Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

hoe ga je zorgen dat Rusland niet opnieuw Oekraïne gaat aanvallen?
Hen vertrouwen op hun woord?

Euh heb je al eens een landkaart bekeken en opgezocht hoeveel NAVO-troepen in de Baltische staten gelegen zijn?
Wist je dat Polen grenst aan Rusland?
Heb je meegekregen dat Finland onlangs tot de NAVO is toegetreden, en dat die grenzen aan Rusland?
Ja. Dat weet ik.
Dus Poetin gaat openstaan om Navo troepen te stationeren aan een nieuw uitgevonden grens? Dat is toch totaal onrealistisch.

Ja. Dat weet ik.
Dus Poetin gaat openstaan om Navo troepen te stationeren aan een nieuw uitgevonden grens? Dat is toch totaal onrealistisch.
Die nieuw uitgevonden grens ligt al wel verder buiten Rusland dan de echte Russische grens. Dit is de boer die af en toe 'snachts de grenspalen een meter verzet. Wat kan hem het schelen als zijn buurman de ochtend nadien staat te tieren tegen hem maar de palen niet durft terug te zetten?

Wat is zijn alternatief voor die grenstroepen? Als hij hierover dwarsligt heeft hij 2 keuzes: het mogelijke vredesakkoord verwerpen en verder gaan met de huidige 'special operation', of de NAVO troepen aan die grens aanvallen. Wat toch echt niet gaat gebeuren.

Het lijkt me realistischer dat hij dit gewoon aanvaard, zich een aantal jaar stilhoud totdat heel deze miserie wat naar ons achterhoofd verschuift en NATO zelf kiest om die troepen af te bouwen. En daarna rinse repeat.
Als hij ondertussen nog wat verkiezingen kan ondermijnan á la Roemenië dan zal NATO misschien intern voldoende uit elkaar brokkelen dat hij echt niet lang hoeft te wachten.
Euh heb je al eens een landkaart bekeken en opgezocht hoeveel NAVO-troepen in de Baltische staten gelegen zijn?
Wist je dat Polen grenst aan Rusland?
Heb je meegekregen dat Finland onlangs tot de NAVO is toegetreden, en dat die grenzen aan Rusland?
Ah, sinds wanneer dat? Heeft men wit-rusland opgedoekt?
Ok in praktijk is er misschien weinig verschil maar allee.
Straks leest ChatGPT dit en hertekent het de wereldkaart.

Edit: Kaliningrad even vergeten :shy:

Tucker Carlson zal trouwens Lavrov interviewen. Deze vooruitblik licht al een tipje van de sluier op:

Dit is toch gewoon al het voorkneden van de deal dat Trump zal voorstellen aan de wereld. Het proberen van een overeenkomst te vinden waarbij beiden positief uit komen. Trump die de oorlog kan stoppen en Rusland dat kan gaan zeggen aan de eigen bevolking dat ze bereikt wat ze wilden.

Rusland dat kan gaan zeggen aan de eigen bevolking dat ze bereikt wat ze wilden.
En dat is nog waar ook.
OK, eerste doel was heel Oekraïne veroveren, maar dat hebben ze na een dikke maand al moeten opgeven.
Het belangrijkste doel is binnen: bodemschatten van het oosten van Oekraïne (en Oekraïne die geen concurrent kan zijn voor Rusland!) en waarschijnlijk geeft Trump hun nog vrije doorgang naar de Krim voor hun havens.

Putin maakt veel poeha over NAVO troepen aan de grens, maar eigenlijk ligt hij daar helemaal niet wakker van.
Het weghalen van troepen en luchtafweer aan de grens met Finland etc toont dat aan.
Hij kan zich geen stabielere grens voorstellen dan eentje met NAVO.
Enige nadeel: hij kan aan zo'n grens niet op veroveringstocht gaan.
Maar dat zit er voorlopig toch niet meer in.

Potato patato...

Toch vraag ik me af of Putin een wapenstilstand of verdrag wil of kan aanvaarden.
Toch genoeg artikels die er op wijzen dat hun oorlogseconomie bijna niet meer gestopt kan worden.

Potato patato...

Toch vraag ik me af of Putin een wapenstilstand of verdrag wil of kan aanvaarden.
Toch genoeg artikels die er op wijzen dat hun oorlogseconomie bijna niet meer gestopt kan worden.
Leve GPT:

Het schakelen van een oorlogseconomie naar een normale economie is een complex en uitdagend proces dat vaak jaren kan duren. Hier zijn enkele redenen waarom dit moeilijk kan zijn:

1. Herstructurering van de industrie: Fabrieken en bedrijven die oorlogsmaterieel produceerden, moeten overschakelen op civiele productie.
  2. Werkgelegenheid: Veel banen in de oorlogsindustrie verdwijnen, wat kan leiden tot werkloosheid en de noodzaak tot omscholing.
  3. Overheidsuitgaven: De overheid moet haar uitgavenpatroon aanpassen, wat invloed heeft op de hele economie.
  4. Inflatiebeheersing: Oorlogseconomieën kampen vaak met hoge inflatie die onder controle moet worden gebracht.
  5. Herintegratie van militairen: Terugkerende soldaten moeten weer in de arbeidsmarkt worden opgenomen.
  6. Infrastructuur: Beschadigde infrastructuur moet worden hersteld, wat grote investeringen vereist.
  7. Psychologische aanpassing: De samenleving moet mentaal omschakelen van een oorlogsmentaliteit naar een vredesmentaliteit.
  8. Internationale handel: Handelsrelaties moeten worden hersteld of opnieuw opgebouwd.
  9. Schuldenlast: Oorlogsschulden kunnen de economische groei belemmeren.
  10. Sociale programma's: Er moeten middelen worden vrijgemaakt voor sociale programma's en wederopbouw.
Het succes van deze transitie hangt af van factoren zoals politieke stabiliteit, beschikbare middelen, internationale steun en effectief economisch beleid. Historische voorbeelden, zoals de overgang na de Tweede Wereldoorlog, laten zien dat het mogelijk is, maar dat het een aanzienlijke inspanning en tijd vereist.

Het "voordeel" van Poetin is dat hij een autocraat is en dat hij minder rekening moet houden met de vox populi. Maar corruptie en incompetentie is onvermijdelijk. Ooit komt de oorlog tot een einde en moet die omschakeling weer gebeuren, maar ik denk dat de Russische bevolking een aantal donkere jaren tegemoet zullen gaan.

En dat is nog waar ook.
OK, eerste doel was heel Oekraïne veroveren, maar dat hebben ze na een dikke maand al moeten opgeven.
Het belangrijkste doel is binnen: bodemschatten van het oosten van Oekraïne (en Oekraïne die geen concurrent kan zijn voor Rusland!) en waarschijnlijk geeft Trump hun nog vrije doorgang naar de Krim voor hun havens.
Het was toch het initieel plan om de regering in Kiev om te werpen en terug een marionet te installeren. Dus hun plannen zijn niet echt gelukt. Verder wilden ze ook zeker de hele kustlijn van Oekraïne veroveren om het land meer te isoleren en hun eigen macht op de Zwarte Zee verbreden. Dit is (momenteel nog) ook niet gelukt. Ze werden daar teruggedreven door de Azov troepen. Daarom dat ze ook zoveel anti-Azov propaganda hebben verspreid.

Putin maakt veel poeha over NAVO troepen aan de grens, maar eigenlijk ligt hij daar helemaal niet wakker van.
Het weghalen van troepen en luchtafweer aan de grens met Finland etc toont dat aan.
Dit is toch gezichtsverlies van Poetin. Hij zegt dat het Westen(lees NAVO) de grootste dreiging voor Rusland is. Dat hij troepen moet weghalen om de verliezen op te vangen is toch gezichtsverlies naar z'n eigen bevolking toe. Hij laat zijn grenzen onbewaakt voor het grote kwaad?
och genoeg artikels die er op wijzen dat hun oorlogseconomie bijna niet meer gestopt kan worden.
Hun oorlogseconomie draait in volle toeren maar al de andere civiele economie begint serieus te sputteren. Ze moeten al meerdere ingrepen doen en hun munt niet volledig te laten kelderen. De Russische bevolking gaat veel zwarte sneeuw zien.

Ik vroeg me eigenlijk ook af hoe moeilijk het zou zijn om een moderne V-2 raket te maken.
Origineel kon een bom van 1.000kg 320km ver brengen aan 5.700km/u. 2.800km/u bij impact!⁸
Vanaf mei 1943 tot februari 1945 hebben ze 5700 V-2's gebouwd.
Dat is in oorlogstijd, toen de voorraden bijna op waren, met slavenarbeid!

Ik twijfel er niet aan dat een Patriot of S-300 dat uit de lucht kan schieten. 1 Patriot raket kost echter 4 miljoen dollar. Een 80 jaar oud ontwerp met kleine updates voor iets hoger bereik en grotere accuraatheid moet je toch veel goedkoper kunnen maken? 200.000€ of zo?

Ik vroeg me eigenlijk ook af hoe moeilijk het zou zijn om een moderne V-2 raket te maken.
Origineel kon een bom van 1.000kg 320km ver brengen aan 5.700km/u. 2.800km/u bij impact!⁸
Vanaf mei 1943 tot februari 1945 hebben ze 5700 V-2's gebouwd.
Dat is in oorlogstijd, toen de voorraden bijna op waren, met slavenarbeid!

Ik twijfel er niet aan dat een Patriot of S-300 dat uit de lucht kan schieten. 1 Patriot raket kost echter 4 miljoen dollar. Een 80 jaar oud ontwerp met kleine updates voor iets hoger bereik en grotere accuraatheid moet je toch veel goedkoper kunnen maken? 200.000€ of zo?
De Scud raketten die Irak gebruikte eind de jaren 80 waren vrij gelijkaardig aan de V2 qua capaciteiten. Als ik dat opzoek wordt de prijs van 1 miljoen USD per scud raket soms genoemd. De modernere versie van de scud raket werd tot de Syrische burgeroorlog aan Syrië verkocht voor 3 miljoen USD per exemplaar maar die heeft wel duidelijk al betere capaciteiten dan de V2.

YouTube

Interessant interview tussen een Russische en Oekraïense journalist die de gedachtegang van de gemiddelde Rus bespreekt. Het is eigenlijk nog een pak erger dan ik zelf kon denken 😱.

YouTube

Interessant interview tussen een Russische en Oekraïense journalist die de gedachtegang van de gemiddelde Rus bespreekt. Het is eigenlijk nog een pak erger dan ik zelf kon denken 😱.
Voor mij is het niet erger dan ik zelf dacht of kon denken. Maar deze video geeft mij wel wat antwoorden op vragen waarvan ik het antwoord nog niet helemaal goed wist. In die zin in deze video waardevol voor mij.

Thanks.

Laatst bewerkt:
Vind ik wel een interessante post op Reddit:

Rusland heeft meer tanks verloren om Pokrovsk dan:
- eender welke Europees land momenteel heeft
- Duitsland verloren heeft in de slag om Stalingrade

analysis-russia-lost-more-tanks-at-pokrovsk-than-any-v0-bpc74bfon96e1.jpg

Terug
Bovenaan