Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb gisteren m'n eerste krop sla geoogst en gegeten met kippeschnitzel en wat aardappelen.
Lekker.

Vandaag m'n komkommerplantjes buiten in grote potten verpot maar de plantjes zien er allemaal wat slap uit. Behalve m'n paprika planten die zien er nog stevig uit. Altijd delicaat verhaal dat verpotten.
En zeker groenten van de cucurbita familie zijn vaak dramaqueens bij het verpotten.

Zelfde ervaring hier, komkommers en courgetten zijn nogal dramaqueens als ze nog in het zaailing stadium zitten en om te verpotten...

Lang uitgesteld, maar deze avond toch eens met de camera in de (moes)tuin rondgetrokken, wat sfeerbeelden:

Slakkenwachter

Sluimererwt

Rapestelen en krulandijvie

Tomatillo

De peper-posse

Geen aardappel-expert hier :)

Mijn tomatillos hebben de eerste nacht in volle grond met glans doorstaan. Had toch wat schrik want hier in de tuin zitten echt nog veel slakken. Ben dit jaar wel proactiever met de korrels want de blaadjes aan mijn kolen en romeinse sla werden wel heel gretig aangevreten.

Wat me ook opviel gisteren, bij het planten van de tomatillos is dat mijn grond nog heel vochtig is ondanks de droogte al enkele weken. Had wat water in het plantgat gegoten en dat bleef toch best lang staan.

Heeft iemand hier al eens plastic folie aangebracht in de serre of de moestuin? Onkruid gaat hier altijd nogal stevig zijn gang en ik ga dit jaar niet zo heel veel tijd hebben, dus ben wat manieren aan het zoeken om het manageable te houden (irrigatie bijvb).

Aangezien ik in de serre toch gewoon alles binnen een weekje uitplant en niets ga bijzaaien ofzo, zou ik daar wel folie willen leggen en enkel gaatjes maken voor de plantjes. Misschien geen goed idee voor mieren, voor de rest zie ik niet direct nadelen?

Gisteren nog tot half 10 savonds bezig geweest om de komkommers, courgettes, meloenen, pompoenen, zoete aardappelen en basilicum uit te planten. :scream:

De eerste 6 slas uut de serre zijn op. Suikererwten ook.

Binnenkort komen de tomaten in de plek !

Vanaf wanneer aanaarde jullie de aardappelen.
Ik lees op sommige websites dat dit niet moet.
Ik ben expert :D

hier worden aardappelen direct aangeaard, best fors ook - zeker met deze droogte een must zodat het beetje vocht toch niet of minder zal verdampen.

mss een tip: een beetje patentkali mengen onder de grond is goed, net zoals stalmest.

Mijn aubergineplant begint het precies al te begeven :-( . Had hem precies beter in een pot gezet ipv volle grond.

Ik heb mijn laatste peper in volle grond gestoken, eens zien wat het geeft. Had er vorig jaar ook een aantal uitgeplant buiten maar die hadden veel te lang in een kleine pot gezeten en waren wat gelimiteerd in hun groei...

Sommigen van mijn peperplanten beginnen al knopjes te vormen. Is dat niet te vroeg? Afknippen of afblijven?

Sommigen van mijn peperplanten beginnen al knopjes te vormen. Is dat niet te vroeg? Afknippen of afblijven?
Ik laat ze gewoon staan. Als je het weer ziet is het niet onlogisch dat ze al knoppen aan het vormen zijn, is bij mij ook het geval. idem met mijn tomaten, daar hangen ook al bloemetjes aan. Staan al een maand in de serre, ben blij dat ik goed gegokt heb qua weer :)

Ik had vorig jaar ook mega vroeg veel bloemen aan mijn peperplanten, daar is toen wel veel van afgevallen, omdat die planten nog echt in een groeifase zaten…

Hier begint het ook al te komen maar ik moet ze nog uitplanten, ze staan nog in de potjes 😅

Dit zijn toch echt zalige weken en dagen vind ik. Als ik terug kijk naar mijn foto's van zondag is er alweer enorm veel gegroeid! Alleen jammer van dat onkruid.. :D

Hoe zit het bij jullie qua droogte? Ik ervaar eigenlijk geen enkele problemen, enkel de moestuinbakken moet ik (logischerwijze) extra bewateren en mijn sla kiemt daar nu niet zo goed in.

Bladluizen beginnen ook wat op te komen maar veel minder dan vorig jaar. Ik heb enkele lieveheersbeestjes op m'n peperplanten gezet, heel grappig om te zien hoe die meteen de enkele bladluizen te grazen nemen en ook graag op die peper blijven zitten. Heel handig om een stuk verwilderd gazon te hebben, dat zit echt tjokvol met lieveheersbeestjes!

Dit zijn toch echt zalige weken en dagen vind ik. Als ik terug kijk naar mijn foto's van zondag is er alweer enorm veel gegroeid! Alleen jammer van dat onkruid.. :D

Hoe zit het bij jullie qua droogte? Ik ervaar eigenlijk geen enkele problemen, enkel de moestuinbakken moet ik (logischerwijze) extra bewateren en mijn sla kiemt daar nu niet zo goed in.

Bladluizen beginnen ook wat op te komen maar veel minder dan vorig jaar. Ik heb enkele lieveheersbeestjes op m'n peperplanten gezet, heel grappig om te zien hoe die meteen de enkele bladluizen te grazen nemen en ook graag op die peper blijven zitten. Heel handig om een stuk verwilderd gazon te hebben, dat zit echt tjokvol met lieveheersbeestjes!
Ik moet constant gieten als ik wil dat er iets kiemt.. alles wat deftig geworteld is, is geen probleem, daar is mijn grond goed genoeg voor. Maar ik ben nu overgeschakeld naar terug voorzaaien voor sla, bonen, prei,.. De bovenlaag is puur stof en daar spoel ik mijn zaadjes gewoon weg als ik begiet :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan