Onderhandelen over extralegale voordelen

Als er een transparant systeem is zodanig dat je ook aanspraak kan maken op die dagen geen probleem.

Vb cafetaria plan, recuperatie door nachten, anciënniteit, leeftijd, ...

Maar gewoon zo omdat je het toevallig gaan vragen bent... Neen bedankt
Wij als zaakvoerders hebben zelf het gesprek gestart, dus er is niets gevraagd. Jij zou de 10 extra dagen niet aannemen met als reden, de rest krijgt het niet dus ik moet ze ook niet hebben?

Het is gewoon slecht personeelsbeleid. Nogal leuk dat jouw collega's meer verlof hebben met een betere wagen rijden of een andere premie krijgen. Dit roept gewoon onnodige frustraties op bij de anderen.

Net dat au tete du client beleid zorgt ervoor dat er velen een afkeer hebben van KMO structuur. Een voordeel, enkel maar voor de persoon in kwestie. Een nadeel voor het bedrijf want die moet dan een soort van koehandel gaan starten met al de rest zodanig dat ze tevreden zijn.
Niet mee akkoord. In de desbetreffende KMO zal de persoon met 10 extra verlofdagen dat niet zomaar gekregen hebben door het eventjes te gaan vragen en zal de werkgever niet gezegd hebben "goh ja, waarom niet... Alé, tis goed, 10 extra verlofdagen!". Daar zit een redenering en motivering achter dat naar de collega's ook netjes verantwoord wordt.

1 van onze toppers heeft nog maar 4 jaar dienst en heeft reeds een salariswagen + tankkaart gekregen terwijl dat een salariswagen pas vanaf jaar 5 is en tankkaart vanaf jaar 6 of 7. We hebben nu 2 andere collega's die ook aan 4 jaar zitten, denk je dat zij komen mekkeren "seg, Joske heeft dat gekregen dus wij willen dat ook". Neen... Omdat we gecommuniceerd hebben dat Joske zodanig goede prestaties neerlegt dat we voor hem de uitzondering gemaakt hebben om dat vroeger te geven.

Niemand die daarom mekkert omdat ze weten dat als ze idem beloning willen, ze maar idem moeten presteren als Joske...

-edit- Dat kan natuurlijk wel alleen als je collega's hebt met hersenen die een beetje logica hanteren en niet gewoon zoals kippen zonder kop herhalen "hij heeft dat, ik wil dat!!". Open dialoog tussen de collega's en dan kan dat allemaal.

edit- Dat kan natuurlijk wel alleen als je collega's hebt met hersenen die een beetje logica hanteren en niet gewoon zoals kippen zonder kop herhalen "hij heeft dat, ik wil dat!!". Open dialoog tussen de collega's en dan kan dat allemaal.
Leuk in een kleine structuur, maar vanaf een bepaalde massa kan je er maar beter mee stoppen tenzij ge graag continue bezig bent met onderhandelen.

Maar het is duidelijk dat jullie fan zijn van op de kop en ontransparante loonsbeleid.

Geen probleem, maar onthoud gewoon dat er een reden is waarom geen enkel bedrijf met personeelsleden in de 100-tallen of meer jullie systeem nog hanteert.

Zelf in een transparant beleid zijn er genoeg mogelijkheden om de juiste mensen te belonen zonder dat iedereen hetzelfde loon, bonus en extralegale voordelen moet hebben.

Leuk in een kleine structuur, maar vanaf een bepaalde massa kan je er maar beter mee stoppen tenzij ge graag continue bezig bent met onderhandelen.

Maar het is duidelijk dat jullie fan zijn van op de kop en ontransparante loonsbeleid.

Geen probleem, maar onthoud gewoon dat er een reden is waarom geen enkel bedrijf met personeelsleden in de 100-tallen of meer jullie systeem nog hanteert.

Zelf in een transparant beleid zijn er genoeg mogelijkheden om de juiste mensen te belonen zonder dat iedereen hetzelfde loon, bonus en extralegale voordelen moet hebben.
Tjah, moet je je als kleine KMO bezighouden met hoe een bedrijf van 100 of meer personeelsleden zich bezighoudt?

Denk het ni hé... Dat het niet transparant is, is trouwens zever in pakskes. Het is zo transparant als maar zijn kan, lees aub mijn post, het wordt nl. gecommuniceerd en beredeneerd overgebracht aan de collega's, het wordt niet zomaar verborgen. Dat jij niet begrijpt wat dan precies de maatstaf is, geen probleem, je werkt er ook niet dus is dat logisch. Maar transparant is het wel zeker hoor...

Je spreekt in je post ervoor over mensen een budget te geven voor een wagen (en als ik het goed begrijp dus verschillende budgetten voor verschillende mensen?)... Hoe is dat dan transparanter, Joske krijgt 1.000 EUR maandelijks wagenbudget, Janneke maar 750 EUR en dus mindere categorie wagen. Ook niet bepaald transparant lijkt me?

Neen, je kan toch een budget geven en de mensen dan vrije keuze in dat budget?

Een cafetariaplan dan? Het enige wat ze in onze KMO niet willen introduceren is een cafetariaplan, omdat het te ingewikkeld is en implementatie te duur.
Mobiliteitsbudget (toen nog cash for car) hebben ze énkel voor mij ingevoerd. Groepsverzekering, warrants, ziekteverzekering,…allemaal geen enkel probleem. Maar een cafetariaplan heeft blijkbaar heel wat vaste kosten.
Dus dan kan je als KMO beter die optie openlaten om het onderhandelbaar te maken, toch?

Akkoord dat bedrijven met honderden werknemers niet op die manier kunnen werken, maar moet je een KMO van 10 man gaan runnen als een multinational omdat je misschien over 20 jaar een paar honderd werknemers hebt?

Just saying, maar ik weet een bedrijf met een stuk meer dan 100 werknemers waar de high performers toch serieus beter verloond worden dan de rest. Terwijl hun functietitel gelijk is.
En het zou me verbazen mocht dit een unicum zijn.

Lijkt me allemaal zo vermoeiend dat constant "high performer" zijn en dan hengelen naar extraatjes van je baasje.

Terug
Bovenaan