Album of the week Mogwai - Mr. Beast

verrassend goed, deed mij wat denken aan 'we lost the sea', en dat is goed want die band is de enige soort rock waar ik echt naar kan luisteren.
Die rustigere momenten icm de wall of sound kan soms echt verhalend werken, eb en vloed.

'We're No Here' is de top track met echte progression in. Die breakdown op het einde is geniaal. Elk instrument zingt mee en laat u meeduiken in die wall of sound. Die muur viel hier feitelijk nog goed mee, die was tenminste (gemakkelijk) te onderscheiden in stenen.


Inderdaad lekkere plaat, "A Gallant Gentleman" staat hier nu en dan wel eens op.

On-topic: mooie keuze, Mr. Beast, maar "Come On, Die Young" blijft voor mij wel hun sterkste plaat. Christmas Steps is denk ik hét nummer dat mij destijds (begin jaren 2000) helemaal into het genre heeft gezogen en sindsdien nooit helemaal heeft losgelaten. Die opbouw is fenomenaal en is op zich een cleane versie van de vuile takkeherrie (en dit bedoel ik positief) die GY!BE soms maakt.

Morgen Mr. Beast toch nog eens opleggen, al is 't maar omdat het de hele opzet van het topique is!
 
Ik zag de threadtitel en dacht dat ik naar elektronische muziek zou gaan luisteren ondanks de RHCP hints in andere threads, maar dat pakte even anders uit. Iemand een idee met welke band ik ze dan verwissel op basis van naam?


Ik had dat ook toen ik Mogwai leerde kennen! Denk dat het deze band was, wat kan kloppen gezien het jaar dat dit nummer uit kwam.

En als het dat niet is, zit ge maar mooi weer zonder enige reden voor het eerst sinds 1999 met dit kutnummer in uw hoofd. Sorry!
 
Ah, @BearPils, de enige man die het zich blijkbaar kan veroorloven om een album ver na de maandagmorgenklok van negenen te posten zonder enige commentaar. Speciaal. Eens kijken welk van de twee het is! Ik ken Mogwai enkel van naam, verder niets. Maar echt niets. Ik zag de threadtitel en dacht dat ik naar elektronische muziek zou gaan luisteren ondanks de RHCP hints in andere threads, maar dat pakte even anders uit. Iemand een idee met welke band ik ze dan verwissel op basis van naam? Gitaargeweld en explosief volgens de openingspost, en voor een keer geen metal, dat zou me keihard moeten liggen. Qua moderne Schotse gitaren ken ik enkel wat singles van Biffy Clyro, denk ik, en ik hoop echt dat dit daar niet op trekt. Die reacties hier van de groten van dit subforum deden me even fronsen, serieus hoge verwachtingen opeens. Toch totdat er over post-rock begonnen werd, ik heb geen idee wat het is maar dat soort snobgenretermen die ik vooral in @Lakigigar zijn multiposts in de lastfmthread verwacht kan niet veel goeds voorspellen. Verwachtingen terug omlaag met een kwart, het is wat het is, eens luisteren.
Haha, mijn smaak gaat nogal breed hoor.
Om dit aan te tonen, enkele albums uit mijn shortlist voor deze week:
  • Mark Knopfler - Privateering
  • The Mars Volta - The Bedlam in Goliath
  • Justice - Justice
En ja, wat is post-rock, geen idee eigenlijk. Uiteindelijk kan je blijven knippen tot elke band zijn eigen subgenre wordt.
De beste omschrijving die ik kan geven: "een melodieus kabbelend beekje dat plots overgaat in een wild kolkende rivier om vervolgens in een kalm bergmeer uit te komen waar dan een gletsjer in stort".

Auto Rock is een melodieus en gelaagd begin, mooi. Nogal braafjes en voor mij te lang voor wat er gebeurt, in het midden lijkt dat nog in orde te komen maar in die laatste minuut glijd ik toch af. Glasgow Mega-Snake, si señores, kort en krachtig. Niet erg krachtig, beetje te licht die gitaar. Maar wel goed! Wel het type onnozele titel dat ik verwacht bij snobgenres overigens. Die drum op Acid Food heb ik echt niet graag, die verstoorde langgerekte snare maakt me gek. Het nummer zelf deed me ook niet veel, beetje slackerig zonder die beloofde wall of sound, nogal saai na Glasgow Mega-Snake. Wel al wat zang te bespeuren, dus cava nog qua afwisseling. Misschien ook omdat ik nog altijd aan het nadenken ben over aan wat het vorige nummer me deed denken. Vlug even de eerste vijf pagina's van similar artists op last.fm gecheckt maar daar ken ik enkel Oceansize van dus geen idee. Travel Is Dangerous wordt terug wat ruiger, maar blijft tegelijk braafjes. Weer fijn om te luisteren verder, fijn geluid, fijne melodie en fijn nummer in zijn geheel maar het pakt me niet echt, het mist pit. Ik hoop dat de post in post-rock niet voor het gebrek aan pit staat.

Team Handed snap ik niet. Ik wacht ... en ik wacht ... maar er gebeurt niets. Friend of the Night snap ik ook niet. Ik wacht ... en ik wacht ... maar er gebeurt niets. Wel, toch al meer dan het vorige nummer maar veel te clean en kalm qua geluid. Sfeervolle laatste anderhalve minuut, dat wel. Een duidelijk dipje in het midden van de plaat. Ik kan ook niet inschatten hoe moeilijk zoiets is op gitaar, ik denk weinig virtuositeit te horen maar dat kan fout zijn. De drums zijn alvast heel simpel. Emergency Trap vind ik terug goed, met de gitaar in het eerste deel en de drum in het tweede deel maar opnieuw, en excuses om alweer hetzelfde te moeten typen: te soft. Dat iemand eens wat peper in de bandleden hun poep steekt. Folk Death 95 lijkt die broodnodige kruiding te brengen met alweer een mooie opbouw, maar schiet ook weer tekort uiteindelijk, dit stramien is het manco van deze plaat. I Chose Horses heb ik de eerste luisterbeurt uitgeluisterd maar de tweede keer geskipt, spreekt voor zich IMO.

Jajaja We're No Here yihaaaa, eindelijk eens wat actie godverdomme. Blazen. En direct van bij het begin, een heel album op gewacht. Het was na dit begin dat me te binnen schoot aan wat het mij persoonlijk deed denken: een slappe versie van Deftones. Die brengen toch ook dit soort rustigere delen (soortgelijk, niet identiek) maar kunnen daar dan wel Chino zijn heerlijk geschreeuw en een échte gitaar- en andere instrumentenmuur tegenover stellen bovenop meer variatie. Geen erg, gewoon een topband en er is altijd wel iemand beter dan u, zelfs een band die verkeerdelijk op de numetalhoop werd gegooid indertijd. We're No Here is misschien ook wat toegankelijker, zwaardere riffs als basis met een duidelijke en uitgerekte schellere lead erover. Rond 3:15 een vreemd geluid, misschien om bij te dragen aan de sfeer maar het verdwijnt even plots als dat het gekomen is, buh. Dikke afsluiter alleszins.

Glasgow Mega-Snake en We're No Here als toppers, zeker die laatste toch. Als hun andere platen of nummers meer die kracht hebben en minder van dat halfzachte sfeergedoe, laat het me weten en dan doorklief ik die aangerade songs ook even. Als het echter meer van hetzelfde is, ga ik passen. Tien albums van dit gaat het niet doen, wat spijtig is gezien dat het me zou moeten liggen. Maar ik denk dat ik wel tien nummers uit die hele discografie zou kunnen halen die aanleunen bij We're No Here en dat zou plezant zijn voor een klein playlistje van een net ontdekte artiest. In afwachting van antwoorden op die vraag begin ik nog eens aan mijn Deftonesfavorietjes, dank voor dat alvast.

Na deze plaat weet ik wel nog altijd niet wat post-rock is, op basis hiervan zou ik zeggen gitaarmuziek waar gezamenlijke sfeer en een beperkte melodie centraal staan in plaats van individuele kunde en zanglijnen, maar ook dat kan mis zijn. De bassist van Mogwai moet er alvast niets van weten, dus respect: "You get bands like Tortoise, we’re nothing like Tortoise, we’re completely different. So it’s a pretty vague term. It’s a pretty lazy term, lazy on the media’s front. They don’t really know what sort of music it is. If it’s not straight-ahead rock n’ roll, then it’s post rock. It’s a bit miserable, so we’ll call it post rock. It’s stupid. Like Stuart always says, post rock is when you get drunk and chase girls.” Goed voor hem, al zal het voor de luisteraar wel cool blijven om zich te kunnen onderscheiden dus denk maar niet dat die eigenlijke maker van de muziek zullen volgen!
Ik kan je wel volgen dat vooral het begin van het album en het einde top zijn, vooral 'We're no here' grijpt je direct naar de keel. Maar voor mij is het meer melodieuze ook net waarom ik fan ben van deze band. Voor het hardere werk zou ik zeggen zet 'Come on die young 'eens op...

Ne postrock playlist zonder Red Sparowes? :unsure:
Geen zorgen, die stonden al in mijn eigen playlist ;)

Oké het album Mr. Beast aan het luisteren en blijkbaar volgens RYM nooit eerder een nummer van Mogwai beluisterd (ik kan me ook niet herinneren dit ooit gedaan te hebben, dus dat klopt). Young Team (1997) - best gewaardeerde en meest beluisterde album op de muzieksites en As The Love Continues (2021) - door de elektronische en shoegaze invloeden, luister ik later eens.

Gohja, duurde even tegen dat ik erin kwam, maar het album groeide wel tijdens mijn luisterbeurt. Ik vind het wel een goed album, maar persoonlijk heb ik liever iets meer stem en een ander gitaargeluid. Maar over het algemeen een gewoon goed album. Acid Food, I Chose No Horses en We're No Here zijn de beste nummers. Team Handed de minste.
Het gebrek aan stem is voor mij (en vele anderen hier) net een pluspunt, de instrumenten nemen dat werk over waardoor je net die typische Mogwai-sound krijgt.
Het vroegere werk is wat steviger, dit album is na een paar rustigere albums terug wat steviger, maar dat echte gitaargeweld van in de beginjaren heb je minder in de latere albums. Er komt in die albums ook wat meer elektronica aan te pas, wat misschien wel meer jouw ding is?!
 
Laatst bewerkt:
Heb nu ook het laatste album naar geluisterd. Misschien ligt het me qua sound inderdaad iets beter, maar ik vind het gewoon niet beklijvend genoeg. Misschien te weinig variatie ook. Voor mij ontbreekt het wat. Ik vind het allemaal te gladjes, te weinig stemgeluid, kort gezegd te weinig emotie, vrees ik. Maar ik kan er de vinger moeilijk opleggen. Slecht is het niet, misschien moet het groeien. Maar het is niet echt iets dat ik veel ga opleggen, vrees ik (en dat heb ik wel met soortgelijke dingen vaker als Boards of Canada). Het is niet echt mijn "elektronische" muziek ook, qua elektronische sound die geïncorporeerd wordt.
 
En ja, wat is post-rock, geen idee eigenlijk. Uiteindelijk kan je blijven knippen tot elke band zijn eigen subgenre wordt.
De beste omschrijving die ik kan geven: "een melodieus kabbelend beekje dat plots overgaat in een wild kolkende rivier om vervolgens in een kalm bergmeer uit te komen waar dan een gletsjer in stort".
Al die Icelandic imagery is een van de redenen waarom ik een tijd echt genoeg had van post rock. Slaat nergens op, dat besef ik wel, en er zijn heel wat bands uit het genre waar ik graag naar luister. Maar de associatie is er nog steeds.
 
Ik luister eigenlijk te weinig post-rock hoor. Ik denk dat je daarin een verkeerd beeld hebt. [...] Verder ben ik geen snob, als ik een snob was,
Die vreselijk intelligente @Lint heeft dat ooit eens aangehaald in een ander topic dat ik gelezen heb, dat is wat ik wou onderstrepen. Niet dat ge een snob zijt, wel dat ge (en zeker ook anderen in het algemeen) snobistisch overkomt bij het indelen in genres, subgenres, subsubsupersubgenres, etc. Als er iemand begint te goochelen met van die genretermen, denk ik aan u op dit forum omdat ge daar graag mee uitpakt in onder andere die lastfmthread. Dat was het, en ge moogt dat blijven doen als ge wilt.

Dat ik dan een quote terugvind van de bassist die een genreterm voor zijn band zo beschrijft, maakt het helemaal af natuurlijk.

@Gavin Als je zware "post-" gitaren wil die Deftones laten klinken als de teletubbies kan je steeds beginnen met Neurosis. :unsure:
Da's me weer net iets té in de andere richting. :D
Deftones vind ik ideaal omdat die net de juiste mix hebben voor mij van zachte stukken, sfeerstukken, geschreeuw, toegankelijke melodietjes, instrumentale delen, gitaargeluid, ... zonder uit de bocht te gaan of naar een extremer type te neigen. En zeker ook niet alle nummers hoor. Na een vlugge Google heb ik gezien dat Mogwai en Chino plannen hadden om samen te werken maar dat het niet is doorgegaan, dus ik zat er toch niet zo ver af dan!

Maar toch bedankt!


Ik had dat ook toen ik Mogwai leerde kennen! Denk dat het deze band was, wat kan kloppen gezien het jaar dat dit nummer uit kwam.

En als het dat niet is, zit ge maar mooi weer zonder enige reden voor het eerst sinds 1999 met dit kutnummer in uw hoofd. Sorry!
Ik ken Moloko, die naam begint ook met Mo, en ik ken dat nummer, dus dat zou best eens kunnen!

Ik kan je wel volgen dat vooral het begin van het album en het einde top zijn, vooral 'Where no here' grijpt je direct naar de keel. Maar voor mij is het meer melodieuze ook net waarom ik fan ben van deze band. Voor het hardere werk zou ik zeggen zet 'Come on die young 'eens op...
Drie dingen, beerbier:
  1. Waarom schrijft gij nu ostentatief Where in plaats van We're terwijl dit uw eigen favoriete CD is? Ik vind nergens iets van Where, overal staat het als We're. Wat mis ik?!
  2. In mijn eerste post moest er voor die "Eens kijken welk van de twee het is!" nog "ofwel vertrouwen ze u, ofwel is er geen interesse" staan, maar dit forum slaat soms niet alles op wat ik hier typ als draft. Het is het eerste gebleken dus.
  3. Ik heb Come On Die Young een keertje opgezet: eerste drie nummers is er niets van het hardere werk te vinden, Year 2000/Kappa erna is licht ruiger met wat minieme distortion, May Nothing heeft een kort stukje hevigheid in de lange playtime, How The Dogs is niets, Ex-Cowboy heeft een kleine maar nog brave uitbarsting .... enkel Christmas Steps kon me bekoren, en dan vooral het dreigende vanaf 3:48. Maar dan vond ik Mr. Beast toch een pak beter precies, en niets komt in de buurt van We're/Where No Here IMO. Dus goede initiële keuze!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Drie dingen, beerbier:
  1. Waarom schrijft gij nu ostentatief Where in plaats van We're terwijl dit uw eigen favoriete CD is? Ik vind nergens iets van Where, overal staat het als We're. Wat mis ik?!
  2. In mijn eerste post moest er voor die "Eens kijken welk van de twee het is!" nog "ofwel vertrouwen ze u, ofwel is er geen interesse" staan, maar dit forum slaat soms niet alles op wat ik hier typ als draft. Het is het eerste gebleken dus.
  3. Ik heb Come On Die Young een keertje opgezet: eerste drie nummers is er niets van het hardere werk te vinden, Year 2000/Kappa erna is licht ruiger met wat minieme distortion, May Nothing heeft een kort stukje hevigheid in de lange playtime, How The Dogs is niets, Ex-Cowboy heeft een kleine maar nog brave uitbarsting .... enkel Christmas Steps kon me bekoren, en dan vooral het dreigende vanaf 3:48. Maar dan vond ik Mr. Beast toch een pak beter precies, en niets komt in de buurt van We're/Where No Here IMO. Dus goede initiële keuze!
Drie antwoorden:
  1. Ik zou het op dyslexie kunnen steken, maar ik denk eerder dat het mijn ADHD-kantje is die zijn tekst niet naleest :unsure: , dit album is trouwens niet mijn favoriete (misschien wel dat van Mogwai). Ik vond het gewoon een interessant album om hier te droppen.
  2. In de week ben ik hier altijd trouw aanwezig, misschien daarmee en hoewel ik niet zo welbespraakt ben als sommigen hier probeer ik wel altijd mee te doen met dit concept. Beetje zonde dat er iemand moeite doet om een album uit te zoeken waar dan weinig of geen reactie op komt.
  3. Danku!
 
Laatst bewerkt:
Wat een geleuter. Waar zit uw hoofd als je op een muziekforum gaat doen alsof postrock 1 of andere obscure snobistische term is? We zullen misschien gewoon alle muziek met gitaren rock noemen en alles zonder gitaren dubstep. Of beter nog we stoppen gewoon met taal en knorren enkel nog naar elkaar. Iedereen gelijk.
Genres dienen om een referentiekader te geven als we over muziek praten, wat heel erg handig is als je, zoals de mensen hier, met veel verschillende soorten muziek bezig bent. En de muzikant zelf (die trouwens net klaagt dat de term niet specifiek genoeg is) mag zichzelf dan wel graag als uniek beschouwen maar als iemand zegt dat iets een postrocksound heeft dan heb ik een goed beeld van wat ik ongeveer mag verwachten. Jij blijkbaar niet, en dat is uiteraard geen enkel probleem maar gebruik uw onwetendheid dan niet als een ereteken om neer te kijken op mensen die wel effectief de moeite doen om hun blik wat te verruimen. Er zijn al genoeg onderdelen op dit forum waar dat soort misplaatst superioriteitsgevoel een godsdienst is.

Anyway,
ujJsq3s.png
 
De eerste keer dat ik Thomas Pridgen aan het werk hoorde was ik echt compleet omvergeblazen. Now that you mention it, ik denk zelfs dat ze een album hebben waar ik nog nooit naar geluisterd heb. Straks eens nakijken of dat zo is.

Die gast is echt een held. Voor mij maakt die ook gewoon The Mars Volta tot wat het is. Geniale drummer. En live mannekes toch :drool:
 
Ik begrijp het niet hoor, je doet nu gewoon precies alsof post-rock gewoon één of andere obscure term is, en zoals utred zegt: dit is een muziekforum?

Ik snap ook niet hoe genreverdelingen snobistisch kunnen overkomen. Autistisch misschien wel. Maar genres zorgen er wel voor dat je een beter idee hebt of een album of groep je kan liggen, en vind ik vooral handig bij het zoeken naar soortgelijke dingen, en genres is ook heel handig met betrekking op muziekgeschiedenis omdat je via genres je terug kan gaan in de tijd en de oorsprong en ontstaan en inspiratiebronnen van het genre nabij kan bekijken. Natuurlijk is het allemaal complexer dan dat, en kun je andere invloedsbronnen incorporeren met de sound van een specifiek genre, en blijven genres evolueren, en is elk ander album anders, of soms moeilijk te catagoriseren, maar dat is ook niet erg.

Maar het onderverdelen in genres, vind ik over het algemeen wel een meerwaarde.
 
Wat een geleuter. Waar zit uw hoofd als je op een muziekforum gaat doen alsof postrock 1 of andere obscure snobistische term is? We zullen misschien gewoon alle muziek met gitaren rock noemen en alles zonder gitaren dubstep. Of beter nog we stoppen gewoon met taal en knorren enkel nog naar elkaar. Iedereen gelijk.
Genres dienen om een referentiekader te geven als we over muziek praten, wat heel erg handig is als je, zoals de mensen hier, met veel verschillende soorten muziek bezig bent. En de muzikant zelf (die trouwens net klaagt dat de term niet specifiek genoeg is) mag zichzelf dan wel graag als uniek beschouwen maar als iemand zegt dat iets een postrocksound heeft dan heb ik een goed beeld van wat ik ongeveer mag verwachten. Jij blijkbaar niet, en dat is uiteraard geen enkel probleem maar gebruik uw onwetendheid dan niet als een ereteken om neer te kijken op mensen die wel effectief de moeite doen om hun blik wat te verruimen. Er zijn al genoeg onderdelen op dit forum waar dat soort misplaatst superioriteitsgevoel een godsdienst is.

Anyway,
ujJsq3s.png

oPok0Ir.jpg


Snob high five!
 
Maar het onderverdelen in genres, vind ik over het algemeen wel een meerwaarde.
Tot op zekere hoogte. Die post van Lint waar Gavin naar refereert en waarin hij u een snob noemt, daar kan ik mij helemaal in vinden hoor.
Maar: you do you!

Postrock is nu wel echt een zeer algemene, zelfs brede term.
 
@BearPils: Ik ken nagenoeg niks van de muziek van Mogwai. Ik heb het album op de achtergrond gespeeld, en kon het wel goed smaken :thumb:. Ik vind het sowieso altijd leuk, als het AOTW iets is dat ik niet (goed) ken!!!!
Een "achtergrond-luister-sessie" is imo echter geen basis om een waardige post neer te pleuren. Dus ik ben u een betere sessie + post schuldig. Echter loop ik wat achter (sinds Janes Addiction), en werk ik eerst iedereen af in volgorde. Dus euh, tot binnen een maand ofzo :unsure:.


We zullen misschien gewoon alle muziek met gitaren rock noemen en alles zonder gitaren dubstep.
Vervang "dubstep" door "electro", en dat is basically wat ik doe :laugh:
 
Tot op zekere hoogte. Die post van Lint waar Gavin naar refereert en waarin hij u een snob noemt, daar kan ik mij helemaal in vinden hoor.
Maar: you do you!

Postrock is nu wel echt een zeer algemene, zelfs brede term.
Mwah,
ik denk ook wel dat Gavin op dat vlak behoorlijk hypocriet is. Als je het lef hebt om iemand een snob te noemen, denk ik dat je zelf niet beter bent op dat vlak. Bescheiden mensen zouden de discussie niet starten en de aanval laten voor wat het is. Op het einde van de dag ben ik een muziekliefhebber, ongeacht of ik nu snob of niet ben, en ben ik daar gepassioneerd mee bezig. Als dat jaloezie of frustratie opwekt, is dat niet mijn probleem. Ik gebruik dit forum om nieuwe muziek te leren kennen, omdat ik te veel eenzijdig muziek luister, en tegelijkertijd ook omdat ik mijn passie wil delen met anderen.

Als anderen dat "snobistisch" of "elitair" vinden overkomen, dan is dat maar zo. Maar ik zal mijn gedrag er niet voor laten. Zoals jij zegt: "you do you", en dat zal ik zeker blijven doen. ;)
 
Zullen we de discussie rond snobisme misschien verkassen naar een plaats waar het beter past?
Bvb mijn Jethro Tull AOTW (want prog rock = auto blasé snobisme) ... of gewoon P&A?

Edit: Ik gok trouwens niet dat noch @Gavin noch @Nahrtent het noodzakelijk aanvallend bedoelden naar @Lakigigar, eerder "lol kijk eens, zoveel random genre woorden".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan