Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Heeft nog 2 maanden om iets te forceren, daarna zou de oorlog gedaan zijn op 1 dag. Blijkbaar .
Als de VS zijn steun terugtrekt om Oekraïne aan de onderhandelingstafel te dwingen, kan Europa niet in dat gat springen zodat Oekraïne kan verder vechten. We zullen vanaf 20 januari zien hoe Trump het gaat aanpakken, maar het kan wel eens zijn dat Oekraïne in de loop van volgend jaar er de brui aan moet geven. Trump is echter onvoorspelbaar.

Intussen veroveren de Russen nog altijd traag maar gestaag terrein.

Aan de andere kant kan Rusland ook royaal in de shit gestoken worden als Trump met zijn "drill drill drill" effectief uitvoert en de prijs van fossiele brandstoffen doet kelderen.

Heeft nog 2 maanden om iets te forceren, daarna zou de oorlog gedaan zijn op 1 dag. Blijkbaar .
Volgens de geruchten in bepaalde media

Trump zou Oekraïne dwingen om een stukje van hun grondgebied af te geven en verbieden bij de NAVO te gaan.
- Door alle steun op te zeggen en niks meer te leveren
- Musk zou Rusland mogelijks toegang geven tot de Starlink satellieten en Oekraïne zou er geen gebruik meer van kunnen maken

Trump zou Rusland dwingen tot een deal door
- Indien men weigert tot een deal zou hij het omgekeerde doen. Hij zou dan Oekraïne nét alle wapens geven die ze nodig hebben kost wat kost om de oorlog te winnen. Maw hij zou dan 'All In' gaan. (En in tegenstelling tot Biden kan Trump dat dus ook doen)

Aan de andere kant kan Rusland ook royaal in de shit gestoken worden als Trump met zijn "drill drill drill" effectief uitvoert en de prijs van fossiele brandstoffen doet kelderen.
Dat de oorlog op 1 dag voorbij gaat zijn is zwaar overdreven maar als Trump echt zijn plan uitvoert dan gaat Poetin toch ook moeten buigen daarvoor.

Dat de senaat en kamer volledig in handen valt van de Republikeinen is in zekere zin niet het allerbeste nieuws voor hem. Maar goed daar ligt hij nu ook niet echt van wakker denk ik. Even een paar jaar alles heropbouwen en dan nog eens 'testen' hoever hij dan kan gaan zeker? :unsure:

Laatst bewerkt:

Trump zou Oekraïne dwingen om een stukje van hun grondgebied af te geven en verbieden bij de NAVO te gaan.
- Musk zou Rusland mogelijks toegang geven tot de Starlink satellieten en Oekraïne zou er geen gebruik meer van kunnen maken

- Indien men weigert tot een deal zou hij het omgekeerde doen. Hij zou dan Oekraïne nét alle wapens geven die ze nodig hebben kost wat kost om de oorlog te winnen. Maw hij zou dan 'All In' gaan. (En in tegenstelling tot Biden kan Trump dat dus ook doen)

Dat de oorlog op 1 dag voorbij gaat zijn is zwaar overdreven maar als Trump echt zijn plan uitvoert dan gaat Poetin toch ook moeten buigen daarvoor.

Dat de senaat en kamer volledig in handen valt van de Republikeinen is in zekere zin niet het allerbeste nieuws voor hem. Maar goed daar ligt hij nu ook niet echt van wakker denk ik. Even een paar jaar alles heropbouwen en dan nog eens 'testen' hoever hij dan kan gaan zeker? :unsure:
volgens de geruchten in bepaalde media. Kunnen we dan ook die media delen?

Een "stukje" je bedoelt de 20% die momenteel bezet zijn en toevallig het overgrote deel van de waardevolle grondstoffen bevat.
Overlaatst heb ik een verslag gelegen van ISW denk ik. Daarin stond dat de VS veel belooft maar dat nog geen 10 á 20% effectief geleverd wordt. De Europese landen (lees: de Oost-Europese) doen het op dat vlak een pak beter.
Er zijn al genoeg berichten verschenen van Russische eenheden die Starlink gebruiken die ze, zoals gewoonlijk, via landen zoals China hebben verkregen. Een maand of 2 geleden waren er ook beelden van "mother-drones" die Starlink antennes hadden. Voor Oekraïne zelf zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken op de frontlinie zelf want Musk had Starlink daar al gedeactiveerd "om te vermijden dat het gebruikt werd als oorlogsmiddel" maar doordat de frontlinies zo fluïde zijn is dat gebied enorm groot.
- Indien men weigert tot een deal zou hij het omgekeerde doen. Hij zou dan Oekraïne nét alle wapens geven die ze nodig hebben kost wat kost om de oorlog te winnen. Maw hij zou dan 'All In' gaan.
Onwaarschijnlijk. Trump heeft in het verleden al meermaals gezegd dat de oorlog de Schuld is van Zelensky en dat hij Oekraïne niet zal steunen.
Je hebt daar ook nog Vance rondlopen die openlijk vijandelijk is ten opzichte van Oekraïne ("I gotta be honest with you, I don't really care what happens to Ukraine one way or another," - February 2022).
Dit "plan" lijkt mij vooral een manier om de Republikeinen te sussen die voor een groot deel Pro-Oekraïne zijn.

Oekraïne is zo goed als verloren als de VS wat gaat aanpappen met de axis of evil en West-Europa slaapt ondertussen verder. De regeringscrisis in Duitsland gaat het genadeschot zijn tenzij Zuid-Korea opeens felle tegenreacties aankondigt door de aanwezigheid van de KPA in Oekraïne.
10 jaar heeft de EU gehad om zichzelf voor te bereiden, 2 jaar geleden zouden we bruut wakkergeschut zijn moeten geweest en weeral deden we niets. Dat onze debiele beleidsmakers een herverkiezing van Trump niet als potentiële stoorzender konden voorzien zegt genoeg over hun kwaliteiten, namelijk dat die totaal afwezig zijn.

Edit: zinsconstructie, spelling & grammatica, het blijft een probleem...

Laatst bewerkt:
Ik heb het gisteren terloops gelezen her en der. Ik ga hier niet over liegen.
Ik bewaar niet altijd elke link en dan denk ik: Doemme de eerste reactie die ik dan weer ga krijgen is diegene die jij hier post. :D

Maar als je wat opzoekingswerk doet zal je waarschijnlijk wel soortgelijke geruchten vinden.
Ik doe mijn best de artikels terug op te zoeken als ik even tijd heb hiervoor.

Verder maakt het niet uit. We kunnen veel zaken lezen, wat Trump echt gaat doen is koffiedik kijken. Al heb ik er momenteel wel geen goed oog in.

Edit: zinsconstructie, spelling & grammatica, het blijft een probleem...
Ik doe mijn best maar taal is mijn zwakste eigenschap. Ik heb ook dyslexie. Ik moet dit gezaag hierover al tientallen jaren aanhoren.
Dat zal altijd een probleem blijven al herhaal je bovenstaande zin nog 100 keer. En nu back on topic want dit hoort hier niet thuis.

Laatst bewerkt:
Ik doe mijn best maar taal is mijn zwakste eigenschap. Ik heb ook dyslexie. Ik moet dit gezaag hierover al tientallen jaren aanhoren.
Dat zal altijd een probleem blijven al herhaal je bovenstaande zin nog 100 keer. En nu back on topic want dit hoort hier niet thuis.
Ik had het over mijzelf, niet over jou :unsure: .
Zoals ik als een sneltrein door die posts ga valt het mij gewoonlijk zelfs niet op dat andere mensen fouten maken.

Ha! Trump gaat Putin dwingen?
Ik geloof er geen hol van. Trump zit 100% in de pocket van Putin.
Dat bleek wel op de meeting tussen hen in Helsinki 2018 waar Putin breed glimlachend naar buiten kwam en Trump als een geslagen hond.

Maar aan de andere kant: nu gaat niemand Trump nog tegen houden en denkt hij misschien dat hij het juk van Putin kan afwerpen. Ik denk dat hij daar te bang voor is.

Dat bleek wel op de meeting tussen hen in Helsinki 2018 waar Putin breed glimlachend naar buiten kwam en Trump als een geslagen hond.

Maar aan de andere kant: nu gaat niemand Trump nog tegen houden en denkt hij misschien dat hij het juk van Putin kan afwerpen. Ik denk dat hij daar te bang voor is.
Wat een belachelijke complot theorie weer. Er is geen enkel hard bewijs dat Trump "in de pocker van Putin" zit.

En zullen wel zien hoe hij het gaat aanpakken. Biden heeft allesinds veel te weinig en veel te traag steun gegeven aan Oekraine.

Iedereen is dat precies vergeten hoe dat gebeurde, niemand weet wat er gezegd is geweest. Wat we wel weten is dat drie dagen later een lijst door Trump wordt opgevraagd van alle spionnen van de VS in het buitenland. Plots sterven er massaal veel of worden ze gevangen genomen. Traitor in chief. En Trump wordt ook nog eens volledig gefinancierd door Russische banken want Amerikaanse vertrouwen hem niet. Hallucinant.

Iedereen is dat precies vergeten hoe dat gebeurde, niemand weet wat er gezegd is geweest. Wat we wel weten is dat drie dagen later een lijst door Trump wordt opgevraagd van alle spionnen van de VS in het buitenland. Plots sterven er massaal veel of worden ze gevangen genomen. Traitor in chief. En Trump wordt ook nog eens volledig gefinancierd door Russische banken want Amerikaanse vertrouwen hem niet. Hallucinant.
Wat is je bron voor dat spionnenverhaal?

Ik had zonet even tijd om het op te zoeken. Zie hieronder.

Mr. Vance said Mr. Trump would sit down with Russians, Ukrainians and Europeans and say, “You guys need to figure out what a peaceful settlement looks like.” He went on to outline what he thinks a deal would entail: The Russians would retain the land they have taken and a demilitarized zone would be established along the current battle lines, with the Ukrainian side heavily fortified to prevent another Russian invasion.

While the remainder of Ukraine would remain an independent sovereign state, Mr. Vance said, Russia would get a “guarantee of neutrality” from Ukraine.

En hieronder staat ongeveer hetzelfde -->

Trump zou een geheim plan hebben om de oorlog in Oekraïne tot een einde te brengen.

1. "Zijn vicepresident J.D. Vance heeft wel al een tipje van de sluier gelicht", zegt VRT NWS-journalist Jan Balliauw: "Oekraïne zou worden verplicht om te onderhandelen en grondgebied in het Oosten van het land moeten opgeven.
2. Ze zouden ook een neutrale status moeten accepteren, waardoor het land geen lid van de NAVO kan worden."
3. "En als Rusland blijft weigeren om te onderhandelen, zou Trump tegen Poetin zeggen dat Oekraïne dan alles krijgt om de oorlog te winnen."

--> Dit zijn al 3 van de 4 zaken uit zijn plan dat ik eerder vandaag had omgesomd. (Alleen dat stukje over Starlink ontbreekt nog)
Echter wat van dit plan waar is weet ik natuurlijk niet. Ik lees ook maar wat men neerschrijft in de media :)

Laatst bewerkt:
en wat heeft dat met Trump te maken? (effe ctr-f gedaan en geen verwijzing naar trump gevonden?)
Gaat het dan niet over dit?
https://www.theguardian.com/us-news...p-declassified-ex-spys-evidence-uk-court-told
In his witness statement, Steele said the decision to declassify his testimony, taken on Trump’s last day in office, resulted in several Russian sources being exposed and suffering “varying consequences”.

en wat heeft dat met Trump te maken? (effe ctr-f gedaan en geen verwijzing naar trump gevonden?)
Gaat het dan niet over dit?
https://www.theguardian.com/us-news...p-declassified-ex-spys-evidence-uk-court-told
Het staat niet expliciet vermeld in dat artikel maar in andere artikels over de (gestolen) documenten die Trump in zijn villa in Mar-A-Lago had nadat zijn termijn afliep zaten onder andere documenten over operaties van de inlichtingendiensten (edit: in het buitenland)

Deze snap ik ook weer maar half maar economie was nooit mijn sterkste kant.
https://www.reuters.com/business/en...-with-those-us-von-der-leyen-says-2024-11-08/
"We still get a lot of LNG from Russia and why not replace it by American LNG, which is cheaper for us and brings down our energy prices," said von der Leyen.
euh... waarom is dat nu al niet het geval? Het is goedkoper en brengt ons economisch op een hoger schavotje.
Waar is die boycot op russische energie?
Is dat dan omdat er contracten getekend zijn voor meerdere jaren waarom we die LNG nu nog steeds van rusland kopen?

https://www.reuters.com/business/en...-with-those-us-von-der-leyen-says-2024-11-08/

euh... waarom is dat nu al niet het geval? Het is goedkoper en brengt ons economisch op een hoger schavotje.
Is dat dan omdat er contracten getekend zijn voor meerdere jaren waarom we die LNG nu nog steeds van rusland kopen?
Was amerikaanse LNG niet veel duurder dan Russisch gas ? Eerste keer dat ik lees dat dat goedkoper zou zijn.

Wilde gok, maar ik vermoed dat het inderdaad over privé contracten gaat voor de afname voor een bepaalde periode of een bepaald volume.

Was amerikaanse LNG niet veel duurder dan Russisch gas ? Eerste keer dat ik lees dat dat goedkoper zou zijn.
LNG is duurder dan (gecomprimeerd) gas via pijpleiding, Amerikaanse LNG vs Russische LNG durf ik niet met zekerheid zeggen.

Ik denk dat haar boodschap eerder op de toekomst gericht is maar het artikel is op dat vlak wat dubbelzinnig. Als Trump meer zal beginnen pompen en de prijzen doen dalen zal er meer Amerikaans gas zijn en zal het goedkoper zijn is haar redenering denk ik.

Terug
Bovenaan