Mijn volgende break/vakantie

Mss niet de juiste topic maar: ik heb me altijd laten wijsmaken dat je best van November tot pakweg April die kanten uit gaat. Valt het weer daar wat mee in onze zomer?
ja dat "regenseizoen" is echt overroepen

ik heb nu al 12 keer naar ginder geweest, telkens hetzelfde: 6 keer 3 weken in juli, en 6 keer 2 weken in kerstvakantie.
de "bouwverloven" dus waar ik aan vast hang.

En eigenlijk heb ik in die 6 keer dat ik in juli ben geweest, nooit problemen gehad met "regenseizoen".
Hoogstens eens een zware stortbui van een uurtje op een dag, en dat is het dan wel.

Toegeven: de warmte is iets "plakkeriger" dan wel ja, waar het met mijn kerst periode's meestal enkele graden koeler is, maar echt afgezien van regenseizoen? .... nee hoor.
 
Mss niet de juiste topic maar: ik heb me altijd laten wijsmaken dat je best van November tot pakweg April die kanten uit gaat. Valt het weer daar wat mee in onze zomer?
ja dat "regenseizoen" is echt overroepen

ik heb nu al 12 keer naar ginder geweest, telkens hetzelfde: 6 keer 3 weken in juli, en 6 keer 2 weken in kerstvakantie.
de "bouwverloven" dus waar ik aan vast hang.

En eigenlijk heb ik in die 6 keer dat ik in juli ben geweest, nooit problemen gehad met "regenseizoen".
Hoogstens eens een zware stortbui van een uurtje op een dag, en dat is het dan wel.

Toegeven: de warmte is iets "plakkeriger" dan wel ja, waar het met mijn kerst periode's meestal enkele graden koeler is, maar echt afgezien van regenseizoen? .... nee hoor.
In het regenseizoen heb je ook geen last van de smog veroorzaakt door boeren die hun velden platbranden. Dat is daar echt een groot probleem in de droge maanden. Dan heb je daar de slechtste luchtkwaliteit ter wereld en zou je eerlijk gezegd best binnen, of gewoon daar weg blijven. Was blij dat ik daar weg was (was in februari)

Wij wilden nu in maart naar Mae Hong Son en Chang Mai maar gaan ook jammer genoeg maar wijselijk passen voor t zelfde.
 
Voila.. geboekt...
Eerst 2 dagen Pakistan van Islamabad naar Peshawar om een Afghaans visum te verkrijgen en nadien Afghanistan binnen voor een weekje. Van daaruit een vlucht naar Dubai, waar ik de dag nadien door reis naar ofwel Qatar ofwel Bahrain voor mijn verjaardag daar te vieren.
 
Voila.. geboekt...
Eerst 2 dagen Pakistan van Islamabad naar Peshawar om een Afghaans visum te verkrijgen en nadien Afghanistan binnen voor een weekje. Van daaruit een vlucht naar Dubai, waar ik de dag nadien door reis naar ofwel Qatar ofwel Bahrain voor mijn verjaardag daar te vieren.
Jij bent dikke maatjes met de Taliban? Anders lijkt me dat echt wel volledig af te raden... ik quote het reisadvies van de Dienst Buitenlandse Zaken:

Gezien de onzekerheden in een politieke en veiligheid context aan de ene kant, en aan de andere kant het risico op terroristische aanslagen en ontvoeringen in het land, worden alle reizen naar Afghanistan volledig afgeraden en maximale waakzaamheid is aanbevolen. Er wordt formeel gevraagd aan Belgische staatsburgers zich niet naar Afghanistan te begeven.

Belgen die zich nog in het land bevinden worden verzocht zich te melden bij de Ambassade van België in Islamabad, als ze dat nog niet gedaan hebben. Er wordt hen gevraagd op een veilige plaats te blijven. Gezien de precaire veiligheidssituatie in Afghanistan en de afwezigheid van een Belgische diplomatieke post in Kaboel, is consulaire bijstand extreem moeilijk aan te bieden, zo niet onmogelijk.

Reizen in Afghanistan houdt zeer hoge risico’s in en het risico op terroristische aanslagen is reëel.
Alle verplaatsingen doorheen Afghanistan zijn extreem gevaarlijk. Een grote terroristische aanslag kan er op elk ogenblik en op elke plaats plaatsvinden, met dodelijke afloop. Terroristische aanslagen gebeuren regelmatig, zelfs in de best beveiligde delen van de hoofdstad. Doelwitten kunnen de veiligheidsdiensten zijn, maar ook (internationale) hotels, allerlei openbare plaatsen, scholen, gebedsplaatsen en zelfs ziekenhuizen.
 
Jij bent dikke maatjes met de Taliban? Anders lijkt me dat echt wel volledig af te raden... ik quote het reisadvies van de Dienst Buitenlandse Zaken:
Tgho, niet per se. Maar ik ga met een organisatie die ook geen onnodige risico's nemen. Op één van mijn vorige reizen trouwens iemand tegengekomen die er met een andere persoon zonder iets zijn rondgetrokken. Niks last gehad daar.

En BuZa, tjah.. natuurlijk is het risico er groter dan pakweg een strandje op Tenerife, maar ondertussen ben ik al op een aantal plaatsen geweest waar BuZa enorm dramatisch over deed en waar er eigenlijk niks te merken was. Ze vragen ook steeds om te melden dat je gaat, en als je dat doet, krijg je niet eens reactie.
 
Tgho, niet per se. Maar ik ga met een organisatie die ook geen onnodige risico's nemen. Op één van mijn vorige reizen trouwens iemand tegengekomen die er met een andere persoon zonder iets zijn rondgetrokken. Niks last gehad daar.

En BuZa, tjah.. natuurlijk is het risico er groter dan pakweg een strandje op Tenerife, maar ondertussen ben ik al op een aantal plaatsen geweest waar BuZa enorm dramatisch over deed en waar er eigenlijk niks te merken was. Ze vragen ook steeds om te melden dat je gaat, en als je dat doet, krijg je niet eens reactie.
En dan ook binnen een maand uw familie die eist dat ge gewisseld wordt voor een veroordeelde crimineel , zoals olivier vandecasteele?

Voor mij allemaal niet gelaten dat mensen naar zo'n landen gaat, iedereen is vrij van te gaan en staan imo.

Maar als er problemen opduiken, dan zou het standaard zo moeten zijn van "eigen schuld dikke bult", en België trekt er zich niets meer van aan.
(onze veiligheidsdiensten werken zich uit de naad om criminelen op te pakken, en mensen zoals jij gaan dan eens gek doen, en als er mizerie opduikt, dan MOET België zich maar uit de naad weer werken...)
 
Tgho, niet per se. Maar ik ga met een organisatie die ook geen onnodige risico's nemen. Op één van mijn vorige reizen trouwens iemand tegengekomen die er met een andere persoon zonder iets zijn rondgetrokken. Niks last gehad daar.

En BuZa, tjah.. natuurlijk is het risico er groter dan pakweg een strandje op Tenerife, maar ondertussen ben ik al op een aantal plaatsen geweest waar BuZa enorm dramatisch over deed en waar er eigenlijk niks te merken was. Ze vragen ook steeds om te melden dat je gaat, en als je dat doet, krijg je niet eens reactie.
Ik vind het eigenlijk fantastisch dat jij dit doet. Mocht ik single en kinderloos geweest zijn, was ik mogelijk ook al richting die kanten uitgegaan. Tweemaal Iran bezocht (2012 + 2014) en ik vond het een absolute verademing om eens weg te zijn van de platgetreden toeristische bestemmingen. Daarbovenop krijg je dan nog eens een extreem gastvrije en nieuwsgierige bevolking. Dat zijn ontmoetingen die ik nooit van mijn leven ga vergeten en dat zijn oprechte ontmoetingen, geen onoprechte ontmoetingen van een lokale bevolking dat volledig is geconditionneerd door massatoerisme.

Het is sowieso wel wat opletten. Iran zou ik vandaag ook even niet doen gezien de diplomatieke gevoeligheden als Belg op dit moment. Maar je leeft maar één keer. Dan zijn reizen naar Afghanistan of Pakistan toch wel ervaringen die je een heel leven gaat koesteren. Enfin, behalve als het slecht loopt. :p
 
Voila.. geboekt...
Eerst 2 dagen Pakistan van Islamabad naar Peshawar om een Afghaans visum te verkrijgen en nadien Afghanistan binnen voor een weekje. Van daaruit een vlucht naar Dubai, waar ik de dag nadien door reis naar ofwel Qatar ofwel Bahrain voor mijn verjaardag daar te vieren.
Das... apart
Ga je vooral voor de cultuur of is daar ook qua natuur veel te zien buiten woestijn? Mij nog nooit bezig gehouden met dat land op te zoeken aangezien ik zelfs niet wist dat je er uberhaupt naartoe kon.
 
Das... apart
Ga je vooral voor de cultuur of is daar ook qua natuur veel te zien buiten woestijn? Mij nog nooit bezig gehouden met dat land op te zoeken aangezien ik zelfs niet wist dat je er uberhaupt naartoe kon.
Je kan elk land bezoeken hé. :p

Pakistan en Afghanistan hebben toch wel een rijke, boeiende cultuur. Hoewel hij maar twee dagen in Pakistan zit heb je daar in het noorden de Himalaya met de K2 als pronkstuk. De Karakoram Highway staat toch hoog op het lijstje van avonturiers. Afghanistan biedt ook prachtige natuur en zou op papier ook een héél rijk land kunnen zijn door de vele grondstoffen. Vroeger was dat deel van de hippieroute naar India.
 
Voila.. geboekt...
Eerst 2 dagen Pakistan van Islamabad naar Peshawar om een Afghaans visum te verkrijgen en nadien Afghanistan binnen voor een weekje. Van daaruit een vlucht naar Dubai, waar ik de dag nadien door reis naar ofwel Qatar ofwel Bahrain voor mijn verjaardag daar te vieren.

Heb je ook een visumaanvraag voor Pakistan ingediend? Want Jezus Christus, wat een clusterfuck is het opladen van een correcte foto wel niet. Twee uur mee bezig geweest en ik denk dat ik ondertussen alle foutmeldingen heb getest.
 
En dan ook binnen een maand uw familie die eist dat ge gewisseld wordt voor een veroordeelde crimineel , zoals olivier vandecasteele?

Voor mij allemaal niet gelaten dat mensen naar zo'n landen gaat, iedereen is vrij van te gaan en staan imo.

Maar als er problemen opduiken, dan zou het standaard zo moeten zijn van "eigen schuld dikke bult", en België trekt er zich niets meer van aan.
(onze veiligheidsdiensten werken zich uit de naad om criminelen op te pakken, en mensen zoals jij gaan dan eens gek doen, en als er mizerie opduikt, dan MOET België zich maar uit de naad weer werken...)
Ik ben ook van dat principe "ik kies ervoor, ik draag ook de gevolgen". Langs de andere kant.. ik betaal genoeg belastingen. De logica die je hanteert kan je dan ook voor vele zaken gebruiken. "Je eet en leeft ongezond, waarom zou de medische sector zich uit de naad moeten werken voor u als je ziek wordt?" -" Ah, je gaat skiën, als ge iets breekt, eigen schuld, waarom zouden we u moeten helpen?"
Het is sowieso wel wat opletten. Iran zou ik vandaag ook even niet doen gezien de diplomatieke gevoeligheden als Belg op dit moment. Maar je leeft maar één keer. Dan zijn reizen naar Afghanistan of Pakistan toch wel ervaringen die je een heel leven gaat koesteren. Enfin, behalve als het slecht loopt. :p
Ik was eind oktober '22 in Iran. Geen problemen bij de douane gehad, ook nergens een gevoel van onveiligheid. De protesten waren op die moment niet zo heftig, al stond er wel een hoop politie.
Das... apart
Ga je vooral voor de cultuur of is daar ook qua natuur veel te zien buiten woestijn? Mij nog nooit bezig gehouden met dat land op te zoeken aangezien ik zelfs niet wist dat je er uberhaupt naartoe kon.
Cultuur en geschiedenis zijn toch de voornaamste drijfveren. Het "voordeel" aan zulke reizen is het feit dat je het land echt kan zien, en je je niet beperkt tot de toeristische highlights. De lokale inwoners bezien je ook niet als toerist, maar als gast. Je krijgt dan al een heel andere benadering en leert zo hun gebruiken echt wel kennen. Ik was in Syrië in 2019 en de mensen waren echt opgetogen om buitenlanders te zien. bedankjes, extraatjes,.. en overal supervriendelijk onthaald. In Homs tussen kapotgeschoten huizen komt een jonge vrouw de groep dan uitnodigen om thee te komen drinken bij haar familie. Enorm veel opgestoken over het leven tijdens en na de gevechten.
 
Ik wist, gemeend, niet dat hun grenzen open waren voor buitenlanders.

Op zich klinkt het enorm interessant trouwens, al hoeft het voor mij niet persoonlijk.
Ik zou een citytripje Kabul nu ook niet aanraden als eerste vliegreis met je nieuw lief, maar je gaat wel met straffere verhalen thuiskomen dan van een citytripje Barcelona.
 
  • Haha
Waarderingen: Sond
Ik was eind oktober '22 in Iran. Geen problemen bij de douane gehad, ook nergens een gevoel van onveiligheid. De protesten waren op die moment niet zo heftig, al stond er wel een hoop politie.
Ja want die protesten zouden het probleem zijn, of een gevoel van onveiligheid. :unsure:
 
Kent iemand aanraders in Griekenland? Zijn aan het denken daar deze zomer eens een week naartoe te gaan. Er zal een kind van 2,5 meegaan, dus moeten we wel rekening mee houden... :)
 
Kent iemand aanraders in Griekenland? Zijn aan het denken daar deze zomer eens een week naartoe te gaan. Er zal een kind van 2,5 meegaan, dus moeten we wel rekening mee houden... :)
Voor aan het zwembad en op het strand te zitten te combineren met een paar leuke uitstappen kunt ge Kreta wel doen (of een van de andere eilanden. Kos, Santorini,..)
Athene als citytrip bijvoorbeeld is heel warm in de zomer
 
Voor aan het zwembad en op het strand te zitten te combineren met een paar leuke uitstappen kunt ge Kreta wel doen (of een van de andere eilanden. Kos, Santorini,..)
Athene als citytrip bijvoorbeeld is heel warm in de zomer
Thanks voor de tip. Kreta is idd wel een usual suspect die vaak getipt wordt. :) Athene lijkt mij altijd superdruk en minder interessant met peuter. Had trouwens ook nog niet gezien dat er hier een heel topic is gewijd aan Griekenland, dus ga mijn licht daar ook eens opsteken.
 
Terug
Bovenaan