Citytrip Praag

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
1686054298617.png


Voor Praag was er nog geen topic en gezien het er in "mijn volgende break/vakantie" over ging dus een eigen topic!

Praag is de hoofdstad en grootste stad van de Centraal-Europese republiek Tsjechië. De officiële naam is hlavní město Praha, wat hoofdstad Praag betekent. De gemeente Praag vormt een eigen district, een okres, en regio, een kraj. Daarnaast is het de hoofdplaats van de regio Midden-Bohemen, hoewel de stad daar geen deel van uitmaakt.

Praag wordt als een van de mooiste steden van Europa beschouwd en het historische centrum staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De Gouden Stad, zoals een van de bijnamen van Praag luidt, ligt aan de rivier de Moldau. Gedurende het bestaan van de staat Tsjecho-Slowakije van 1918 tot en met het jaar 1992 was Praag de hoofdstad van deze natie.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Praag
 
Fantastische stad, en goeie tip van Fabke om Térezin mee te pakken, indrukwekkend, echt om stil te worden.
Nog een tip, probeer Tsjechische kronen mee te pakken indien mogelijk, en indien je ginder toch moet afhalen, probeer een automaat van een bank zelf, en kies voor zonder conversie, de eerste keer waren we dit vergeten, viel dik tegen
 
Eind vorig jaar ook gedaan, zeer gezellig stad, prima om in rond te kuieren, veel moois qua architectuur en religieuze bouwwerken.

Wij zijn ook naar een andere middeleeuws achtige burcht gegaan op een halfuurtje of wat te voet wandelen vanuit centrum Praag, was ook zeer aangenaam.

Langer dan een dag of drie a vier zou ik het wel niet doen, zooooo groot is Praag nu imo ook weer niet.

Qua eten vond ik het ook relatief mager, zeer eenvoudig, wel vrij goedkoop en op zich deftig eten maar niks waar je van zegt wauw.
 
Ondertussen een keer of 6 geweest en momenteel aan’t wachten op m’n volgende vlucht naar Praag. De andere keren was vakantie/privé, nu de eerste keer voor’t werk. De invulling zal wellicht iets anders zijn dan ik gewoon ben. :unsure:
Samen met budapest m’n favoriete stad; fijne mix tussen cultureel wat te zien en uitgaan voor weinig geld. Ook mooie natuur met dit weer 🥸.
 
Vysehrad vonden wij wel heel erg de moeite, naast alle tips in en rond het centrum zelf. Wij zijn enkele weken terug nog geweest. Mooie stad, maar wel enorm druk vond ik, echte focus op het grote toerisme en dat merk je ook aan de restaurants en cafés.

Qua bezienswaardigheid wel enorm de moeite en heel fijne stad.
 
Nog een tip, probeer Tsjechische kronen mee te pakken indien mogelijk, en indien je ginder toch moet afhalen, probeer een automaat van een bank zelf, en kies voor zonder conversie, de eerste keer waren we dit vergeten, viel dik tegen
Tip: dit kan zonder kosten bij atm's van bv. Raiffeisen of KB Bank.

Ondertussen een keer of 6 geweest en momenteel aan’t wachten op m’n volgende vlucht naar Praag. :unsure:
Samen met budapest m’n favoriete stad; fijne mix tussen cultureel wat te zien en uitgaan voor weinig geld.
Wij zouden zowaar reisbuddy's kunnen zijn want ik zit in elk van die 2 steden wss 5 keer per jaar :biglaugh:
 
Is Praag iets dat interessant kan zijn tijdens de winter om oud naar nieuw te vieren? We zouden er 3 volle dagen blijven, van 28 december - 2 januari.

De vrouw wil altijd graag weg uit België in die periode. Wij keken eerst naar een roadtrip Praak Bratislava, Wenen, maar omdat ik niet zeker ben van rond te rijden in de winter in die gebieden zijn we aan het kijken om er een city-trip van te maken.

Of is Praag-Bratislava-Wenen te doen met de wagen in de winter? Ik rijd met een iX3.
 
We gaan uiteindelijk in Praag blijven, maar gezien we er van oud naar nieuw gaan zijn, vroegen we ons af waar we best blijven om van het vuurwerk te kunnen genieten zonder ons hotel te moeten verlaten (we zitten met ne kleine van 2.5j tegen dan).
 
We gaan uiteindelijk in Praag blijven, maar gezien we er van oud naar nieuw gaan zijn, vroegen we ons af waar we best blijven om van het vuurwerk te kunnen genieten zonder ons hotel te moeten verlaten (we zitten met ne kleine van 2.5j tegen dan).
Ik heb één keer nieuwjaar gevierd in Praag. Never again. Er is veel vuurwerk, dus daar is zeker iets voor te zeggen, maar in de stad zelf lijkt het eerder op oorlog dan op iets anders. Er wordt overal random en ongecontroleerd vuurwerk afgeschoten, de kleine steegjes (en die heb je overal in Praag wel) hangen volledig vol rook. Misschien is het beter als je uit het centrum weg blijft en vanuit één van de beer gardens, de regio van de burcht (Praag 6) of Vysehrad gaat kijken - maar daar durf ik geen uitsluitsel over te geven. Maar met een klein kindje? Centrum absoluut uit blijven!

Check dit even ter illustratie
 
Ik heb één keer nieuwjaar gevierd in Praag. Never again. Er is veel vuurwerk, dus daar is zeker iets voor te zeggen, maar in de stad zelf lijkt het eerder op oorlog dan op iets anders. Er wordt overal random en ongecontroleerd vuurwerk afgeschoten, de kleine steegjes (en die heb je overal in Praag wel) hangen volledig vol rook. Misschien is het beter als je uit het centrum weg blijft en vanuit één van de beer gardens, de regio van de burcht (Praag 6) of Vysehrad gaat kijken - maar daar durf ik geen uitsluitsel over te geven. Maar met een klein kindje? Centrum absoluut uit blijven!

Check dit even ter illustratie
Op het Burchtplein is het ook oorlog met vuurwerk trouwens :p.

Vrij insane om te zien toen ik er een tijd terug was. Vind dat wel iets hebben zo een weekje per jaar.

We zijn 1 jaar ook naar zo een veld net buiten Praag gegaan waar een hoop Vietnammers een vuurwerk markt heeft opgezet. Je kon dan als je het specifiek vroeg nog zwaarder (illegaal) spul krijgen. Dat zijn dan vuurfonteinen die 5 meter hoog spuiten voor 15 min of van die piratten die me eerder aan granaten doen denken (de kleinere versies blazen met gemak een bad op, laat staan de zwaardere).

Dat was deze:

Dat was wel bijna 10 jaar geleden tijdens mijn Erasmus dat marktje, dus kan wel wat meer gereguleerd zijn nu. We waren ook niet zo zot om het tussen mensen op te steken, maar zijn naar een bos gegaan (sarka ook in Praag 6) om te experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan