Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eerste dingen beginnen boven te komen. Spinazie, radijzen, paar wortels.

De tomaten binnen beginnen wel weer uit hun voegen te treden.

De moestuin buiten begin het goed te doen.
Binnen zijn mijn (kerst)tomatenplantjes ook serieus aan het schieten.
Alhoewel ik de indruk heb dat de laatste dagen de blaadjes, vooral aan de onderkant, hun oren laten hangen.
Er liggen wat afgevallen blaadjes/takjes in de pot beneden en sinds gisteren ook last van (fruit?)vliegjes.
Iemand enige idee wat ik hier kan aan doen?
De plantjes staan al heel de tijd binnen aan het raam. Hebben voldoende licht maar wel geen wind of whatsoever.
Zou ik ze toch beter buiten zetten in hun pot? En 's avonds terug binnennemen?
Eerste keer dat ik zo'n plantjes zet, dus alle tips zijn welkom :-)

Waarom nog dingen binnen? Hier staat alles al 2 weken in de serre met de deur en ventilatie dag en nacht open. Enkel gisterennacht dicht gedaan omdat het 4 graden voorspeld was

Waarom nog dingen binnen? Hier staat alles al 2 weken in de serre met de deur en ventilatie dag en nacht open. Enkel gisterennacht dicht gedaan omdat het 4 graden voorspeld was

Omdat ik geen serre heb :-) Weinig andere opties. Tenzij ik alle dagen alles buiten zet of 's avonds terug binnen. Maar ik ken mezelf...:sarcastic:

Tomaten en pepers gaan hier in een pot onder afdak, of zelfs gewoon in de grond.

Vorig jaar was te nat voor tomaten maar de zomer van 2020 was zeker te doen.

:'(
Ik heb nog nooit tomaten zonder plaag gehad. Zelfs in de serre vorig jaar.

Pepers en paprikas altijd gewoon buiten zonder problemen

En waar ga je de tomaten zetten finaal?

Las links en rechts dat het infeite geen probleem zou mogen zijn om ze binnen te kweken?
Het zijn kersttomaatjes, voor mocht dat een verschil geven.
Het probleem is vooral dat ik ze niet beschut buiten kan zetten.

Tomaten groeien hier in Noorwegen zelfs zonder problemen buiten dus ik vermoed dat dat in belgie zeker geen probleem is.

Neem ik best voorzorgen als ik ze buitenzet?
Ik las dat tomatenplanten die binnen gekweekt zijn best stelselmatig worden buiten gezet? Of maakt dat allemaal niet zoveel uit?

@Spector inderdaad best geleidelijk laten wennen aan de zon en wind.

Hier tientallen larven van lieveheersbeestjes in mijn ongemaaide gras. Hoop dat ze binnenkort massaal bladluizen gaan kunnen vreten...

i-PSnv7Pd-X2.jpg

Dit jaar ben ik toch ook wat proactiever met de korrels tegen slakken. Vorig jaar toch net iets te veel schade van gehad om goed te zijn.

Thanks! Heb ze nu vandaag buiten gezet en ga ze vanavond weer binnenpakken. En zo enkele dagen doen tot er een warmere nacht is.
Hou het ook wat in de gaten, als je bruine vlekken ziet op de bladeren kan het zijn dat ze nog te veel last hebben van de koudere wind of van de intense zon.

Hou het ook wat in de gaten, als je bruine vlekken ziet op de bladeren kan het zijn dat ze nog te veel last hebben van de koudere wind of van de intense zon.

Nu zijn het vooral wat afhangende bladeren/takjes. Ze snakken naar wat extra licht denk ik. Kwamen ook wat te groot om op de plaats te staan waar ik ze aan het kweken was.

Alle pepers naar hun definitieve pot verhuisd. Laagje hydrokorrels voorzien om wortelrot te vermijden.
Sommigen reeds getopt en tonen al nieuwe scheuten in de breedte.

Vanaf midden mei zet ik ze buiten. Geen dag te vroeg, mijn vriendin wordt stillaan gek haha. foto

Die van mij gaan volgende week in definitieve pot en buiten, de voorspellingen zijn heel goed en de kans dat het dan nog gaat vriezen lijkt me heel klein.

Ik heb 2 tomaten plantjes gekregen, die gaan dan ook de grond in, de tomatillos moeten nog wat doorgroeien.

Soms leden die ervaring hebben met regendansen?

Spinazie/sla/bonen/lente -ui ... niets wil kiemen - desondanks ik elke avond wat water geef. De (aangekochte) plantjes doen het beter - enkel de selder heeft wat last van de koude nachten denk ik.

Help, iets vreet de bladeren van mijn aardbeien op.... vorig jaar ook gehad, en gerust laten laat de plant uiteindelijk afsterven.

20220502-163438.jpg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan