- Het is noodzakelijk om ons voor te bereiden - dit is wat generaal Rajmund Andrzejczak zei over de oorlogsdreiging. De voormalige chef van de generale staf van het Poolse leger zei in de "Guest of Events" dat we twee of drie jaar hebben om ons voor te bereiden. De generaal wees ook op de moeilijke situatie van Kiev. - Deze oorlog wordt verloren door de Oekraïners," merkte hij op.
- Aan de ene kant is het nodig om vooral gerust te stellen en uit te leggen, aan de andere kant is er veel te doen. We moeten ons voorbereiden," antwoordde Andrzejczak op de vraag of ons een oorlog te wachten staat.
- Veel hangt van ons af of het over twee, drie of vijf jaar zal zijn. Het is onze missie om de dreiging weg te nemen. Er is nog tijd, maar er is veel werk te doen," voegde hij eraan toe. Bogdan Rymanowski haalde Duitse inlichtingengegevens aan waaruit bleek dat Rusland na 2026 een van de NAVO-landen zou kunnen aanvallen en vroeg of we twee of drie jaar hebben om ons voor te bereiden. - Ik denk het wel," zei de generaal.
Andrzejczak wees er ook op dat de bepalingen van de Poolse defensiestrategie "voor het overgrote deel verouderd" zijn.
De generaal gaf ook commentaar op de presidentsverkiezingen in Rusland. - Nu zullen veel dingen gemakkelijker zijn voor Poetin, zoals bijvoorbeeld een nieuwe mobilisatiegolf. Dit voorspelt niet veel goeds voor Oekraïne of Polen," merkte Andrzejczak op.
De problemen van Oekraïne. "Dramatische situatie"
- Heel, heel dramatisch - zo beschreef de generaal de situatie aan het front in Oekraïne. - Er bestaan geen wonderen in oorlog. Een verandering in de positie van opperbevelhebber kan de strategische situatie niet veranderen. Generaal Syrski heeft dezelfde dilemma's als generaal Zaluzhny. Het bleek dat hij troepen moest terugtrekken om de frontlinie op orde te brengen. Alle problemen die Załużny had, bleven bestaan," merkte Andrzejczak op.
Hij gaf een opsomming van de tekorten in het aanvullen van troepen, de uitdagingen van de mobilisatie en de levering van uitrusting. Andrzejczak benadrukte ook het belang van de reeds geleden verliezen. - Ze missen meer dan 10 miljoen mensen. Ik schat dat de verliezen in miljoenen geteld moeten worden, niet in honderdduizenden. Er zijn geen middelen in dit land, er is niemand om te vechten," voegde hij eraan toe.
Rymanowski stelde ook vragen over berichten dat Oekraïne eind maart zonder luchtdoelraketten komt te zitten. - Dit betekent nog meer effectieve aanvallen, nog meer slachtoffers, nog meer vernietigde elementen van de staatsinfrastructuur. Deze oorlog zijn de Oekraïners aan het verliezen," merkte hij op.
Problemen met munitieproductie
De journalist stelde ook vragen over de verdeling van fondsen in het kader van het munitieproductieprogramma van de EU. Polen ontving 2 miljoen uit een pot van 500 miljoen euro. - In feite gaat het niet om deze miljoenen en miljoenen potentiële munitie. Het gaat om het feit dat het probleem niet zal verdwijnen. We moeten de strategie van de munitieproductie in het land volledig veranderen, anders zullen we niet winnen van de tijd. We moeten meer munitie produceren, sneller, in gediversifieerde fabrieken en hiervoor hebben we moeilijke politieke beslissingen en hard werk nodig," zei Andrzejczak.
- Op dit moment hebben we fabrieken dichter bij de oostgrens. (...) We moeten de capaciteit daar uitbreiden. Het ziet er niet goed uit en als we de bijbelse vergelijking willen gebruiken om een steen te gooien naar degene die onschuldig is, denk ik dat niemand zich daartoe zou verlagen. Wat de Poolse wapenindustrie betreft, zijn er al 15 jaar geen revolutionaire veranderingen geweest," benadrukte Andrzejczak.
- Ik ben voorstander van het bouwen van nieuwe fabrieken: in Silezië, in Neder-Silezië, in Lubuskie, en dat deze fabrieken niet alleen Pools zijn, maar ook Amerikaans, om 120 mm munitie voor tanks of 155 mm munitie voor artillerie te produceren, voor de Polen, de Baltische landen en hun eenheden in Europa," voegde hij eraan toe.
Moet Polen kernwapens hebben?
Rymanowski vroeg ook of Polen in de groep landen met kernwapens zou moeten zitten. - Naar mijn mening absoluut ja. Dit zou ons in een compleet andere competitie plaatsen," zei Andrzejczak.
De journalist vroeg of het hebben van kernkoppen de Russen zou afschrikken. - Ik denk dat ze bang zouden zijn," zei Rajmund Andrzejczak.