wordt tijd dat hij eens tegen een muur botst EN dat andere westerse landen duidelijk maken dat ook zij gelden in deze wereld.

RumINT voorlopig maar blijkbaar zouden de stralingsniveaus rond de luchtmachtbasis van Engels 44 maal hoger liggen sinds de Oekraïense aanval een paar dagen terug. Blijkbaar zouden er ook beelden zijn van CBRN troepen die onderweg zijn richting de basis.

Ergens hoop ik dat er voor Oekraïne een slechte deal op tafel gaat liggen waardoor Oekraïne 'NEE' zegt op die deal.
Dan hopen dat de EU + bereidwilligen de 'NEE' van Oekraïne volop steunen en een eigen weg beginnen te bewandelen, waarbij we duidelijk maken dat we de VS niet (meer) nodig hebben in dit conflict. Dat we Rusland zelf wel aan kunnen.
Trump gaat dan kleur moeten bekennen. Kiezen voor de bondgenoten(?) of volledig de grillen van Rusland volgen. Dat laatste kan hij in de VS toch niet verkopen, denk ik.
Die man walst overal over en door, het wordt tijd dat hij eens tegen een muur botst EN dat andere westerse landen duidelijk maken dat ook zij gelden in deze wereld.
Moet Oekraïne nee zeggen, dan zou Rusland proberen om meer gebieden van Oekraïne in te nemen en mssn zijn het juist die gebieden dat trump zou willen omdat er veel grondstoffen in zitten.

Ik vrees wel voor het ergste. Trump schijt in z'n broek als hij putin ziet.

Moeilijk te verifiëren maar kan natuurlijk puur staged zijn door Russen die kledij genomen hebben van UA POW, als het al gewoon geen random kerel is die wat kleren besteld heeft van een webshopke en daar met een airsoft geweerke ligt desinformatie te spuien ..

Een greintje kritisch denken moet je natuurlijk ook niet verwachten van de MAGA mob :sleep:

Laatst bewerkt:
En wéér een interview met Sauer in De Morgen. Waarom toch?

Draadje met wat context over Tom Sauer: https://vatniksoup.com/nl/soepen/nl18/
Jammer dat zo iemand nog steeds een podium krijgt in de media, al leven we natuurlijk niet in een dictatuur en heb je hier een vergevorderde mate van vrijheid van meningsuiting. (knipoog naar den JD)

Alleszins iemand die met een zeer duidelijk gekleurd narratief naar de situatie kijkt.

Bottom line: als Sauer niet wordt betaald door het Kremlin om desinformatie te spreiden, maar een kritische positie inneemt in het maatschappelije debat vind ik het zijn democratisch recht dat hij ook een platform krijgt. Je moet daar zeker niet mee akkoord gaan en je mag hem met vuur en pek en veren bestrijden.

Om Avondland te parafraseren: Sauer neemt een kritische positie in, in het maatschappelijk debat en het is zijn democratisch recht om een platform te krijgen.

Om Avondland te parafraseren: Sauer neemt een kritische positie in, in het maatschappelijk debat en het is zijn democratisch recht om een platform te krijgen.
Om mijn standpunt te verduidelijken want dat schoot blijkbaar in een verkeerd keelgat: hij mag zijn standpunt verkondigen, maar het is nog altijd het mediakanaal dat beslist hem een platform te geven.

Ahaaa, we hebben eindelijk een staakt-het-vuren dat onmiddelijk van kracht gaat!

Maar wacht...
Nu eist het Kremlin dat eerst de sancties op hun landbouwbanken, alle bank sancties op min of meer gerelateerde bedrijven, sancties op hun scheepsvaart (oa. visexport wat niks met de zwarte zee te maken heeft), de verbanning van het SWIFT-system, ban op het leveren van landbouwvoertuigen, enz opgeheven worden.

Nog een geluk dat België en Europa bij deze onderhandelingen betrokken waren aangezien SWIFT Belgisch is en een hoop andere dingen ook Europees zijn (bv. scheepsverzekering en sommige landbouwvoertuigen.)

Ze vergeten ook terloops de ban op havenbombardementen, een Oekraïense eis in het "akkoord".

Godzijdank eindigt hun statement met de verklaring dat Rusland en de Verenigde Staten zich blijven inzetten voor een sterke en duurzame vrede.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan