Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ziet er naar uit de 1 van de 31 Abrams al uitgeschakeld is (in de buurt van Avdiivka?)
Vorige week had ik die melding al gezien. Zo'n dingen zijn niet onoverwinnelijk, als je ze aan het front gebruikt bestaat de kans dat ze worden uitgeschakeld.

Het is ook wel duidelijk dat Rusland geen adempauze wil gunnen aan Oekraïne, zoals dat gebeurde met het continue uitstellen van het lenteoffensief in 2023 en de Surovkinlinie werd opgetrokken. Het front is weer in beweging aan het komen en dan spreek ik niet over een patattenveld per dag.

Ik betwijfel dat Frankrijk echt hun grondtroepen naar Oekraïne gaat sturen, maar ze hebben wel meer ballen aan hun lijf precies dan de rest van Europa.

Ik vermoed dat het eerder de Oost-Europese landen waren die dit gisteren hebben voorgesteld, maar dat de rest het niet wilt.
Zowel Polen als Slovakije zeggen dat het gisteren serieus besproken is en hebben vroeger al hints gegeven dat ze troepen zouden inzetten voor Rusland heel UA inneemt.

=> Macron zegt dat het niet buiten kijf staat dat er troepen zouden gaan. Vooral om iedereen in Europa (en Rusland) te waarschuwen en te zorgen dat onze productie eindelijk serieus genomen wordt.

Scholz tweet bv. dat er nooit troepen zouden gaan.

Benieuwd wanneer er daadwerkelijk NAVO-trioeoen in Oekraïne gaan zijn. Het zal wel beginnen met "adviseurs". Misschien blijft het bij stoere praat en is het een poging om iedereen nog eens wakker te schudden. Too little, too late?

Is ook wel een gigantisch verschil tussen NATO data troepen stuurt naar ergens of een NATO land dat troepen ergens heen stuurt.

Franse of Poolse troepen in Oekraïne is niet hetzelfde als NATO. Hopen NATO landen hebben troepen in andere landen en enkele zijn zelfs aggressieve invasies aan het doen. Daarom doet NATO dat nog niet.

Kan NATO dat zelfs? het is een puur defensieve alliantie voor zover ik weet.

Ik vermoed dat het eerder de Oost-Europese landen waren die dit gisteren hebben voorgesteld, maar dat de rest het niet wilt.
Zowel Polen als Slovakije zeggen dat het gisteren serieus besproken is en hebben vroeger al hints gegeven dat ze troepen zouden inzetten voor Rusland heel UA inneemt.

=> Macron zegt dat het niet buiten kijf staat dat er troepen zouden gaan. Vooral om iedereen in Europa (en Rusland) te waarschuwen en te zorgen dat onze productie eindelijk serieus genomen wordt.

Scholz tweet bv. dat er nooit troepen zouden gaan.

Als het van Scholz afhing was de oorlog in Oekraïne al gedaan door Rusland te laten doen.
Hoe lang heeft het geduurd voor Duitsland iets deed, zelfs nu houdt hij nog Taurus achter.

De tijd van zeggen dat er nooit geen nato troepen worden gestuurd moet voorbij zijn als je nog een dreiging wil zijn richting Rusland.

Is ook wel een gigantisch verschil tussen NATO data troepen stuurt naar ergens of een NATO land dat troepen ergens heen stuurt.

Franse of Poolse troepen in Oekraïne is niet hetzelfde als NATO. Hopen NATO landen hebben troepen in andere landen en enkele zijn zelfs aggressieve invasies aan het doen. Daarom doet NATO dat nog niet.

Kan NATO dat zelfs? het is een puur defensieve alliantie voor zover ik weet.
De NAVO heeft toch ook een interventie gedaan in Joegoslavië en Libië, wat niet bepaald een defensieve interventie was.

Troepen ginds sturen gaat de situatie in ieder geval gevaarlijker maken.
We zullen over 10 maanden dan eens zien hoeveel drones Macron heeft geleverd. Grootspraak is één ding, je beloftes nakomen een heel andere zaak.
Zullen wel nog een reeks onheilspellende berichten krijgen ivm Rusland tot aan de verkiezingen , daar moet je niet over twijfelen. Rusland lijkt me echt wel niet in staat om gans Oekraïne te veroveren, laat staan een Navo-lid.

Troepen ginds sturen gaat de situatie in ieder geval gevaarlijker maken.

Zullen wel nog een reeks onheilspellende berichten krijgen ivm Rusland tot aan de verkiezingen , daar moet je niet over twijfelen. Rusland lijkt me echt wel niet in staat om gans Oekraïne te veroveren, laat staan een Navo-lid.
Ik denk ook niet dat het nu per se snel moet gaan, zeker niet voor een president die zeker is van zijn plaats en die kan wachten. Het conflict zorgt ook voor politieke onrust en ontevredenheid onder de burgerbevolking in Europa. En indien dit blijft doorgaan is dit meer waard dan snel territoriaal gewin (en niet enkel en alleen maar voor Rusland).

Ik was voorstander om al vroeger NATO troepen te sturen. Ook omdat ik niet kan geloven dat putin deze troepen zou durven aanvallen.
Putin mag alles doen....

De NAVO heeft toch ook een interventie gedaan in Joegoslavië en Libië, wat niet bepaald een defensieve interventie was.
Er was geen legitimiteit voor de interventie en zonder was er waarschijnlijk ook geen humanitaire catastrofe zoals we deze hebben gezien. De NATO interventie heeft de etnische zuivering waarschijnlijk in de hand gewerkt (ze waren zelf ook nog eens verantwoordelijk voor 5% tot 10% van alle burgerdoden). Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen?

Long read:

Afghanistan en CIA all over again?

Johnson heeft de deur m.b.t. de financiering voorlopig dichtgegooid. Macron kan de troepen sturen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan