Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Jammer" dat ik het niet zo goed kan opvolgen als anders omdat ik op vakantie ben maar dit is al het kaliber van de Mars op Moskou van Prigozhin.
Deze was ik al vergeten :-)
Ben je er nu al uit of de mars van Prigozhin deel uitmaakte van een beredeneerd geniaal plan van Putin?

Niet op de man
Deze was ik al vergeten :)
Ben je er nu al uit of de mars van Prigozhin deel uitmaakte van een beredeneerd geniaal plan van Putin?
Na zijn toeristisch uitje op het Rode Plein zal hij het eens persoonlijk vragen aan Vladimir Vladimirovitsj.

Heerlijk dag met fantastisch nieuws.

Ok, dus Oekraïne zit als vreemd land al 4 dagen Russisch grondgebied te bezetten.
Was dat niet sowieso aanleiding voor een onmiddellijke nucleaire response van Rusland?
Nog een Russische rode lijn die dus dikke bluf was.

Ok, dus Oekraïne zit als vreemd land al 4 dagen Russisch grondgebied te bezetten.
Was dat niet sowieso aanleiding voor een onmiddellijke nucleaire response van Rusland?
Nog een Russische rode lijn die dus dikke bluf was.

Volgens mij moet Rusland zijn bestaan in gevaar zijn, daar zijn we nog niet.

Ik wist het zelf niet, maar er is dus gewoon een Wikipedia artikel over de rode lijnen van Rusland:

"If Russia feels its territorial integrity is threatened, we will use all defense methods at our disposal, and this is not a bluff," the Russian president said.

Ik wist het zelf niet, maar er is dus gewoon een Wikipedia artikel over de rode lijnen van Rusland:

De nucleaire kaart is zelfmoord. Dus zal een rode lijn zeer rekbaar zijn in het geval van weinig andere escalatiemogelijkheden. De Russische territoriale integriteit is de facto geschonden, zonder twijfel. Maar niemand weet wanneer Poetin die drastische stap werkelijk neemt. Mogelijk niet en gaat hij eerder ten onder dan een kernoorlog aan te gaan.

Het nadeel van kernwapens is dat je er enkel mee kan dreigen. De moment dat je ze gebruikt pleeg je zelfmoord en sleur je de rest van de wereld mee. Ik zie die enkel gebruikt worden op een moment dat heel de situatie fubar is. Zoals een hitler in zijn laatste dagen in zijn bunker met het rode leger op een paar km afstand. Had die toen kernwapens gehad, dan hadden we vuurwerk gezien...

-De Oekraïense opmars is in sommige richtingen gestopt en gaat in andere richtingen gewoon verder.
-Sommige bronnen melden dat nieuwe UAF troepen verder zuidelijk de grens zijn over gestoken richting Belitsa over een breed front, Sommige bronnen zeggen dat het hier over een misinterpretatie gaat.
-De Russische troepen die voorlopig de strijd aangaan met de Oekraïners zijn voornamelijk dienstplichtigen die 0,0 militaire opleiding hebben gehad. Een gevangengenomen Rus vraagt zijn moeder in een video om hierover te beginnen protesteren.
-Ivan Popov, een Russische generaal die gearresteerd werd na het vorige Oekraïense offensief wegens "corruptie" is blijkbaar verzeild geraakt bij de FSB. De FSB heeft momenteel ook de leiding over de defensie in Kursk. Sommige analisten denken dat dit is omwille van het feit dat Putin geen 2de grootschalige mobilisatie wilt riskeren en daarom de FSB de kastanjes uit het vuur wil laten halen om zo niet massaal dienstplichtigen te laten afslachten.
-een nieuw steunpakket van de VS bevat 10.000 stuks RAAMS artilleriemunitie.

Wit Rusland zou ook massaal troepen naar de Oekraïense grens aan het verplaatsen zijn. Indien zij zich opnieuw beginnen moeien is mag de NAVO zich echt wel gaan moeien. Grondtroepen in Oekraïne al is het maar om defensieve operaties uit te voeren op Oekraïens grondgebied en luchtaanvallen op strategische en militaire doelwitten in Rusland en Wit-Rusland.

De likes zijn afgezet, maar toch hulde aan @Enforcer om dit zo nauwgezet op te volgen.
Bedankt, maar ik moet zeggen dat ik de laatste paar maanden vooral het opzoekwerk van anderen papagaai. Persoonlijk vond ik mijn oudere "analyses" beter, daar kon ik relatief veel werk in steken en ik had er eerlijk gezegd wel plezier in maar die situatie was bijna niet houdbaar.
Een combinatie van niet veel tijd meer hebben en een zekere Oekraïne moeheid, vooral omdat het front redelijk statisch is (of was :unsure: ).

Er zijn ondertussen beelden opgedoken dat er 2S7 "Pion" mobiel artilleriegeschut naar Koersk onderweg is. En gepantserde genievoertuigen zoals de Wisent, heel veel genievoertuigen. Voor de genievoertuigen kan je een punt maken maar ik vraag mij af waarom de Oekraïners noodzaak hebben om zware artillerie vooruit te schuiven. De Russen hebben wel defensieve posities in die regio maar niet van die grootorde dat je zware artillerie nodig hebt. Misschien dat de UAF nog verder opgerukt is dan we denken?

Lijkt me toch een precaire situatie in Koersk momenteel voor de Oekraïense troepen, maar kan natuurlijk schijn zijn doordat er zo weinig informatie te vinden is over de posities van de UAF main-line. Heel veel berichten en foto's van eenheden die nog tientallen kilometers verder raids uitvoeren en er is heel veel chatter op Russische TG-kanalen dat UAF special forces in de Russische back-line operaties uitvoeren in voertuigen die ze hebben buitgemaakt op de Russen. Ook veel Russische troepen onderweg die van andere plekken van het front zijn weggetrokken. Een paar VDV bataljons, 2 motor-rifle brigades en een hoop andere eenheden. De tik-tok brigade van onze Tsjetsjeense vriend kan natuurlijk ook niet ontbreken. Er zijn al een aantal Russische eenheden die in hinderlagen zijn gelopen die gelegd zijn door kleine mobiele UA eenheden.

Afwachten welke eenheden de Russen naar voor schuiven en welke ROE die zullen volgen. Bij vorige raids werden de ingenomen dorpjes gewoon platgegooid door de Russen maar om nu een stad zoals Sudzha volledig met de grond gelijk te maken kan toch niet verborgen gehouden worden voor het Russische volk?

De tik-tok brigade van onze Tsjetsjeense vriend kan natuurlijk ook niet ontbreken.
:laugh: Maar je hebt gelijk. Dat is gewoon ne "clown" (met veel bloed aan zijn handen).
Moest hij zelf vooraan in de frontlinie staan in Oekraïne, volgens mij is hij persoonlijk dan de eerste die snel een sprintje trekt richting Rusland.

Deze grote operatie in Rusland kan maar beter goed uitpakken voor UA, anders gaat dit toch enorm inhakken op het moraal van de troepen die nog aan het vechten zijn/nog naar het front moeten in UA?

De Olympische Spelen stoppen vanavond. Het is tijd om een versnelling hoger te schakelen in de zomer die nog rest om het drassige weer van de herfst voor te zijn. Zo lijkt het wel.

Er zijn F16's geleverd + nu men groen licht gegeven heeft om Westerse wapens in te zetten op Russisch grondgebied (toch?) kan je maar hopen dat er binnenkort ook Westerse troepen in UA gestationeerd gaan worden om de Russen te verjagen/de UA-Russische grens te bewaken.
Tegelijkertijd kunnen de UA troepen chaos laten ontstaan en angst aanwakkeren bij de Russische bevolking (maar geen aanstalten maken om de Russische bevolking als doelwit te gebruiken in tegenstelling tot wat Rusland doet in UA) in de hoop dat diezelfde bevolking de leiders in Moskou in vraag gaat stellen en daartegen op straat gaat komen.
Wat er nu gaande is zou wel eens verregaande gevolgen kunnen hebben voor het verdere verloop van de oorlog.

De likes zijn afgezet, maar toch hulde aan @Enforcer om dit zo nauwgezet op te volgen.
2nd en ineens ook een shoutout naar @noccy

Ik hoop ook dat dit effectief serieus vruchten afwerpt voor UA. Momenteel moeilijk te voorspellen denk ik. Als ze dit kunnen vasthouden tot en tijdens de onderhandelingen of als ze effectief troepen van het front kunnen wegtrekken en daar RU kunnen terugdringen is het het sowieso waard. Als ze echter zelf hoge verliezen oplopen en uiteindelijk onder druk van de Russische meatgrinder het gebied toch weer uit handen moeten geven zal er echter niet al te positief op teruggeblikt worden. Big gamble met bijbehorende pos/neg payoff. Hopelijk steekt het westen ook weer een tandje bij. Op zn minst toestemming en middelen om die luchthavens van waaruit ze die FABs op het front gooien uit dienst te nemen is een absolute must.

Dat vraag ik me toch wel af: hoe lang gaat Oekraïne dit volhouden? Als ze dat kunnen, hoedje af. Maar als het mislukt zal het zowel bij de mensen in Oekraïne als bij de manschappen die in eigen land tegen de Russen vechten slecht zijn voor de moraal. En zal Poetin dat tevens bij zijn 'thuispubliek' verkopen als een overwinning op de Oekraïners (en bij uitbreiding het westen).

Dat vraag ik me toch wel af: hoe lang gaat Oekraïne dit volhouden? Als ze dat kunnen, hoedje af. Maar als het mislukt zal het zowel bij de mensen in Oekraïne als bij de manschappen die in eigen land tegen de Russen vechten slecht zijn voor de moraal. En zal Poetin dat tevens bij zijn 'thuispubliek' verkopen als een overwinning op de Oekraïners (en bij uitbreiding het westen).
Volgens mij is het eerder de bedoeling van Oekraïne om Poetin uit zijn tent te lokken en te hopen dat hij overemotioneel reageert en bij wijze van spreke 200000 olifanten naar de regio stuurt om 5 muggen dood te meppen. Want ah ja dat is stoer en daarmee toon je dat je een 'sterke leider' bent naar Russische normen. Dan kan hij op zijn borst kloppen dat hij 5 muggen heeft doorgeklopt (maar hij verkoopt dit dan aan zijn bevolking alsof hij 200000 muggen heeft doodgeklopt hé :S )

Maar dat is net wat Oekraïne volgens mij ook wil bereiken. Dat hij aan 'overuse / overkill' gaat doen en zo onnodig véél materiaal, wapens en manschappen gaat uitputten die eigenlijk elders nodig zijn.

Ik kan mij vergissen maar dat is gewoon mijn gedachte die nu in mijn hoofd spookt.

Terug
Bovenaan