Mijn volgende break/vakantie

Sinds gisteren terug van een citytrip naar Praag. Echt een prachtige stad, vol met mooie gebouwen en zeer mooie kerken.
Mooier dan vele andere Europese steden.

In het verlengde weekend van Hemelvaart ben ik ook in Praag geweest en het is zeker een mooie stad, maar ik had eerlijk gezegd toch wat meer verwacht. De Praagse Burcht is mooi om te bezichtigen en met name de Sint-Vituskathedraal is indrukwekkend, maar het ontbrak me toch het wauw-gevoel dat ik bij Edinburgh Castle bijvoorbeeld wel had.

Misschien wel het mooiste was wel de voormalige joodse buurt waar ik verscheidene synagogen en de oude begraafplaats heb gezien. Als je dan de muren ziet in zo'n synagoge waar duizenden namen zijn gegraveerd van mensen die naar de concentratiekampen zijn gebracht maar nooit teruggekeerd, tja, dat is wel even slikken...
 
Jij bent me er toch eentje.

Een beetje zoals Putin een leuke man is in de omgang met zijn honden, en Hitler als hobbykok ook wel een lekker stoofpotje kon klaarmaken op zaterdagavond.

De video van de levende verbranding van de Syrische piloot, dat was de Taliban.
Die lange reeks aan geteleviseerde onthoofdingen met een mes van de gasten in oranje pak van de periode 2005-2015, dat was de Taliban.
"maar ze kunnen soms ontwapenend zijn" 🤮


Door met je hoofd hard tegen de kast te lopen, en daardoor een manifest gebrek aan inzicht in de mogelijke gevolgen van zo'n reis naar Afghanistan te krijgen.
Tevens egoïsme en je-m'en-fou-tisme tot en met, want /care als dan in ruil weer een terrorist moet worden vrijgelaten uit menselijkheid.
ik had het niet zozeer over de reisbestemming zelf dan wel over de manier waarop. Reizen uittesten lijkt me wel interessant.
 
In het verlengde weekend van Hemelvaart ben ik ook in Praag geweest en het is zeker een mooie stad, maar ik had eerlijk gezegd toch wat meer verwacht. De Praagse Burcht is mooi om te bezichtigen en met name de Sint-Vituskathedraal is indrukwekkend, maar het ontbrak me toch het wauw-gevoel dat ik bij Edinburgh Castle bijvoorbeeld wel had.

Misschien wel het mooiste was wel de voormalige joodse buurt waar ik verscheidene synagogen en de oude begraafplaats heb gezien. Als je dan de muren ziet in zo'n synagoge waar duizenden namen zijn gegraveerd van mensen die naar de concentratiekampen zijn gebracht maar nooit teruggekeerd, tja, dat is wel even slikken...
Niet ver van de praagse burcht, vind je de sint nicolas kerk, de strahof bibliotheek, de loreta bedevaartsoord + prachtige kerk. (En de vele andere mooie kerken)

De mooie herenhuizen...
De joodse buurt is idd zeer mooi en als je terizin bezocht hebt, begrijp je meer. (Want terizin wordt veel besproken in de joodse buurt)

Het is ook een zeer gezellige stad om te wandelen.
 
Was dat niet IS en een Jordaanse piloot?
Ja juist.
Maar goed, het discussiëren totaal niet waard.

"de Taliban zijn nog gastvrije jongens".
"we moeten onze Westerse bril durven afzetten".

Eerste pagina van de Wikipedia anders:

"During their rule from 1996 to 2001, the Taliban enforced a strict interpretation of Sharia, or Islamic law, and were widely condemned for massacres against Afghan civilians, harsh discrimination against religious and ethnic minorities, denial of UN food supplies to starving civilians, destruction of cultural monuments, banning women from school and most employment, and prohibition of most music. Following their return to power in 2021, the Afghanistan government budget lost 80% of its funding and food insecurity became widespread. The Taliban returned Afghanistan to many policies implemented under its previous rule, including banning women from holding almost any jobs, requiring women to wear head-to-toe coverings such as the burqa, blocking women from travelling without male guardians, and banning all education for girls."

Goed ja, terug naar het reistopic.
 
Vrijdag vertrekken we naar Valencia waar we verwelkomd zullen worden met heerlijk strontregen en dit voor de hele periode van de vakantie
Hopelijk valt het ter plaatse nog wat mee. Vorig weekend zaten we in Barcelona, het weer was er uiteindelijk beter dan voorspeld was. Maar 1 stevige regenbui gehad. Temperatuur was eigenlijk nog goed om een stad te bezoeken (rond 22 graden).
Binnen 2 weken zit ik in Valencia.
 
Ja juist.
Maar goed, het discussiëren totaal niet waard.

"de Taliban zijn nog gastvrije jongens".
"we moeten onze Westerse bril durven afzetten".

Eerste pagina van de Wikipedia anders:

"During their rule from 1996 to 2001, the Taliban enforced a strict interpretation of Sharia, or Islamic law, and were widely condemned for massacres against Afghan civilians, harsh discrimination against religious and ethnic minorities, denial of UN food supplies to starving civilians, destruction of cultural monuments, banning women from school and most employment, and prohibition of most music. Following their return to power in 2021, the Afghanistan government budget lost 80% of its funding and food insecurity became widespread. The Taliban returned Afghanistan to many policies implemented under its previous rule, including banning women from holding almost any jobs, requiring women to wear head-to-toe coverings such as the burqa, blocking women from travelling without male guardians, and banning all education for girls."

Goed ja, terug naar het reistopic.
Natuurlijk is het het discussiëren niet waard. Als je al feiten gaat toeschrijven aan een ander, lijkt het me duidelijk dat je niet weet waarover je spreekt. En wikipedia citeren is nu ook niet echt een bewijs van kennis van zaken.

"requiring women to wear head-to-toe coverings such as the burqa, blocking women from travelling without male guardians, and banning all education for girls." - vreemd dat er in Kaboel dan meer vrouwen rondlopen met een gewone hoofddoek dan met een burqa. dat ze gewoon gezellig onder elkaar liepen te keuvelen,... op dat vlak was er weinig of geen verschil met andere islamitische landen.

Gelukkig heb ik geen bekrompen wereldbeeld en sta ik open voor de werkelijkheid. Het is net daarom dat ik zulke reizen maak, om met eigen ogen te zien hoe het op een bepaalde plek is, om mijn eigen vooroordelen bij te schaven. Dat niet iedereen deze manier van reizen kan appreciëren, is zeer duidelijk. Gelukkig zijn de mensen in mijn omgeving eerder positief ingesteld en vragen ze over mijn ervaringen in plaats van negatief te reageren.

pro tip: als je niet wil discussiëren, maar enkel je afkeer wil laten gelden.. doe het dan niet in deze topic, maak desnoods een nieuwe aan ;)

On topic: in november naar Egypte & Libië
 
Hopelijk valt het ter plaatse nog wat mee. Vorig weekend zaten we in Barcelona, het weer was er uiteindelijk beter dan voorspeld was. Maar 1 stevige regenbui gehad. Temperatuur was eigenlijk nog goed om een stad te bezoeken (rond 22 graden).
Binnen 2 weken zit ik in Valencia.
Het weer is hier ook alsog beter dan voorspeld was...zonet wel een hevige regenbui gehad die een uurtje geduurd heeft. Gisteren en eergisteren droog en zonnig echter met af en toe bewolking (vooral s'morgens) met zo'n 23 graden. Vanaf morgen en de rest van de week voorspelt men doorlopend zonnig met 24 graden (dan gaan we naar het strand 🙂)...ze voorspelen hier stralend weer binnen 2 weken
 
Het weer is hier ook alsog beter dan voorspeld was...zonet wel een hevige regenbui gehad die een uurtje geduurd heeft. Gisteren en eergisteren droog en zonnig echter met af en toe bewolking (vooral s'morgens) met zo'n 23 graden. Vanaf morgen en de rest van de week voorspelt men doorlopend zonnig met 24 graden (dan gaan we naar het strand 🙂)...ze voorspelen hier stralend weer binnen 2 weken
Beetje zoals wij vorig weekend in Barcelona hadden. Daar houdt regen meestal niet ganser dagen aan zoals hier in België. Tijdens de regenbui hebben wij het aquarium bezocht.
Geniet ervan! En de heerlijke tapa’s en sangria zijn er altijd ;).
 
Beetje zoals wij vorig weekend in Barcelona hadden. Daar houdt regen meestal niet ganser dagen aan zoals hier in België. Tijdens de regenbui hebben wij het aquarium bezocht.
Geniet ervan! En de heerlijke tapa’s en sangria zijn er altijd ;).
Yes zullen we doen, zonet lekker gegeten. Nu gaan we naar de Oceanogràfic, morgen bakken en braden met een heerlijke agua de Valencia 😍
 
Natuurlijk is het het discussiëren niet waard. Als je al feiten gaat toeschrijven aan een ander, lijkt het me duidelijk dat je niet weet waarover je spreekt. En wikipedia citeren is nu ook niet echt een bewijs van kennis van zaken.

"requiring women to wear head-to-toe coverings such as the burqa, blocking women from travelling without male guardians, and banning all education for girls." - vreemd dat er in Kaboel dan meer vrouwen rondlopen met een gewone hoofddoek dan met een burqa. dat ze gewoon gezellig onder elkaar liepen te keuvelen,... op dat vlak was er weinig of geen verschil met andere islamitische landen.

Gelukkig heb ik geen bekrompen wereldbeeld en sta ik open voor de werkelijkheid. Het is net daarom dat ik zulke reizen maak, om met eigen ogen te zien hoe het op een bepaalde plek is, om mijn eigen vooroordelen bij te schaven. Dat niet iedereen deze manier van reizen kan appreciëren, is zeer duidelijk. Gelukkig zijn de mensen in mijn omgeving eerder positief ingesteld en vragen ze over mijn ervaringen in plaats van negatief te reageren.

pro tip: als je niet wil discussiëren, maar enkel je afkeer wil laten gelden.. doe het dan niet in deze topic, maak desnoods een nieuwe aan ;)
Ik heb besloten dat ik vandaag geen gelijk moet halen op het internet, dus ga in vrede.
On topic: in november naar Egypte & Libië
Prettige reis gewenst!
 
Dit weekend met de vrienden naar Praag, in de zomer weekske Normandie met de dochter van bijna 2 jaar, moet wel nog boeken ( ik weet het, veel te laat in gang geschoten)
Vroeger deed ik meestal verre reizen, dus wel een beetje aanpassen, beetje veel.

Sinds gisteren terug van een citytrip naar Praag. Echt een prachtige stad, vol met mooie gebouwen en zeer mooie kerken.
Mooier dan vele andere Europese steden.

We zijn ook naar terizin geweest (concentratie kamp).

Dikke aanrader!

In het verlengde weekend van Hemelvaart ben ik ook in Praag geweest en het is zeker een mooie stad, maar ik had eerlijk gezegd toch wat meer verwacht. De Praagse Burcht is mooi om te bezichtigen en met name de Sint-Vituskathedraal is indrukwekkend, maar het ontbrak me toch het wauw-gevoel dat ik bij Edinburgh Castle bijvoorbeeld wel had.

Misschien wel het mooiste was wel de voormalige joodse buurt waar ik verscheidene synagogen en de oude begraafplaats heb gezien. Als je dan de muren ziet in zo'n synagoge waar duizenden namen zijn gegraveerd van mensen die naar de concentratiekampen zijn gebracht maar nooit teruggekeerd, tja, dat is wel even slikken...
Bespreek jullie bevinding zeker ook hier, het kan maar handig zijn voor andere mensen!

 
Bespreek jullie bevinding zeker ook hier, het kan maar handig zijn voor andere mensen!

Dit heb ik hem gestuurd:

K geef je m'n planning:
Zaterdag aangekomen:
Oude stadsplein + toren van astronomische klok beklommen + kerken bezocht op oude stadsplein
Zondag: praagse burcht bezocht
En dan afgedaald en de sint nicolaskerk bezocht (naar t schijnt de mooiste kerk van praag)
Maandag: terizin
Dinsdag: joods wijk (synagogen + joods kerkhof bezocht), lekkere italiaan aan het Parks van de joodse wijk (tsjechisch eten is niet lekker.. ) + karelsbrug
Woensdag; strahov bibliotheek bezocht en op 5 min wandelen per toeval de loreta bedevaart klooster ontdekt (de kerk is prachtig) (tram 22, ticket kopen op tram met bankkaart, op de 4 keer (2 keer tram, 4 keer metro (voor terizin moesten we 2 overstappen naar andere metro), 2 controles gehad, ze controleren dus veel.. ticket kopen)
Donderdag, terrasje + rondgewandeld omdat we alles al gezien hadden wat we wouden doen.

Tip; neem cash geld + bankkaart. Neem geen geld aan de bankautomaten want reken nog +-13% kosten bij. Op cafés, resto betaal met bankkaart. Oude stadsplein 1 bier (0,4 a 0,5 l ongeveer 5 a 6 euro) . Maar je vindt verder terrasjes aan de helft van de prijs. Er zijn veel bankautomaten (niet doen) en wisselkantoren

Moest je terizin willen bezoeken , laat het weten en k laat je weten waar je de bus moet nemen
 
Tip; neem cash geld + bankkaart. Neem geen geld aan de bankautomaten want reken nog +-13% kosten bij.
Er zijn veel bankautomaten (niet doen) en wisselkantoren
Dat is inderdaad een classic bij buitenlandse munten.
"no commission" maar ze nemen wel tussen de 6-12% via een slechte wisselkoers + x% kosten van uw eigen bankkaart.

De oplossing als je cash geld nodig hebt, is bij een bank/atm gaan die aanbiedt om de geldafhaling te doen in lokale munt (selecteer 'without conversion').
Dan betaal je enkel de kosten op uw eigen bankkaart (bv. 1,5% bij debetkaart Argenta of Belfius).

Specifiek in bv. Praag kan dit zonder kosten bij atm's van Raiffeisen of KB Bank.
 
Dat is inderdaad een classic bij buitenlandse munten.
"no commission" maar ze nemen wel tussen de 6-12% via een slechte wisselkoers + x% kosten van uw eigen bankkaart.

De oplossing als je cash geld nodig hebt, is bij een bank/atm gaan die aanbiedt om de geldafhaling te doen in lokale munt (selecteer 'without conversion').
Dan betaal je enkel de kosten op uw eigen bankkaart (bv. 1,5% bij debetkaart Argenta of Belfius).

Specifiek in bv. Praag kan dit zonder kosten bij atm's van Raiffeisen of KB Bank.
Heb ik ook gedaan.. en op m'n afrekening zag ik toch vlug 10 a 15 euro kosten op 150 of 200 euro op een atm automaat
 
Terug
Bovenaan