Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Of je nu pro of contra dat spelletje van Von Der Leyen bent, kan je alleen maar vaststellen dat België zichzelf in deze positie heeft gemanoeuvreerd. Europa kan evengoed zeggen, "geef dat geld vrij, of bij de volgende begrotingscontrole plaatsen we jullie onder curatele gezien jullie slechte financiële status."

Ik vind het wel vrij smakeloos dat er voor dat geld enorm veel druk wordt gezet op België, terwijl de EU quasi geen druk uitoefent op Hongarije en Slovakije om hun olie- en gasaankopen uit Rusland te stoppen. Terwijl men geen druk uitoefent op Duitsland om Taurus raketten te leveren en terwijl men geen druk uitoefent op Turkije om de Zwarte Zee in een NAVO-meer te veranderen.

Nu dit alles had allemaal niet nodig geweest had je in 2022 Oekraïne niet verplicht om 30.000 Russen te laten vluchten uit Kherson. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 aanvallen op Rusland toegestaan. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 alle olie en gasleveringen stop gezet. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 Orban en consoorten de arm omgewrongen over hun Russische connecties. Dit alles had niet nodig geweest indien...

Of je nu pro of contra dat spelletje van Von Der Leyen bent, kan je alleen maar vaststellen dat België zichzelf in deze positie heeft gemanoeuvreerd. Europa kan evengoed zeggen, "geef dat geld vrij, of bij de volgende begrotingscontrole plaatsen we jullie onder curatele gezien jullie slechte financiële status."

Ik vind het wel vrij smakeloos dat er voor dat geld enorm veel druk wordt gezet op België, terwijl de EU quasi geen druk uitoefent op Hongarije en Slovakije om hun olie- en gasaankopen uit Rusland te stoppen. Terwijl men geen druk uitoefent op Duitsland om Taurus raketten te leveren en terwijl men geen druk uitoefent op Turkije om de Zwarte Zee in een NAVO-meer te veranderen.

Nu dit alles had allemaal niet nodig geweest had je in 2022 Oekraïne niet verplicht om 30.000 Russen te laten vluchten uit Kherson. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 aanvallen op Rusland toegestaan. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 alle olie en gasleveringen stop gezet. Dit had allemaal niet nodig geweest hadden we van dag 1 Orban en consoorten de arm omgewrongen over hun Russische connecties. Dit alles had niet nodig geweest indien...
De EU heeft veel sterktes die zich situeren op het economische niveau, maar het buitenlandbeleid is allesbehalve slagvaardig en doortastend. Rusland is een economische en militaire dwerg vergeleken met wat Europa naar voor kan schuiven, maar het is er wel in geslaagd om het Westen (inclusief Washington) zodanig te intimideren dat het slechts halfhartig weet op te treden en dat het Oekraïne juist genoeg geeft om boven water te blijven.

Oekraïne is een Europese aangelegenheid bij uitstek, maar "we" zijn erin geslaagd ons irrelevant te maken bij de vredesgesprekken. Noch Moskou noch Washington acht ons belangrijk genoeg.

Het moet geen Europese lening zijn, de vorige steun is ook door de individuele lidstaten gegeven. Je zou een coalition of the willing kunnen laten samenleggen.
Mogelijk - maar dan zouden die lidstaten vermoedelijk ook moeten gaan lenen daarvoor - of niet? Ik vermoed ook dat het geld van Euroclear vrij van intrest is. Maar ben een leek op dat vlak.

Stel dat men ons land dwingt om mee te gaan, en die dwang is van die aard dat er geen mogelijkheid is tot het tegenhouden- kan ons land dan überhaupt later aansprakelijk gesteld worden - welke rechterbank zou zoiets in ons nadeel kunnen uitspreken?

Uh, hoe dan?
Waar heeft België hierin een verkeerde beslissing genomen?
a) Onvoldoende steun richting Oekraïne wat al meer dan eens tot frustratie heeft geleid bij andere landen
b) Hangmat gedrag op militair vlak wat eveneens voor frustraties zorgde bij bondgenoten, een EU-probleem maar België steekt er vlotjes kop en schouders bovenuit.
c) Jarenlang financieel wanbeleid waardoor we al onder een vergrootglas lagen binnen de EU, hetzelfde wanbeleid dat nu perfect als wapen kan gebruikt worden.
d) Uitgerangeerde politici richting de EU sturen die meer gelijkenissen hebben met een natte vod dan met staatsmannen.

Vroeger was België gewoon een gerespecteerd land met respectabele vertegenwoordigers. Nu zit je met een situatie waarin niemand, maar dan ook niemand België serieus neemt. Dat De Wever België nu probeert voor te stellen als het land dat financieel verantwoorde keuzes maakt wordt dan ook, en terecht, op hoongelach ontvangen. De Wever zegt dan wel dat er landen zijn die nog geen steun hebben uitgesproken voor dit plan maar de kans is niet onbestaande dat dit Hongarije en Slovakije zijn en gezien ons land er altijd als de kippen bij was om die landen op hun verantwoordelijkheden te wijzen zou ik er niet van schrikken mochten Fico en Orban nu tranen in hun ogen hebben van het lachen en dat zij vlakaf hun middenvinger zullen opsteken.

Vroeg of laat had België het toch aan hun pan gehad met hun uitstelpolitiek. Of de EU ons nu rechtstreeks of onrechtstreeks een kloot aftrekt maakt in principe niet veel uit. De realiteit haalt België nu gewoon in.

Vroeg of laat had België het toch aan hun pan gehad met hun uitstelpolitiek. Of de EU ons nu rechtstreeks of onrechtstreeks een kloot aftrekt maakt in principe niet veel uit. De realiteit haalt België nu gewoon in.

En hoe gaan zij dit enforcen ?
De politie opvorderen om bij Euroclear langs te gaan ? Ze hebben nog altijd België nodig om dit te doen zou ik denken. Zolang wij zeggen van nope dat doen wij niet vissen zij toch evengoed langs het net.

Het is nu ook niet alsof wij 140 miljard hebben liggen bij hen die ze in beslag kunnen nemen

a) Onvoldoende steun richting Oekraïne wat al meer dan eens tot frustratie heeft geleid bij andere landen
b) Hangmat gedrag op militair vlak wat eveneens voor frustraties zorgde bij bondgenoten, een EU-probleem maar België steekt er vlotjes kop en schouders bovenuit.
c) Jarenlang financieel wanbeleid waardoor we al onder een vergrootglas lagen binnen de EU, hetzelfde wanbeleid dat nu perfect als wapen kan gebruikt worden.
d) Uitgerangeerde politici richting de EU sturen die meer gelijkenissen hebben met een natte vod dan met staatsmannen.

Vroeger was België gewoon een gerespecteerd land met respectabele vertegenwoordigers. Nu zit je met een situatie waarin niemand, maar dan ook niemand België serieus neemt. Dat De Wever België nu probeert voor te stellen als het land dat financieel verantwoorde keuzes maakt wordt dan ook, en terecht, op hoongelach ontvangen. De Wever zegt dan wel dat er landen zijn die nog geen steun hebben uitgesproken voor dit plan maar de kans is niet onbestaande dat dit Hongarije en Slovakije zijn en gezien ons land er altijd als de kippen bij was om die landen op hun verantwoordelijkheden te wijzen zou ik er niet van schrikken mochten Fico en Orban nu tranen in hun ogen hebben van het lachen en dat zij vlakaf hun middenvinger zullen opsteken.

De Wever probeert die tanker toch te keren door de begroting op orde te stellen en niet alleen op korte termijn en ook op vlak van defensie steekt België een tandje bij. Dat de realiteit België inhaalt is dan toch niet op het conto van De Wever te schrijven, al heeft hij nu wel de pech premier te zijn in deze woelige tijden. Die gaat niet de gemakkelijke keuzes kunnen maken van eerdere regeringen.

De politie opvorderen om bij Euroclear langs te gaan ? Ze hebben nog altijd België nodig om dit te doen zou ik denken. Zolang wij zeggen van nope dat doen wij niet vissen zij toch evengoed langs het net.

Het is nu ook niet alsof wij 140 miljard hebben liggen bij hen die ze in beslag kunnen nemen
In theorie: De EU kan België de oorlog verklaren en binnen 3 dagen valt ons landje want we hebben 'niks'. :oi22:

Kan De Wever eigenlijk alleen maar bijtreden dat er keiharde garanties worden geëist hoe hard ik ook zou willen dat er een simpele manier was om die rotte Rus zijn geld af te nemen. Soms maak ik mij de bedenking wat het moest geweest zijn als De Croo nog premier was: 'oh ja doe maar in ruil voor een topjob bij de EU (of ergens anders)'.

Jammer natuurlijk dat dit weer de perceptie versterkt van een EU die (opnieuw) niet daadkrachtig en eensgezind optreedt. Onder tussen lacht de Russische dictator weer maar eens in zijn vuistje natuurlijk. Doen wat ie wilt, kinderen vermoorden, kinderen ontvoeren, terroristische aanslagen plegen in Oekraïne, verdragen schenden, mensenrechten schenden, oorlogsmisdaden plegen, cyberaanvallen plegen, hybride aanvallen, dissidenten vermoorden in andere landen, de EU uit mekaar spelen, vriendjes zijn met Noord-Korea, NAVO en EU op alle manieren uitdagen, illegale olietankers over de zeeën laten varen, ...

Maar onze premier zal wel de boeman zijn.

"Hey België, we hebben gezien dat jullie je begroting nog steeds niet op orde hebben. Graag ontvangen wij een plan tegen eind December of anders volgen er economische sancties want het heeft nu toch echt wel lang genoeg geduurd"
"Hey België, als jullie dat geld niet vrijgeven dan verplaatsen wij onze EU instellingen naar andere landen"
"Hey België, zouden jullie graag die pot goud aan Europese subsidies blijven ontvangen?"

Ik volg het niet echt maar als ik mij niet vergis lopen er nog steeds een resem onderzoeken naar Belgische fiscale trucjes voor bedrijven. Trucjes die door de EU bestempeld worden als illegale staatssteun.

En ik ben onvoldoende op de hoogte van Belgische assets in het buitenland maar men zou perfect beslag kunnen leggen op Belgische bedrijven en die hun middelen. Uiteindelijk heeft Rusland dat ook gedaan en daar kraaide ook geen haan naar. Sancties tegen de Belgische maritieme bedrijven kunnen ook effectief zijn aangezien wij een vrij grote vloot hebben en het DWT/capita groter is dan andere EU landen waaronder Nederland, Spanje en Frankrijk. En zijn we al vergeten dat België onder het vergrootgas licht omdat er nog steeds massale hoeveelheden Russisch gas via Zeebrugge passeren? Als de EU morgen op het idee komt om boetes uit te schrijven voor elke ton LNG die geïmporteerd wordt dan zijn wij failliet.

Manieren genoeg lijkt me om ons de arm om te wringen.
De Wever probeert die tanker toch te keren door de begroting op orde te stellen en niet alleen op korte termijn en ook op vlak van defensie steekt België een tandje bij. Dat de realiteit België inhaalt is dan toch niet op het conto van De Wever te schrijven, al heeft hij nu wel de pech premier te zijn in deze woelige tijden. Die gaat niet de gemakkelijke keuzes kunnen maken van eerdere regeringen.
Ik wijs dan ook niet met de vinger naar De Wever.

Misschien is dit wel toneel van het hoogste niveau, zodat het alleen maar lijkt dat de Wever er aan alles aan doet om dit tegen te houden.

Nu blijkt dat als er een meerderheid is van eu landen die de som geld willen vrijmaken, waar vervolgens de Wever blijft protesteren creëer je een beeld dat België er aan alles aan heeft gedaan om dit tegen te houden.

Ik hoop bijna dat bovenstaande de perceptie is. Anders is het maar een zware naai streek van Europa.

En het einde van de Europese gedachte vanaf dat punt.
Dan zal het ieder voor zich gaan zijn naar de toekomst toe.

Al moet ik het nog allemaal zien...
Tjah is het al dan niet door dit voorstel?
Was het dat dan al niet door systematisch toegevingen te doen aan dwarsliggers zoals Hongarije en Polen?
Was het dat dan al niet door de harde maatregelen tegen Griekenland?

Dit het einde van de Europese gedachte noemen is gewoon drama. Alle landen die in het verleden in de clinch zijn gegaan met de commissie zullen hetzelfde argument wel hebben gemaakt.

Heb de video op YouTube moeten gaan zoeken wegens geen reddit, maar holy shit. Wie was het hier nu weer die zij dat kleine fpv drones nooit veel schade zouden kunnen veroorzaken?

von der Leyen. Onbegrijpelijk dat die het nog altijd voor het zeggen heeft in Europa, een holle doos van jewelste.
Ik hoop dat België het been stijf houdt ondanks al die druk.

Is er iemand die warm wordt van Von der Leyen in Europa? Zou beter zijn moesten mensen kunnen stemmen op de Europese leider.
Dat wij de Europese president niet kiezen is ook zo'n belachelijke zever die vooral in extreemrechtse milieus circuleert...
Die president die wordt niet in een labo gekweekt hé. Het zijn de Europese staatshoofden die deze persoon aanduiden (via de Europese raad) en vooralsnog kan jij als kiezer je eigen staatshoofd, in zekere zin, kiezen. Dat je dan als land een bepaald persoon als staatshoofd kiest/aanduid en die vervolgens op von der Leyen stemt is niet de schuld van Europa. Hand in eigen boezem, vraagteken?

edit: schrijffout gecorrigeerd

Laatst bewerkt:
Dat wij de Europese president niet kiezen is ook zo'n belachelijke zever die vooral in extreemrechtse milieus circuleert...
Die president die wordt niet in een labo gekweekt hé. Het zijn de Europese staatshoofden die deze persoon aanduiden (via de Europese raad) en vooralsnog kan jij als kiezer je eigen staatshoofd, in zekere zin, kiezen. Dat je dan als land een bepaald persoon als staatshoofd kiest/aanduid en die vervolgens op von der Leyen stemt is niet de schuld van Europa. Hand in eigen boezem, vraagteken?

edit: schrijffout gecorrigeerd
Von der Leyen komt vanuit het centrum, uw oproep is dan om niet op een centrumpartij te stemmen?

Het zou gewoon de voeling met Europa sterker maken imo. Von der Leyen is iemand die duidelijk weinig voeling heeft met de Europese bevolking en enkel met de hoge stand omgaat.Goed, dat zal bij de meeste politici wel zo zijn, maar ik heb het niet voor haar.

Von der Leyen komt vanuit het centrum, uw oproep is dan om niet op een centrumpartij te stemmen?
Nee mijn oproep is om geen foutieve informatie die op het randje af extreemrechtse propaganda is te verspreiden.
Je stemt wel degelijk op de Europese president, gewoon niet direct. Newsflash! Wij verkiezen in België ook geen ministers of hun kabinet.

edit: 1.000 posts op dit forum :cheer:🎇

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan