Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
ons eerste jaar moestijn is heel slecht gegaan.

4 tomatenplanten in bloempotten tegen de gevel, allemaal dood aan de tomaten ziekte. een plant kunnen redden waar we de volle 4 kerstomaten oogst van gehad hebben ...

pepers groeien niet wegens te weinig zon. zijn zielige verschrompelde dingetjes... hopelijk komt er nog wat verandering in.

paprika's de helft aangevreten door slakken, heb tot nu toe één kunnen oogsten de rest is nog zwart/Groen of aangevreten. hele hoop kleintjes aan de plant die niet willen groeien/ rottten voor ze volwassen worden? aan de meeste planten hangt wel 1 grote te rijpen.

courgetteplanten hebben het redelijk goed gedaan. 2-3 keer van kunnen oogsten en in totaal toch wel een 20-30 courgetten gehad.

2 keer per week strooien we slakken korrels over heel de boel en elke slak die ik tegenkom trap ik plat tot ze openspetsen:p maar die kutbeesten blijven terugkomen...



voor onze moestuinbakken + 10 grote bloempotten te vullen met 1/3 aarde 1/3 grondverbeteraar en 1/3 potgrond zaten we toch snel aan 200-300 euro aan potgrond + tomatenstokken + slakkenbestrijding

dure courgettes geweest dit jaar :D Als kleine snotneus een weedplant onderhouden was veel makkelijker :')
Toch een tip om bakken te vullen is om rijpe compost te gaan halen bij uw afvalverwerkingsbedrijf (Ivarem, Ecowerf en consoorten). Heeft mij 50 euro gekost om verschillende bakken en potten te vullen.
 
074E5830-45A8-4CAA-BE51-893D800A3303.jpeg
De oogst van drie zoete aardappelplanten. Gegeven de oppervlakte die deze innemen, de kost van de plantjes (stekken is niet gelukt) en het werk, ben ik dus best teleurgesteld. Goed voor 1 maaltijd…

Ik heb ook enkele pastinaakplanten geoogst en ook dat waren triestige kleine wortels van 3 a 10cm max.
 
Mijn zoete patat in de serre is ondertussen 10m2. Volgende week eens gaan oogsten.

Pastinaak lukt hier ook maar random. Meestal is de oogst op het veld van het jaar ervoor waar er hier en daar een random zaadje nog kiemt beter dan op het ingezaaid veldje :ROFLMAO:
 
De oogst van drie zoete aardappelplanten. Gegeven de oppervlakte die deze innemen, de kost van de plantjes (stekken is niet gelukt) en het werk, ben ik dus best teleurgesteld. Goed voor 1 maaltijd…

Vergeet niet dat we een kwakkelzomer achter de rug hebben. Zoete aardappel heeft graag veel zon en warmte.

Toevallig ook net mijn zoete aardappels geoogst, 2 grote potten met elk 3 planten dicht bij elkaar, vertrokken van stekjes:

original_2772fa43-bc2d-4fa0-b37f-605af9d09ad4_PXL_20211024_110826124.jpg


Kan ook beter. :tongue:
 
Vandaag mijn aardpeer geoogst aangezien het loof goed aan het afsterven was. Begin dit jaar 4 kleine knolletjes in een pot met aarde gestoken en voor de rest heel weinig aan gedaan.

PXL_20211031_123412897.jpg


Super content mee, 2,5 kilo oogst. :clap:

Gaan nu terug de aarde in want dan bewaren ze het best. En voor volgend jaar er 4 laten insteken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag aardpeersoep gegeten, super lekker! Ik raad iedereen hier aan om ook aardpeer te proberen volgend jaar in de moestuin. Paar knolletjes bestellen bij Ecohoeve 'Den Oude Kastanje', in de grond ploppen en half jaar later mooie oogst.
 
Vandaag aardpeersoep gegeten, super lekker! Ik raad iedereen hier aan om ook aardpeer te proberen volgend jaar in de moestuin. Paar knolletjes bestellen bij Ecohoeve 'Den Oude Kastanje', in de grond ploppen en half jaar later mooie oogst.
Wel goed oppassen dat je ze allemaal uithaalt, als ze beginnen woekeren zijn het echte krengen om alles uit te graven.. Maar ik vind ze ook wel lekker :)
 
27 februari is het de 7de zadenbeurs in het groentemuseum 't Grom (Sint-Katelijne-Waver), mijn ticket is alvast besteld!

 
27 februari is het de 7de zadenbeurs in het groentemuseum 't Grom (Sint-Katelijne-Waver), mijn ticket is alvast besteld!

top, leuk om te weten :) misschien ook eens langsgaan, ziet er een tof concept uit. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan