Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is het nu nog niet duidelijk dat de USA niet gaat reageren als er eender welk Oost Europees land aangevallen wordt?
Dat vrees ik dus ook. Rusland krijgt vrij spel van de VS, zolang het de belangen van de VS niet schaadt.
Trouwens, een extra conflict op Europese bodem = Europa staat er alleen voor = Europa heeft nood aan wapens = Europa klopt aan bij Trump om snel wapens te leveren = Extra zakcentje voor Trump.

Denk ik ook. Zo gek is Poetin niet om de Nato aan te vallen. Tenzij hij al weet dat Trump er gaat uitstappen.
Ik durf dat allemaal niet meer te zeggen.

Laten we niet vergeten dat de avond van de invasie in Ukraine, met Russische troepen al in de lucht om de luchthaven in te nemen en tanks al op weg naar Kiev dat er dan nog altijd sprake was van "ma die gaat dat toch nooit doen".

Als Putin een NATO land binnenvalt, zitten we per definitie in wereld-oorlog 3.

Verder: Als de US zich terugtrekt, is dat een serieuze aderlating voor Ukraine. En... de reactie nu al is duidelijk: Europa gaat herwapenen.

En als Europa zich herwapent, we don't fuck about. Laat u niet vangen: we zijn 1 van de rijkste regio's ter wereld nog altijd.

Maar de tijd dat we kunnen rekenen op de VS is voorbij. Dat er elke 4 jaar nieuwe policies uit de US kunnen komen is een feit. Amerika als betrouwbare bondgenoot is iets van het verleden. Dat is duidelijk. En daarover gaan al deze bijeenkomsten nu.

Europa heeft al aangekondigt dat het militaire defensie-uitgaves niet gaan meetellen voor het begrotingstekort.

How clear can you get: bewapen uzelf terug. We doen het zelf wel. En dat is misschien op zich ook geen slechte zaak. We hebben te lang aan de rok van Amerika gehangen.

Laatst bewerkt:
Ik ga mezelf nog een quoten over art. 5 van het NAVO-verdrag en dat dit geen vanzelfsprekendheid is.
Interessant artikel met wat meer duiding over art. 5 van NAVO en dat dit geen vanzelfsprekendheid is en over de houding van Le Pen t.o.v. de NAVO.

...
In art. 5 van het NAVO verdrag staat de veiligheidsclausule, namelijk: een aanval op het NAVO-gebied van een lidstaat wordt beschouwd als een aanval op allen. Maar, dat art. 5 is geen automatisme. Bij een aanval moet het betrokken land zelf bepalen of het hulp vraagt op basis van art. 5. Het zou ook kunnen beslissen dat men zelf politiek de zaak wil oplossen of dat het betrokken gebied (bijv. Aruba) geen NAVO-gebied is en dat men daardoor er alleen voor staat. Bij een verzoek op basis van art. 5, komt de NAVO-raad samen en die beslist dan wat de hulp (diplomatiek, militair) kan zijn. Met andere woorden, het art. 5 is geen vanzelfsprekendheid. Alleen de Verenigde Staten hebben op dit artikel beroep gedaan bij de aanslagen van september 2001.
...

Zonder dat Oekraïne mee aan tafel gaat kan je toch moeilijk van diplomatie spreken. En de VS die een beetje loopt te kakken op Europa.
Niet enkel kakken he. Gewoon zeggen dat Rusland wat het gepakt heeft mag houden en dat de VS de rest van de bodemrijkdommen zal stelen is geen diplomatie, dat is gewoon uw gedacht doordrijven.

Ik durf dat allemaal niet meer te zeggen.

Laten we niet vergeten dat de avond van de invasie, met Russische troepen al in de lucht om de luchthaven in te nemen dat er dan nog altijd sprake was van "ma die gaat dat toch nooit doen".

Als Putin een NATO land binnenvalt, zitten we per definitie in wereld-oorlog 3.
En niet te vergeten dat Rusland hun economie op instorten staat. Het enige wat die rechthoudt is dat ze momenteel een oorlogseconomie hebben. Stoppen met de oorlog zal een hoop problemen voor Poetin meebrengen waardoor die mogelijk wel eens rare beslissingen zou kunnen nemen. Samen met Trump die de facto zegt dat de rest van de wereld de pot op kan zie ik geen zekerheid dat Rusland het niet zou durven riskeren.

En niet te vergeten dat Rusland hun economie op instorten staat. Het enige wat die rechthoudt is dat ze momenteel een oorlogseconomie hebben. Stoppen met de oorlog zal een hoop problemen voor Poetin meebrengen waardoor die mogelijk wel eens rare beslissingen zou kunnen nemen. Samen met Trump die de facto zegt dat de rest van de wereld de pot op kan zie ik geen zekerheid dat Rusland het niet zou durven riskeren.
Ik had mijn post ook wat aangevuld verder, uw quote is onvolledig. Gewoon dat je niet denkt dat ik retro-actief zaken aangepast heb :).

Of Rusland hun economie op instorten staat, geen idee. Ik heb geen cijfers of bewijzen gezien die dat 100% bevestigen.

Maar... het type ontkenning van Rusland stelt me vreemd genoeg gerust. Er is daar idd iets aan het "brobbelen". Of het effectief zover komt, god mag het weten.

Morgen starten de onderhandelingen tussen de VS en Rusland, zonder pottenkijkers.
Trump: You can have Ukraïne and other ex-USSR countries if you agree that I can take Greenland.
Putin: Da!

Ik had mijn post ook wat aangevuld verder, uw quote is onvolledig. Gewoon dat je niet denkt dat ik retro-actief zaken aangepast heb :).

Of Rusland hun economie op instorten staat, geen idee. Ik heb geen cijfers of bewijzen gezien die dat 100% bevestigen.

Maar... het type ontkenning van Rusland stelt me vreemd genoeg gerust. Er is daar idd iets aan het "brobbelen". Of het effectief zover komt, god mag het weten.
Ik ben in ieder geval akkoord met uw aanvulling. Ik deel de hoop dat we ons wat minder afhankelijk maken van de VS maar ik vraag mij af hoe de VS daar zal op reageren, imo lijkt men daar niet te beseffen dat het mes aan 2 kanten snijdt. En ipv wat meer Amerikaanse wagens te kopen zit de kans er dik in dat er nog wat minder import vanuit Amerika zal komen.

Ik ben in ieder geval akkoord met uw aanvulling. Ik deel de hoop dat we ons wat minder afhankelijk maken van de VS maar ik vraag mij af hoe de VS daar zal op reageren, imo lijkt men daar niet te beseffen dat het mes aan 2 kanten snijdt. En ipv wat meer Amerikaanse wagens te kopen zit de kans er dik in dat er nog wat minder import vanuit Amerika zal komen.
Hoe de VS daar op reageert, mogen we eigenlijk niet te hard van wakker liggen.

De VS gedraagt zich als een bullebak. Je kan niet onderhandelen met bullebakken zonder eerst zelf eens terug te slaan.

Geen oorlog, e. Maar gewoon duidelijk maken van: "ej gast, serieus, ik kan ook boel maken ze"

Hoe de VS daar op reageert, mogen we eigenlijk niet te hard van wakker liggen.

De VS gedraagt zich als een bullebak. Je kan niet onderhandelen met bullebakken zonder eerst zelf eens terug te slaan.

Geen oorlog, e. Maar gewoon duidelijk maken van: "ej gast, serieus, ik kan ook boel maken ze"
Gewoon op Deense wijze zeker. Maar jammer genoeg wil men in het Europees parlement nog altijd de hogere moraal claimen.

Gewoon op Deense wijze zeker. Maar jammer genoeg wil men in het Europees parlement nog altijd de hogere moraal claimen.
Tgoch, geen idee of ik dat zo zou verwoorden. Ik vond de Deense reactie eerder de diplomatisch equivalent van: "we denken het niet, gij mongool"

Ik denk persoonlijk: we staan op de vooravond van een Europa die zichzelf gaat herwapenen. Hoe en of wat en hoeveel, weet ik niet.

We zullen zien.

En wat minder LNG nu Canada ons gaat voorzien.

Tgoch, geen idee of ik dat zo zou verwoorden. Ik vond de Deense reactie eerder de diplomatisch equivalent van: "we denken het niet, gij mongool"

Ik denk persoonlijk: we staan op de vooravond van een Europa die zichzelf gaat herwapenen. Hoe en of wat en hoeveel, weet ik niet.

We zullen zien.
de verwoording kon inderdaad beter maar ik vond het toch opmerkelijk dat er eens een Eu politici zo durfde tegen Trump in te gaan. Imo mogen er wel wat meer zo'n stemmen komen.

Terug
Bovenaan