Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

en da's een groot probleem, want Ukraïne zat al met een slechte bevolkingspiramide. Nu, Rusland doet niet veel beter. Daar daalt het bevolkingscijfer snel, niet direct door de oorlog (het aantal doden is groot, maar niet zo groot dat het een sterk effect op het aantal inwoners heeft), wel door financiële onzekerheid
Goh een daling geboortecijfer nu, dat word pas zichtbaar/een probleem binnen 30 jaar. Tegen dan is de oorlog hopelijk al wel even gesettled.

Ondanks de oorlog, wat semi-goed nieuws. LGBTQ-acceptatie is op een zeer korte termijn verdubbeld. Zelfs een parlementslid dat als superconservatief en streng katholiek bekend staat, stemde voor een resolutie om erkend partnerschap tussen partners van een gelijk geslacht mogelijk te maken. Het triestige is dat dit op dit moment vooral relevant is voor soldaten waarvan de partner nu niet erkend is, ook niets hoort over verwondingen, ziekenhuis, geen financiële steun wanneer de soldaat overlijdt,... Maar toch een stap in de goede richting.

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/05/war-brings-urgency-to-fight-for-lgbt-rights-in-ukraine

Kozhemiakin’s committee was the first to debate it and the team behind the legislation were bracing for defeat; they had even prepared a statement. He started with a script they recognised, talking about his Soviet-era KGB training, his religious beliefs and his “personal opinion about LGBT people”.

And then he announced his wholehearted support for the legislation, referencing Vladimir Putin’s homophobic claim that there are no gay Russians.

“Anything that our enemy hates … I will support,” Kozhemiakin said. “If it will never exist in Russia, it should exist and be supported here, to show them and signal to them that we are different. This law is like a smile towards Europe and a middle finger to Russia. So I support it.”

Inna Sovsun, the MP who drafted the law and is now trying to shepherd it through parliament, said Kozhemiakin’s speech was “the most unexpected thing in my political career”.

She would prefer allies who embrace the moral argument for equal marriage, but faces an uphill struggle to get the law passed, and that day showed “there are people who can support the bill for different reasons”.
Oekraïne kiest heel duidelijk voor een progressieve, Europese koers en doet er alles aan om snel bij de EU te kunnen horen.

Ik las ergens van een grensovergang met Polen waar eigenlijk enkel in de marge op een afslag grenscontrole voorzien is zodat wanneer UA bij Schengen hoort, het een kwestie is van de kegels verplaatsen bij manier van spreken. Aan de E40 geloof ik.

Polen haal aan een sneltempo infrastructuurwerken aan snelwegen, treinverbindingen en elektriciteitnet uit de koelkast om de verbinding met Oekraïne te versterken.

Er worden serieuze anticorruptiemaatregelen genomen, ook binnen de regeringspartij en niet enkel bij de oppositie, infrastructuurwerken in UA gaan onverminderd door zelfs in recent heroverde gebieden.

Ondanks alle miserie stemt dit me wel hoopvol.

Dan lijkt me die daling van 28% compleet irrelevant te zijn, want er zijn letterlijk miljoenen Oekrainse vrouwen het land uitgevlucht en dat is voornamelijk de jongere bevolking.
maar mensen die het land uitvluchten, komen vaak niet meer terug, zeker als de oorlog jaren duurt. De kleine kinderen gaan hier naar school en leren Nederlands, hé, geschreven Oekraïns kennen ze niet noodzakelijk. Bovendien zijn de levensverwachtingen hier beter en, voor partners van (vooral mannelijke) gesneuvelde Oekraïners, is het aantal huwbare partners laag in Oekraïne.

maar mensen die het land uitvluchten, komen vaak niet meer terug, zeker als de oorlog jaren duurt. De kleine kinderen gaan hier naar school en leren Nederlands, hé, geschreven Oekraïns kennen ze niet noodzakelijk. Bovendien zijn de levensverwachtingen hier beter en, voor partners van (vooral mannelijke) gesneuvelde Oekraïners, is het aantal huwbare partners laag in Oekraïne.

Meerderheid van de Oekrainse mensen in Polen wenst terug te keren naar Oekraine na de oorlog. Misschien dat dat percentage lager ligt in Belgie/Duitsland omdat ze reeds verder weg getrokken zijn.
Meer dan de lengte van de oorlog, denk ik ook dat de uitkomst van de oorlog een rol zal spelen. Bij een eengemaakt Oekraine dat als overwinnaar uit de bus komt, zullen er veel meer terugkeren dan wanneer Oekraine heelder stukken grondgebied kwijtspeelt.

Meerderheid van de Oekrainse mensen in Polen wenst terug te keren naar Oekraine na de oorlog. Misschien dat dat percentage lager ligt in Belgie/Duitsland omdat ze reeds verder weg getrokken zijn.
Meer dan de lengte van de oorlog, denk ik ook dat de uitkomst van de oorlog een rol zal spelen. Bij een eengemaakt Oekraine dat als overwinnaar uit de bus komt, zullen er veel meer terugkeren dan wanneer Oekraine heelder stukken grondgebied kwijtspeelt.
Er zijn meer mensen die willen blijven in hun nieuw land dan mensen die willen terugkeren , "zelfs" in minder ontwikkelde landen, dichter bij Oekraïne: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2023-ukraine-survey_en.pdf (pagina 28, 26 in die PDF hun paginering). En dat was "slechts" na ruwweg 1,5 jaar.

Er zijn meer mensen die willen blijven in hun nieuw land dan mensen die willen terugkeren , "zelfs" in minder ontwikkelde landen, dichter bij Oekraïne: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2023-ukraine-survey_en.pdf (pagina 28, 26 in die PDF hun paginering). En dat was "slechts" na ruwweg 1,5 jaar.

Maar we waren bezig over vrouwen, en in de survey die je quote staat ook dat beduidend meer mannen dan vrouwen willen blijven in het land waar ze nu zijn. Ergo, vooral vrouwen willen terugkeren. Wat dus positief is voor dat geboortecijfer.

Deze survey, een veel recentere, geeft aan dat 55% wil terugkeren en 38% wil blijven. Ergo, positief voor dat geboortecijfer.

Een S-400 is niet gemaakt om drones neer te halen (een Patriot evenmin, dat ondervonden de Saudi's enkele jaren terug toen de Houthi-rebellen drones gebruikten), maar de Pantsir zou dat inderdaad moeten kunnen.
Het was maar een grapje hoor 😢.

Echter zou de S-400, volgens de Russen toch, in staat zijn om drones neer te halen. Lijkt me niet abnormaal als ze daarmee stealth toestellen zouden kunnen aanvallen, de RCS van de gemiddelde drone zal wel gelijk en mogelijks zelfs groter zijn dan de gemiddelde stealth fighter.
De clamm shell radar is specifiek gebouwd voor het detecteren van laagvliegende toestellen en heeft een antenne hoogte van enkele tientallen meters waardoor ground clutter minder effect heeft op de radar.

Ik las ergens van een grensovergang met Polen waar eigenlijk enkel in de marge op een afslag grenscontrole voorzien is zodat wanneer UA bij Schengen hoort, het een kwestie is van de kegels verplaatsen bij manier van spreken. Aan de E40 geloof ik.

Polen haal aan een sneltempo infrastructuurwerken aan snelwegen, treinverbindingen en elektriciteitnet uit de koelkast om de verbinding met Oekraïne te versterken.

In Polen werk(t)en reeds vele Oekrainers, ook reeds voor de oorlog.
Polen komen naar België/West europa om (voor hen) goed betaalde jobs uit te voeren (bouw, vleesverwerking,...) en keren vaak na enkele maanden (even) terug.
Oekrainers doen vaak hetzelfde voor enkele maanden en vullen de "ontbrekende" Polen aan in "minder" betaalde sectoren.

Polen was hierop dus al deels voorzien door vele/vlotte verbindingen (bussen/trein), formaliteiten (werkvergunning,...), Oekrainse gemeenschap met "eigen" kerken en winkels, ... Zal met de oorlog nu misschien nog versnellen/versterken maar ze hadden al een goede basis om op verder te bouwen.

"Tot voor de oorlog" kwamen Oekraïners vaak "alleen" en keerden Oekrainers inderdaad steevast na enkele maanden terug naar huis als ze "genoeg" geld hadden verdiend. Nu brengen ze vaker de hele familie mee (groot deel uiteraard als vluchtelingen) en voor langere tijd. Het "idee" om terug te keren naar Oekraine na de oorlog is er bij vele inderdaad nog steeds maar de vraag zal zijn hoeveel dat effectief nog gaan doen. Veel zal o.a. afhangen van door oorlog/ontwikkeling Oekraine (EU,...) maar nu familie ook in Polen is, is de "wil" om terug te keren toch aan het minder en beseffen ze dat een (goed) leven uitbouwen in Polen ook mogelijk is.

1. Het Kremlin heeft er mee gedreigd om schepen die naar Oekraïne varen, te laten tegenhouden door de marine. Ook moeten ze aanvallen vrezen van de Russische Zwarte Zeevloot.
- Vrachtschepen, afkomstig uit Israël en Griekenland en één met een Turks-Georgische registratie, navigeerden blijkbaar probleemloos naar de haven van Izmajil aan de Donau. Tijdens hun oversteek van de Zwarte Zee werden ze door vier NAVO-vliegtuigen nauwlettend in de gaten gehouden.
- Reactie van de Russische marine (tot nu toe): Nul, niks, nada, noppes.

2. Het Kremlin heeft er mee gedreigd om elke aanval op Russisch grondgebied te beantwoorden met een zeer grote (nucleaire?) tegenaanval.
- Drones vliegen zo vrij als een vogel tot in Moskou en boren zich dag na dag in torens, zelfs meermaals in dezelfde.
- Reactie van de Russen (tot nu toe): Een matige(?) tegenaanval met drones/raketten. De gevreesde wapens blijven op stock.

Graag meer en grotere van deze vernederingen. Hopelijk kunnen ze de machthebbers in het Kremlin doen zweten en in verwarring brengen.

1. Het Kremlin heeft er mee gedreigd om schepen die naar Oekraïne varen, te laten tegenhouden door de marine. Ook moeten ze aanvallen vrezen van de Russische Zwarte Zeevloot.
- Vrachtschepen, afkomstig uit Israël en Griekenland en één met een Turks-Georgische registratie, navigeerden blijkbaar probleemloos naar de haven van Izmajil aan de Donau. Tijdens hun oversteek van de Zwarte Zee werden ze door vier NAVO-vliegtuigen nauwlettend in de gaten gehouden.
- Reactie van de Russische marine (tot nu toe): Nul, niks, nada, noppes.

2. Het Kremlin heeft er mee gedreigd om elke aanval op Russisch grondgebied te beantwoorden met een zeer grote (nucleaire?) tegenaanval.
- Drones vliegen zo vrij als een vogel tot in Moskou en boren zich dag na dag in torens, zelfs meermaals in dezelfde.
- Reactie van de Russen (tot nu toe): Een matige(?) tegenaanval met drones/raketten. De gevreesde wapens blijven op stock.

Graag meer en grotere van deze vernederingen. Hopelijk kunnen ze de machthebbers in het Kremlin doen zweten en in verwarring brengen.

Ik vraag me wel af wat de bedoeling is van die drone aanvallen op Moskou, indien ze inderdaad in opdracht van het Oekraïense leger worden verstuurd. Veel schieten ze er niet mee op... Het enige dat ik kan bedenken is dat het een soort mentaal effect moet hebben, ofwel dat ze de luchtverdediging van Moskou aan het aftasten zijn - met de bedoeling van binnenkort een serieuzere drone aanval uit te voeren op een gebouw van meer betekenis.

Blijkbaar zijn er wel overheidsdiensten gevestigd in dat ene gebouw (dat nu al 2x aangevallen is), maar geen idee de welke.
Zou ook nog kunnen dat er daar toch iets van militair belang gevestigd is?

Integendeel.
Er zijn miljoenen Oekraïners naar Rusland gevlucht. Het lijkt me niet dat die naar Oekraïne gaan terug komen in het hypothetische geval van dat Oekraïne la haar land terug krijgt.
Vooral de lengte van de oorlog en de standplaats van de Oekraïner spelen een dooslaggevende rol bij wel of geen terugkeer. Vanuit BelgIë zie ik er niet veel teruggaan. Zou ik ook niet doen. Hier is hun toekomst. Er zijn banen, opleidingen, veiligheid en evt een mooi sociaal vangnet.
Maar als je naar Roemenië ent gevlucht, ligt dat al anders natuurlijk.

Integendeel.
Er zijn miljoenen Oekraïners naar Rusland gevlucht. Het lijkt me niet dat die naar Oekraïne gaan terug komen in het hypothetische geval van dat Oekraïne la haar land terug krijgt.
Vooral de lengte van de oorlog en de standplaats van de Oekraïner spelen een dooslaggevende rol bij wel of geen terugkeer. Vanuit BelgIë zie ik er niet veel teruggaan. Zou ik ook niet doen. Hier is hun toekomst. Er zijn banen, opleidingen, veiligheid en evt een mooi sociaal vangnet.
Maar als je naar Roemenië ent gevlucht, ligt dat al anders natuurlijk.
Miljoenen? 1 275 315 waren het er op 31/12/2022. Ik denk niet dat het ondertussen al miljoenen zijn geworden.

'gevlucht'. Velen zijn gedeporteerd.
Gedeporteerd, én gekidnapt:

Zie je toch ook niet vaak dat mensen zelf hun genocide bekennen.

Gedeporteerd, én gekidnapt
Weet dat vanaf +-5 jaar heropvoeden is veel gevallen mislukt. Dit komt (blijkbaar) omdat de hersenen dan grotendeels reeds gevormd zijn.

Op korte of middellange termijn ga je dit misschien niet meteen merken, maar op lange termijn loop je het risico dat een (groot) aantal van die kinderen die tegen dan volwassenen zijn plots een dolk in de rug van Rusland steken en overlopen naar Oekraïne (ongeacht hoe goed of slecht de Russische ouders ze heropvoeden)

Ik hoop dat de Rus dan niet 'plots' enorm verbaasd en verontwaardigd gaat zijn moest dit scenario op lange termijn waarheid worden.

Voor je met linkjes af komt die mij zouden tegenspreken: ik spreek echt eigen praktijkervaring.
Ja ik ben zelf geadopteerd

Terug
Bovenaan