BlackTeaTrader
Member
Niet genoeg trainingsuren. (Raar genoeg hebben we dan weer wel veel vlieguren tov van andere.)
Wat dus wil zeggen dat er veel "doelloos" gevolgen wordt, dus zonder bedoeling om te trainen?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Niet genoeg trainingsuren. (Raar genoeg hebben we dan weer wel veel vlieguren tov van andere.)
Neen, gevlogen in het kader van patrouilles of zo (dus missies) ipv expliciet in functie van trainingsobjectieven.Wat dus wil zeggen dat er veel "doelloos" gevolgen wordt, dus zonder bedoeling om te trainen?
Wat dus wil zeggen dat er veel "doelloos" gevolgen wordt, dus zonder bedoeling om te trainen?
Correct.Neen, gevlogen in het kader van patrouilles of zo (dus missies) ipv expliciet in functie van trainingsobjectieven.
Ik weet dat anderen al hebben geantwoord op je post waaronder een zeer goede post van @dee maar ik sprak toch specifiek over gevechtservaring?Onze F16 piloten zijn bij de meest ervaren F16 piloten in de wereld, met enkelen die wereldwijd in de top 10 staan. ('Vrieske' als enigste niet VS piloot met 5000 vlieguren)
De rest van je post spreek ik me niet over uit, maar hier moest ik toch valse feiten effe rechtzetten.
![]()
Nieuws | Defensie
Ontdek hier onze meest recente oefeningen en operaties, nieuw materieel of de ontwikkelingen binnen onze organisatie.beldefnews.mil.be
Ik weet dat anderen al hebben geantwoord op je post waaronder een zeer goede post van @dee maar ik sprak toch specifiek over gevechtservaring?
Wat bommen gooien op IS en wat rondjes vliegen boven de Baltische staten om af en toe eens naast een uitdagende Russische bommenwerper te gaan vliegen en is kwaad te kijken is niet echt mijn definitie van gevechtservaring. Hebben de Belgische F-16's eigenlijk ooit deelgenomen aan operaties waar de tegenstander effectief kan terugschieten? Libië misschien maar ik weet niet wat de status van de Libische luchtmacht en luchtverdediging was toen de Belgen daar bommen gingen gooien.
-De Golfoorlog - 550 gevechtsvliegtuigen langs Irakese kant, waarvan 36 neergehaald in air to air + 600 SAM-lanceerinrichtingen + duizenden MANPADSAl moet je daar de kanttekening maken, in mijn ogen, dat de Oekraïeners daar dan waarschijnlijk de meeste ervaring zullen hebben. Ik kan mij niet direct iets voor het hoofd halen sinds de 2de WO waar dergelijke gevechtservaring nog getest is geweest.
In de meeste omstandigheden zijn de ervaring die zelfs de Amerikanen hebben opgedaan een bom gooien, naast een russische bommenwerper vliegen en eens kwaad kijken. Maar effectief gevechten van vliegtuig tegen vliegtuig of zelfs vliegtuig tegen SAM of heck bommen droppen waar er verdediging zoals patriots of S400's of zo staan. Zou mij echt verwonderen dat je die eigenlijk gaat vinden.
Wacht maar tot er villa’s voor de officieren moeten worden gebouwd een beetje achter het front. Dan zullen de anderen wel zien hoe goed het Belgisch leger is.Maar ik krijg het van de uitspraak dat we bij de beste zijn.
Dat is al lang verleden tijd voor zo goed als elk onderdeel van ons leger.
Bij de beste zijn betekent middelen, personeel, opleiding en ervaring.
Het Belgisch leger heeft er geen enkel van die..

-De Golfoorlog - 550 gevechtsvliegtuigen langs Irakese kant, waarvan 36 neergehaald in air to air + 600 SAM-lanceerinrichtingen + duizenden MANPADS
-De oorlog in Joegoslavië - een verouderd maar degelijk IADS aan Servische kant + een aantal luchtgevechten tussen NAVO toestellen en Servische MIG's
-De "war of attrition" (1970) Israel tegen Egyptische luchtmacht en luchtverdediging
-Yom kippur oorlog (1973) Israel tegen Egyptische en Syrische luchtmacht en luchtverdediging
-Koreaanse oorlog
-Vietnam oorlog
-Operatie El Dorado Canyon
-Operatie Prairie Fire
-Operatie Praying mantis
-Suezcrisis
-Falklandoorlog
Hoho, die F-22 piloot heeft toch in het heet van de strijd een Chinese spionageballon neergeschoten?!Maar andere piloten toch ook niet... als je dan rekening houdt dat het minstens 25j geleden is dat de westerse machten nog maar iets, al is het veel beperkter, van dat niveau is tegengekomen of heeft moeten doen.

Mijn post ging dan ook niet over enige actuele ervaring maar over deze uitspraak die je deed:Dat is nog altijd minstens 24 jaar geleden. Terwijl de kritiek op "Vrieske" was dat die gigantisch oud was. En dan zit je op het einde van de joegoslaviëoorlog. Maak het 30 - 35 jaar en dan zit je op het einde van de golfoorlog of die operaties.
Al de rest heb je mensen die al lang >60 zijn. Die zijn toch al lang gepromoveerd naar de bureau, zoals Dee meldde? Dat was vooral de reden waarom ik de opmerking gaf.
Hoe kan je dan spreken over het feit van gevechtservaring? Had je gesproken in 2005, zo vlak achter de golfoorlog of... dan had ik gezegd jup gelijk. Nu herinnerde ik mij gewoon niet echt meer zo'n conflict waar de gevechtservaring van die piloten effectief echt getest worden zoals er hier gemeld werd dat Vrieske eigenlijk gewoon veel vlieguren had omdat die oud was, maar dat het geen gevechtservaring was wat de meeste van onze piloten gewoon wat "lame" interventieuurtjes hadden.
Maar andere piloten toch ook niet... als je dan rekening houdt dat het minstens 25j geleden is dat de westerse machten nog maar iets, al is het veel beperkter, van dat niveau is tegengekomen of heeft moeten doen. Afghanistan was ook gewoon een bom droppen bij mijn weten. Anti terreur acties, idem ditto.
Nu soit los daarvan blijft mijn punt nog steeds valid. Dat een Belgische (ex-)officier die nooit enige (noemenswaardige) gevechtservaring heeft opgedaan continue kritiek uit op de Oekraïense strijdkrachten en aangeeft dat de Belgische strijdkrachten zoveel beter getraind zijn is totaal van de pot gerukt gezien de status van ons leger.Ik kan mij niet direct iets voor het hoofd halen sinds de 2de WO waar dergelijke gevechtservaring nog getest is geweest.