Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In de ogen van Trump heeft Zelensky niet veel te eisen: hij is in het verliezende kamp en heeft net nog eens de regio Koersk quasi verloren.

Hij kan Zelensky tegen de muur duwen, zoals nu het geval is, en aansturen op een staakt-het-vuren en nadien een vredesdeal. Aangezien Zelensky geen troefkaarten in handen heeft zijn er weinig eisen van Kiev waar te maken. Sowieso geen lid van de NAVO, misschien wel van de EU. Vredestroepen is misschien een optie, maar dan blauwhelmen van een neutraal land (Afrikaanse landen (niet-Wagner?), Brazilië, India, ...). Of Poetin het gedaan krijgt dat de Krim en de vier geannexeerde oblasten internationaal erkend worden weet ik niet, maar de VS zal dit wellicht kunnen doen.

U-turn Trump in een alternatief universum: een massale toestroom van geld en high tech wapens vanuit Washington, maximale druk op het Kremlin en het afdwingen van een no-fly zone. Geen restricties op wapens op Russisch grondgebied, dus het hele logistieke hinterland valt ten prooi aan massale precisieraketaanvallen. Dan zit je nog altijd met een mobilisatieprobleem: kan Oekraïne wel genoeg manschappen op de been brengen om stevig terug te duwen?

Het eerste scenario is waar we nu in zitten en waar we wellicht gaan eindigen. De Russen gaan een vredesdeal nooit "te nemen of te laten" aanvaarden maar gaan het proberen rekken en verdraaien. Ze willen hier een overwinning uit persen. Dan zit je nog altijd met een oorlogseconomie in Rusland die je niet zomaar kan terugzetten naar een civiele economie. Maar misschien kan masterdealmaker Trump komaf maken met de sancties vanuit zijn kant en een economische samenwerking op poten zetten met de Russen om de neveneffecten van een economische ommezwaai in te dammen?

Enfin, ik denk maar luidop.

Ja, Trump heeft er terug dynamiek in gebracht. Dat is een feit. Er is een heel diplomatiek proces op gang gebracht die we drie jaar lang niet zagen (tenzij in het prille begin) en het ziet ernaar uit dat we met deze oorlog "ergens" gaan landen. Biden II had de oorlog wellicht nog een heel eind verlengd zonder einde in zicht.

Ja, Trump heeft er terug dynamiek in gebracht. Dat is een feit. Er is een heel diplomatiek proces op gang gebracht die we drie jaar lang niet zagen (tenzij in het prille begin) en het ziet ernaar uit dat we met deze oorlog "ergens" gaan landen. Biden II had de oorlog wellicht nog een heel eind verlengd zonder einde in zicht.
Einde van oorlog positief (humanitair toch, aan beide kanten van het kamp).
Sterk uitbreidende invloedssfeer van Poetin door als quasi winnaar eruit te komen, hééél slecht...
Bijna worst case scenario eigenlijk voor de EU.

Er is lang gezegd geweest dat Poetin heel dat conflict wou trekken in de hoop dat Trump de verkiezingen zou winnen, om dan best case scenario voor hem uit heel dat conflict te kunnen slepen.

Bij deze is die insteek dus 100% bewaarheid geworden...

Eigen schuld door nooit de nato doelstellingen te behalen. Hadden we dat wel gedaan had Nato (mogelijks, altijd met twee woorden spreken) sterker geweest voor relatief weing geld, nu gaan we niet anders kunnen van ons los te weken van Amerika aan een véél hogere kost.

Het gaan sowiso magere jaren worden nu, want door Poetin grotendeels zijn zin te geven komen we nu terug in een soort van koude oorlog wapenwedloop terecht (reeds gestart) die volledig op Europa's schouders terechtkomt.

Laatst bewerkt:
Mja, als uw mening is dat EU gecreëerd is om Amerika te "kloten" dan is dat win-win in de ogen van die persoon met die mening...
Is natuurlijk een droom van Trump dat heel de EU zou uiteenvallen...
Véél makkelijker om individueel al die kleine landjes onder de knoet te houden, tegenover een groot, relatief sterk, handelsblok...

Er zouden nu al militairen onder NAVO of Europese vlag Oekraïne moeten binnenwandelen in plaats van erover te praten en praten en .... . Allemaal VOORALEER men de vredesonderhandelingen opstart waar Rusland een eis op tafel gaat leggen dat er geen buitenlandse troepen mogen gestationeerd worden.

Wat een bizarre tijden.
Men breekt je huis binnen (Rusland bij Oekraïne).
De politiecommissaris blijkt plots je vriend niet meer (USA).
De politiecommissaris wil een effort doen (nog geen 100% garantie), maar eist eerst een groot deel van je inboedel op (grondstoffen Oekraïne).
De inbreker legt verschillende eisen op tafel: Een deel van je huis afstaan, een ander gezinslid als hoofd van de familie, geen politie agenten die je huis bewaken om verdere inbraak te voorkomen enz... .
Ik ben benieuwd wat de politiecommissaris de komende dagen gaat beslissen. De kans dat hij het met de inbreker op een akkoordje gooit lijkt me nog steeds groot.

Er zouden nu al militairen onder NAVO of Europese vlag Oekraïne moeten binnenwandelen in plaats van erover te praten en praten en .... . Allemaal VOORALEER men de vredesonderhandelingen opstart waar Rusland een eis op tafel gaat leggen dat er geen buitenlandse troepen mogen gestationeerd worden.

Wat een bizarre tijden.
Men breekt je huis binnen (Rusland bij Oekraïne).
De politiecommissaris blijkt plots je vriend niet meer (USA).
De politiecommissaris wil een effort doen (nog geen 100% garantie), maar eist eerst een groot deel van je inboedel op (grondstoffen Oekraïne).
De inbreker legt verschillende eisen op tafel: Een deel van je huis afstaan, een ander gezinslid als hoofd van de familie, geen politie agenten die je huis bewaken om verdere inbraak te voorkomen enz... .
Ik ben benieuwd wat de politiecommissaris de komende dagen gaat beslissen. De kans dat hij het met de inbreker op een akkoordje gooit lijkt me nog steeds groot.

Wat vinden de buren daar allemaal van ?

De inbreker vindt dat geen goed idee.
De inbreker mag vinden wat hij daarvan vindt, hij heeft geen inspraak als overtreder. De politiecommissaris zal de inbreker oppakken en de woning komt volledig terug in handen van de rechtmatige eigenaar. Ook zal hij niet toegeven aan de eisen van de inbreker. Een buurtpreventienetwerk zou een evidentie moeten zijn zodat de commissaris zich met andere belangrijke zaken kan bezighouden.

Oh wacht, we leven in een alternatieve realiteit... .

Zucht. Je zou zo op den duur denken dat hij Adriaan Van den Hoof-gewijs eens op tv verschijnt en 'Sorry voor alles, wereld' zegt.
To be fair, er was toch niemand die dacht dat hij dat écht kon doen? :unsure:
Het was toch weer gewoon grootspraak van hem. Een deel van zijn narcistisch karakter.

To be fair, er was toch niemand die dacht dat hij dat écht kon doen? :unsure:
Het was toch weer gewoon grootspraak van hem. Een deel van zijn narcistisch karakter.

Grootste deel van de MAGA-crowd was daar nochtans van overtuigd, want "Putin is scared of Trump". Nu gaan ze natuurlijk ook allemaal weer akkoord met de stelling dat dat ironisch was want dat niemand dat binnen 24 uur kan doen, maar dat Trump wel de enige is die ze aan tafel kan krijgen, zoals hij nu toont.
Dat Biden dat ook had gekunnen als hij Oekraine gewoon onder de bus had geduwd, negeren ze. Of gaan ze juist als anti-Biden argument gebruiken want Oekraine kan hun uiteindelijk geen bal schelen.

Grootste deel van de MAGA-crowd was daar nochtans van overtuigd, want "Putin is scared of Trump". Nu gaan ze natuurlijk ook allemaal weer akkoord met de stelling dat dat ironisch was want dat niemand dat binnen 24 uur kan doen, maar dat Trump wel de enige is die ze aan tafel kan krijgen, zoals hij nu toont.
Dat Biden dat ook had gekunnen als hij Oekraine gewoon onder de bus had geduwd, negeren ze. Of gaan ze juist als anti-Biden argument gebruiken want Oekraine kan hun uiteindelijk geen bal schelen.
Ik vraag me toch af hoe historici later de aanpak van Biden zouden analyseren en ik denk niet dat het erg positief zou zijn. Niet alleen Biden, maar ook het Westen in het algemeen. Zou het onder Biden II opgelost zijn geraakt, de oorlog? In het voordeel van Oekraïne?

Ik vraag me toch af hoe historici later de aanpak van Biden zouden analyseren en ik denk niet dat het erg positief zou zijn. Niet alleen Biden, maar ook het Westen in het algemeen. Zou het onder Biden II opgelost zijn geraakt, de oorlog? In het voordeel van Oekraïne?
Van Trump ook niet maar zoals je zegt het Westen en Amerika hadden gewoon veel meer en directer moeten ingrijpen, maar soit Putin is een sluwe vos natuurlijk.

Ik vermoed dat Biden eerder afgerekend zal worden op zijn bijdrage aan de winst van Trump, zeg wat je wilt want de winst van Trump is evenzeer het falen van de Democraten, zowel onder Biden, als onder Obama en Clinton (de teloorgang van de Amerikaanse 'middle class' ten voordele van corporations, i.e. corporate Democrats).

Wat Oekraïne betreft, zou ik hopen dat de geschiedenis ook hard gaat oordelen over de gebroken beloftes van zowel de V.S. als Rusland wat betreft de veiligheidsgaranties toen Oekraïne het kernarsenaal op z'n grondgebied 'teruggaf' aan Rusland in ruil voor niets uiteindelijk, want zelfs de verkregen militaire hulp van de V.S. gaat met een prijskaartje komen en Rusland is uiteraard schaamteloos binnengevallen.

Vraag me ook af hoe de geschiedenis gaat oordelen over NATO en het mogelijke falen ervan, de ondergang van het avondland *pun intended*¨als we niet opletten?

Over de bezwaren die Rusland voortdurend uitspreekt tegen de aanwezigheid van buitenlandse troepen in Oekraïne zei Macron:
"Oekraïne is een soeverein land. Als het vraagt of een troepenmacht van geallieerden binnen zijn territorium wil verblijven, is het niet aan Rusland om dat te accepteren of niet."

Over de bezwaren die Rusland voortdurend uitspreekt tegen de aanwezigheid van buitenlandse troepen in Oekraïne zei Macron:
"Oekraïne is een soeverein land. Als het vraagt of een troepenmacht van geallieerden binnen zijn territorium wil verblijven, is het niet aan Rusland om dat te accepteren of niet."
Het had dat natuurlijk in februari 2022 al kunnen vragen, in theorie. Macron heeft gelijk, in theorie. Oekraïne is inderdaad soeverein en heeft van Rusland geen groen licht nodig om bepaalde zaken te doen of te regelen. Theorie is niet altijd evident.

Maar goed, wie weet is dat ook weer een "rode lijn" die het Westen kan overschrijden waar Rusland niet echt een antwoord op heeft. Meer raketaanvallen en burgerdoden, dat wel. Maar de enige échte rode lijn is de inzet van een kernwapen.

Gisteren docu gezien over hoe de russen ook de Syrische burgers bestookte, echt barbaarse taferelen wat de russen doen tijdens de oorlog.

Wel een hard watch om te bekijken.

Hopelijk snel vrede met deftige veiligheidgaranties heeft lang genoeg geduurd al dat leed, maar Poetin zijn volledige zin geven nooit betekent niets die man zijn woord.

Gisteren docu gezien over hoe de russen ook de Syrische burgers bestookte, echt barbaarse taferelen wat de russen doen tijdens de oorlog.

Wel een hard watch om te bekijken.

Hopelijk snel vrede met deftige veiligheidgaranties heeft lang genoeg geduurd al dat leed, maar Poetin zijn volledige zin geven nooit betekent niets die man zijn woord.
Hopelijk vergeten de Syriërs niet wat de Russen gedaan hebben in Syria en trappen ze ze hun land uit!

Terug
Bovenaan