Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.

De ventilator staat er effectief naast.. alleen nog niet aangezet. Mijn homeassistant automation is ergens eind vorig jaar in de soep gedraaid en nog niet aangepast
De stelen zien er op eerste zich idd wat lang uit.

Als de zaadjes pas uitkomen, zou ik het licht zo dicht mogelijk zetten.

Wat je nu kan doen is zoals hierboven gezegd satestokje er naast zetten en plantje er aan binden.

Nop. Ik heb ze 3 weken geleden gezaaid en al na 2 weken opgekomen. En dat met vriesnachten ertussen.

Goed bezig geweest dit weekend:

- Pluksla uitgeplant ('s nachts nog onder vlies voor de zekerheid)
- Sluimererwten buiten gezaaid
- Oca knollen in pot voorgeplant
- Bloemen voorgezaaid (alyssum, zinnia, cosmos, bernagie en twee soorten zonnebloem), net als wat ijsbergsla
- Binnen de koriander, peterselie, basilicum, broccoli en venkel verpot

Misschien wat vroeg om mee te beginnen, maar na vorig jaar een deel zaailingen te zijn verloren aan zonnebrand wou ik het toch is over een andere boeg gooien.
Ik had gelezen dat als je binnen zaait je best u zaailingen laat wennen aan zon door ze geleidelijk aan meer en meer buiten te zetten. Heeft er hier iemand "een schema" dat hij/zij gebruikt? En vanaf welke dag-/nachttemperaturen dat je er best aan begint van ze buiten te zetten?

Misschien wat vroeg om mee te beginnen, maar na vorig jaar een deel zaailingen te zijn verloren aan zonnebrand wou ik het toch is over een andere boeg gooien.
Ik had gelezen dat als je binnen zaait je best u zaailingen laat wennen aan zon door ze geleidelijk aan meer en meer buiten te zetten. Heeft er hier iemand "een schema" dat hij/zij gebruikt? En vanaf welke dag-/nachttemperaturen dat je er best aan begint van ze buiten te zetten?

Een week voordat ik ze buiten uitplant, zet ik ze de eerste keer buiten in de schaduw voor een uurtje of zo.

Geleidelijk aan wat langer en wat meer in de zon, maar echt een strak schema hou ik niet aan. Beetje op gevoel en tot nu toe is dat niet tegengevallen.

's Nachts laat ik ze in die week sowieso niet buiten.

Temperaturen hangt ook af van plant tot plant. Ik weet bv dat ik mijn koriander in april ergens ga uitplanten, dus als ik zie dat het weer gaat meevallen (geen hittegolf, geen stormen, geen vriestemperaturen...) en dat de plantjes groot genoeg zijn, begin ik er aan.

Hier in april op mooie dagen gaan de pepers geleidelijk aan naar buiten. Eerst 2-3 keer een kwartiertje, dan enkele keren een half uurtje en dan telkens verdubbelen... Met minder koudegevoelige planten doe ik het wel sneller.

Nog een vraagje ivm de groeilamp - kan het kwaad als die soms langer dan 24u aan staat? Ik was aan het denken dat er dan een soort uitputting of ontregeling zou kunnen ontstaan, maar soms vergeet ik 'm gewoon af te zetten 's avonds :)

Hier in april op mooie dagen gaan de pepers geleidelijk aan naar buiten. Eerst 2-3 keer een kwartiertje, dan enkele keren een half uurtje en dan telkens verdubbelen... Met minder koudegevoelige planten doe ik het wel sneller.

Nog een vraagje ivm de groeilamp - kan het kwaad als die soms langer dan 24u aan staat? Ik was aan het denken dat er dan een soort uitputting of ontregeling zou kunnen ontstaan, maar soms vergeet ik 'm gewoon af te zetten 's avonds :)
De plantjes moeten ook kunnen 'slapen', dus probeer zeker te vermijden dat die lamp 24u aan staat.

Eerste selectie gemaakt tussen de pepers, een deel naar P9 potjes verspeend. Van de meeste soorten heb ik nog 2 plantjes, enkel serrano heb ik maar ééntje maar die ziet er prima uit. Tomatillos nog niets te zien.

Eerste selectie gemaakt tussen de pepers, een deel naar P9 potjes verspeend. Van de meeste soorten heb ik nog 2 plantjes, enkel serrano heb ik maar ééntje maar die ziet er prima uit. Tomatillos nog niets te zien.
Super! Bij mij krijgen ze hun eerste echte blaadjes. Uiteindelijk al mijn stress voor niets geweest want ga op zijn minst 3 plantjes van elk kunnen overhouden. :tongue:

Blaadjes van een paar pepertjes begonnen paars te kleuren, dus heb ze dan maar ineens allemaal verpot.

J8agOxd.jpg

Hier ook heel content met de vooruitgang van de pepers. Op zonnige dagen gaan ze nu aan het raam en mogen ze al eens 15-30 minuten naar buiten. 's Nachts en op donkere dagen gewoon de lamp.

i-8CwHbWC-XL.jpg

Vandaag op goed geluk de zomerprei gepoot, wat wortelen gezaaid en de eerste radijzen. De sluimererwten komen nu heel goed op, hopelijk worden de zaailingen niet opgegeten...

Aiaiaiai. Flopseizoen hier. Te druk met verbouwingen en nieuwe tuin opkuisen. Morgenvroeg naar het nieuwe huis te tomaten oppotten en kijken welke paprikas gekiemd zijn.

Hier is mijn voorzaai ook echt niet goed gelukt tegenover de twee vorige jaren. Ik ben denk ik wel iets vroeger begonnen dan anders (tweetal weken geleden). Misschien 30% is uitgekomen.

Zaadjes van vorig jaar (niet zelf geoogst, zaadjes uit de winkel dus) kan je toch probleemloos hergebruiken normaal he? Zal vermoedelijk liggen aan het feit dat de temperaturen 's nachts toch nog iets te laag gaan in huis. Ga denk ik gewoon uitplanten wat ik heb en wat plantjes bijbestellen op moestuinweetjes. Minder leuk natuurlijk dan je eigen plantjes, maar ja...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan