Avondland
Well-known member
Verzet evolueert mee, ik acht het wel mogelijk om dit georganiseerd te krijgen. Maar ik begrijp ook dat het erg moeilijk kan worden op lange termijn - tot inderdaad quasi onmogelijk als de aandacht van het Westen verslapt. Je hebt kapitaal nodig om dat te kunnen opzetten en in authoritaire staten wordt kapitaal vaak in handen gehouden door regimeafhankelijke entiteiten en personen. Sancties versterken dan nog eens vaak het regime in plaats van dat ze het ondermijnen, ook al wordt de economie vaak hard getroffen. Zie maar naar een land als Iran. Heel veel mensen zijn dat regime kotsbeu, maar grootschalige demonstraties worden keer op keer de hersens ingeslagen tot ze helemaal murwbetoogd zijn. En dan valt het verzet weeral stil.De context is geheel anders. Vandaag is rusland perfect in staat om met de hulp van China een complete surveillance state op te zetten. Verzet in tijden van AI is gewoon niet te vergelijken met 70 jaar geleden. Ik vrees dat er maar één constante is. russische wreedheid.
Het fenomeen van "Rich kids of Tehran" vond ik treffend: allemaal rijke zoontjes en dochtertjes van regimekopstukken die een extreem decadente levensstijl onderhouden dat zwaar botst met de puriteinse islamistische waarden van het regime, maar ze worden ongemoeid gelaten. Zolang het geld vloeit naar de juiste zakken, kan men erg flexibel zijn met de waarden dat een regime uitdraagt. Dat is extreem hypocriet, maar ook effectief om een regime in stand te houden.
Je kan verzet van buitenaf financieren, maar dat maakt het erg gemakkelijk om dat soort verzet te framen als buitenlandse inmenging. Dat gebeurt nu continu met Russische oppositiefiguren.