Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens mij gaat UA een moeilijke winter tegemoet, misschien wel de zwaarste tot nu toe.
Paar redenen zonder ieder punt uit te diepen.
  • De internationale aandacht was al aan het verzwakken en met de toestand in het Midden-Oosten is dit nog meer het geval.
  • Precisiemunitie die hopelijk naar F-16's ging gaat nu al, deels, naar Israël. De VS kan makkelijk beide conflicten bevoorraden maar het gaat wel als excuus aangehaald worden.
  • Taurus en ATACMS zijn nog altijd niet bevestigd.
  • Amerikaanse bullshit in het parlement.
  • Oekraïne begint rekruteringsproblemen te krijgen. De hoeveelheid vrijwilligers die zich aanmelden is sterk teruggelopen en een complete mobilisatie van alle mannen ligt politiek moeilijk. (Imo is dit punt het grootste probleem op lange termijn.)
  • Er worden nog altijd militaire kemels geslagen en hun voorraad competente officieren slinkt.
  • Rusland heeft sinds ~April veel minder kruisraketten afgevuurd en heeft waarschijnlijk een voorraad aangelegd voor eens het weer kouder wordt. UA energienet is nog niet volledig gerepareerd en zwakker als vorige winter.
  • Rusland gebruikt meer en meer JDAM-afgeleiden en precisie kamikazedrones en valt hiermee militaire doelen aan (hun ISR via drones lijkt fel verbeterd). In de laatste maand alleen 2 treinen, meerdere bruggen, een trainingscentrum, een luchthaven met jets, commandocentrum, enz.
  • Ik zie het westen niet nog is 700 IFV's en honderden tanks leveren, UA zal afhangen van reparaties en kleine leveringen.
  • Shoigu heeft al gezegd dat de oorlog tot minstens 2025 doorgaat.

Niet dat alles verloren is, maar het lijkt wel dat het offensief definitief vastgelopen is (plus-min wat kleine bewegingen) en dat zonder Tokmak te bereiken wat toch een minimumdoel leek.
Zonder een agressieve mobilisatie, gevold door training en leveringen, zie ik dit niet veranderen tegen volgende lente.

Positieve punten
  • Er zijn heel veel contracten getekend met zowel Europese als Amerikaanse producenten.
  • De kans dat Rusland nog is 300k mobiliseert en uitgerust krijgt om Odesa in te nemen lijkt onbestaande. Het kan zijn dat ze het proberen maar denk niet dat het ze lukt.
  • Westerse jets gaan helpen met luchtafweer en Russische helikopters/jets beter afhouden
  • De Russische economie en Roebel gaan van slecht naar slechter.
  • Ru blijft zware verliezen lijden, vooral in zwaar materieel.
  • UA luchtafweer is sterker als vorig jaar.
  • Mogelijk komt er een omnibus deal in de VSA waar 50-100Miljard gebundeld wordt met steun aan Israël. Zou dan een 'one-and-done' deal zijn die tot na de verkiezingen loopt.

Goede update.

Waar ik steeds meer vraagtekens bij plaats is hoe relevant die russiche economie is. Het gaat al anderhalf jaar slecht. Maar maakt dat nu eigenlijk wat uit? Blijft dat geen verkeerde westerse inschatting gestoeld op onze eigen verwachtingen? Laat ons kijken naar Noord-Korea. Economie al drie generaties in de shitter. Leider zit sterker in het zadel als ooit tevoren. En alles lijkt erop dat Putin zich maar wat graag wil spiegelen aan de Kim's op vlak van nationale aanpak. Dat en een defacto on-afsnijdbare lifeline voor materiaal en technologie via China. Hoe realistisch is die impending failure van de russische staat eigenlijk echt.

Volgens mij gaat UA een moeilijke winter tegemoet, misschien wel de zwaarste tot nu toe.
Paar redenen zonder ieder punt uit te diepen.
  • De internationale aandacht was al aan het verzwakken en met de toestand in het Midden-Oosten is dit nog meer het geval.
  • Precisiemunitie die hopelijk naar F-16's ging gaat nu al, deels, naar Israël. De VS kan makkelijk beide conflicten bevoorraden maar het gaat wel als excuus aangehaald worden.
  • Taurus en ATACMS zijn nog altijd niet bevestigd.
  • Amerikaanse bullshit in het parlement.
  • Oekraïne begint rekruteringsproblemen te krijgen. De hoeveelheid vrijwilligers die zich aanmelden is sterk teruggelopen en een complete mobilisatie van alle mannen ligt politiek moeilijk. (Imo is dit punt het grootste probleem op lange termijn.)
  • Er worden nog altijd militaire kemels geslagen en hun voorraad competente officieren slinkt.
  • Rusland heeft sinds ~April veel minder kruisraketten afgevuurd en heeft waarschijnlijk een voorraad aangelegd voor eens het weer kouder wordt. UA energienet is nog niet volledig gerepareerd en zwakker als vorige winter.
  • Rusland gebruikt meer en meer JDAM-afgeleiden en precisie kamikazedrones en valt hiermee militaire doelen aan (hun ISR via drones lijkt fel verbeterd). In de laatste maand alleen 2 treinen, meerdere bruggen, een trainingscentrum, een luchthaven met jets, commandocentrum, enz.
  • Ik zie het westen niet nog is 700 IFV's en honderden tanks leveren, UA zal afhangen van reparaties en kleine leveringen.
  • Shoigu heeft al gezegd dat de oorlog tot minstens 2025 doorgaat.

Niet dat alles verloren is, maar het lijkt wel dat het offensief definitief vastgelopen is (plus-min wat kleine bewegingen) en dat zonder Tokmak te bereiken wat toch een minimumdoel leek.
Zonder een agressieve mobilisatie, gevold door training en leveringen, zie ik dit niet veranderen tegen volgende lente.

Positieve punten
  • Er zijn heel veel contracten getekend met zowel Europese als Amerikaanse producenten.
  • De kans dat Rusland nog is 300k mobiliseert en uitgerust krijgt om Odesa in te nemen lijkt onbestaande. Het kan zijn dat ze het proberen maar denk niet dat het ze lukt.
  • Westerse jets gaan helpen met luchtafweer en Russische helikopters/jets beter afhouden
  • De Russische economie en Roebel gaan van slecht naar slechter.
  • Ru blijft zware verliezen lijden, vooral in zwaar materieel.
  • UA luchtafweer is sterker als vorig jaar.
  • Mogelijk komt er een omnibus deal in de VSA waar 50-100Miljard gebundeld wordt met steun aan Israël. Zou dan een 'one-and-done' deal zijn die tot na de verkiezingen loopt.
V.S. zal een groot probleem vormen vrees ik. Als het Huis ooit een nieuwe speaker krijgt voor het nieuwe budget erdoor te krijgen. Democraten en Republikeinen zijn allebei pro-Israel terwijl enkel de Democraten pro-Oekraine zijn. Dan is het niet moeilijk om te zijn waar de situatie naartoe zal evolueren.

Hier ben ik het mee oneens. Als er nu net één ding is dat de UAF zeer goed doet is het zijn stafofficieren in leven houden. Hierdoor krijg je een zeer ervaren commandostructuur die kan leren uit hun fouten. Als je zoals Rusland continue hogere officieren aan het front laat meevechten dan gaat de opgedane kennis verloren en blijft men zoals we zien steeds opnieuw dezelfde fouten maken.
Grotendeels akkoord hoor, en hun militaire structuur is vele malen efficiënter dan de Russische.
Maar uit Oekraïense kant hoor je regelmatig klachten en zie je soms dingen die pijn doen.
oa. S-300 systemen die naast elkaar opgesteld staan en met 1 drone uitgewist worden, grote meetings dichtbij het front, jets die dicht bij front landen er daar dan 24u+ blijven staan.

In UA overlijdensberichten staan ook redelijk wat officieren die sinds 2014 vochten en dan deze zomer aan het front overleden zijn, terwijl die idealiter nieuwe troepen opleiden.
Hoe ze in Bakhmut vochten kwam intern en extern kritiek op. Of dit UA verhaal over de 47e brigade die mismeesterd wordt.
https://militaryland.net/news/the-situation-in-magura-brigade-is-far-from-perfect/
This is common practice among several brigades. The rear elements are disbanded and soldiers transferred to the front, without proper training. Such tactics lead to unnecessary casualties and lose of combat potential of a unit.

Ik zeg niet dat ze het rampzalig doen maar je hoort meer en meer dat attritie zijn tol begint te eisen.

Goede update.

Waar ik steeds meer vraagtekens bij plaats is hoe relevant die russiche economie is. Het gaat al anderhalf jaar slecht. Maar maakt dat nu eigenlijk wat uit? Blijft dat geen verkeerde westerse inschatting gestoeld op onze eigen verwachtingen? Laat ons kijken naar Noord-Korea. Economie al drie generaties in de shitter. Leider zit sterker in het zadel als ooit tevoren. En alles lijkt erop dat Putin zich maar wat graag wil spiegelen aan de Kim's op vlak van nationale aanpak. Dat en een defacto on-afsnijdbare lifeline voor materiaal en technologie via China. Hoe realistisch is die impending failure van de russische staat eigenlijk echt.

impending failure hoop ik persoonlijk niet op, Tsaar Poetin zit stevig in het zadel.
Maar hoe zwakker de Roebel staat hoe duurder alle import wordt wat toch betekend dat ze xx% minder materiaal kunnen aankopen.

-kraakvers Zweeds rapport ; TLDR : Rusland stelt zijn economische uitdagingen uit en voedt zijn economie met militaire uitgaven
-wekelijkse grafiek met fossiele inkomsten
-artikel over dalende productie

En een artikel over hoe irrelevant het allemaal is voor de gewone Rus.

Because if we take two thirds of the Russian population as the “Russian people,” then the “Russian people” have not lost any of this. Because they had none of it to begin with.
And so what that prices in stores have gone up - the people never believed in stores. The people have potatoes and jars of pickles in basements for the whole winter. We will survive somehow. So, overall, the people have not lost anything. They have nothing special to lose.

But what did they get? They got a lot. First of all, money. So much money.
Sure, tens of thousands of Russian soldiers did not come back, but hundreds of thousands did! And they came back with so many millions of rubles that they could not have imagined before.
Those who have families, meanwhile, come home and go to the sea, buy apartments, upgrade their cars.
Secondly, they get to feel like they are part of something great.
They sincerely are for the regime, which they believe will soon build a great country – to spite our enemies, of course.

Laatst bewerkt:
Gat in een Finse pijpleiding na passage van een russisch schip. Sabotage van kritieke infrastructuur van een NAVO-lidstaat. De normalisatie zet zich voort en wij slapen rustig verder.

Mja, gerommel in onze regio/Europa.
Gedonder in het Midden-Oosten.
Nu maar hopen dat het Aziatisch gedeelte van de wereld zich koest houdt (China - Taiwan).
Anders kan je toch wel spreken van een wereldconflict, lijkt me?

Goede update.

Ik geloof niet dat sancties een regime verzwakken, wel integendeel. Wat ze in Rusland wel doen is ze het moeilijker maken om aan bepaalde materialen te geraken. Dat effect wordt echter afgezwakt door het feit dat Rusland genoeg alternatieve manieren heeft om alsnog aan dat materiaal te geraken.

Agreed :(

Als ze in Amerika dan toch ergens prioriteit aan moeten geven, zal het helaas wel aan Israël zijn, durf ik te vrezen voor Zelenski....
Daar vrees ik ook voor.

En dan vraag ik me zelf meteen ook af (voor alle duidelijkheid: dat is geen feit, dus ik heb daar geen enkele bron voor, het is een wild hersenspinsel) of Poetin een rol gespeeld heeft om de boel daar wat in brand te steken, omdat dat een mooie bliksemafleider is voor de oorlog in Oekraïne.

Dat hersenspinsel is dan wel weer een potentiële reden om Oekraïne te blijven steunen, namelijk om Poetin zijn plan niet te doen lukken.

Russen vallen de laatste dagen over heel het Donetsk front aan, proberen oa. Avdiivka te omsingelen vanuit het zuiden en noorden.
't schijnt met 2 hele brigades en ~8000 soldaten.
Voorlopig zonder succes, ~paar 100m vooruitgang en, nog maar eens, absurde verliezen.

gespot bij de voorbereiding en onmiddellijk onder artillerievuur gekomen.

De aanval en nasleep video's zijn te grafisch om te posten maar ze reden net zoals in Feb '22 met tientallen voertuigen achter elkaar en clusterden 20+ soldaten op en naast hun voertuigen....de verliezen zijn navenant.

Laatst bewerkt:
Russen vallen de laatste dagen over heel het Donetsk front aan, proberen oa. Avdiivka te omsingelen vanuit het zuiden en noorden.
Voorlopig zonder succes, ~paar 100m vooruitgang en, nog maar eens, absurde verliezen.

gespot bij de voorbereiding en onmiddellijk onder artillerievuur gekomen.

De aanval en nasleep video's zijn te grafisch om te posten maar ze reden net zoals in Feb '22 met tientallen voertuigen achter elkaar en clusterden 20+ soldaten op en naast hun voertuigen....de verliezen zijn navenant.
Adviivka is een zeer moeilijk in te nemen fort, maar ze hebben toch wat vooruitgang geboekt en hebben in het noorden van de stad wat hoger terrein veroverd wat wel een voordeel is om de stad te bestoken. Het is te zien of ze die posities kunnen behouden, AFU heeft reserves gestuurd naar Adviivka dus die gaan wel tegenduwen. Dat fort is al langer een doorn in het oog, want van daaruit bestoken ze Donetsk al jaren. Met die overvloed aan drones is het eigenlijk onmogelijk om nog een deftige gemechaniseerde aanval uit te voeren zonder meteen bestookt te worden door artillerievuur. De vooruitgang die Oekraïne heeft geboekt bij Robotyne is dan ook te danken aan een constante druk van infanterieaanvallen in plaats van tanks. Het is daar echt een meatgrinder.

Past beter in deze thread dus ga het hier zetten.
De gevolgen van wat Israël doet zijn in dit specifieke geval mogelijk catastrofaler dan wat er in Oekraïne gebeurt.
Israël moet al serieus zot doen om nog maar in de buurt te komen.
Kharkiv, 1.5m inwoners, is maandenlang dagelijks bestookt met cluster munities , ballistische- en kruisraketten en was quasi ingesloten in het begin.
Mariupol, 500k inwoners, was volledig omsingeld en platgegooid.
Dan heb je steden en dorpen zoals Bakhmut die nietmeer bestaan, de dam, honderduizenden doden, enz.
Ik hoop en vermoed dat er nog geen 50k doden in Gaza gaan vallen. Hell, 10k lijkt al gestoord.

Heb ook een afkeer van hoe Israel al decennia met de Palestijnen omgaat, maar die vergelijking leek me toch wat gekleurd.

Pm toevallig?

Verliezen zijn blijkbaar aanzienlijk, Oekraïnse bronnen zeggen ~900 "casualties" de afgelopen 24u.
Natuurlijk met een korrel zout te nemen maar de hoeveelheid beelden die plots verschijnen én de relatieve stijging zijn interessante indicatoren.

Past beter in deze thread dus ga het hier zetten.

Israël moet al serieus zot doen om nog maar in de buurt te komen.
Kharkiv, 1.5m inwoners, is maandenlang dagelijks bestookt met cluster munities , ballistische- en kruisraketten en was quasi ingesloten in het begin.
Mariupol, 500k inwoners, was volledig omsingeld en platgegooid.
Dan heb je steden en dorpen zoals Bakhmut die nietmeer bestaan, de dam, honderduizenden doden, enz.
Ik hoop en vermoed dat er nog geen 50k doden in Gaza gaan vallen. Hell, 10k lijkt al gestoord.

Heb ook een afkeer van hoe Israel al decennia met de Palestijnen omgaat, maar die vergelijking leek me toch wat gekleurd.
Zonder humanitaire corridor zie ik het inderdaad zéér donker eindigen voor de inwoners van Gaza. Er wonen 2 miljoen mensen, dat is natuurlijk minder dan al die Oekraïense steden en dorpen en gehuchten tesamen dus in totaal aantal zal het aantal slachtoffers niet hoger liggen tenzij Israël gaat beginnen carpetbomben en elk huis kapotschiet en ook doelgericht begint te schieten op vluchtelingenkampen. Zonder toegang tot voedsel, drinkbaar water (wat al een precair issue was), medicijnen en stroom kan het toch niet anders dan zeer snel bergaf gaan met de humanitaire toestand? Over de Oekraïense grens stromen ten minste en masse hulpgoederen toe, daarop kan Gaza niet hopen.

Zouden makkelijk 100 tanks + IFV zijn vernietigd op 1 dag tijdens die aanval.
Het gewonnen terrein zou minimaal zijn.
Ik zie Oekraine de Russen ook geen adempauze geven om zich te versterken voor ze ee ntegenaanval uitvoeren.

Het best uitgeruste regiment zou ook zijn ingezet aan het front.

Terug
Bovenaan