Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Putin komt gewoon met veel teveel weg.
Passagiersvliegtuigen uit de lucht schieten, mensen in de UK en andere landen vergiftigen, overgelopen piloot vermoorden in Spanje, bedrijfsleiders proberen te vermoorden.
Nog maar afgezien van alle inmengingen in westerse politiek. (Trump, Farage, Le Pen, ...)
Het moet eens echt gedaan zijn.
Ik kan niet geloven dat de UK, DE, FR of US geen tegenacties kunnen nemen.
Maar ja, nukes zeker?
Alle grootmachten doen dat hoor, alleen is Rusland daarin de laatste tijd een stuk "voortvarender" en gewelddadiger.

Wanneer heeft Amerika en/of China nog eens een passagiersvliegtuig neergehaald of doelbewust een kinderziekenhuis gebombardeerd? :S
De VS heeft tijdens de Koude Oorlog vaak clandestiene steun gegeven aan opstandelingen tegen vijandige regimes of heeft verkiezingen gemanipuleerd (Japan, Italië, Libanon, Filipijnen en zowat heel Latijns-Amerika...). De laatste tijd minder (Afghanistan en Irak zijn wel twee gefaalde pogingen tot regime change en Libië is een shitshow geworden na de NAVO-operatie), al zijn de droneoperaties in o.a. Irak, Syrië, Afghanistan, Yemen, Somalië en Pakistan van de laatste 20 jaar moreel twijfelachtig. Zo chirurgisch precies waren die niet en naast de dood van terreurmilitanten zijn er ook tal van burgerdoden te betreuren.

In 1988 schoot de VS trouwens een Iraans passagierstoestel uit de lucht. Per ongeluk, dat wel.

China manipuleert de landen binnen haar invloedssfeer ook, of doet toch een poging tot.

Maar nogmaals: allemaal niet zo driest als Rusland.

Errr. @Général Zantas is die wet er nu effectief doorgekomen?
https://www.amnesty.eu/news/poland-new-firearms-regulations-risk-undermining-the-rule-of-law/

If so toch wel stevig van de nieuwe regering tusk dat ze nu mogen schieten op mensen die de grens oversteken? Of is de effectieve wet genuanceerder dan wat amnesty hier neerpent?
“These proposals set a dangerous precedent for the regulation of the use and potential abuse of firearms in Poland and should be rejected. Under international law and standards, the use of force against individuals must be strictly necessary and proportionate to the threat posed; the use of firearms is prohibited except in situations where there is an imminent threat of death or serious injury. Any attempt by the Polish authorities to undermine these principles would be unlawful.”

According to the draft law, the proposals would excuse public officials carrying weapons from liability where they use weapons in self-defence or ‘pre-emptively’ when the ‘life, health and freedom’ of law enforcement officials are threatened during an ‘unlawful attack on the inviolability of the state border’.
Toont toch wel mooi aan dat rusland die vluchtelingeproblematiek echt wel als een wapen gebruikt.

Laatst bewerkt:
Wanneer heeft Amerika en/of China nog eens een passagiersvliegtuig neergehaald of doelbewust een kinderziekenhuis gebombardeerd? :S
De VS is constant wapens aan het leveren aan Israël waarvan ze ook goed genoeg weten dat die niet kijken naar een hospitaal meer of minder. ( los van de vraag of dat uitgelokt wordt door Hamas die zich daar wegsteken)

Errr. @Général Zantas is die wet er nu effectief doorgekomen?
https://www.amnesty.eu/news/poland-new-firearms-regulations-risk-undermining-the-rule-of-law/

If so toch wel stevig van de nieuwe regering tusk dat ze nu mogen schieten op mensen die de grens oversteken? Of is de effectieve wet genuanceerder dan wat amnesty hier neerpent?

Toont toch wel mooi aan dat rusland die vluchtelingeproblematiek echt wel als een wapen gebruikt.

Vreemde conclusie die je trekt terwijl je quote letterlijk iets anders zegt. Neen, ze mogen niet schieten op mensen die de grens oversteken. Ze mogen enkel hun wapen in zelf-verdediging gebruiken.
Er zijn in de laatste 2 maanden 3 Poolse soldaten gestorven door aanvallen van immigranten aan de grens, de regering moest wel actie ondernemen.

Vreemde conclusie die je trekt terwijl je quote letterlijk iets anders zegt. Neen, ze mogen niet schieten op mensen die de grens oversteken. Ze mogen enkel hun wapen in zelf-verdediging gebruiken.
Er zijn in de laatste 2 maanden 3 Poolse soldaten gestorven door aanvallen van immigranten aan de grens, de regering moest wel actie ondernemen.
Die ‘pre-emptively’ vind ik toch wel een dubbele. :thinking:

Worden er dan zoveel migranten via die grens naar europa geduwd door rusland?

Die ‘pre-emptively’ vind ik toch wel een dubbele. :thinking:

Worden er dan zoveel migranten via die grens naar europa geduwd door rusland?
Ik ben zo toch al een filmke tegengekomen dat ze met 100'den buitenlandse mannen naar de grens geduwd worden.

Rusland belooft hun werk maar uiteindelijk worden ze de grens overgedreven. Dacht zelfs met dezelfde tactieken als hun leger dat op hun schiet als ze terugkeren.

Laatste patrouilleschip zou de haven van Sebastopol hebben verlaten. Toch een belangrijke symbolische overwinning voor Oekraïne, dat amper iets van marine heeft. Wil niet zeggen dat de Russische Zwarte Zeevloot "verslagen" is, want ze kunnen nog steeds opereren vanuit de haven van Novorossiesk, maar de graanroute is terug geopend wat een belangrijke economische levensader is voor Kiev en dit is echt wel een blamage voor de Russische marine.

Op lange termijn is de Krim een militaire liability in plaats van een steunpunt voor Rusland, al is er nu wel een landbrug zodat het minder afgesneden is.

Laatste patrouilleschip zou de haven van Sebastopol hebben verlaten. Toch een belangrijke symbolische overwinning voor Oekraïne, dat amper iets van marine heeft. Wil niet zeggen dat de Russische Zwarte Zeevloot "verslagen" is, want ze kunnen nog steeds opereren vanuit de haven van Novorossiesk, maar de graanroute is terug geopend wat een belangrijke economische levensader is voor Kiev en dit is echt wel een blamage voor de Russische marine.

Op lange termijn is de Krim een militaire liability in plaats van een steunpunt voor Rusland, al is er nu wel een landbrug zodat het minder afgesneden is.
Ondertussen proberen de Russische propagandisten deze overwinning om te draaien naar een tactische terugtrekking omdat Rusland kernwapens in dat gebied wil inzetten.

Ondertussen proberen de Russische propagandisten deze overwinning om te draaien naar een tactische terugtrekking omdat Rusland kernwapens in dat gebied wil inzetten.
Dat riedeltje begint wel afgezaagd te geraken. We kunnen alleen maar hopen dat die wapens nooit worden gebruikt, want als een conflict mét kernwapens uit de hand loopt is het afgelopen.

Straffe Russen. Eerst kost wat kost de Krim willen veroveren om de regio daar dan onleefbaar te maken met een kernwapen.
Ik vraag mij af of ze eigenlijk nog zelf kunnen serieus blijven als ze iets zeggen.

Straffe Russen. Eerst kost wat kost de Krim willen veroveren om de regio daar dan onleefbaar te maken met een kernwapen.
Ik vraag mij af of ze eigenlijk nog zelf kunnen serieus blijven als ze iets zeggen.
Een geloofwaardig scenario is dat ze een test uitvoeren om de paraatheid van de kernwapens van Rusland te laten zien. Misschien zelfs bovengronds. Dit op Russisch grondgebied. Een grimmiger scenario is een test op de Zwarte Zee. En een ondenkbaar scenario is een stad.

Het lijkt me weinig zinvol om dit te gooien op een frontlijn, want daarmee blaas je je eigen troepen ook weg.

Het effect van een kernwapen is immens: het EMP-effect, de totale onleefbaarheid en reddeloosheid binnen een radius van x aantal kilometer, ... Dat maakt het een militair weinig zinvol wapen en eerder een wapen van politieke terreur.

Er is ook weinig verschil tussen tactische en strategische kernwapens. Dat is alsof je een "beetje zwanger" bent: daar bestaan geen grijze zones. Little Boy en Fat Man zijn vrij lichte kernwapens vergeleken met huidige kernwapens en veroorzaakten meer dan 100k doden.

Indien het wapen in de lucht gedetoneerd wordt, afhankelijk ook van de zwaarte van de bom, maakt dat het gebied heus niet onleefbaar, afhankelijk van je definitie. Hiroshima en Nagasaki bestaan nog als steden hé!
De straling van de initiële ontploffing is natuurlijk dodelijk, maar fallout met permanente straling komt vooral van (zwaardere) bommen gedetoneerd op de grond (tenzij ik me vergis, geen expert).

Kernwapens, "tactisch" of niet voor wat dat adjectief in deze waard is, inzetten zou vooral een immense morele en gevaarlijke grens overschrijden inhouden.

Het is een tijd geleden dat ik nog een post gemaakt heb en aangezien ik vooralsnog niet omgelegd ben door de wannabee FSB-agent die mij een kopje kleiner ging maken...

-Urozhaine zou volledig in handen zijn van Russische troepen nadat ze via een tunnel die ze gegraven hadden achter de Oekraïense linies waren geraakt. Dit is in feite een herhaling van het Avdiivika scenario waar ze gebruik hadden gemaakt van een reeds bestaande tunnel. Ik vraag me af of de recent gestuurde Noord-Koreaanse engineer-battalions daar een hand in hebben gehad.

-De VS heeft bekend gemaakt dat ze vanaf 2026 Tomahawk kruisraketten, SM-6 luchtverdedigingsraketten en hypersonische wapens gaat stationeren in Duitsland.

-Rusland heeft de "signing bonus" voor nieuwe rekruten uit de Moskou-regio verhoogt naar 14.000 pond.

-Terug een hoop aanvallen tegen luchtverdedigingsinstallaties op de Krim. Verschillende radars en lanceerinstallaties zijn vernietigd.

-In Vovchansk heeft een Oekraïense tegenaanval de Russen teruggedreven. De Russische troepen die al een hele tijd semi-omsingeld waren in een fabriekscomplex zitten nu nog dieper in de penarie.

-Russische ISR lijkt steeds beter en beter te worden. In Kharkiv is een militaire trein beschoten geweest met Iskander raketten. Of de verbeterde ISR het gevolg is van betere Russisch tactieken of het gevolg van een gebrek aan luchtverdediging aan Oekraïense kant is mij niet helemaal duidelijk.

Het is een tijd geleden dat ik nog een post gemaakt heb en aangezien ik vooralsnog niet omgelegd ben door de wannabee FSB-agent die mij een kopje kleiner ging maken...

-Urozhaine zou volledig in handen zijn van Russische troepen nadat ze via een tunnel die ze gegraven hadden achter de Oekraïense linies waren geraakt. Dit is in feite een herhaling van het Avdiivika scenario waar ze gebruik hadden gemaakt van een reeds bestaande tunnel. Ik vraag me af of de recent gestuurde Noord-Koreaanse engineer-battalions daar een hand in hebben gehad.

-De VS heeft bekend gemaakt dat ze vanaf 2026 Tomahawk kruisraketten, SM-6 luchtverdedigingsraketten en hypersonische wapens gaat stationeren in Duitsland.

-Rusland heeft de "signing bonus" voor nieuwe rekruten uit de Moskou-regio verhoogt naar 14.000 pond.

-Terug een hoop aanvallen tegen luchtverdedigingsinstallaties op de Krim. Verschillende radars en lanceerinstallaties zijn vernietigd.

-In Vovchansk heeft een Oekraïense tegenaanval de Russen teruggedreven. De Russische troepen die al een hele tijd semi-omsingeld waren in een fabriekscomplex zitten nu nog dieper in de penarie.

-Russische ISR lijkt steeds beter en beter te worden. In Kharkiv is een militaire trein beschoten geweest met Iskander raketten. Of de verbeterde ISR het gevolg is van betere Russisch tactieken of het gevolg van een gebrek aan luchtverdediging aan Oekraïense kant is mij niet helemaal duidelijk.
Over dat laatste punt: Rusland leert bij en gebruikt ook en masse drones (S350 Supercam bvb.). HIMARS-lanceerders worden tegenwoordig ook regelmatig gespot en geraakt, maar dat ligt ook aan de gebrekkige luchtverdediging. Ik weet niet of Patriotlanceerders een oplossing zijn voor de FAB's, maar ik vind het wel eigenaardig dat die trage glijbommen moeilijker te onderscheppen zijn dan een subsonische kruisraket?

En fijn dat de FSB je nog niet heeft gevonden. Zou nu wel uit de buurt blijven van open ramen, trappen en theezakjes.

Laatst bewerkt:
Over dat laatste punt: Rusland leert bij en gebruikt ook en masse drones (S350 Supercam bvb.). HIMARS-lanceerders worden tegenwoordig ook regelmatig gespot en geraakt, maar dat ligt ook aan de gebrekkige luchtverdediging. Ik weet niet of Patriotlanceerders een oplossing zijn voor de FAB's, maar ik vind het wel eigenaardig dat die trage glijbommen moeilijker te onderscheppen zijn dan een subsonische kruisraket?
Er is maar één feilloze manier om van die zweefbommen af te raken en dat is massaal kruisraketten leveren en toestemming geven om daarmee Russische vliegvelden aan te vallen. Als je de Zwarte Zeevloot zo kan verjagen kan je ook Russische vliegtuigen verjagen.
En fijn dat de FSB je nog niet heeft gevonden. Zou nu wel uit de buurt blijven van open ramen, trappen en theezakjes.
Mijn ramen gaan niet open en ik haat thee dus ik ben redelijk veilig denk ik dan. :oi22:

Er is maar één feilloze manier om van die zweefbommen af te raken en dat is massaal kruisraketten leveren en toestemming geven om daarmee Russische vliegvelden aan te vallen. Als je de Zwarte Zeevloot zo kan verjagen kan je ook Russische vliegtuigen verjagen.
Gecombineerd met 200+ gen. 4/5 vliegtuigen die onder begeleiding van een AWACS-vloot het Russische luchtruim schoon houden, dan toch. Maar zie jij het gebeuren dat de VS massaal kruisraketten levert? Tot hiertoe is het allemaal goed genoeg om het hoofd boven het water te houden, maar niet genoeg om Rusland terug te duwen. Misschien dat we dat ook niet moeten verwachten dit jaar of zelfs volgend jaar niet. Dan lijkt het scenario van een wapenstilstand langs de huidige frontlinie me realistischer.

Terug
Bovenaan