Onweer-thread

Leuven is (alweer) geschampt. Juist wat malse regen en een discobar in de lucht. Ondertussen fluit de merel alweer. In Tienen was het er precies goed op.
In Tienen viel het donderdag nog mee. Ik heb 10 mm regen gehad. De Westkant van Tienen en Hoegaarden hebben de volle pot gehad volgens mij
Indien ik de buien- en bliksemradar bekijk gaat het hier enkeel uren heel lelijk doen... Ben benieuwd.
 
Vollen bak aan het bliksemen en aan het donderen. (al is het toch wel heel wat minder dan donderdag nacht)
Maar niet veel regen, alhoewel dat volgens de buienradar wel her geval zou moeten zijn.
 
Zelfde hier in st truiden. 101mm/u voorspeld en nauwelijks nat onder de bomen. Heel veel flitsen maar nauwelijks gedonder.
 
Zelfde hier in st truiden. 101mm/u voorspeld en nauwelijks nat onder de bomen. Heel veel flitsen maar nauwelijks gedonder.
Ah nog iemand van Sint-Truiden.

De hagelkanonnen zijn hier wel serieus aan het schieten, dat is bijna meer kabaal dan van de donder.
 
't Is een heel groot onweersgebied, maar echt hevig is het niet heb ik de indruk. Allez, 't kan wel 20mm geven plaatselijk maar dan over een tijdspanne van enkele uren. Hier nu matige regen, maar nog geen echte zondvloed. En 't is al een uur of 2 bezig zo.
 
Volgens ECMWF/yr.no zal er hier maandag 55mm regen vallen. Dus dat wordt op sommige plaatsen een ramp als die verwachting uitkomt.

Het ergste onweer is nu gepasseerd precies. Mijn regenmeter doet het niet maar er is in de streek tussen de 11 en de 19mm regen gevallen tot nu toe.
 
De voorspellingen voor zware regen komen bijna nooit uit, het is bijna altijd veel minder dan wat ze voorspellen.
En maar goed ook, want anders hadden we al heel vaak met overstromingen gezeten.
 
Rond 03h30 was het hier volle petrol in Oostende.
Dak is beginnen lekken en er kwam water binnen, gelukkig onweer van korte duur.
Vijftal minuten geleden brandweer met loeiende sirenes vertrokken, plezant nachtje.
 
Wanneer je de waarnemingen op KMI bekijkt, lijkt de meeste neerslag in Gent gevallen te zijn. Weerstation van Melle registreerde bijna 45 mm op twee uur tijd. In Zeebrugge viel er ook veel regen (28 mm) maar elders was de neerslag beperkt tot 10-12 mm
 
Gisteren was er hier in Gent wel veel regen.
Het regende hard, niet super hard, maar het bleef wel vrij lang hard regenen.
 
Op 7km van hier gisteren een kleine tornado met gewonden. Eergisteren zaten we letterlijk in Beauraing centrum te eten (en vanavond terug :unsure:).




Zelf was ik helaas te druk bezig met de hond te kalmeren om buiten een kijkje te nemen :frown:
 
Ik was gisteren de hele dag op de karting van Genk. Ik ben daar om 23u vertrokken en toen was het al goed aan het bliksemen daar. Toen ik naar huis reed via Leuven/Brussel eigenlijk het hele traject van Genk tot pakweg Holsbeek heel veel en zotte bliksems gezien met ook dan rond Scherpenheuvel/Aarschot heel veel regen. Echt heel veel.
 
Media noemt een koe hier geen koe. [verbazingwekkend voor sensatiebeluste media] Maar hier is dringend verandering in nodig, omdat velen het beeld hebben dat tornado's niet kunnen in Belgie, wat volstrekt fout is.

100% tornado op basis van foto's (de schade, aard ervan), getuigenissen en radarbeelden (doppler), foto's genomen van de onweersbui die aantonen dat het om een ontwikkelde supercell gaat... . Is zelfs geen twijfel mogelijk. Kan onmogelijk een valwind zijn. Ik begrijp echt niet hoe men het gewoon over zwaar onweer heeft.

Het is volgens weerman Frank Deboosere niet uitgesloten dat het een tornado was, al acht hij de kans groter dat het om een zogenoemde "valwind" ging. "Daarbij zakt samen met snel vallende neerslag ook een heleboel lucht snel naar beneden", legt Deboosere uit. "Op het ogenblik dat die lucht aan grote snelheid de grond raakt wordt die verspreid over het oppervlak en dat veroorzaakt ook veel schade."

De KMI-weerkamer denkt dat na een eerste analyse er voldoende elementen zijn om de windschade in Beauraing toe te schrijven aan een windhoos of tornado. Daarbij beseert ze zich op radarbeelden, computerberekeningen, foto’s ter plaatse genomen en beeldmateriaal.

Frank Deboosere heeft er echt weinig kaas van gegeten imo. Dat hij zich focust op wat meer zijn ding is, en dat is het weerpraatje aan de Vlaming vertellen, maar zich in een discussie mengen over wat een tornado of downburst is, zou hij beter overlaten aan de echte extreemweerkenners.
 
100% tornado op basis van foto's (de schade, aard ervan), getuigenissen en radarbeelden (doppler), foto's genomen van de onweersbui die aantonen dat het om een ontwikkelde supercell gaat... . Is zelfs geen twijfel mogelijk. Kan onmogelijk een valwind zijn. Ik begrijp echt niet hoe men het gewoon over zwaar onweer heeft.



Frank Deboosere heeft er echt weinig kaas van gegeten imo. Dat hij zich focust op wat meer zijn ding is, en dat is het weerpraatje aan de Vlaming vertellen, maar zich in een discussie mengen over wat een tornado of downburst is, zou hij beter overlaten aan de echte extreemweerkenners.
Echte extreemweerkenners... zoals jij?
 
De berichtgeving wat betreft tornado's trekt hier op niet veel. Ze spreken over een mini-tornado of kleine tornado.
Maar als je de schade ziet was dit zeker een EF2 , daarmee zou deze tornado al in de top 11% van de zwaarste tornado's zitten. De meeste tornado's zijn maar EF0 en EF1 tornado's.


Wat bepaalt dan of het een mini-tornado is? De breedte van het schadespoor?

Stukgeslagen ruiten en stukken van daken die tientallen meters ver weggewaaid zijn (bij een aantal huizen is de volledige bovenverdieping weggewaaid), dat wijst op een tornado.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan