Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
De brocolis blijven maar komen hier....

Eerste lemon drop pepers bijna oogstklaar.

Ik doe eventjes een grote onkruid-wieden-sessie voor ik hier foto's post. :rofl:

De brocolis blijven maar komen hier....

Eerste lemon drop pepers bijna oogstklaar.

Ik doe eventjes een grote onkruid-wieden-sessie voor ik hier foto's post. :rofl:

Onkruid gaat idd nogal een gang momenteel... Maar toch heel graag foto's! :)

Ik dacht dat ze net klein zijn, ze zijn kleiner dan een gebald vuistje. :tongue: Staan hier in compostgrond met mestkorrels er door, veel zon.

Haha, die van mij groeien in de lengte dan :) Zal een ander ras zijn (ik meen dat ze eerder voorzien waren op najaarsteelt).

Nog 3 broccoli. Dikste 450gram :cool:

Ook de eerste deftige romanesco bloemkool ever geoogst. 10cm doorsnee. Volgende week gaan de bloemkolen klaar zijn en is het velden leeg. Wordt tijd, dat wordt het courgette veld !

Eerste worteltjes geoogst en eerste look. Te vroeg nog voor look!:clap:

Mijn look krijgt knobbels in de stengel, zou van stress komen lees ik maar voor de rest kan het geen kwaad denk ik?

Gaat hier een magere oogst worden dit eerste jaar.. radijzen die last hebben van slakken en (ik denk) koolvliegen, en nu is er iets dat het loof van mijn wortelen wegvreet, heb er nog 2 van de 20 over :s

Insectennet is de way to go.

Ik span permanent net over radijzen, wortel, ui, prei, look , kolen. Geen last dan

Ik heb qua kolen maar 4 koolrabi’s staan, aan de voet wat afgedekt met mulch en hopen dat de koolvlieg er zo niet aan kan.

Chili pepers gaan lekker hard nu. Komende weken vlot 20 jalapenos oogsten denk ik.

Tomaten in volle grond zijn ook tevree, elke ochtend aan het gutteren laatste dagen 😊

Mijn bonen hebben het ook enorm goed, die gaan stilaan over tot bloemvorming.

Reserve chili’s in volle grond doen het nog rustig aan.

Komkommer is ook vertrokken, en mijn cucamelon heeft een 2e stengel gemaakt, die houdt echt van warmte en droogte 🤩

En, hoe gaat het met jullie moestuintjes? De zomergroenten zijn mooi aan het ontwikkelen hier, op één komkommer- en één courgetteplant na die het moeilijk hebben met de bladluizen.

De jalapeno is nu in overdrive gegaan, er hangen ongeveer 30-40 pepers te rijpen. Prachtig om zien. En ze zijn best heet!
Ook de poblano draagt al meerdere grote vruchten.

De award voor schizofrene plant gaat toch naar de cucamelon, 2 weken geleden was dat nog een schriel, teer en kwetsbaar plantje. Sindsdien is de hoofdstengel stevig aan het klimmen en heeft ie 2 nieuwe stengels gemaakt, klaar om het hele klimrek te overwoekeren :D

Ik heb de indruk dat mijn moestuinbakken (+-40cm hoog) in dit weer snel beginnen uit te drogen.
Normaal mulch ik in de moestuin altijd met wat stroo van de boer. Maar zou ik niet gewoon mijn grasmaaisel hier mogen tussen gooien?

Mijn bakken zijn nog maar nieuw, en pas gevuld met mooie potgrond en compost. Zou het kwaad kunnen om daar gras in de kieperen? Het lijkt me zonde om mijn mooie aarde te vervuilen :scream:

Moestuinbakken drogen sowieso snel uit. Ik leg wat schors rond m’n groenten die gevoeliger zijn aan droogte maar die bakken krijgen sowieso elke dag 1-2 keer water met dit weer.

De rest in de moestuin heeft er weinig last van, je ziet wel dat het grondwaterpeil goed aangevuld was.

Van mijn 40tal peper-/paprikaplanten heeft er nu eentje 2 bloemetjes, bij de rest begint het zeer langzaamaan te komen.
Tomatenplanten groeien enorm en zijn toch al 1 tot bijna 2m hoog 😳 heel veel bloemen maar voorlopig maar 1 coeur de boeuf-tomaat die serieuze proporties aanneemt maar nog niet rijp is (als die al zal rijpen zelfs?).
1 van de 2 San Marzano is nog altijd even groot als bij het planten nu een maand geleden. Die blijft mooi volgroen en leeft dus duidelijk wel, maar groeit geen cm... Weggooien? De andere is al 3x zo groot..

Buiten:
- Ajuinen (sjalot en rode ui): loof begint stilaan geel te worden en slap te hangen. Dat is een teken dat ze stilaan richting rijp gaan? Is dat niet vroeg?
- Pastinaak: zijn een enorme groeispurt aan 't inzetten, loof is nu zo'n 20-30cm
- Bloemkool: die lijken wat stilgevallen te zijn, planten zijn nu zo'n 30cm hoog/doorsnede en bewegen voorlopig niet veel
- Wortels: sja, weinig aan te zien, loof (en het onkruid tussenin...) groeit gestaag. Onkruid kan ik moeilijk trekken zonder de wortels mee te trekken...
- Radijzen: 8 dagen geleden 2x 3lm gezaaid, twee soorten. De ene soort is volledig uitgekomen, van de andere is er welgeteld 1 zaadje gekiemd... Geef ik het nog tijd of is het per definitie gepasseerd en zaai ik opnieuw?
- Broccoli: 2 stuks zijn mooi aan het groeien, numero 3 blijft wat achter
- Romanesco: 1 gesneuveld, 2 andere zijn gigantische planten aan het worden maar voorlopig geen romanesco te bespeuren
- Pompoen: 1x butternut 1x uchiki kuri. Beiden zijn mooi aan het groeien, worden elke dag duidelijk groter...
- Zoete aardappel: traag maar gestaag aan het groeien
- Zeekraal: duidelijk aan het groeien, maar ik ga nog mogen sparen willen we daar met 2 eens van kunnen eten 😛

Die tomaten die achter blijven, zitten die planten goed in de grond?

Giet er eens 2l water op en goed aanduwen. Misschien zit die nog altijd in zijn startkluit te eten....

Ajuinen zijn wel ongeveer nu oogstklaar als je ze vroeg gezet hebt (pootuien verinderstel ik?)

Hier ook romanesco van 1m plant en maar 10cm kool :cautious:

De rest, geduld hebben.

Die tomaten die achter blijven, zitten die planten goed in de grond?

Giet er eens 2l water op en goed aanduwen. Misschien zit die nog altijd in zijn startkluit te eten....

Ajuinen zijn wel ongeveer nu oogstklaar als je ze vroeg gezet hebt (pootuien verinderstel ik?)

Hier ook romanesco van 1m plant en maar 10cm kool :cautious:

De rest, geduld hebben.
Morgen die ene plant eens checken, je zou wel gelijk kunnen hebben.

En inderdaad pootuien, 28 maart geplant.

Over de spreuk: "Venkel mag juni niet zien"... Ik ben toch blij dat ik mijn venkels heb laten staan, sinds begin juni mooi aan het verdikken zonder teken van doorschieten (ondanks het warme weer). Zag op het pakje staan dat het een ras is goed bestand tegen doorschieten (Tauro F1).

Paksoi en mizuna zijn al goed doorgeschoten, insecten zijn goed aan het smullen. Geregeld pluk ik daar nog blaadjes van. Nieuw-Zeelandse spinazie groei mooi en plukken we ook al blaadjes van. Sluimererwten pods zijn goed aan het groeien. De komkommer begint vruchtbeginsels aan te maken. Van de broccolis eten we goed de blaadjes en ondertussen de laatste kruinen. Rode bieten groeien op hun gemak door. Knoflook denk ik toch een van dees te moeten oogsten. Spruiten groeien op hun gemak, nog geen beginsels van vruchten weliswaar. Eerste bloem van de courgette ging gisteren open. Pompoen zal niet ver achter blijven. Aardpeer blijft groen aanmaken, benieuwd hoe hoog die gaat gaan. Spinazie, rucola, pluksla en koriander zijn allemaal in hun eindfase (bloeien). Worteltjes groeien door. Zonnebloemen beginnen te werken aan hun bloembeginsels, kijk er naar uit om de insectjes loos te zien gaan hiervoor. Tomaten eerste bloemetjes gaan open. Pepers zijn volop bezig vruchten te groeien (maar nog geen tientallen, dat is bij mij pas voor later in de zomer). Aubergine eerste bloemetjes onbevrucht afgevallen, dus nu wachten op de volgende lading bloemen...

Ja, het klopt, mijn venkels (denk Fino) doen het ook nog goed al hou ik het toch in de gaten. Voornaamste is dat ze nooit op volledig droge grond komen denk ik.

Eens wat overzichtsfoto's van de moestuin genomen. Morgen nog es onkruid wieden :baard:
Het is het eerste jaar dat ik de moestuin zo gestructureerd ingedeeld heb. Ben er best tevreden over. tegen volgend seizoen wil ik de paadjes van boomschors voorzien, ingebed tussen planken. Heb mij ook een woelvork met 5 pinnen gekocht als alternatief op spitten. Veel over gelezen en lijkt toch beter te zijn dan omspitten. Gaat snel en gemakkelijk en mist z'n doel niet :)

Vorige week 2 selders en wat struikbonen bijgeplant.

Aardbeien geven goed, mix van 1,2 en 3 jaar oude planten. Elke dag toch een dikke halve kg te plukken nu. Mijn dochter is er zot van 😁
Verder nog nieuwe bladsla gezet, op de courgette komen de eerste vruchten, groene kool, witte kool en rode kool. Wortels beginnen ook goed te groeien na een aarzelende start. De rabarberplant heeft het lastig, die ga ik eens goed moeten van meststof voorzien.

In de serre schieten de tomaten (diverse soorten) goed op, hier en daar een spontane scheut van gevallen tomatenzaden van vorig jaar die ik verzet en ook laat opgroeien. Ook eerste keer een meloen geplant, benieuwd wat dat gaat geven. De paprikaplanten en aubergine blijven er ook fris uit zien. Dat is eerdere jaren al anders geweest. :thinking:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan