Mijn logo is gekopieerd en ik word aangeklaagd, wat nu?

T800

New member
Even een korte samenvatting, zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt.

Ik ben partij A, het bedrijf dat mijn logo heeft gekopieerd is partij B.

De situatie:

A heeft een logo gecreëerd in februari 2021 en heeft daar meerdere bewijzen van (facturen, social media posts, filmpjes). A kiest ervoor om dit logo niet officieel te laten registreren. A gebruikt dit logo voor een mobile app.

B creëert een soortgelijk logo in mei 2022 en registreert dit bij BOIP. B gebruikt dit logo voor de verkoop van kledij, wat ook zo aangegeven is bij de registratie van het logo. Dus niet geregistreerd voor mobile apps.

B beschuldigt A dat A diens logo heeft gekopieerd, terwijl A duidelijk kan bewijzen dat ze het logo minstens een jaar langer gebruikte dan B. B eist dat A haar logo verandert.

A wil haar logo niet aanpassen maar vraagt eveneens niet aan B om haar logo te wijzigen, en wil alles houden zoals het was

Wie heeft in deze situatie gelijk?

De FOD economie is duidelijk over de registratie van logo's.

Het gebruik van het teken zonder registratie als merk
U kunt echter overwegen om geen merkregistratie te nemen en het teken gewoon te gebruiken, eventueel ook als handelsbenaming, indien u van plan bent om alleen op plaatselijke schaal actief te zijn. Dat het teken dat u als handelsbenaming gebruikt later door een derde wordt geregistreerd, zal u in dat geval niet kunnen verhinderen het teken verder te blijven gebruiken. U zult echter niet over een merkrecht beschikken om derden te beletten hetzelfde teken te gebruiken voor hun waren of diensten.



Wie heeft in deze kwestie gelijk?
Deel gerust jullie bevindingen!
 
1) documenteer alles van bewijzen dat je het logo actief gebruikte sinds enige tijd + documenteer ook die website van FOD Economie (om te vermijden dat de pagina ineens wordt veranderd etc).
2) FOD Economie is relatief duidelijk hierin via de link die je post. Ik zou dit communiceren aan de partij die u aanklaagt inclusief bewijzen dat het logo reeds gebruikt werd door u sinds 2021.


Aangezien partijen A en B niet dezelfde onderliggende business hebben lijk je ook in een sterkere positie te staan.

Indien het escaleert sowieso met een advocaat gaan spreken
 
1) documenteer alles van bewijzen dat je het logo actief gebruikte sinds enige tijd + documenteer ook die website van FOD Economie (om te vermijden dat de pagina ineens wordt veranderd etc).
2) FOD Economie is relatief duidelijk hierin via de link die je post. Ik zou dit communiceren aan de partij die u aanklaagt inclusief bewijzen dat het logo reeds gebruikt werd door u sinds 2021.


Aangezien partijen A en B niet dezelfde onderliggende business hebben lijk je ook in een sterkere positie te staan.

Indien het escaleert sowieso met een advocaat gaan spreken

Bedankt voor het advies. Heb gisteren inderdaad alvast alles gedocumenteerd, zowel de bewijzen als de link van de FOD Economie, en dit aan partij B bezorgd.

Goede tip voor de link van FOD, heb hier ook foto's, screenshots en video van genomen.
 
Terug
Bovenaan