Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier is mijn voorzaai ook echt niet goed gelukt tegenover de twee vorige jaren. Ik ben denk ik wel iets vroeger begonnen dan anders (tweetal weken geleden). Misschien 30% is uitgekomen.

Zaadjes van vorig jaar (niet zelf geoogst, zaadjes uit de winkel dus) kan je toch probleemloos hergebruiken normaal he? Zal vermoedelijk liggen aan het feit dat de temperaturen 's nachts toch nog iets te laag gaan in huis. Ga denk ik gewoon uitplanten wat ik heb en wat plantjes bijbestellen op moestuinweetjes. Minder leuk natuurlijk dan je eigen plantjes, maar ja...
Ik gebruik nog zaadjes gekocht twee/drie jaar geleden.

Bij mij zijn veel pepers pas na ongeveer 3 weken uitgekomen bv, dus misschien komt het nog bij jou.

Ja, pepers en paprika kunnen inderdaad wel heel lang duren, maar ook de snackkomkommer en de kerstomaat hebben geen resultaat dus ik vrees ervoor. Ga het nog een weekje geven en dan plantjes bestellen die ik overdag al in de serre kan zetten tot mei.

Als het bij mij te lang duurt dan ga ik over op plan B - zaadjes proberen te "voorkiemen" onder gecontroleerde omstandigheden (tussen 2 vochtige laagjes keukenpapier bv.)...

Heb dat nu gedaan met de tomatillos want toch al heel lang niets te zien.

Mijn eerst gezaaide pepers (cayenne) zijn al flinke planten geworden intussen. Dat wordt nog miserie om die anderhalve maand in huis te houden. Ik denk dat ze hun P9 potjes wel aan het ontgroeien zijn (wortels steken onderaan uit), maar als ik ze in hun uiteindelijk potten zou zetten, passen ze niet meer onder de lamp. De dagen worden ook wel wat langer stilaan dus misschien valt het mee als ik ze voor het raam zet.

Gisteren al wat dingen buiten uitgeplant: broccoli, venkel, krulpeterselie en koriander. Ik weet dat er vriesnachten op komst zijn maar dan gaan ze onder de vliesdoek.

Worteltjes en peulen zijn mooi aan het opkomen. Ook de aardpeer waarvan ik vorig jaar de kleine scharminkels terug in de grond had gestopt is weer aan het opkomen. De eerste asperge komt ook piepen.

Mijn eerst gezaaide pepers (cayenne) zijn al flinke planten geworden intussen. Dat wordt nog miserie om die anderhalve maand in huis te houden. Ik denk dat ze hun P9 potjes wel aan het ontgroeien zijn (wortels steken onderaan uit), maar als ik ze in hun uiteindelijk potten zou zetten, passen ze niet meer onder de lamp. De dagen worden ook wel wat langer stilaan dus misschien valt het mee als ik ze voor het raam zet.
Het is inderdaad nog lang eer ze definitief buiten mogen. Ik denk het beste dat je kan doen als ze te groot zijn voor P9 is ze verpotten naar hun uiteindelijke pot en dan aan een raam zetten waar voldoende licht door komt. Zo heb ik dat een aantal jaar terug ook gedaan met tomatenplantjes.

Morgen misschien sneeuw en lage/koude temperaturen...
Doen jullie iets speciaals?
Ik heb enkel buitenstaan:

Lookteentjes (die staan er al v okt/nov vorig jaar dus gn gevaar)
Sla-plantjes, (heb ik gratis gekregen bij een opendeurdag)
Bloembak met zaadlint v parijse wortels.

Heb die bloembak even in de garage gezet nu.

Ik heb 2 druivelaars. 1 in de serre die al goed in het blad staat en 1 buiten die bijna blad heeft. Beide best wat inpakken voor komende nachten. Zaterdag op zondag -3° voorspeld.

Die druivelaars kunnen wel een -3 verdragen. Zou er niet mee inzitten.

Mijn pruimen, net in bloesem. Dat zal gene vetten zijn dit jaar...

Ik had buiten al andijvie gezet, dat zal opnieuw zaaien worden, maar is niet veel werk.

Mijn zonnebloemen zijn binnen aan het kiemen, snijbiet ook. Pepers gaan lekker dankzij die lamp. Tomatillos nog steeds niks, begin me vragen te stellen over kiemkracht :(

Ik heb overal vliesdoek gezet. De meeste dingen die buiten staan zullen het wel overleven neem ik aan. Enkel voor de venkel heb ik wat schrik, maar is snel terug te zaaien.

Net als vorig jaar beginnen een aantal pepers na verpotting geel uit te slaan (vooral de jalapenos). Dacht vorig jaar dat het door de compost kwam waarin ik ze had verpot, maar dit jaar is het in gewone potgrond. Misschien te nat gezet na verpotting? Soit, vorig jaar is het er mee in orde gekomen dus geen stress meer.

Vandaag voor de rest mijn ijsbergsla en bloemen verpot (2 soorten zonnebloem, bernagie, zinnia en alyssum). Cosmos stop ik met voorzaaien, komt quasi niet op.

Ah ik had ook zo een iets gelere jalapeño na verpotten! Maar intussen is daar eigenlijk niets meer van te zien precies.
Ik heb de basilicum wel binnen gehaald, de rest hoop ik gewoon dat ze het overleven. Vooral voor de kervel kruis ik mijn vingers want dat duurde vrij lang voor dat die opkwam. Er staan ook zonnebloemen, bieslook en aardbeien in de serre. Lente ui zijn ook gezaaid maar nog niet zichtbaar. Binnen doen de pepers en tomaatjes het prima.
Ook onlangs een kumquat gekocht die veel vruchten heeft, nog zien wat ik daarmee ga doen :)

Vandaag de cayenne en jalapeno in potjes zetten! Iets te laat maar de agenda liet niet anders toe:

4D321158-FEBA-42E6-882F-058FBD279F3F.jpeg

De habanero zijn op hetzelfde moment gezaaid maar groeien duidelijk trager en ik weet niet goed wat ermee te doen. Wacht ik nog even om die in potjes te zetten? Nu passen ze nog mooi onder het deksel, in potjes niet meer.
Plantjes zijn duidelijk steviger.

F9DD87B0-A3B5-4018-8020-11759D37A7B0.jpeg

Hier nog niet veel dat klaarstaat voor dit jaar, maar wel al werk aan het maken van volgend jaar. Nieuwe compostbak gezet en net 3 kruiwagens mest gaan halen op de manège hier een paar 100 meter verder. Die kan dan schoon besterven zodat ik volgend jaar zelf compost kan gaan toevoegen in plaats van altijd teveel te betalen om mn grond voedzaam te houden.

In containerpark 25 euro /m3 voor compost en houthaksel 1 m3 per maand gratis.

Kun je wat mee doen.

Eerste komkommers aan mijn plantjes gezaaid begin februari.. O_o

Nu mag ik manueel pollen beginnen rond voeren. >.<

Alle broccoli is boven gekomen, dat is goed maar toch nog zeker 3 weken voor ik iets buiten kan zaaien >.< gisteren eens een test gedaan om te zien of ik wat compost in mijn bakken kan werken, maar nee dus alles onder de eerste 5cm is ijs

Iemand hier tips om constructie te maken voor tomatenplanten?
Onze serre heeft helaas de storm van februari niet overleefd. Zouden pas volgend jaar een nieuwe zetten.

Iemand hier tips om constructie te maken voor tomatenplanten?
Onze serre heeft helaas de storm van februari niet overleefd. Zouden pas volgend jaar een nieuwe zetten.

YouTube: tomato trellis

Een heleboel ideeën krijg je dan te zien :)

Zag een heel simpele: begin en einde van de rij tomaten een stok en dan met touw de planten klemmen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan