Mijn volgende break/vakantie

Nog geen concrete plannen, maar mogelijk begin juli wel een week ergens heen (of twee weken, als ik mijn vrouw overtuigd krijg). Voordeel: nog geen Hollanders op verlof.

Mijn interesse:
Midden/Zuid-Frankrijk
Alpenregio
Noord-Italië aan een van de gekende meren

Of een vliegreis ... maar pakweg Kreta in de volle zomer is belachelijk warm en belachelijk druk. Als mijn vrouw toch de overstap waagt van het onderwijs naar de privé, zouden we in september of oktober kunnen weggaan (dochter zit dan in de kleuterklas).
 
Ook aan het bekijken om, wel in de krokus vanwege de kinderen, toch nog eens op reis te gaan.

Vanwege drukke agenda, verbouwingen, kinderen, Covid,... de laatste 3 jaar weinig op reis geweest. 2019 in de zomer nog 2 weken Kreta gedaan, 2020 vlak voor Covid in januari nog een shortski naar Sölden, 2021 niks vanwege Covid/verbouwingen en 2022 1 weekend Parijs, 1 weekend aan zee en 1 weekend Disneyland.

Soit nu, dus aan het twijfelen, of skiën, maar enerzijds ben je dan fysiek niet uitgerust na een week (mentaal vaak wel), anderzijds gaat het ook druk zijn in die periode op de pistes én met de kindjes die les moeten krijgen gaat het ook heel duur worden.

Andere keuzes zijn dus ofwel een week all in ergens warm genoeg, en dan zijn de opties natuurlijk niet zo heel groot. Té ver vliegen is met 2 kindjes ook niet ideaal maar goed, om wat lekker weer te hebben zullen we niet anders kunnen. Opties zijn daar Kaapverdië, Zanzibar, Egypte, Caraïben en dat zal het zowat zijn op aanvaardbare afstand.

Of we doen gewoon een citytrip (of 2), de kindjes vonden Parijs heel leuk en dat viel ook qua tempo ed heel goed mee.

Budget willen we wel onder controle houden, er wachten ons nog verbouwingen in huis en tuin in 2023. Zanzibar en Caraïben bv zijn wel vrij duur.




Kaapverdië dus ook één van de opties, waar (welke site/organisatie) heb je geboekt? Mag in PM.

Via TUI.
 
Kidepo zal er dan niet inzitten, want dat neemt heel wat tijd in beslag (anderzijds wel mooiste dat ik heb gezien, dat zeker).

Murchison: zeker de moeite om te doen. Tip: indien je de boottocht doet, kan je ipv naar de waterval ook de andere kant uitvaren. Je ziet dan wel de waterval niet, maar wel een pak meer wildlife (heel wat vogelsoorten). Enorme aanrader voor verblijf: Murchison River Lodge (vraag naar een lodge/tent naast de Nijl!). Eén van onze beste ervaringen in Oeganda. Aperitieven met zicht op de zonsondergang en de Nijl, goed eten, zwembadje, proper, vriendelijke staff,... Kan het niet genoeg aanbevelen.
QENP: inderdaad een klassieker, al vond ik het wat een tegenvaller qua gamedrive (maar dat is natuurlijk een kwestie van pech/geluk). Indien je er bent, zeker wel een tocht op het Kazinga Channel doen, echt een geweldige ervaring. Qua verblijf dichtbij Kazinga Channel/Kasenyi planes/craters: Queen Elizabeth Bush Lodge, prachtige lodge. Ook hier vragen voor een tent/lodge aan de rivier, opnieuw een fantastisch uitzicht. In de Ishasha sector (tree lions) verbleven wij in Enjojo Lodge, ook een dikke aanrader.

Ik heb Kibale (chimps) en Bwindi (gorilla's gedaan). Beide zijn een must do, maar als je moet kiezen dan ongetwijfeld de gorilla's. Blijft een unieke ervaring, die je imo moet doen wanneer je daar in de buurt bent.

Nog enkele tips voor Bwindi:
- Wij werden geadviseerd om de Ruhija sector te doen van Bwindi (aangezien dat de minst drukke zou zijn) en dat was een voltreffer. Mocht je gaan, dan kan ik altijd de naam van de ranger/gids doorgeven die ons heeft begeleid. Deze bezoekt doorgaans de "beste" families - was een tip van een lokale Fransman waarmee we bevriend zijn geraakt.
- Het zijn ruwe baantjes in de omgeving, dus hou er rekening mee dat het wat tijd in beslag neemt om te reizen in deze streek (bv. om je vertrek 's ochtends in te plannen). Tegelijkertijd is het al een ervaring op zich om door dit regenwoud te rijden, geen woorden voor.
- Qua verblijf twee aanraders: 1) vlakbij het vertrekpunt: Agandi Uganda (prachtig uitzicht over Bwindi en voor het overige dik in orde) en 2) iets verder (ideaal voor na gorillatocht): Ihamba Residence. Lokaal project, maar werkelijk adembenemende locatie (en een echt lokaal project, zodat je de locals steunt). Foto's online spreken voor zich. Ook dit is een absolute aanrader.

Bunyonyi is leuk, al zou ik er zeker niet te lang verblijven. Als je er verblijft, is Byoone Amagara Island Retreat zeker de moeite. Een paradijselijk eiland ervaring. Ook lekker eten. Enkel bootexcursie door de host aangeboden was wat een tegenvaller (door een vervelende gids, wat uitzonderlijk is).

Zoals hier hoger ergens gezegd, is Kampala een fantastische stad. Je moet natuurlijk ergens wel voor de drukte zijn. Beste om de stad te verkennen is een boda boda tour (met een erkende organisatie). Je moet sowieso langs Entebbe passeren, daar verbleven wij in Via Via hotel (hotel met Belgische eigenaars, het eten daar was welgekomen na drie weken reizen :)). Als je een bird watchter bent, een bezoekje inplannen om de shoebill storck te spotten in de buurt.
Amai! Dikke merci hiervoor!
 
Citytrip geboekt , naar Praag, 4 volledige dagen, voor mei. Van zaterdag tem donderdag.
Toen ik kind was, 2 keer Praag bezocht met mn ouders maar weet er weinig van.
Ben wel benieuwd of het een dure stad is geworden.

Kan men daar ook in euro betalen? Want ze hebben daar nog steeds de Tsjechische kronen behouden.
 
Trouwens nog vergeten te vermelden, maar onze laatste stop (2 nachten) is een soort van (very) tiny house, met buiten een houtgestookt bubbelbad en vlak ernaast een sauna.
Wel een omheininkje rond voor de honden, maar toch spannend met 2 kinderen en 3 honden. We hebben eventjes getwijfeld, maar iets avontuurlijk is ook wel eens leuk!
Lukt dat met 1 auto? 🤔
 
We zijn aant kijken voor een autoreis, maar veel verder als centraal-Piemonte, gecombineerd met een weekend Zuid-Frankrijk zijn we nog niet geraakt :)
 
Verlof op het werk moeten doorgeven.

2 weken Paasvakantie
Laatste week juni + eerste 2 weken juli.
1 week met de 15de augustus.

Gaan autovakanties zijn met de caravan, wel nog niets geboekt.
 
Citytrip geboekt , naar Praag, 4 volledige dagen, voor mei. Van zaterdag tem donderdag.
Toen ik kind was, 2 keer Praag bezocht met mn ouders maar weet er weinig van.
Ben wel benieuwd of het een dure stad is geworden.

Kan men daar ook in euro betalen? Want ze hebben daar nog steeds de Tsjechische kronen behouden.

Betalen met kaart in Tsjechische kronen. Als ge daar in EUR gaat betalen, gaat ge volgens mij veel aan wisselrate betalen.
Trouwens als ge graag een cocktail drinkt → Hemingway Bar. Héél authentiek!
 
Citytrip geboekt , naar Praag, 4 volledige dagen, voor mei. Van zaterdag tem donderdag.
Toen ik kind was, 2 keer Praag bezocht met mn ouders maar weet er weinig van.
Ben wel benieuwd of het een dure stad is geworden.

Kan men daar ook in euro betalen? Want ze hebben daar nog steeds de Tsjechische kronen behouden.
Voor tips van waar iets te eten, te drinken of wat te bezoeken zeker eens het youtubekanaal Honest Guide bekijken. (en hoe scamgeldautomaten vermijden)
Wat ik me van vier jaar terug herinner, is dat je bijna overal met bancontact kon betalen.
 
Eind april voor 21 dagen naar West-USA.
Laden in Los Angeles en van daaruit met de camper doorheen verschillende parken.

Eerste keer ooit dat ik zo'n reis doe. Tot nu toe altijd Oostenrijk, Italië en Zwitserland...
 
Cool laat weten hoe het was. Wij vertrekken ook naar Yucatan binnen 3 weken.

We verblijven in 3 hotels:

- Tegen Chichen Itza om die te bezoeken.
- Merida met uitstappen naar Celestun, Rio Lagartos en Las Coloradas
- All-in in de Riviera Maya ... maar daar ook toch nog één uitstap naar Sian Ka'an

Wij verbleven in de RIU Palace Costa Mujeres, prachtig hotel met alles er op en eraan, enig minpuntje was dat het helemaal in het noorden van Cancun lag en we al minstens een half uur in de auto zaten om naar Cancun zelf te gaan. Tulum was 2.5 uur rijden en Chichen Itza een uur of 5 (maar dat was omdat we eerst van Cancun naar Playa Del Carmen werden gevoerd om daar dan op een bus te moeten stappen naar Chichen Itza)
Doe jezelf een plezier en bezoek tenminste één cenote. De cenote Ik Kil ligt niet ver van Chichen Itza, maar is wel navenant toeristisch.
Het was uiteindelijk de Palomitas Cenote die we hebben aangedaan in Yaxcabá (toch nog een uurtje rijden vanaf Chichen Itza), heel mooie cenote en buiten de mensen die op dezelfde uitstap waren die georganiseerd was door TUI was er daar niemand, dus nog eens rustig ook.
Na Tulum zijn we naar de Nopolitos lagune geweest, echt heel mooi, heel idyllisch en ook weer buiten de mensen die op dezelfde uistap waren van TUI geen kat te bespeuren. Ik moet wel zeggen die TUI collection uitstappen zijn wel de moeite, ze gaan vaak naar de minder toeristische plaatsen waardoor het er toch veel ontspanner aan toe gaat.
We hebben ook nog Xplor gedaan in Playa Del Carmen, dat was een avonturen park, wel heel leuk. Ziplinen boven de boomtoppen, rijden met een 4x4 voertuig, zwemmen in een ondergrondse rivier. Zeker de moeite om mee te pikken als je eens een dag wat avontuurlijker wil doen.
 
Met Pasen 5.5 dagen naar Milaan/Bergamo/Como.
Begin Augustus 17 dagen Denemarken-Zweden. Na het obligatoire familiebezoek in Jutland reizen we door naar een nog te bepalen plek in Zuid-Zweden, waar we een Sommarhuset huren en gewoon wat kalm gaan onthaasten. Kano / fiets erbij,...
 
Wij willen deze zomer voor de eerste keer met een gehuurde camper op reis. Rondtocht van 10 à 14 dagen.
Wat zijn zowat belangrijke eisen om een camper te huren?
Is airco in het woongedeelte bijvoorbeeld een echt meerwaarde? Of een TV?
Iemand ervaring hiermee?
 
Wij verbleven in de RIU Palace Costa Mujeres, prachtig hotel met alles er op en eraan, enig minpuntje was dat het helemaal in het noorden van Cancun lag en we al minstens een half uur in de auto zaten om naar Cancun zelf te gaan. Tulum was 2.5 uur rijden en Chichen Itza een uur of 5 (maar dat was omdat we eerst van Cancun naar Playa Del Carmen werden gevoerd om daar dan op een bus te moeten stappen naar Chichen Itza)

Het was uiteindelijk de Palomitas Cenote die we hebben aangedaan in Yaxcabá (toch nog een uurtje rijden vanaf Chichen Itza), heel mooie cenote en buiten de mensen die op dezelfde uitstap waren die georganiseerd was door TUI was er daar niemand, dus nog eens rustig ook.
Na Tulum zijn we naar de Nopolitos lagune geweest, echt heel mooi, heel idyllisch en ook weer buiten de mensen die op dezelfde uistap waren van TUI geen kat te bespeuren. Ik moet wel zeggen die TUI collection uitstappen zijn wel de moeite, ze gaan vaak naar de minder toeristische plaatsen waardoor het er toch veel ontspanner aan toe gaat.
We hebben ook nog Xplor gedaan in Playa Del Carmen, dat was een avonturen park, wel heel leuk. Ziplinen boven de boomtoppen, rijden met een 4x4 voertuig, zwemmen in een ondergrondse rivier. Zeker de moeite om mee te pikken als je eens een dag wat avontuurlijker wil doen.

Super! Ben benieuwd, zaterdag zit ik op het vliegtuig richting Yucatan. :)
 
02/04-05/04: Londen
13/05-16/05: Parijs
September/Oktober: 2-tal weken weg maar nog geen idee naar waar. Als ik bevestiging krijg dat het GEM open is in Caïro wordt het normaal gezien Egypte. Indien niet is het ofwel groepsreis Jordanië of solo naar Italië, Griekenland of Andalusië.
 
Citytrip geboekt , naar Praag, 4 volledige dagen, voor mei. Van zaterdag tem donderdag.
Toen ik kind was, 2 keer Praag bezocht met mn ouders maar weet er weinig van.
Ben wel benieuwd of het een dure stad is geworden.

Kan men daar ook in euro betalen? Want ze hebben daar nog steeds de Tsjechische kronen behouden.

Waar de toeristen komen in Praag daar betaal je gelijkaardig aan/net iets minder dan de Belgische prijzen. Ga je twee straten verder dan betaal je de helft van in België.
Niet te vergelijken met het Praag van de (vroege) jaren '90, toen je als Belg daar de grote Jan kon gaan uithangen omdat het toch allemaal spotgoedkoop was. Maar wel nog altijd goedkoop naar Belgische normen.
 
Dit jaar min of meer wel al ingevuld:


April : 1 week Rome - Napels

juli/aug : 3,5 weken Laos - Thailand

December : 10 dagen Andalusië

allemaal reeds geboekt.

Nijpende kwestie: eerste week van november heb ik nog een week vakantie, maar mijn vriendin niet.
(vorig jaar alleen naar Valencia geweest, mijn 2e solo reis ooit). Best bevallen.... dus ik ga nog wat rustig afwachten... geen zin om 1 week thuis te zitten, dus kans is groot dat als ik geen buddy vind, gewoon nog eens een weekje er alleen op uit trek. New York staat op mijn bucketlist. And it's campaign/election time :)
 
Terug
Bovenaan