Toen ik een aantal weken terug zei dat Bachmut onhoudbaar was en dat Zelensky deze totaal onbelangrijke stad wou vasthouden omwille van politieke redenen dan sprak iedereen mij nog tegen.
Ben er de laatste dagen niet echt meer mee bezig geweest maar van wat ik hier en daar lees en zie zijn de verdedigers die er nog inzitten eraan voor de moeite. Men had nog slechts 2 wegen die de stad uitgingen waarvan er slechts één geschikt was voor zwaar transport. Die weg was ondertussen ook vernietigd meen ik mij te herinneren en in diezelfde regio is er een aantal dagen geleden een dam opgeblazen waardoor de boel daar onder water staat. Combineer dat met het modderseizoen en elke gepantserd voertuig dat zich nog in Bachmut bevindt is verloren.
Hier en daar ga je nog wat infanterie kunnen terugtrekken maar zonder de steun van zwaar geschut gaat dat niet meer dan kanonnenvlees zijn voor de Russische troepen die zich op slechts 1-2 km van de enige overgebleven weg bevinden.
Filmpje van Oekraïense troepen die trainen op (een simulator van) de Leopard 2.
Even wat anti-tank mijnen leveren
https://news.yahoo.com/lockheeds-himars-plant-gearing-meet-235009878.html
De fabriek die de HIMARS produceert verhoogt zijn capaciteit van 48 naar 96 stuks per jaar.
Blijkbaar voert de UAR ondetussen "raids" uit met gepantserde troepen. Een zeer klein aantal IFV's en tanks bestormen vijandelijke posities, blazen een hoop zaken op en maken dan dat ze weg zijn wanneer de artillerie begint te landen.
Ben Hodges is een generaal die al lange tijd zegt dat een aanval op de Krim niet zo kostelijk hoeft te zijn als sommige doen uitschijnen.
Ter info Hodges heeft een tijdlang de commandant geweest van het landgedeelte onder de SACEUR. Dus alle NAVO grondtroepen in Europa.
Verder zijn er ook een hoop meldingen van Oekraïense aanvallen in Rusland zelf. Een aantal vliegvelden, munitiedepots en een depot van Rosneft zou geraakt zijn. Een Tu-141 zou ook vernietigd zijn.