Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Denk dat de pro russische partijen in Europa het lastiger gaan krijgen. De maskers zijn afgevallen.
Ik denk dat ook (Maar vraag me nu géén linkje om dit te staven met bewijzen op z'n BG'ing :tongue: want daar is men hier wel goed in)
Dit is gewoon een eigen gevoel.

Natuurlijk de Jan Modaal stemmer van zo'n partij gaat gewoon op die partij blijven stemmen (we mogen niet naïef zijn) maar de nuchtere verstandige mens (daarvan zijn er zeker en vast ook die op zo'n partij stemmen. Het is in de EU namelijk een vrije democratie) gaat nu toch een keertje extra nadenken.

We moeten wel opletten dat Rusland de stemming dan niet zal poging te manipuleren.

Voor zover ik weet is Meloni veel meer pro EU en Oekraïne dan al die andere in die lijst. Maar er zitten wel figuren in haar regering (Salvini) van die kant.
Viel mij ook op dat Meloni in de EU in de ECR partij zit , waar NV-A ook zit, dus niet bij de Patriotten van Europa waar onder ander Vlaams Belang, PVV en Orban zijn partij in zitten.

Die wil migratie en zo wel aan banden leggen en is conservatief maar lijkt er mij toch meer op uit om samen met Europa te werken i.p.v. Europa uit elkaar te spelen.

Ge kunt zeggen: Europa moet zijn plan trekken op vlak van defensie, dat kan ik nog begrijpen.
Maar om dan te collaboreren met Rusland en Russische propaganda en fake news te gaan verspreiden als president, dat is toch nog van een heel ander niveau. Ge kunt met zulke figuren niet meer normaal discussiëren (zoals met Rusland).

Veel Europese hoogmoed en rondwijzen, meanwhile

Europe is buying Russian gas at an unprecedented rate in 2025, spending billions of dollars the Kremlin can use to fund its war in Ukraine just weeks after the end of a major transit agreement raised hopes the continent may break its dependency on Moscow.

Data collected by commodities intelligence firm Kpler and analyzed by POLITICO reveals that in the first 15 days of 2025, the European Union's 27 countries imported 837,300 metric tons of liquefied natural gas from Russia.

That marks a record high, up from the 760,100 tons brought in during the same period last year, fueling concerns that Western nations aren't doing enough to squeeze Russian funds as Moscow's war enters its fourth year.
---
Europe's gas demand dropped to an 11-year low in 2024, with imports of liquefied natural gas (LNG) declining 19 percent from the previous year. However, imports of Russian LNG into the EU increased by 18 percent, with France, Spain and Belgium sourcing the most, 8
---
France has become the main transit hub for Russian LNG in Europe
France is the main recipient of liquefied natural gas (LNG) from Russia in Europe, according to Gospodarka Morska, citing data from the IEEFA think tank. According to the data, Russian LNG imports to France increased by 81% in 2023-2024, amounting to €2.68 billion.

We zijn er nog lang niet hoor.
Beste financierders van de oorlog ginds, zijn wij.

--
Nu gaat de VS hun lng natuurlijk ook meer willen opdringen.

Tussen al de hoogmoed, we zitten zodanig gevangen.

Laatst bewerkt:
Ondertussen zet Rusland zijn opmars wel verder..

_133725379_white_how_front_lines_have_changed_640-nc.png.webp

Veel mensen lijken nog te denken dat Trump een one man show aan het opvoeren is. Helaas, maar hij is gewoon een grondig voorbereid playbook aan het uitvoeren waar heel wat invloedrijke mensen achter zitten. Trump weg? Dan zet Vance de show wel verder. Vance weg? Dan draaft er wel een andere MAGA leider op.

Ik kan het bijna niet geloven. Hier moet een geniaal plan achter zitten dat ons allemaal gaat verrassen.

Of hij is omgekocht door poetin.
Of hij is echt oliedom... maar kan je dan zo een imperium en macht opbouwen?
Trump schreeuwt, voor de rest zorgt zijn iets slimmere achterban (waaronder Vance). Zijn vermogen helpt hier natuurlijk ook wel. Maar Trump intelligent noemen? Average at best...

Ondertussen zet Rusland zijn opmars wel verder..
Ja, tergend traag maar gestaag. Ten koste van (in praktijk) honderdduizenden gewonden + doden op dat ene jaar tijd.
(En dit is misschien nog een onderschatting ?)

Maar Poetin maalt er niet om. Zolang het doel maar bereikt wordt. En zoals het er nu naar uitziet zal dit finaal nog lukken ook.
Dat daardoor veel ouders hun zoon verloren zijn is 'bijzaak en gewoon een detail' en helemaal niet belangrijk. Een voetnootJE.

Zou dit geen wraak van Trump zijn op Zelenski? We herinneren toch nog tijdens zijn eerste ambtsperiode zijn telefoontje naar Zelenski om 'dirt' over Biden (en zijn zoon) te geven, maar Zelenski heeft dat niet gedaan (omdat er geen was).

Nog triestiger dan gedacht. Gewoon op z'n pietje getrapt 🫰

Anderzijds .. moesten Trump en Zelensky een deal sluiten dan zie ik Trump nog in staat om tegen Poetin plots te zeggen: I have a better deal. What is your better improved offer! Die gaat proberen die twee tegen elkaar uit te spelen om er zelf beter van te worden.

Ik bedoel hiermee: Europa kan Trump niet vertrouwen maar kan Poetin dat eigenlijk wel? Die eerste is een bikkelharde zakenman. Die probeert de beste deal eruit te slepen die hij kan verkrijgen. Ik zie hem gewoon draaien met de wind naar gelang het hem goed uitkomt. Hij is echt grillig en onvoorspelbaar.

Als je nu nog niet doorhebt dat het iemand is die graag zijn eigen ego streelt, en daarvoor zichzelf vanalles wijsmaakt om het over te kunnen brengen aan zijn achterban, dan zal uwen dollar nooit vallen vrees ik. Net zoals Trump nu de uitleg van Rusland (schijnbaar) begint te geloven dat zij het slachtoffer zijn van Oekraïne... Hoe ver moet je dan van het padje af zijn? Of is het de onwetendheid uitstralen met een eigen plan in het achterhoofd? Wie zal het zeggen? Ik vraag mij af hoeveel de Trumpisten in Europa na de vertoningen van de afgelopen dagen nog effectief achter deze man staan, die draait als een windhaan... Misschien in de zakenwereld zo, maar in internationale politiek? De tijd zal het zeggen...

Ik kan het bijna niet geloven. Hier moet een geniaal plan achter zitten dat ons allemaal gaat verrassen.

Of hij is omgekocht door poetin.
Of hij is echt oliedom... maar kan je dan zo een imperium en macht opbouwen?

Zijn uitspraken doen mij terugdenken aan de geruchten (en dit artikel) uit 2021 dat Trump een Russische asset zou zijn (geweest)

Zijn uitspraken doen mij terugdenken aan de geruchten (en dit artikel) uit 2021 dat Trump een Russische asset zou zijn (geweest)

Ik kan me voorstellen dat Trump zo'n aandacht wel aangenaam zou vinden. Wat spelletjes spelen en zichzelf belangrijk voelen...

Van Elon Musk kan je zo'n stoten verwachten maar dat is toch een US president onwaardig.
Zeker. Maar Trump ziet de wereld anders als de gemiddelde US president.

Het is moedig van Zelensky om daar niet op in te gaan, maar het maakt er de zaken niet makkelijker op. Amerika is boos, Rusland drinkt champagne en kaviaar. China lacht in zn vuistje. Alle druk komt zo op Europa. Kunnen wij de VS vervangen ivm steun voor Oekraïne?

Europa is zo de vriendelijke grootmacht die nooit iets terugvraagt. Die andere staan daar toch anders in.

Misschien het ideale moment voor china om Taiwan binnen te vallen? Europa in de lappenmand en zwaar verdeeld. Trump die nergens om geeft en wel te vinden is voor een goeie deal. Usa die alle bondgenoten schoffeert en er allicht alleen voorstaat.

Zonder twijfel. China kan doen wat het wilt en Trump is vooral bezig met zelf brandjes te stichten en die te managen. Voor de rest kan geopolitiek hem toch gestolen worden.

Terug
Bovenaan